miercuri

24 aprilie, 2024

15 ianuarie, 2014

Parlamentul European a aprobat, miercuri, noile norme privind achiziţiile publice. Acestea introduc prevederi stricte privind subcontractarea şi uşurează accesul firmelor medii şi mici la licitaţii.

Noile reglementări intră în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Din acel moment, statele membre au la dispoziţie 24 de luni să modifice legislaţia naţională de specialitate.

Noua legislaţie în domeniul achiziţiilor publice, avizată în 2013 de Consiliul European, stabileşte pentru prima oară standarde la nivel european cu privire la stimularea concurenţei loaiale. Prevederile adoptate pun accent inclusiv pe considerente de mediu, aspecte sociale şi inovaţie.


La nivel European, autorităţile cheltuie în jur de 18% din PIB-ul European pentru achiziţia de lucrări, bunuri şi servicii.

“Noile reglementări transmit un semnal puternic cetăţenilor, care au dreptul să vadă că banii publici sunt cheltuiţi eficient”, a declarat raportorul pentru achiziţii publice, belgianul Marc Tarabella.

În cautarea soluţiilor inovative

Datorită unei noi viziuni asupra criteriului “ofertei celei mai avantajoase economic” din cadrul procedurii de atribuire, autorităţile publice vor putea să pună un accent mai pronunţat pe calitate, considerente de mediu, aspecte sociale sau de inovare. “Noile criterii vor pune capăt dictaturii preţului cel mic pentru a pune în prim-plan aspecte legate de calitate”, a explicat Marc Tarabella.

Parlamentarii europeni au introdus în premieră conceptul de “parteneriat inovativ”, care permite autorităţii să lanseze cereri de ofertă pentru rezolvarea unei probleme specifice fără a dicta o soluţie. Astfel, autoritatea contractantă şi ofertanţii vor putea să găsească împreună cea mai bună soluţie de rezolvare a cererii lansate.

Se reduce birocraţia


În procedura de selecţie a ofertelor va funcţiona un singur “document unic European al achiziţiei”, care va fi completat pe propia răspundere a ofertantului. Doar firma desemnată câştigătoare va fi obligată să depună şi documentele originale solicitate. Opinia generală a iniţiatorilor este că această măsură va reduce cu 80% povara administrativă ce apasă asupra firmelor care participă la achiziţii publice.

Noua legislaţie include norme stricte privind subcontractarea şi privind “oferte anormal de scăzute”.

Contractorii care nu respectă legislaţia europeană a muncii vor putea fi excluşi de la licitaţii.

În domeniul concesiunii de servicii, noile norme lasă la latitudinea statelor membre să decidă asupra serviciilor publice care pot fi concesionate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: