Lumea mirifică a salariilor și pensiilor din următorii 4 ani: ”we have a problem!”

de Marin Pana | 20.2.2017 .

Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a confirmat săptămâna trecută într-o emisiune TV aplicarea creșterilor de pensii și salarii pe următorii patru ani, exact aşa cum sunt ele înscrise în pliantul electoral al principalului partid de guvernare.

Aşa cum au fost ele prezentate, se conturează ameninţător o problemă esenţială pentru economia României: sustenabilitatea sistemului de pensii.

Pentru a simplifica înţelegerea cifrelor prezentate, am aranjat pe ani de implementare evoluţia pensiilor şi a salariilor, în ideea de a putea compara ritmurile net diferite de creştere şi orizontul de timp diferit al măsurilor antamate. Cu precizarea că subiectul creşterii SF a pensiilor cu 27% în anul 2021 (+104% faţă de 2016 !), deşi existent în program, nu a fost explicat.

În sinteză, avem de-a face cu beneficii pe considerente de nevoi universal prezumate ( se majorează peste cinci milioane de pensii, indiferent de mărimea lor, şi se elimină, în plus față de deducerile deja existente și nu la cei cu venituri mici, alte peste două milioane de contribuţii la sistemul public de sănătate), oferite de stat pe segmentul de populaţie constituit din pensionari (vezi tabelul de mai jos).

Precum şi angajaţilor la minimul pe economie (numărul de salariați care beneficiază de creșterea salariului minim la 1.450 lei, de la 1 Februarie 2017, este 1.269.259) şi salariaţilor bugetari (a căror productivitate este mai greu cuantificabilă), unde s-au anunţat multiple creşteri, combinate într-un fulminant +44% în doar doi ani, ca medie a sectorului bugetar, şi cu un maxim de 3.600 de euro pe lună ( deocamdată doar 16.200 de lei) pentru medicii din unităţile de urgenţă.

Practic, ce facem în condiţiile în care deficitul de la sistemul de pensii a ajuns deja la peste patru miliarde de euro anual iar raportul de dependenţă se va înrăutăţi rapid odată ce generaţia decreţeilor de la finele anilor 1960 se va retrage din activitate ?

Păi, facem o majorare de salarii prezumată a fi undeva în jur de 40% şi mărim pensiile cu 60% (v. tabelul).

Potrivit programului de guvernare anunţat, creşterea salariului mediu brut ar urma să rămână sistematic în urma majorării pensiilor, cu excepţia inconsecventă şi inexplicabilă a anului 2018, când ambele ar fi, oricum, duble faţă de creşterea economică prognozată oficial.

Efectul asupra deficitului de la sistemul de pensii urmează a fi contabilizat în alte miliarde de euro deficit anual, acoperite nu se ştie de unde ( ce ziceţi de creşterea rapidă a datoriei publice ?).

”Scorul” privat-stat = 26% – 56%

Mai mult, şi media salarială pe economie, unde sursa esenţială a bugetului este, inevitabil, activitatea din sectorul privat apare debalansată puternic în favoarea bugetarilor, după cum se poate vedea comparând evoluţia salariului mediu brut per total cu cea din sistemul public. Unde, în 2018 ne vom confrunta cu o creştere dublă faţă de nivelul naţional ( +20% faţă de +10%).

Deşi nu se aventurează dincolo de 2019 ( interesantă dispunerea pe ani, cu o perspectivă pe mai mulţi ani pentru pensionari şi pe mai puţin ani pentru salariaţi), se poate cuantifica scorul creşterilor sector privat – sector public pe cei trei ani 2017-2019 la circa 26% – 56% ( dacă nu credeţi, încercaţi o ecuaţie simplă pe baza numărului de salariaţi din fiecare sector şi a creşterilor deja anunţate).

Chiar dacă toate ar putea fi ”bune şi frumoase”, de unde ar putea scoate România o creştere de productivitate în sectorul privat de 26% în trei ani ? Şi chiar dacă ar reuşi o asemnea minune, dacă nu măreşte taxele aplicate acestui sector, de unde o să aibă +56% în trei ani pentru bugetari şi +60% în patru ani sau +104% în decurs de cinci ani pentru pensionari ?

În această avalanşă de binefaceri discutabile trecute pe hârtie ar mai fi, totuşi, ceva lipsă. Cum ar fi creşterea REALĂ ( în condiţii de stabilitate a preţurilor şi a cursului de schimb) a pensiilor şi a salariilor, adică a puterii lor de cumpărare.

