vineri

29 martie, 2024

26 mai, 2017

Liviu Dragnea a recunoscut joi seara, într-un interviu acordat A3, că există mai multe probleme ce împiedică introducerea impozitului pe venitul global.

De aceea, a spus el, s-ar putea decide amânarea cu un an a implementării acestei reforme, ceea ce ar însemna ca el să fie aplicat abia din 2019.

De asemenea, se are în vedere renunțarea la consultanții fiscali, a mai explicat Liviu Dragnea, după numeroasele critici și contraargumente aduse de mediu de afaceri împotriva acestui sistem fiscal.


„Şi mai sunt două chestiuni legate de capacitatea administrativă, logistică şi informatică a ANAF – este o problemă, şi altă problemă o reprezintă necesarul de 30, 30 şi ceva de mii de consultanţi fiscali. Şi s-ar putea să luăm decizia ca să nu mai folosim consultanţi fiscali şi să amânăm cu un an, adică să intre în vigoare din 2019 practic (introducera deducerilor pe baze de chitanţe, n.r) , perioadă în care să informatizăm adminstraţia şi omul să nu mai fie nevoit să aibă acei consultanţi fiscali pentru că va primi prin sistem informatic formularele pe care să le trimită înapoi şi să-şi plătească şi taxele şi impozitele”, a precizat Liviu Dragnea, citat de News.ro.

Înaintea introducerii impozitului global va trebui finalizată „compatibilizarea sistemelor informatice”, a mai spus liderul PSD:

„ANAF are un sistem informatic, Ministerul de Finanţe are un alt sistem informatic, administraţiile locale nu sunt conectate toate, fiecare au softuri diferite şi lucrăm acum cu o echipă mai largă în aşa fel încât să se uniformizeze sistemele informatice”, a adăugat Liviu Dragnea.

În noua viziune apar însă alte probleme, întrucât este greu de crezut că în doi ani ruralul va ajunge la o rată de dotare cu computere și folosire a internetului care să permită o relație electronică a tuturor gospodăriilor cu ANAF.


Mai mult, atât în urban, cât și în rural, există numeroase gospodării formate exclusiv din persoane în vârstă (cu unul sau doi membri), în cazul cărora este, de asemenea, greu de crezut că va putea exista o corespondență electronică cu autoritățile.

Din aceste motive, ultimele declarații ale lui Liviu Dragnea par mai degrabă un semnal că se va renunța la sistemul ce ar fi fost imaginat de Darius Vâlcov, fost ministru de Finanțe și urmărit penal.

În noua filosofie de impozitare a gospodăriilor se precizează că acei aproximativ 35.000 de consultanți fiscali necesari în schema IVG vor ”lucra după același model ca și medicii de familie. Consultantul va avea un cabinet propriu și un program zilnic fix, în cadrul căruia va acorda consultații pentru gospodăriile pe care le are în gestiune. În cadrul acestui program poate primi bonurile fiscale, poate face plăți, poate completa declarațiile fiscale etc.”

Gospodăria alege un consultant fiscal. Când începe perioada de declarare mergi  cu sacoșa cu facturi și cu chitanțe pentru calculul deducerilor la sediul consultantului. Unde aștepți răbdător să-ți vină rândul la ”consultație”. Deci singurii care vor scăpa de nervi și de aglomerație sunt funcționarii de la ghișeele Fiscului.

Punctele nevralgice ale IVG, în prezentarea Coaliției pentru Dezvoltarea României

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) avertiza de curând că modificările propuse expun economia la riscuri și instabilitate, iar lipsa de realism și sustenabilitate a impunerii globale a veniturilor  va avea ca efect final introducerea cotelor de impunere progresive.

  • Introducerea IVG este nesustenabilă – eliminarea sistemului de reținere la sursă și plata lunară a impozitului pe venituri (ex. salarii, dividende, dobânzi etc.), precum și a celui de plăți anticipate de impozit (ex. pentru veniturile din activități independende, chirii etc.) va determina o scădere drastică a încasării veniturilor bugetare în anul 2018. Raportat la datele anului 2016, scăderea veniturilor din PIB va fi de cel puțin 4%. Efectul implicit ar fi introducerea altor impozite și taxe în anii următori.
  • Introducerea IVG este nerealistă – presupune ca, în aproximativ jumătate de an, peste 7 milioane de gospodării să se înregistreze voluntar la Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care conceptul de „gospodărie, ca pilon de bază al noului sistem, nu este reglementat de legislația românească, iar mecanismul de colectare este neclar. Din analiza altor sisteme fiscale (cum este cel american), impunerea se realizează în mod individual și numai opțional (dacă este în beneficiul contribuabilului), la nivel de familie formată din soț, soție și copii.
  • Introducerea IVG este costisitoare – va trebui adaptat sistemul informatic al ANAF care, în prezent, se confruntă cu un deficit al arhitecturii hardware și riscă să fie blocat prin creșterea artificială a numărului persoanelor supuse impunerii. Cheltuieli mai mari vor fi necesare pentru a crește gradul de pregătire profesională a organelor fiscale și nivelul de educare a contribuabililor, astfel încât noile reguli de impunere să fie respectate.
  • Problema consultanților fiscali – pentru a funcționa, noul sistem ar avea nevoie 35.000 de “consultanți fiscali”. În prezent, în Registrul Camerei Consultanților Fiscali sunt înregistrați 5.489 consultanți, dintre care 4.101 activi, o mare parte dintre aceștia fiind deja angajați. De asemenea, acești “consultanți fiscali” ar urma să lucreze maxim trei luni din an pentru un salariu anual dublu față consultanții fiscali reali, a căror muncă presupune calificare și activități mult mai complexe.

Coaliția este o inițiativă privată, apolitică, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă, și reunește 45 de organizații și membri asociați.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: