Legea salarizării accentuează discrepanța dintre salariile de la stat și cele din mediul privat. Riscuri

de Mariana Bechir | 19.4.2017 .

Creșterea discrepanțelor dintre salariile din sistemul public și cel privat va crește inegalitățile dintre cele două sectoare și va avea efecte grave asupra pieței muncii și economiei reale, avertizează lideri mediului de afaceri, ai sindicatelor și experți în resurse umane.

O lecție uitată

Legea salarizării, așa cum a fost ea prezentată de Liviu Dragnea, va accentua diferențele de salarizare, deja devenite semnificative în ultimele luni, după cum constată o analiză realizată de Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal:

În ultimul an s-a repetat, în formă mult accelerată, situația din perioada 2005 – 2008, observă analiza. Atunci, remunerația bugetarilor a depășit veniturile din privat și apoi a avansat tot mai mult, atingând apogeul chiar la debutul crizei financiare.

Deznodământul – România a fost nevoită, în 2010, să taie cu 25% salariile de la stat.

2012, singurul an din ultima decadă când câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele de la stat. Cu foarte puțin

În 2009, diferența dintre câștigul salarial mediu din sistemul public și cel privat ajunsese la 345 lei, dar cele domenii s-au egalizat odată cu tăierea de 25% aplicată în 2010 și eliminarea unor sporuri.

În ultimii 10 ani, câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele ale bugetarilor, chiar dacă simbolic, într-un singur an – în 2012, când în economia reală aceste venituri s-au situat la 2.075 lei, în timp cele din sectorul public, la 2.060 de lei:

În 2015, diferența urcase deja la aproape 600 de lei, iar anul acesta, potrivit Comisiei Naționale de Prognoză (CNP) decalajul va ajunge la peste 700 de lei, urmând ca în 2020 aceste câștiguri să fie cu peste 1.000 de lei mai mari la stat.

Dacă ne referim la domenii de activitate, situația este și mai gravă, salarizarea din administrația publică depășind mult, în octombrie 2016, sectoare din economia reală cu pondere importantă în PIB-ul României:

  • cu peste 1.000 de lei peste câștigurile medii din industria auto
  • cu aproape 1.500 de lei câștigurile medii brute din industria prelucrătoare

După cum se observă din grafic, ierarhia veniturilor din cele trei sectoare este la fel de deformată ca și în 2007, înainte de criză.

Diferențele au crescut însă și în primele două luni din acest an, iar situația este complet diferită de practica celorlalte state membru UE foste comuniste, potrivit analizei Consiliului Fiscal (în care SR= Raportul dintre salariul mediu brut dintr-un sector și salariul mediu brut pe economie):

Așa s-a ajuns ca România să înregistreze cel mai mare salariu relativ din administrația publică:

Riscurile acestor discrepanțe în creștere – adâncirea deficitului de forță de muncă din privat

Aceste politici salariale ale guvernanților ar putea avea efecte riscante pentru economia reală, avertizează lideri sindicali și ai mediului de afaceri.

Cristian Pârvan (foto), preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), nu crede că legea salarizării din sistemul public va intra în vigoare sau, cel puțin, nu în forma prezentată de Liviu Dragnea.

“Este nerealistă și mult prea optimistă”, spune acesta, fiind convins că bugetul nu poate suporta creșterile anunțate.

 

“S-a indus o presiune psihică, deocamdată, în mediul privat”, mai ales că “deja s-a răsturnat piramida de valori raportate la importanța socială a unor activități”, a explicat Cristian Pârvan pentru cursdeguvernare.ro “Unde se mai întâmplă ca salariul din industria prelucrătoare să fie mai mic decât la stat?”

În opinia sa, dacă legea salarizării intră în vigoare, vor exista două efecte importante:

  • “Există semnale că oameni cu competențe se duc în administrație. Ceea ce va accentua deficitul de forță de muncă calificată din privat”
  • “Cei rămași în privat vor cere salarii mai consistente. În ultimii ani au fost creșteri modice de 3 – 4 – 5%… Guvernanții ar trebui să țină cont, când este vorba de salarizare, de cât poate să plătească țara, de productivitatea globală a societății”.

“Mediul privat și sectorul privat erau deja două lumi paralele. Riscul cel mai mare, în penuria aceasta de candidați este să ne trezim în situația în care sectorul public va deveni mai atractiv decât cel privat, sectorul care asigură plata salariilor de la stat”, crede Florin Godean, Country Manager Adecco România (foto).

În faza actuală, însă, nu sunt de prevăzut plecări din privat spre sistemul public, spune acesta, explicând: “Am dubii serioase că cineva din mediul privat care-și construiește o carieră, va pleca în sectorul public, unde nu are nici o garanție că rezultatele și competențele lui sunt răsplătite și recompensate pe termen lung.

Da, în imediat, activitatea este remunerată mai bine, dar pe termen lung, trebuie să ținem cont că suntem un stat cu decizii impredictibile”.

În cazul tinerilor absolvenților, situația este alta și, “dacă vor avea de ales între sistemul public și cel privat, probabil se vor îndrepta spre sectorul de stat, mai ales că salariile vor fi mari chiar și pentru perioada de început de carieră”, a declarat Florin Godean pentru cursdeguvernare.ro

O nouă presiune de migrare

Bogdan Hossu, președintele Confederației cartel Alfa (foto) este convins că angajații din privat vor fi demotivați și vor încerca să intre în sistemul public sau vor pleca masiv în străinătate.

Avem 3,5 milioane de români în străinătate, lucrători care au dinamică, muncesc bine, au inițiativă și generează creștere, spune Hossu, dar au plecat din cauza salariilor.

Mulți din cei nemulțumiți acum de creșterea diferențelor de salarizare vor alege aceeași soluție, mai ales că sistemul privat este deosebit de compactizat – din cele aproximativ 2,7 milioane de angajați, aproximativ două milioane au salariul mediu pe economie, explică Bogdan Hossu.

Publicat la data de 19.4.2017 .

Un raspuns

  1. Ghita Bizonu'
    25.4.2017, 2:17 pm

    In ca un inutil. Un parazit : Adecco Grupul are rolul de a asigura recrutarea si administrarea de personal, ocupandu-se in acelasi timp si cu dezvoltarea profesionala
    Faceti naibii industrie de cal;itate care sa aduca valaore adauaga mare sa poat fi salrii mari si la privati!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

O problemă care se cronicizează: România are una dintre cele mai ridicate instabilități guvernamentale

România are gradul cel mai mare de instabilitate ministerială, urmată la mare distanţă de Polonia şi Italia, relevă o analiză a Centrului pentru promovarea...Citeste mai departe »

Marin Pana

România și ponderea specialiştilor în tehnologia informaţiei

La nivelul UE, nu mai puţin de 8,2 milioane persoane au fost angajate în anul 2016 ca specialişti în Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţii (ICT,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Banca Mondială / Trend nou – ”orașele magnet”: numărul românilor care doresc să emigreze, mai mic decât al celor care vor să se mute în altă localitate din țară

Aproximativ 3,6 milioane de români cu rezidența în țară intenționează să se mute în următorii cinci ani, potrivit unui sondaj prezentat în raportul “Orașe-magnet,...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Maximele istorice ale burselor: Între jocul QE al marilor bănci centrale și fragilitatea creșterii economice globale

Deciziiile marilor bănci centrale ale lumii privind infuziile de lichidități și normalizarea regimurilor dobânzii sunt încă mai importante decât rezultatele economiilor, pentru marii jucători...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română