Dacă dintr-o creştere reală de PIB situată undeva pe la 20% în decurs de patru ani se vor putea da salarii reale cu 40% mai mari şi pensii reale cu 60% mai mari, la începutul deceniului viitor Premiul Nobel pentru economie îşi aşteaptă un laureat din România. Oricum, sistemul de pensii va fi atunci ”pe butuci”, iar actualii contribuabili vor regreta că nu s-au născut mai devreme.

Publicat la data de 20.2.2017 .

15 comentarii

  1. Dan
    21.2.2017, 10:36 am

    De fapt soluția creșterilor salariale (și a productivității) în sistemul bugetar e chiar foarte simplă: reducerea accentuată a numărului de bugetari prin eliminarea sarcinilor birocratice (adesea complet inutile) și prin informatizare.

  2. marvidiss
    21.2.2017, 12:09 pm

    Voi chiar nu cunoașteți sursele de constituire a bugetului de stat ?? Chiar credeți că numai din impozite pe sclavi se constituie bugetul ??? Impozitarea off-shore-urilor și a multinaționalelor vă scapă ??? Sau ii ocoliți intenționat ?? Știți că firmele românești sunt 20% din total și plătesc 90% din impozite ????

    • Cristian Grosu
      21.2.2017, 1:50 pm

      Așa-i :vorbiți cu decidenții! sau credeți că ei află de asta printru prima oară ?

    • Gabi Capusan
      21.2.2017, 6:12 pm

      E total gresit ce zici tu acolo. cifrele arata tocmai invers. In romania sunt cca 46% firme romanesti si47% straine. restul sunt de stat. Impozit pe profit platesc ambele categorii in jur de 6 miliarde euro. Diferenta e mai mare la salarii. salariu mediu la firme nationale cca 1250 lei, la firme straine 2450 lei. Acuma te intreb eu pe tine, care din cei doi angajati plateste mai multe taxe si impozite la stat? care din cei doi isi ia mai usor sa zicem un credit prima casa, care mai rostogoleste niste bani? (sursa Asociatia patronatelor). Sa blamam multinationalelel e cel mai josnic lucru posibil. Daca doresti sa nu mai fie, atunci imagineaza-ti ca maine, o sa fie inchise toate supermarketurile din Romania, benzina o sa cumperi la PET, utilitati (curent, apa) no sa mai ai, te duci la Mall si toate brandurile de la FoodCourt vor fi inchise. Adio KFC, etc. Pe dl. Google n-o sa-l mai vezi la fata, iar de facebook nu mai zic. deci, fii realist, si informat.

      • Alexu
        22.2.2017, 1:57 pm

        40 % din ” firmele straine ” sunt in retail ( 40 % din total CA) . Acolo nu vezi 2450 nici daca face PSD tot ce si-a propus ….
        Dar unii citesc in alte carti/stele . Cele mai multe salarii minime sunt la firmele private , nu la bugetari …

    • babic
      21.2.2017, 6:31 pm

      marvidiss

      Știți că firmele românești sunt 20% din total și plătesc 90% din impozite ????

      Care impozit, bade? Ala pe profit ! Care in total ce intra la buget este..nesemnificativ.
      Bugetul este constituit 90% prin contributii la sanatate, pensii, TVA, somaj… Iar aici o sa ai surprize majore, ca multinationalele dau 80% !

      Asa ca mai usor cu multinationalele pe scari. Ca degeaba dai tu 90% din 10%, cand eu dau 80% din 90% !

  3. Cristache Mihai
    22.2.2017, 7:46 am

    You have a problem !
    Nu publicati comentariile care nu va convin .
    Pe acesta o sa-l publicati ?
    Fiti onesti !
    Restul numai de bine .

  4. gica70
    22.2.2017, 9:00 am

    La cati bani se fura incontinuu in tara noastra nu cred ca ar fi astfel de probleme; deasemenea cred ca abia acum aflam amploarea hotiei la nivel national si urmeaza..

  5. Alexu
    22.2.2017, 1:53 pm

    gogoritza cu deficitul la pensii vine de la modificarile lui Base , care a bagat toate pensiile speciale in bugetul public ( asta e penala in alte tari ) Daca scoti Armata , serviciile speciale , Romatsa ( astia sunt singurii care iau pensii de 10 ori mai mari decat au cotizat , restul fraierilor iau 10% din cat au cotizat- ma refer la cei care au peste salariul minim pe economie ) deficitul nu mai e de 5 mld euro ci maxim 1 mld . Daca mai scoti si indemnizatiile de pensie minima ( este ilegal sa dai pomana din fondul public de pensii ) si le pui la bugetele locale unde le e locul . Atunci constatam ca Romania e singura tara in care pensiile sunt sustenabile , fiindca este o schema Ponzi rasturnata ( adica nu iei de 8 ori cat ai cotizat ci de 10 ori mai putin decat ai cotizat ) . Daca vor creste pensiile se poate ajunge la echilibru , cu conditia sa scoata pensiile speciale si indemnizatiile de venit minim din acest buget .
    Pacat de scoala pe care a facut-o autorul articolului, care devine o vuvuzela a celor care vad ca nu mai pot avea sclavi romani pe plantatiile lor ….

  6. Ion
    22.2.2017, 3:23 pm

    Sa clarificam: tinand cont de media de viata un calcul simplu arata ca un pensionar nu primeste sub forma de pensie decat cca 30% din intreaga contributie CAS pe care a avut-o de-a lungul celor 35 de ani. Asadar s-au strans atat de multi bani incat ar fi posibil fie sa fie platiti cca 15 milioane de pensionari, fie ca pesiile sa aiba un cuantum de peste 3 ori mai mare. Nu pensionarii sunt de vina pentru ca guvernantii au dat iama in fondul de pensii. Argumentul ca nu mai sunt destui slariati spre a sustine sistemul de pensii este fals, intrucat asa cum am aratat fondurile ar trebui sa fie excedentare cu peste 300%.
    Cred ca promisiunile de marire sunt o gogoasa manipulatorie avand in vedere urmatoarele:
    – In legislatura trecuta, Senatul adoptase in octombrie-noiembrie 2016 doua legi care prevedeau una scutirea pensiilor de plata de impozite si cealalta majorarea punctului de pensie la 40% din salariul mediu pe economie, care de la 01.01.2017 ar fi insemnat cca 1092 lei, iar de la 01.07.2017 cca 1300 lei.
    – Actuala legislatura, dominata de PSD si guvenul aservit, a preluat numai prevederile legii privind scutirea de impozite a pensiilor, dar a facut pierduta cealalta lege de stabilire a punctului de pensie la 40% din salariul mediu pe economie si are tupeul sa se laude ca va majora pensile prin stabilirea punctului de pensie la 1000 lei incepand cu 01.07.2017. Deci mai mic decat ar fi trebuit sa devina chiar de la 1 Ianuarie 2017 (1092 lei), daca nu ar fi facut pierduta legea amintita mai inainte, ca sa nu mai discutam ca va fi cu cca 30% mai mic decat nivelul prevazut de aceeasi lege pentru 1 Iulie 2017 (1300 lei).
    Oare de ce nu se sesizeaza nimeni ca fondul de pensii a fost pradat pur si simplu?!

  7. elena
    24.2.2017, 9:00 pm

    SA NU SE MAI FURE ATIT DE MULT SI VOR FI BANI.TOATE FIRMELE STRAINE ISI SCOT PROFITUL DIN TARA,IAR NOI MUNCIM PE BANI PUTINI CA SA AIBA EI PROFITURI MARI.HAI SA O DUCA SI CETATENII NOSTRI UN PIC MAI BINE.

  8. elena
    24.2.2017, 9:01 pm

    SA NU SE MAI FURE ATIT DE MULT SI VOR FI BANI.TOATE FIRMELE STRAINE ISI SCOT PROFITUL DIN TARA,IAR NOI MUNCIM PE BANI PUTINI CA SA AIBA EI PROFITURI MARI.HAI SA O DUCA SI CETATENII NOSTRI UN PIC MAI BINE.NU AM MAI FACUT UN COMENTARIU.PROBABIL NU VA CONVINE CE AM SPUS.

  9. gica70
    25.2.2017, 9:51 am

    Vorba unuia: atata economie, atata politica, legislatie si ..carcoteala n-am mai vazut pana acum cand, in sfarsit, un partid aflat la putere ne arata ca se poate! Se poate trai mai bine dar ceea ce nu vor unii sa inteleaga sau, mai bine zis, nu vor si incearca sa determine si pa altii, este faptul ca NU este nevoie de mai multi bani ci impartirea lor era deficitara, adica multi bani plecau in putine buzunare..

  10. PROTONIC
    7.3.2017, 2:23 pm

    Moare de ciuda pdl ca daca vine iar la guvernare trebuie sa reduca salariile si pensiile cu 25%.
    Si acuma se apuca sa bage bete in roate, sa dezinformeze si sa se planga la popularii lor de parca ar putea sa faca ceva.
    Si s-a apucat si presa de opozitie (aia care nu plateste impozite) sa faca analize economice de doi lei.
    Si daca nu o sa iasa pokemonii in strada si o sa dea jos guvernul care da salarii si pensii mai mari.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română