vineri

29 martie, 2024

1 octombrie, 2014

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat, miercuri, că noua variantă a Master Planului general de transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, reprezintă rezultatul unei analize ”absolut ştiinţifice”.

Această analiză plasează viitoarea reţea de autostrăzi în afara rutei prioritare europene TENT-T Core, pe care se vor construi drumuri expres.

Ministrul Ioan Rus a mai precizat că acesta este un “document semifinal”, întrucât mai e nevoie şi de finalizarea studiilor de impact de mediu care, asigură ministrul, “se va termina până al finele lunii noiembrie”.

(Citiți și: ”Master Planul de Transporturi / Noua hartă a guvernului: Autostrada spre Europa va trece prin Brașov, ruta Pitești-Sibiu – retrogradată la drum expres”)


Reprezentanţii Comisiei Europene au acceptat pe 23 septembrie ca “varianta Rus” a Master Planului General de Transport să fie supus dezbaterii publice în România. În opinia Comisiei, comunicată cursdeguvernare.ro, documentul elaborat de autorizăţile române nu a atins încă standardele europene.

Ioan Rus: „Nu am înlocuit un milimetru de autostradă, aşa rezultă din analize”

Ioan Rus a prezentat, miercuri, Master Planul general de transport al României în faţa comisiilor parlamentare de transporturi, reunite în şedinţă comună.

Stadiul asigurării resurselor financiare. Sursa: sinteza oficială a MPGT. CLICK pentru mărire

Întrebat de ce în acest document au fost înlocuite autostrăzile promise de Dan Şova cu drumurile expres, Rus a precizat: ”Nu ştiu cum a evoluat în timp Master Planul, dar nu este vorba de a înlocui nimic cu nimic. Deci nu este înlocuit în acest master plan vreun milimetru de drum regional cu drum expres sau cu autostradă. Aşa rezultă pe seama analizelor absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a făcut o analiză ştiinţifică a ceea ce înseamnă trafic în România, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economică”.

Potrivit documentului, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.

La ce mai folosesc studiile comandate în mandatul Şova


Compania Naţională de Autostrăzi a scos la licitaţie, în mandatul lui Dan Şova, şapt contracte pentru revizuire sau elaborare de Studii de Fezabilitate pentru tronsoane de autostrăzi.

Valoarea totală pentru aceste studii (pentru 673 km de autostradă) a fost estimată între 45 şi 54 milioane de euro.

Ultima licitaţie de acest gen a fost publicată în SEAP la sfârşitul lunii mai.

În noua variantă de Master Plan, kilometrii de autostradă au fost reduşi cu peste 100 iar majoritatea rutelor a fost schimbată faţă de „varianta Şova”.

Rezultă că studiile de fezabilitate lansate în mandatul lui Dan Şova, dacă licitaţiile au fost adjudecate, nu vor folosi la nimic.

Noul desen al autostrăzilor

Proiectele de autostrăzi incluse în Master plan sunt Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) şi Gilău – Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.

În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.

În actuala variantă a Master Planului, secţiunea Sibiu – Piteşti, de 115 km, una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România, promisă de autorităţi, figurează ca viitor drum expres.

România avea, la finele anului trecut, 644 km de autostradă, 16.466 km de drumuri naţionale, 35.587 km de drumuri judeţene şi 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, în România nu există drumuri expres.

Documentul mai prevede construcţia a 2.674 km de drumuri trans-regionale, 293 km de drumuri EuroTrans şi 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012. Termenul avansat de autorităţi pentru finalizarea documentului a fost amânat de mai multe ori.

Descărcaţi AICI versiunea revizuită a Master Planului General, elaborată de consultantul AECOM

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: