Lumea mirifică a salariilor și pensiilor din următorii 4 ani: ”we have a problem!”

de Marin Pana | 20.2.2017 .

Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a confirmat săptămâna trecută într-o emisiune TV aplicarea creșterilor de pensii și salarii pe următorii patru ani, exact aşa cum sunt ele înscrise în pliantul electoral al principalului partid de guvernare.

Aşa cum au fost ele prezentate, se conturează ameninţător o problemă esenţială pentru economia României: sustenabilitatea sistemului de pensii.

Pentru a simplifica înţelegerea cifrelor prezentate, am aranjat pe ani de implementare evoluţia pensiilor şi a salariilor, în ideea de a putea compara ritmurile net diferite de creştere şi orizontul de timp diferit al măsurilor antamate. Cu precizarea că subiectul creşterii SF a pensiilor cu 27% în anul 2021 (+104% faţă de 2016 !), deşi existent în program, nu a fost explicat.

În sinteză, avem de-a face cu beneficii pe considerente de nevoi universal prezumate ( se majorează peste cinci milioane de pensii, indiferent de mărimea lor, şi se elimină, în plus față de deducerile deja existente și nu la cei cu venituri mici, alte peste două milioane de contribuţii la sistemul public de sănătate), oferite de stat pe segmentul de populaţie constituit din pensionari (vezi tabelul de mai jos).

Precum şi angajaţilor la minimul pe economie (numărul de salariați care beneficiază de creșterea salariului minim la 1.450 lei, de la 1 Februarie 2017, este 1.269.259) şi salariaţilor bugetari (a căror productivitate este mai greu cuantificabilă), unde s-au anunţat multiple creşteri, combinate într-un fulminant +44% în doar doi ani, ca medie a sectorului bugetar, şi cu un maxim de 3.600 de euro pe lună ( deocamdată doar 16.200 de lei) pentru medicii din unităţile de urgenţă.

Practic, ce facem în condiţiile în care deficitul de la sistemul de pensii a ajuns deja la peste patru miliarde de euro anual iar raportul de dependenţă se va înrăutăţi rapid odată ce generaţia decreţeilor de la finele anilor 1960 se va retrage din activitate ?

Păi, facem o majorare de salarii prezumată a fi undeva în jur de 40% şi mărim pensiile cu 60% (v. tabelul).

Potrivit programului de guvernare anunţat, creşterea salariului mediu brut ar urma să rămână sistematic în urma majorării pensiilor, cu excepţia inconsecventă şi inexplicabilă a anului 2018, când ambele ar fi, oricum, duble faţă de creşterea economică prognozată oficial.

Efectul asupra deficitului de la sistemul de pensii urmează a fi contabilizat în alte miliarde de euro deficit anual, acoperite nu se ştie de unde ( ce ziceţi de creşterea rapidă a datoriei publice ?).

”Scorul” privat-stat = 26% – 56%

Mai mult, şi media salarială pe economie, unde sursa esenţială a bugetului este, inevitabil, activitatea din sectorul privat apare debalansată puternic în favoarea bugetarilor, după cum se poate vedea comparând evoluţia salariului mediu brut per total cu cea din sistemul public. Unde, în 2018 ne vom confrunta cu o creştere dublă faţă de nivelul naţional ( +20% faţă de +10%).

Deşi nu se aventurează dincolo de 2019 ( interesantă dispunerea pe ani, cu o perspectivă pe mai mulţi ani pentru pensionari şi pe mai puţin ani pentru salariaţi), se poate cuantifica scorul creşterilor sector privat – sector public pe cei trei ani 2017-2019 la circa 26% – 56% ( dacă nu credeţi, încercaţi o ecuaţie simplă pe baza numărului de salariaţi din fiecare sector şi a creşterilor deja anunţate).

Chiar dacă toate ar putea fi ”bune şi frumoase”, de unde ar putea scoate România o creştere de productivitate în sectorul privat de 26% în trei ani ? Şi chiar dacă ar reuşi o asemnea minune, dacă nu măreşte taxele aplicate acestui sector, de unde o să aibă +56% în trei ani pentru bugetari şi +60% în patru ani sau +104% în decurs de cinci ani pentru pensionari ?

În această avalanşă de binefaceri discutabile trecute pe hârtie ar mai fi, totuşi, ceva lipsă. Cum ar fi creşterea REALĂ ( în condiţii de stabilitate a preţurilor şi a cursului de schimb) a pensiilor şi a salariilor, adică a puterii lor de cumpărare.

Dacă dintr-o creştere reală de PIB situată undeva pe la 20% în decurs de patru ani se vor putea da salarii reale cu 40% mai mari şi pensii reale cu 60% mai mari, la începutul deceniului viitor Premiul Nobel pentru economie îşi aşteaptă un laureat din România. Oricum, sistemul de pensii va fi atunci ”pe butuci”, iar actualii contribuabili vor regreta că nu s-au născut mai devreme.

Publicat la data de 20.2.2017 .

15 comentarii

  1. Dan
    21.2.2017, 10:36 am

    De fapt soluția creșterilor salariale (și a productivității) în sistemul bugetar e chiar foarte simplă: reducerea accentuată a numărului de bugetari prin eliminarea sarcinilor birocratice (adesea complet inutile) și prin informatizare.

  2. marvidiss
    21.2.2017, 12:09 pm

    Voi chiar nu cunoașteți sursele de constituire a bugetului de stat ?? Chiar credeți că numai din impozite pe sclavi se constituie bugetul ??? Impozitarea off-shore-urilor și a multinaționalelor vă scapă ??? Sau ii ocoliți intenționat ?? Știți că firmele românești sunt 20% din total și plătesc 90% din impozite ????

    • Cristian Grosu
      21.2.2017, 1:50 pm

      Așa-i :vorbiți cu decidenții! sau credeți că ei află de asta printru prima oară ?

    • Gabi Capusan
      21.2.2017, 6:12 pm

      E total gresit ce zici tu acolo. cifrele arata tocmai invers. In romania sunt cca 46% firme romanesti si47% straine. restul sunt de stat. Impozit pe profit platesc ambele categorii in jur de 6 miliarde euro. Diferenta e mai mare la salarii. salariu mediu la firme nationale cca 1250 lei, la firme straine 2450 lei. Acuma te intreb eu pe tine, care din cei doi angajati plateste mai multe taxe si impozite la stat? care din cei doi isi ia mai usor sa zicem un credit prima casa, care mai rostogoleste niste bani? (sursa Asociatia patronatelor). Sa blamam multinationalelel e cel mai josnic lucru posibil. Daca doresti sa nu mai fie, atunci imagineaza-ti ca maine, o sa fie inchise toate supermarketurile din Romania, benzina o sa cumperi la PET, utilitati (curent, apa) no sa mai ai, te duci la Mall si toate brandurile de la FoodCourt vor fi inchise. Adio KFC, etc. Pe dl. Google n-o sa-l mai vezi la fata, iar de facebook nu mai zic. deci, fii realist, si informat.

      • Alexu
        22.2.2017, 1:57 pm

        40 % din ” firmele straine ” sunt in retail ( 40 % din total CA) . Acolo nu vezi 2450 nici daca face PSD tot ce si-a propus ….
        Dar unii citesc in alte carti/stele . Cele mai multe salarii minime sunt la firmele private , nu la bugetari …

    • babic
      21.2.2017, 6:31 pm

      marvidiss

      Știți că firmele românești sunt 20% din total și plătesc 90% din impozite ????

      Care impozit, bade? Ala pe profit ! Care in total ce intra la buget este..nesemnificativ.
      Bugetul este constituit 90% prin contributii la sanatate, pensii, TVA, somaj… Iar aici o sa ai surprize majore, ca multinationalele dau 80% !

      Asa ca mai usor cu multinationalele pe scari. Ca degeaba dai tu 90% din 10%, cand eu dau 80% din 90% !

  3. Cristache Mihai
    22.2.2017, 7:46 am

    You have a problem !
    Nu publicati comentariile care nu va convin .
    Pe acesta o sa-l publicati ?
    Fiti onesti !
    Restul numai de bine .

  4. gica70
    22.2.2017, 9:00 am

    La cati bani se fura incontinuu in tara noastra nu cred ca ar fi astfel de probleme; deasemenea cred ca abia acum aflam amploarea hotiei la nivel national si urmeaza..

  5. Alexu
    22.2.2017, 1:53 pm

    gogoritza cu deficitul la pensii vine de la modificarile lui Base , care a bagat toate pensiile speciale in bugetul public ( asta e penala in alte tari ) Daca scoti Armata , serviciile speciale , Romatsa ( astia sunt singurii care iau pensii de 10 ori mai mari decat au cotizat , restul fraierilor iau 10% din cat au cotizat- ma refer la cei care au peste salariul minim pe economie ) deficitul nu mai e de 5 mld euro ci maxim 1 mld . Daca mai scoti si indemnizatiile de pensie minima ( este ilegal sa dai pomana din fondul public de pensii ) si le pui la bugetele locale unde le e locul . Atunci constatam ca Romania e singura tara in care pensiile sunt sustenabile , fiindca este o schema Ponzi rasturnata ( adica nu iei de 8 ori cat ai cotizat ci de 10 ori mai putin decat ai cotizat ) . Daca vor creste pensiile se poate ajunge la echilibru , cu conditia sa scoata pensiile speciale si indemnizatiile de venit minim din acest buget .
    Pacat de scoala pe care a facut-o autorul articolului, care devine o vuvuzela a celor care vad ca nu mai pot avea sclavi romani pe plantatiile lor ….

  6. Ion
    22.2.2017, 3:23 pm

    Sa clarificam: tinand cont de media de viata un calcul simplu arata ca un pensionar nu primeste sub forma de pensie decat cca 30% din intreaga contributie CAS pe care a avut-o de-a lungul celor 35 de ani. Asadar s-au strans atat de multi bani incat ar fi posibil fie sa fie platiti cca 15 milioane de pensionari, fie ca pesiile sa aiba un cuantum de peste 3 ori mai mare. Nu pensionarii sunt de vina pentru ca guvernantii au dat iama in fondul de pensii. Argumentul ca nu mai sunt destui slariati spre a sustine sistemul de pensii este fals, intrucat asa cum am aratat fondurile ar trebui sa fie excedentare cu peste 300%.
    Cred ca promisiunile de marire sunt o gogoasa manipulatorie avand in vedere urmatoarele:
    – In legislatura trecuta, Senatul adoptase in octombrie-noiembrie 2016 doua legi care prevedeau una scutirea pensiilor de plata de impozite si cealalta majorarea punctului de pensie la 40% din salariul mediu pe economie, care de la 01.01.2017 ar fi insemnat cca 1092 lei, iar de la 01.07.2017 cca 1300 lei.
    – Actuala legislatura, dominata de PSD si guvenul aservit, a preluat numai prevederile legii privind scutirea de impozite a pensiilor, dar a facut pierduta cealalta lege de stabilire a punctului de pensie la 40% din salariul mediu pe economie si are tupeul sa se laude ca va majora pensile prin stabilirea punctului de pensie la 1000 lei incepand cu 01.07.2017. Deci mai mic decat ar fi trebuit sa devina chiar de la 1 Ianuarie 2017 (1092 lei), daca nu ar fi facut pierduta legea amintita mai inainte, ca sa nu mai discutam ca va fi cu cca 30% mai mic decat nivelul prevazut de aceeasi lege pentru 1 Iulie 2017 (1300 lei).
    Oare de ce nu se sesizeaza nimeni ca fondul de pensii a fost pradat pur si simplu?!

  7. elena
    24.2.2017, 9:00 pm

    SA NU SE MAI FURE ATIT DE MULT SI VOR FI BANI.TOATE FIRMELE STRAINE ISI SCOT PROFITUL DIN TARA,IAR NOI MUNCIM PE BANI PUTINI CA SA AIBA EI PROFITURI MARI.HAI SA O DUCA SI CETATENII NOSTRI UN PIC MAI BINE.

  8. elena
    24.2.2017, 9:01 pm

    SA NU SE MAI FURE ATIT DE MULT SI VOR FI BANI.TOATE FIRMELE STRAINE ISI SCOT PROFITUL DIN TARA,IAR NOI MUNCIM PE BANI PUTINI CA SA AIBA EI PROFITURI MARI.HAI SA O DUCA SI CETATENII NOSTRI UN PIC MAI BINE.NU AM MAI FACUT UN COMENTARIU.PROBABIL NU VA CONVINE CE AM SPUS.

  9. gica70
    25.2.2017, 9:51 am

    Vorba unuia: atata economie, atata politica, legislatie si ..carcoteala n-am mai vazut pana acum cand, in sfarsit, un partid aflat la putere ne arata ca se poate! Se poate trai mai bine dar ceea ce nu vor unii sa inteleaga sau, mai bine zis, nu vor si incearca sa determine si pa altii, este faptul ca NU este nevoie de mai multi bani ci impartirea lor era deficitara, adica multi bani plecau in putine buzunare..

  10. PROTONIC
    7.3.2017, 2:23 pm

    Moare de ciuda pdl ca daca vine iar la guvernare trebuie sa reduca salariile si pensiile cu 25%.
    Si acuma se apuca sa bage bete in roate, sa dezinformeze si sa se planga la popularii lor de parca ar putea sa faca ceva.
    Si s-a apucat si presa de opozitie (aia care nu plateste impozite) sa faca analize economice de doi lei.
    Si daca nu o sa iasa pokemonii in strada si o sa dea jos guvernul care da salarii si pensii mai mari.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Cât de prost e distribuit costul salarial în România – țara cu cea mai mare creștere a costurilor cu munca în 2016

România conduce detașat în topul creșterii costurilor cu forța de muncă la nivelul statelor UE, potrivit datelor pentru 2016 publicate de Eurostat. Cu o...Citeste mai departe »

Marin Pana

O analiză chiar de la bază: Activele şi pasivele gospodăriilor româneşti, în context european

România ocupă ultimul loc între statele atât în ceea ce priveşte activele cât şi pasivele gospodăriilor populaţiei raportate la PIB, potrivit celor mai recente...Citeste mai departe »

Marin Pana

4 din cele 8 regiuni ale României – încadrate în baremul european de sărăcie. Bucureştiul figurează peste Madrid şi Berlin

Numărul regiunilor de dezvoltare cu care România intră în topul 20 al celor mai sărace zone din Uniunea Europeană a rămas la patru anul...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stat tot mai slab, cu obligații tot mai mari: Microexcedentul bugetar de moment explicat pe scurt

Bugetul general consolidat a încheiat primele două luni din anul 2017 cu un microexcedent de 0,05% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la cursul de schimb! Influența asupra bugetului, politicii salariale și creșterii economice reale

Tot eşafodajul de indicatori previzionaţi de Comisia Naţională de Prognoză, aflată în subordinea Guvernului, se sprijină pe prezmuţia unei întăriri a cursului leului faţă...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română