Lista lui Orban. Cele 60 de investiţii prioritare ale anului 2012

de Razvan Diaconu | 30.10.2011 .

Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene, a pus la punct o listă de 60 de investiţii prioritare pentru anul 2012, finanţate cu fonduri europene, care vor fi monitorizate de Guvern.

55 dintre cele mai mari 60 de proiecte pe fonduri europene derulate în România nu au ajuns nici la jumătate ca stadiu de implementare, potrivit listei principalelor proiecte din fonduri structurale și de coeziune pe care Guvernul le monitorizează atent.

La începutul lunii octombrie, premierul Emil Boc i-a cerut ministrului Afacerilor Europene, Leonard Orban, o listă cu principalele 60 de proiecte pe fonduri europene, cu valori între 20 și 600 de milioane de euro, care vor fi monitorizate de Guvern.

”Va fi urmărit modul de aplicare al acestora, pas cu pas, lună de lună”, avertiza Boc pe 5 octombrie.

Lista lui Orban, prezentată lui Boc, cuprinde 60 de proiecte europene, din care 51 sunt proiecte de mediu – gropi de gunoi, stații de epurare a apelor reziduale, rețele de canalizare – și 9 de transport – drumuri și autostrăzi, sisteme de gestionare a traficului feroviar, în valoare totală peste 7,35 miliarde de euro, adică circa 122 de milioane de euro pe proiect, în medie.

Din acești bani, peste 4,73 miliarde de euro reprezintă fondurile care ar trebui să vină de la Comisia Europeană, ca avansuri și deconturi în urma îndeplinirii tuturor obligațiilor legale de către beneficiari, iar restul sunt bani care trebuie să provină de la beneficiari, de la autoritățile locale și de la bugetul de stat, sub formă de cofinanțări și prefinanțări.

Îngrijorarea cu care Boc a cerut lista de proiecte europene, acum, după aproape 3 ani de când se află în fruntea Guvernului, se explică prin gradul scăzut de executare a acestor obiective.

Per total, până la începutul lunii octombrie 2011, nivelul mediu de implementare a proiectelor era de 12,9%, în condițiile în care nivelul care trebuie atins până la finalul anului 2011 este de 38,6% în medie, în condițiile în care cele mai vechi proiecte au fost demareate pe la jumătatea anului 2008, iar obiectivele cu cel mai îndepărtat termen au ca dată fixată de finalizare spre sfârșitul anului 2015.

Cele mai mari proiecte

Proiectele cu valoarea cea mai mare sunt lucrările de infrastructură rutieră derulate de Compania Națională de Drumuri Naționale și Autostrăzi din subordinea Ministerului Transporturilor – ca beneficiar. Firesc, tot la Ministerul Transporturilor este și Autoritatea de Management pentru POS Transport prin care se face absorbția banilor europeni în aceste proiecte.

  • Construcția Autostrăzii Orăștie-Sibiu are o valoare totală de 756,5 miluioane de euro, din care 510,15 milioane de euro reprezintă partea Comisiei Europene. Contractula fost semnat în octombrie 2011, iar finalizarea sa se așteaptă în trimestrul II 2013. La data întocmirii tabelului, nivelul de execuție era de zero procente, avânds în vedere data recentă a semnării contractului.
  • Construcția Autostrăzii Cernavodă – Constanța are o valoare totală de 432,3 milioane de euro, din care însă numai 70 de milioane reprezintă bani europeni, iar restul provin de la bugetul de stat. Proiectul a demarat pe 24 septembrie 2009. Tronsonul Cernavodă-Medgidia trebuie finalizat în semestrul II al anului 2011, dar stadiul de executare este de doar 5%. Mult mai bine stă tronsonul Medgidia-Constanța, care trebuia finalizat până în iulie 2011, dar gradul de realizare atinge 65%.
  •  Construcția Autostrăzii Arad-Timișoara, inclusiv varianta de ocolire Arad, are o valoare totală de 388 de milioane de euro, din care 124,4 milioane de euro sunt fonduri europene. Proiectul a demarat în februarie 2010 și trebuie să se încheie în trimestrul II al anului 2012. Tronsonul Arad-Timișoara a fost executat în proporție de 83%, iar Centura Aradului era gata 70%, la începutul lunii octombrie.

