joi

18 aprilie, 2024

31 iulie, 2017

O contestație a firmei SC Best Achiziții SRL a convins Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) să decidă suspendarea licitației deschise de Transgaz (TGN), operatorul sistemului național de magistrale de gaz metan, pentru atribuirea contractului de execuție Fazei 1 a gazoductului BRUA (Bulgaria – România – Ungaria – Austria).

Decizia CNSC a fost luată cu doar două zile înainte de data limită a depunerii de oferte pentru ptroiectul BRUA, evaluat la aproape 1,28 miliarde de lei, fără TVA. Faza 1 a BRUa înseamnă construcţia conductei pe 479 de kilometri între puncte Podişor şi Recaş.


Despre capacitatea contestatarei Best Achiziţii SRL de a participa la un proiect de o asemenea amplitudine, spun câte ceva datele raportate la Ministerul Finanţelor. Cu cinci salariaţi, firma din comuna Cernica, sat Căldăraru nr.8 – Ilfov, specializată în „consultanţă pentru afaceri şi management”, a avut afaceri de 193.915 lei în 2016.

CNSC „admite cererea de suspendare a procedurii de atribuire, formulată de către SC Best Achiziții SRL, în contradictoriu cu entitatea contractantă Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz SA, și dispune suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea cauzei”, spune Încheierea nr 386 din 26 iulie a CNSC.

Proiectul BRUA suferise deja o lovitură neaşteptată, din partea Ungariei, care a decis să oprească pe teritoriul său construcţia, aparent în defavoarea părţii române, interesată să trimită prin Austria, în toată Europa, gazele din Marea Neagră.

Decizia Ungariei pare însă că favorizaeză livrările ruseşti de gaze ruseşti.

Plângere la contestaţie


Transgaz nu a depus o plângere împotriva deciziei CNSC pentru că „termenul privind soluționarea pe fond a contestației este mai mic față de termenul pentru soluționarea plângerii împotriva încheierii privind suspendarea procedurii de achiziție sectorială. CNSC va pronunța o soluție pe fond cu privire la contestație, iar curtea de apel ar fi învestită cu o plângere care să rămână, astfel, fără obiect. În acest context, nu vom ataca încheierea privind suspendarea procedurii de atribuire”, răspunde compania la întrebările Cursdeguvernare.ro.

În luarea deciziei CNSC, s-a înregistrat şi o opinie separată, potrivit căreia contestaţia care a dus la suspendarea licitaţiei „nu cuprinde nici măcar o urmă de justificare a sa şi nici nu se indică vreo pagubă iminentă în patrimoniul contestatarei care ar trebui prevenită”, potrivit datelor SEAP.

Astfel că nu ar fi îndeplinite cele trei condiţii impuse de legiuitor pentru admiterea unei cereri de suspendare: justificare temeinică, necesitatea prevenirii unei pagube şi paguba să fie iminentă.

Pe de altă parte,  CNSC spune că, indiferent de identitatea contestatarului, instituția era obligată să suspende licitaţia până la clarificarea situaţiei, astfel încât să nu se piardă şi mai mult timp cu reluarea procedurii de atribuire.

„În situaţia în care cererea de suspendare nu ar fi fost admisă, iar la data fixată de autoritatea contractantă (28.07.2017) s-ar fi depus oferte în cadrul procedurii, orice admitere, fie şi parţială, a solicitărilor de modificare a documentaţiei formulată de către contestatori ar fi condus la anularea procedurii de atribuire (nu mai poate fi modificat niciun cuvânt din documentaţie după depunerea ofertelor), ceea ce ar fi avut drept consecinţă întârzieri majore şi nedorite în privinţa demarării proiectului”, spune CNSC în răspunsul pentru Cursdeguvernare.ro.

Suspendarea procedurii până la soluţionarea pe fond a contestaţiilor la documentaţie este limitată la maximum 20 de zile (termenul de soluţionare), procedura urmând a continua potrivit deciziei emise de către CNSC.

„În acest sens, adăugăm că suspendarea procedurii acţioneazã – conform legislaţiei care guverneazã achiziţiile publice – pânã la pronunţarea pe fondul cauzei, iar completul de soluţionare căruia i-a fost repartizată aleatoriu cauza a decis astfel, în spiritul şi litera legii, având în vedere complexitatea, dar mai ales importanţa contractului menţionat”, menționează sursa citată.

La rândul său, Transgaz a acuzat „conduita abuzivă” a contestatarului, care nu ar fi demonstrat că ar fi fost prejudiciat sau că ar putea suferi o pagubă iminentă, mai ales în contextul importanţei strategice a proiectului.

Totodată, Transgaz nu a prezentat „până la această dată un punct de vedere asupra contestaţiilor formulate şi nici o copie a dosarului achiziţiei publice, astfel încât soluţionarea pe fond a contestaţiei să poată fi făcută cu celeritate, înlăuntrul termenelor de soluţionare stipulate”, mai spune CNSC.

Răspunul Transgaz la întrebările Cursdeguvernare.ro încă întârzie.

Gazoductul

Gazoductul ar urma să aibă o capacitate inițială de 1,75 miliarde metri cubi pe an, majorată ulterior la 4,4 miliarde metri cubi pe an (BRUA faza 2).

Anul trecut, Transgaz a semnat cu Comisia Europeană Acordul de Finanțare a coridorului de transport BRUA, care presupune fonduri nerambursabile în valoare de 179,32 mil. euro, în Faza1.

Unul dintre marii beneficiari ai gazoductului, consorțiul ExxonMobil-OMV Petrom, ar putea lua în 2018 decizia finală de investire în exploatarea zăcămintelor de gaze naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră în 2018, iar producția propriu-zisă ar putea începe cât mai devreme în deceniul următor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: