Lista lui Orban. Cele 60 de investiţii prioritare ale anului 2012

de Razvan Diaconu | 30.10.2011 .

Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene, a pus la punct o listă de 60 de investiţii prioritare pentru anul 2012, finanţate cu fonduri europene, care vor fi monitorizate de Guvern.

55 dintre cele mai mari 60 de proiecte pe fonduri europene derulate în România nu au ajuns nici la jumătate ca stadiu de implementare, potrivit listei principalelor proiecte din fonduri structurale și de coeziune pe care Guvernul le monitorizează atent.

La începutul lunii octombrie, premierul Emil Boc i-a cerut ministrului Afacerilor Europene, Leonard Orban, o listă cu principalele 60 de proiecte pe fonduri europene, cu valori între 20 și 600 de milioane de euro, care vor fi monitorizate de Guvern.

”Va fi urmărit modul de aplicare al acestora, pas cu pas, lună de lună”, avertiza Boc pe 5 octombrie.

Lista lui Orban, prezentată lui Boc, cuprinde 60 de proiecte europene, din care 51 sunt proiecte de mediu – gropi de gunoi, stații de epurare a apelor reziduale, rețele de canalizare – și 9 de transport – drumuri și autostrăzi, sisteme de gestionare a traficului feroviar, în valoare totală peste 7,35 miliarde de euro, adică circa 122 de milioane de euro pe proiect, în medie.

Din acești bani, peste 4,73 miliarde de euro reprezintă fondurile care ar trebui să vină de la Comisia Europeană, ca avansuri și deconturi în urma îndeplinirii tuturor obligațiilor legale de către beneficiari, iar restul sunt bani care trebuie să provină de la beneficiari, de la autoritățile locale și de la bugetul de stat, sub formă de cofinanțări și prefinanțări.

Îngrijorarea cu care Boc a cerut lista de proiecte europene, acum, după aproape 3 ani de când se află în fruntea Guvernului, se explică prin gradul scăzut de executare a acestor obiective.

Per total, până la începutul lunii octombrie 2011, nivelul mediu de implementare a proiectelor era de 12,9%, în condițiile în care nivelul care trebuie atins până la finalul anului 2011 este de 38,6% în medie, în condițiile în care cele mai vechi proiecte au fost demareate pe la jumătatea anului 2008, iar obiectivele cu cel mai îndepărtat termen au ca dată fixată de finalizare spre sfârșitul anului 2015.

Cele mai mari proiecte

Proiectele cu valoarea cea mai mare sunt lucrările de infrastructură rutieră derulate de Compania Națională de Drumuri Naționale și Autostrăzi din subordinea Ministerului Transporturilor – ca beneficiar. Firesc, tot la Ministerul Transporturilor este și Autoritatea de Management pentru POS Transport prin care se face absorbția banilor europeni în aceste proiecte.

  • Construcția Autostrăzii Orăștie-Sibiu are o valoare totală de 756,5 miluioane de euro, din care 510,15 milioane de euro reprezintă partea Comisiei Europene. Contractula fost semnat în octombrie 2011, iar finalizarea sa se așteaptă în trimestrul II 2013. La data întocmirii tabelului, nivelul de execuție era de zero procente, avânds în vedere data recentă a semnării contractului.
  • Construcția Autostrăzii Cernavodă – Constanța are o valoare totală de 432,3 milioane de euro, din care însă numai 70 de milioane reprezintă bani europeni, iar restul provin de la bugetul de stat. Proiectul a demarat pe 24 septembrie 2009. Tronsonul Cernavodă-Medgidia trebuie finalizat în semestrul II al anului 2011, dar stadiul de executare este de doar 5%. Mult mai bine stă tronsonul Medgidia-Constanța, care trebuia finalizat până în iulie 2011, dar gradul de realizare atinge 65%.
  •  Construcția Autostrăzii Arad-Timișoara, inclusiv varianta de ocolire Arad, are o valoare totală de 388 de milioane de euro, din care 124,4 milioane de euro sunt fonduri europene. Proiectul a demarat în februarie 2010 și trebuie să se încheie în trimestrul II al anului 2012. Tronsonul Arad-Timișoara a fost executat în proporție de 83%, iar Centura Aradului era gata 70%, la începutul lunii octombrie.

Proiectele lui 0,00%

Multe dintre proiectele din listă au nivel de executare subunitar, iar 20 dintre acestea sunt la nivelul zero. 18 dintre proiectele aflate la nivelul zero de executare au fost începute anul acesta, iar două, anul trecut:

  • Proiectul Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și apă uzată din municipiul Arad are o valoare totală de 139,5 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 20 mai 2010 și are termen de finalizare 15 noiembrie 2013, însă până acum stadiul de executare este de 0,00%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie executat 10%. Proiectul este derulat de SC Compania de Apă Arad SA, ca beneficiar, iar absorbția fondurilor europene se face prin Autoritatea de Management al Programului Operațional Sectaorial (POS) Mediu, din Ministerul Mediului – Organismul de Intermediere Timișoara.
  • Proiectul pilot operațional pentru sistem ECTS/ERTMS nivelul II, destinat sporirii siguranței feroviare și vitezei circulației trenurilor pe intrevalul Buftea-Brazi, de 37 de kilometri, are o valoare totală de 60,91 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 15 februarie 2010 și ar trebui să se finalizeze 1 decembrie 2014. În prezent, nivelul de executare este de 0,00%, în condițiile în care la finalul acestui an ar trebui să fie de 25%. Proiectul este derulat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, iar fondurile europene sunt absorbite prin Autoritatea de Management a Programului Sectorial (POS) Transport, de la Ministerul Transporturilor.

Alte proiecte subunitare:

  • Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului Iași în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 61,2 milioane de euro. Proiectul este derulat de Primăria Muncipiului Iași, iar banii sunt atrași prin AM POS Mediu de la Ministerul Mediului – OI Bacău. Contractul a fost semnat în martie 2010 și are termen de finalizare 31 decembrie 2013. Stadiul de executare curent este de 0,1%, iar până la finalul anului 2011 trebuie realizat 11,3%.
  • Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din municipiul Timișoara în vederea conformării la normele de protecție a mediului privind emisiile poluante, pentru creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 58,3 milioane de euro. Este derulat de municipalitatea Timișoara, prin POS Mediu – OI Timișoara. Proiectul a demarat pe 22 noiembrie 2010 și are termen de finalizare 31 decembroe 2013. Stadiul de executare a ajuns la 0,66%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie realizat 12%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Mureș are o valoare totală de 45,2 milioane de euro. Este derulat de Consiliul Județean Mureș, ca beneficiar, prin AM POS Mediu – OI Sibiu. Data demarării este 30 iunie 2010, iar termenul de finalizare este 31 decembrie 2012. În prezent, stadiul de executare este 0,34%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuie realizat 87%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor solide din Județul Sibiu are o valoare totală de 22,68 milioane de euro. Proiectul este derulat de Consiliul Județean Sibiu, prin POS Mediu – OI Sibiu. Proiectul a demarat pe 25 mai 2010 și are termen de finalizare 24 august 2013. Până acum au fost realizați 0,75%, în condițiile în care până la finalul acestui an trebuie realizați 65,8%.

Demn de observat este că majoritatea proiectelor vizează domeniile transporturilor şi mediului – domenii în care ministerele au cea mai scăzută rată de absorbţie a fondurilor europene.

Publicat la data de 30.10.2011 .

3 comentarii

  1. Dan
    31.10.2011, 5:33 pm

    N-ar fi rau sa se faca aceste proiecte. Macar jumate 🙂

    • Norse
      31.10.2011, 11:53 pm

      Ce jumate? Macar sa le duca pe primele 5 pana la capat si tot ar fi ceva. Dar cum romanul se pricepe la toate si nu termina nimic…

  2. Alex
    20.1.2012, 11:25 am

    Printre altele, ar fi bine sa isi limiteze birocratia pe care o genereaza in AM-uri si OI-uri. A adunat o groaza de functionari care habar nu au ce vor si cer informari aiuritoare prin foi Excel cu minim 60 de coloane. “Nu avem clienti, dar va place organizarea?” Cand o sa avem si noi o administratie cu oameni mai inteligenti, nu cu insi care isi inventeaza propria fisa de post?

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

Germania: s-au terminat alegerile, începe marșul spre o nouă UE. Merkel – al 4-lea mandat de cancelar

Creștin – democrații (CDU) au câștigat alegerile legislative din Germania, Angela Markel a obținut al patrulea mandat de cancelar, iar Alternativa pentru Germania (AfD) a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Marile noutăți ale noii Europe în discursul lui Jean Claude Juncker: Scenariul nr. 6 – fără ”cercuri concentrice”

La șase luni de la debutul dezbaterilor asupra Cartei Albe a Europei, președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, a avansat, în discursul rostit miercuri...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Incident bizar: Ministrul Apărării și-a anunțat demisia în urma controverselor privind banii Armatei

Comunicatul intempestiv al Armatei privind problemele financiare a produs efecte surprinzătoare. Ministrul Apărării, Adrian Tutuianu, a relatat marți, într-o intervenție telefonică la Antena 3,...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Chiar au făcut-o: România devine prima țară din UE cu ”split TVA”. Supraaciza la carburanți se întoarce, cresc taxele pe apa minerală

Guvernul Tudose a operat miercuri Codul fiscal prin intermediul a 3 Ordonanțe de guvern: modificarea cu cel mai mare impact pentru mediul de afaceri...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Reforma Prof. dr. Toader pe Justiție: magistrații vor fi verificați disciplinar de către factorul politic, președintele e scos din procedura de numire a procurorului general și a șefului DNA

Președintele României nu va mai fi implicat în numirea șefilor parchetelor, (”pentru a depolitiza procedura”), dar Inspecția Judiciară (care îi cercetează disciplinar pe procurori...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română