Proiectele lui 0,00%

Multe dintre proiectele din listă au nivel de executare subunitar, iar 20 dintre acestea sunt la nivelul zero. 18 dintre proiectele aflate la nivelul zero de executare au fost începute anul acesta, iar două, anul trecut:

  • Proiectul Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și apă uzată din municipiul Arad are o valoare totală de 139,5 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 20 mai 2010 și are termen de finalizare 15 noiembrie 2013, însă până acum stadiul de executare este de 0,00%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie executat 10%. Proiectul este derulat de SC Compania de Apă Arad SA, ca beneficiar, iar absorbția fondurilor europene se face prin Autoritatea de Management al Programului Operațional Sectaorial (POS) Mediu, din Ministerul Mediului – Organismul de Intermediere Timișoara.
  • Proiectul pilot operațional pentru sistem ECTS/ERTMS nivelul II, destinat sporirii siguranței feroviare și vitezei circulației trenurilor pe intrevalul Buftea-Brazi, de 37 de kilometri, are o valoare totală de 60,91 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 15 februarie 2010 și ar trebui să se finalizeze 1 decembrie 2014. În prezent, nivelul de executare este de 0,00%, în condițiile în care la finalul acestui an ar trebui să fie de 25%. Proiectul este derulat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, iar fondurile europene sunt absorbite prin Autoritatea de Management a Programului Sectorial (POS) Transport, de la Ministerul Transporturilor.

Alte proiecte subunitare:

  • Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului Iași în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 61,2 milioane de euro. Proiectul este derulat de Primăria Muncipiului Iași, iar banii sunt atrași prin AM POS Mediu de la Ministerul Mediului – OI Bacău. Contractul a fost semnat în martie 2010 și are termen de finalizare 31 decembrie 2013. Stadiul de executare curent este de 0,1%, iar până la finalul anului 2011 trebuie realizat 11,3%.
  • Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din municipiul Timișoara în vederea conformării la normele de protecție a mediului privind emisiile poluante, pentru creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 58,3 milioane de euro. Este derulat de municipalitatea Timișoara, prin POS Mediu – OI Timișoara. Proiectul a demarat pe 22 noiembrie 2010 și are termen de finalizare 31 decembroe 2013. Stadiul de executare a ajuns la 0,66%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie realizat 12%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Mureș are o valoare totală de 45,2 milioane de euro. Este derulat de Consiliul Județean Mureș, ca beneficiar, prin AM POS Mediu – OI Sibiu. Data demarării este 30 iunie 2010, iar termenul de finalizare este 31 decembrie 2012. În prezent, stadiul de executare este 0,34%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuie realizat 87%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor solide din Județul Sibiu are o valoare totală de 22,68 milioane de euro. Proiectul este derulat de Consiliul Județean Sibiu, prin POS Mediu – OI Sibiu. Proiectul a demarat pe 25 mai 2010 și are termen de finalizare 24 august 2013. Până acum au fost realizați 0,75%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie realizați 65,8%.

Demn de observat este că majoritatea proiectelor vizează domeniile transporturilor şi mediului – domenii în care ministerele au cea mai scăzută rată de absorbţie a fondurilor europene.

Publicat la data de 30.10.2011 .

3 comentarii

  1. Dan
    31.10.2011, 5:33 pm

    N-ar fi rau sa se faca aceste proiecte. Macar jumate 🙂

    • Norse
      31.10.2011, 11:53 pm

      Ce jumate? Macar sa le duca pe primele 5 pana la capat si tot ar fi ceva. Dar cum romanul se pricepe la toate si nu termina nimic…

  2. Alex
    20.1.2012, 11:25 am

    Printre altele, ar fi bine sa isi limiteze birocratia pe care o genereaza in AM-uri si OI-uri. A adunat o groaza de functionari care habar nu au ce vor si cer informari aiuritoare prin foi Excel cu minim 60 de coloane. “Nu avem clienti, dar va place organizarea?” Cand o sa avem si noi o administratie cu oameni mai inteligenti, nu cu insi care isi inventeaza propria fisa de post?

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mihai Tudose – cea mai grea misiune: să formeze un nou guvern Dragnea-Tăriceanu

După finalizarea consultărilor de la Palatul Cotroceni, președintele Iohannis a anunțat luni seară că a acceptat  nominalizarea PSD și ALDE la funcția de prim-ministru:...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Liviu Dragnea a dărâmat guvernul numit, om cu om, de el însuși. Urmează un alt experiment al majorității de 68%

Parlamentul României a demis miercuri, prin moțiune de cenzură, primul guvern al coaliției PSD-ALDE, însă Sorin Grindeanu  mai stă la Palatul Victoria cel puțin...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

CCR motivează o decizie și explică criza politică: Interdicția ca persoanele condamnate să facă parte din Guvern încetează în caz de reabilitare, amnistie sau dezincriminare

Legiuitorul este liber să instituie o interdicție cu caracter general care să nu permită unei persoane condamnate să nu poată fi membru al Guvernului,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română