Marile probleme ale unei creșteri mari. Alles gute? Oh, Nein!

de Marin Pana | 17.5.2017 .

Creşterea economică de 5,7% brut şi 5,6% ajustat sunt cifrele comunicate de INS care au făcut guvernanţii să desfacă mediatic şampania sucesului timpuriu, după mai puţin de jumătate de an de la preluarea conducerii şi să găsească justificarea unor măsuri economice riscante, aflate în curs de adoptare.

Alles gute, adică toate bune cum ar spune neamţul ? Nu, adică nein pe limba celor care au marcat o creştere de 1,7% -1,8% pe toate cele patru trimestre deja trecute şi au antrenat, prin simpla lor poziţionare de locomotivă a UE, sporuri în alte ţări ce apar procentual ca foarte bune. În creştere pe toată linia la cele trei ţări foste colege de bloc socialist şi actuale colege de regim valutar cu flotarea monedei naţionale, aflate acum în Uniune şi la care facem trimitere pentru comparaţie.

Mai întâi, precum în analiza zgomotelor care fac diferenţa între ce spune, de fapt, cineva, şi zgomotul de fond, să vedem ce au făcut Ungaria, Polonia şi Cehia în primul trimestru din 2017 şi ce concluzii putem trage. Ne bucurăm că suntem primii ca procentaj de creştere, dar, simultan, putem să observăm că NU NOI am avut cele mai mari avansuri.

Nici faţă de trimestrul precedent şi nici faţă de cele trei trimestre anterioare. În traducere, modificarea guvernării nu prea are de ce să îşi asume meritul unor rezultate economice care se văd în timp şi a căror sustenabilitate rămâne de verificat. Concret, ia să vedem datele oferite de Eurostat în condiţii comparabile :

Dacă ne uităm la seria celor mai recente patru trimestre care au trecut, mai degrabă putem spune că performanţa noastră ţine de inerţie şi de antrenarea în trendul regional, nu de abilităţile demonstrate în politica economică derulată.

Ungaria a avut un salt triplu de la un trimestru la altul în primul sfert al lui 2017 iar economia cea mai asemănătoare cu a noastră, cea poloneză, unul dublu în raport cu cea românească.

Desigur, rata deja înaltă de creştere din 2016 a României s-a constituit într-o bază de plecare care făcea mai dificilă o majorare decât în cazul celor trei ţări menţionate. Dar aici apare şi sintagma-cheie ”rata deja înaltă de creştere din 2016”. Adică fără legătură cu niciun program de guvernare pentru perioada 2017- 2020 ci, mai degrabă, cu măsuri luate prin 2014 – 2015.

De aceea, nici nu ar trebui unii să se apuce să distribuie cu sârg beneficii consistente bazate pe rezultatele obţinute deja de alţii, pe considerentul că vor reuşi şi ei să obţină creşteri economice similare cândva în viitor. Mai ales că măsurile pe care le prefigurează nu prea seamănă cu cele care au dat rezultate verificate în practică.

Cu sau fără politicienii actuali, România ar fi crescut oricum cu peste 5% în T1 2017 fără a fi o mare surpriză în context regional. Mai ales, dacă ne uităm mai atent la câteva elemente de calcul al PIB care au amplificat discret rezultatul şi este foarte posibil să fi dat întregul avans de jumătate de punct procentual faţă de media T2,T3,T4 2016.

Primul element apare chiar în comunicatul INS, “rezultatele trimestrului I 2016, comparativ cu trimestrul IV 2015, au fost revizuite de la 101,3% la 101,1% “. În traducere, baza de raportare pentru trimestrul unu 2017, care este T1 2016, de-abia ce a fost revizuita in jos, ceea ce a mărit rezultatul din T1 2017.

Al doilea element, în România rezultatele economice sunt distribuite foarte inegal pe cele patru trimestre ale anului.

Primul trimestru aduce, de obicei, în jur de 20% din PIB-ul anual, în timp ce T4 ajunge undeva spre 32% – 33% din PIB. Or, reaşezarea făcută de INS a păstrat creşterea pe T2 din 2016 ( respectiv baza de raportare pentru T2 2017), dar a mărit rezultatele pentru T3 şi T4 din 2016 (altfel, nu mai ieşea, per total, creşterea economică de din 2016).

Ceea ce va face ca rezultatele consemnate pentru finalul anului curent, cu decalajul de procedură statistică, ce le va face accesibile deplin prin mai 2018, să fie mai mici decât dacă nu se făcea reaşezarea ce a amplificat primele date disponibie pe 2017. Or, la acel moment, măsurile bazate pe credinţa că vremurile bune de creştere vor continua, pe sistemul matematic al inducţiei incomplete (greşit logic), vor fi fost deja luate.

Al treilea element, aşteptăm ”cu emoţie” şi rezultatele nominale ale PIB calculat de INS, date care nu fost încă dezvăluite, pentru a vedea şi ce deflator a fost folosit pentru a ajusta PIB-ul în preţurile perioadei de bază şi a le converti în creşterea economică reală anunţată. Oricum ar fi, corelaţia dintre acest deflator şi rata inflaţiei este una directă. Iar inflaţia anuală apropiată de zero din primul trimestru al lui 2017 nu se va mai repeta în trimestrele 2, 3 şi 4.

Reamintim că, deja, în aprilie 2017, am urcat la +0,61% şi, deşi estimarea făcută recent de BNR pentru finalul anului a fost coborâtă de la 1,7% la 1,6%, partea care va fi ”rasă” din rezultatul PIB nominal, care va fi el atunci, va creşte considerabil. Apropo, vedeţi că aceeaşi estimare redusă recent a BNR arată o inflaţie de 3,1% pentru 2018 şi 3,4%, adică la limita superioară a ţintei de inflaţie de 2,5% plu/minus un punct procentual pentru 2019.

Una peste alta, este minunat că am înregistrat cea mai mare creştere din UE la începutul acestui an, dar din inerţie şi în condiţii speciale.

În plus, 5,7% brut la economie nu rimează cu creşteri salariale de 15% -20% şi nici cu aberanta majorare de pensii de 9% prevăzută pentru mijlocul anului, care ar majora cu 15% aceste venituri faţă de 2016.

Asta fără a mai menţiona schimbările fanteziste care se încearcă în impozite şi taxe.
Think again!

Publicat la data de 17.5.2017 .

2 comentarii

  1. EU - 74 - RON
    18.5.2017, 3:32 am

    Se pare că avansul de pe trim.I era uşor de anticipat dată fiind de ,,rata deja înaltă de creştere din 2016”. De fapt, cam toţi au previzionat acest lucru:

    http://cursdeguvernare.ro/estimarile-ins-pentru-t1-2017-economia-romaneasca-a-crescut-cu-57-serie-bruta.html

    Pe lîngă cei nominalizaţi în articol, multe alte instituţii inter-/extra-naţionale şi naţionale, publice şi private, analişti şi specialişti.

    Singurul lucru pe care nu-l ştiu/ l-am aflat e cît o să-şi mai producă efectele rata de creştere din 2016.

    Şi prostul de mine care credea că baza de raportare/referinţă înaltă scade din posibilitate/potenţialul de creştere rapidă.
    _________________________________

    Cineva de la CNP trebuie cu siguranţă demis. Nu ştiu dacă directorul sau altcineva, dar iată că prognoza, atît de (pe drept cuvînt) criticată, suspectată, chiar hulită, pe trimestrul I are o abatere de aproape 20% faţă de estimarea semnal (vezi pg.14):

    http://cnp.ro/user/repository/prognoze/prognoza_iarna_proiect_buget_2017.pdf

    Şi cît mai repede demis, pentru că pentru trim.II abaterea ar putea fi mai mare. Să nu-l mai lăsăm să producă suspiciuni, critici, diferenţe de estimări, păreri şi opinii ale unora şi altora.
    ____________________________________

    Se ,,impune” citatul preferat: ,,înşală gros, că subţire nu se prinde”. Şi să aflăm dacă cineva, peste unul-doi ani, la anunţarea rezultatelor semi-/ definitive, n-ar trebui cumva să răspundă cumva penal.Cumva, am spus? Trebuia: Oricum?!
    ____________________________________
    Pur şi simplu, sunt Fascinat de analiza comparativă din tabel. Mai ales de concluziile acesteia. Văd pentru prima dată aşa ceva. Este, după părerea mea, o inovaţie în domeniu. Concurează orice teză de doctorat.

    Aflu de fapt că, la o creştere de numai 5,0-5,1%, Ro ar fi avut o evoluţie negativă. Şi mai aflu că procentul de creştere, dublu raportat la cel al Cehiei şi Portugaliei (faţă de care al căror PIB, alături de cel al Greciei, mai chibiţăm pe aici că-l vom depăşi în 1-2-3 ani) ne îndepărtează de, să-i zicem aşa, deziderat. Deci: ,,…NU NOI am avut cele mai mari avansuri”. Cu alte cuvinte: Rămînem tot mai în urmă!

    Bravo, d-le Marin! Ţineţi-o tot aşa!
    _____________________________
    Susţin teoria analiştilor şi specialiştilor postcomunicat date semnal, privind nesustenabilitatea mai ridicată a creşterii peste potenţial din trim.I a.c., faţă, de exemplu, de trim.I anul trecut. În timp ce în primele trei luni din 2016 comerţul (Sustenabilul) creştea cu două cifre,

    http://www.insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/com_amanunt_03r16.pdf

    iar producţia industrială (neSustenabilul) creştea cu un procent subunitar,

    http://www.insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/ipi03r16.pdf

    anul acesta neSustenabilul are un aport mai mare la creştere:

    http://www.insse.ro/cms/ro/comunicate-de-presa-view

    Evident că avem de-a face cu o (sau, dacă preferă cineva, Un) bulă care se va sparge în scurt timp.
    ____________________________________
    Înţeleg cu uşurinţă surprinderea multora privind rezultatul anunţat, cel de creştere pe trim. I, pentru simplul motiv că rezultatele privind IPI, publicate şi de INS şi de Eurostat joia trecută, cu excepţia zf.ro şi Muscalu la Digi 24, nu au fost preluate/relatate de nici o publicaţie cu ceva notorietate. Nici măcar de Agerpres, care publică pînă şi comunicatul unui şef de post de poliţie rurală.

  2. Protonic
    18.5.2017, 10:57 am

    Si de China se spunea ca are o crestere prea mare si nu este sanatoasa si uite unde a ajuns….acum nimeni nu mai spune nimic, speram ca aterizarea sa fie lina.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

România – pe tobogan la venituri publice ca pondere în PIB: Cum consumi mai mult și trăiești mai prost

România s-a poziţionat în UE drept ţara cu cele mai mici venituri publice raportate la PIB iar în 2017 vom înregistra un nou record...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cea mai bizară, abruptă și mare creștere a costului muncii în UE: specificul trist al României

România s-a situat pe primul loc în UE la creşterea costului muncii în trimestrul doi 2017, la mare distanţă de următoarele state din clasament,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Prognoză caldă: creștere economică de minim 5% până în 2021, când salariul mediu ar urma să fie 700 de euro. ”Cuiele”: cursul euro și inflația

Creşterea economică a României ar urma să se păstreze mult peste pragul de 5% până în anul 2020 iar avansul în euro al PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Ratarea unei șanse istorice: execuția bugetară de la care pleacă rectificarea. Cum am blocat consolidarea

Bugetul general consolidat a înregistrat la finele primelor şapte luni din 2017 un deficit de 5,14 miliarde lei, sumă echivalentă cu 0,63% din PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Creșterea pe S1 și lista ei de probleme: nu puteţi produce voi pe cât de repede cheltuim noi

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 5,7% pe primul semestru din acest an față de aceeași perioadă...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română