Legea salarizării accentuează discrepanța dintre salariile de la stat și cele din mediul privat. Riscuri

de Mariana Bechir | 19.4.2017 .

Creșterea discrepanțelor dintre salariile din sistemul public și cel privat va crește inegalitățile dintre cele două sectoare și va avea efecte grave asupra pieței muncii și economiei reale, avertizează lideri mediului de afaceri, ai sindicatelor și experți în resurse umane.

O lecție uitată

Legea salarizării, așa cum a fost ea prezentată de Liviu Dragnea, va accentua diferențele de salarizare, deja devenite semnificative în ultimele luni, după cum constată o analiză realizată de Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal:

În ultimul an s-a repetat, în formă mult accelerată, situația din perioada 2005 – 2008, observă analiza. Atunci, remunerația bugetarilor a depășit veniturile din privat și apoi a avansat tot mai mult, atingând apogeul chiar la debutul crizei financiare.

Deznodământul – România a fost nevoită, în 2010, să taie cu 25% salariile de la stat.

2012, singurul an din ultima decadă când câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele de la stat. Cu foarte puțin

În 2009, diferența dintre câștigul salarial mediu din sistemul public și cel privat ajunsese la 345 lei, dar cele domenii s-au egalizat odată cu tăierea de 25% aplicată în 2010 și eliminarea unor sporuri.

În ultimii 10 ani, câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele ale bugetarilor, chiar dacă simbolic, într-un singur an – în 2012, când în economia reală aceste venituri s-au situat la 2.075 lei, în timp cele din sectorul public, la 2.060 de lei:

În 2015, diferența urcase deja la aproape 600 de lei, iar anul acesta, potrivit Comisiei Naționale de Prognoză (CNP) decalajul va ajunge la peste 700 de lei, urmând ca în 2020 aceste câștiguri să fie cu peste 1.000 de lei mai mari la stat.

Dacă ne referim la domenii de activitate, situația este și mai gravă, salarizarea din administrația publică depășind mult, în octombrie 2016, sectoare din economia reală cu pondere importantă în PIB-ul României:

  • cu peste 1.000 de lei peste câștigurile medii din industria auto
  • cu aproape 1.500 de lei câștigurile medii brute din industria prelucrătoare

După cum se observă din grafic, ierarhia veniturilor din cele trei sectoare este la fel de deformată ca și în 2007, înainte de criză.

Diferențele au crescut însă și în primele două luni din acest an, iar situația este complet diferită de practica celorlalte state membru UE foste comuniste, potrivit analizei Consiliului Fiscal (în care SR= Raportul dintre salariul mediu brut dintr-un sector și salariul mediu brut pe economie):

Așa s-a ajuns ca România să înregistreze cel mai mare salariu relativ din administrația publică:

Riscurile acestor discrepanțe în creștere – adâncirea deficitului de forță de muncă din privat

Aceste politici salariale ale guvernanților ar putea avea efecte riscante pentru economia reală, avertizează lideri sindicali și ai mediului de afaceri.

Cristian Pârvan (foto), preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), nu crede că legea salarizării din sistemul public va intra în vigoare sau, cel puțin, nu în forma prezentată de Liviu Dragnea.

“Este nerealistă și mult prea optimistă”, spune acesta, fiind convins că bugetul nu poate suporta creșterile anunțate.

 

“S-a indus o presiune psihică, deocamdată, în mediul privat”, mai ales că “deja s-a răsturnat piramida de valori raportate la importanța socială a unor activități”, a explicat Cristian Pârvan pentru cursdeguvernare.ro “Unde se mai întâmplă ca salariul din industria prelucrătoare să fie mai mic decât la stat?”

În opinia sa, dacă legea salarizării intră în vigoare, vor exista două efecte importante:

  • “Există semnale că oameni cu competențe se duc în administrație. Ceea ce va accentua deficitul de forță de muncă calificată din privat”
  • “Cei rămași în privat vor cere salarii mai consistente. În ultimii ani au fost creșteri modice de 3 – 4 – 5%… Guvernanții ar trebui să țină cont, când este vorba de salarizare, de cât poate să plătească țara, de productivitatea globală a societății”.

“Mediul privat și sectorul privat erau deja două lumi paralele. Riscul cel mai mare, în penuria aceasta de candidați este să ne trezim în situația în care sectorul public va deveni mai atractiv decât cel privat, sectorul care asigură plata salariilor de la stat”, crede Florin Godean, Country Manager Adecco România (foto).

În faza actuală, însă, nu sunt de prevăzut plecări din privat spre sistemul public, spune acesta, explicând: “Am dubii serioase că cineva din mediul privat care-și construiește o carieră, va pleca în sectorul public, unde nu are nici o garanție că rezultatele și competențele lui sunt răsplătite și recompensate pe termen lung.

Da, în imediat, activitatea este remunerată mai bine, dar pe termen lung, trebuie să ținem cont că suntem un stat cu decizii impredictibile”.

În cazul tinerilor absolvenților, situația este alta și, “dacă vor avea de ales între sistemul public și cel privat, probabil se vor îndrepta spre sectorul de stat, mai ales că salariile vor fi mari chiar și pentru perioada de început de carieră”, a declarat Florin Godean pentru cursdeguvernare.ro

O nouă presiune de migrare

Bogdan Hossu, președintele Confederației cartel Alfa (foto) este convins că angajații din privat vor fi demotivați și vor încerca să intre în sistemul public sau vor pleca masiv în străinătate.

Avem 3,5 milioane de români în străinătate, lucrători care au dinamică, muncesc bine, au inițiativă și generează creștere, spune Hossu, dar au plecat din cauza salariilor.

Mulți din cei nemulțumiți acum de creșterea diferențelor de salarizare vor alege aceeași soluție, mai ales că sistemul privat este deosebit de compactizat – din cele aproximativ 2,7 milioane de angajați, aproximativ două milioane au salariul mediu pe economie, explică Bogdan Hossu.

Publicat la data de 19.4.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Document / Cum e ”vândută” impozitarea gospodăriilor și ce ar însemna ea în viața reală. Problema consultantului

După apariția în media a proiectului de modificare a Codului fiscal, PSD – principalul patid de guvernământ și promotorul noului sistem de impozitare globală...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România pe harta riscurilor globale: Rezervele valutare sunt liniştitoare, volatilitatea cursului – mai puțin

România este expusă la riscuri moderate în privința volatilității cursului de schimb al leului și din perspectiva șomajului, respectiv la riscuri mici în privința rerezervelor...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Bursele se întorc sub maximele istorice, în așteptarea unor stimulente mai convingătoare

Cei mai importanți indici bursieri ai lumii și-au corectat, în ultimele săptămâni, creșterile anterioare, pentru că marii operatori de pe piețe așteaptă motive mai...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Depopulare accelerată: Populația României a scăzut în ultimele 12 luni cu 74.050 de persoane. Cea mai accentuată depopulare – Teleormanul

Populația României a scăzut, în perioada martie 2016 – februarie 2017, cu 74.050 de persoane. Numărul este similar celui dintr-un municipiu reședință de județ...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fascinația creșterii economice cu bani ieftini și noua ierarhie a forțelor economice ale lumii. Unde este România?

Cei doi giganți ai politicilor monetare ale lumii, Federal Reserve (FED) și Banca Centrală Europeană (ECB) au ajuns în ipostaza unor politici monetare divergente,...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română