Legea salarizării accentuează discrepanța dintre salariile de la stat și cele din mediul privat. Riscuri

de Mariana Bechir | 19.4.2017 .

Creșterea discrepanțelor dintre salariile din sistemul public și cel privat va crește inegalitățile dintre cele două sectoare și va avea efecte grave asupra pieței muncii și economiei reale, avertizează lideri mediului de afaceri, ai sindicatelor și experți în resurse umane.

O lecție uitată

Legea salarizării, așa cum a fost ea prezentată de Liviu Dragnea, va accentua diferențele de salarizare, deja devenite semnificative în ultimele luni, după cum constată o analiză realizată de Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal:

În ultimul an s-a repetat, în formă mult accelerată, situația din perioada 2005 – 2008, observă analiza. Atunci, remunerația bugetarilor a depășit veniturile din privat și apoi a avansat tot mai mult, atingând apogeul chiar la debutul crizei financiare.

Deznodământul – România a fost nevoită, în 2010, să taie cu 25% salariile de la stat.

2012, singurul an din ultima decadă când câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele de la stat. Cu foarte puțin

În 2009, diferența dintre câștigul salarial mediu din sistemul public și cel privat ajunsese la 345 lei, dar cele domenii s-au egalizat odată cu tăierea de 25% aplicată în 2010 și eliminarea unor sporuri.

În ultimii 10 ani, câștigurile salariale medii din privat au reușit să le depășească pe cele ale bugetarilor, chiar dacă simbolic, într-un singur an – în 2012, când în economia reală aceste venituri s-au situat la 2.075 lei, în timp cele din sectorul public, la 2.060 de lei:

În 2015, diferența urcase deja la aproape 600 de lei, iar anul acesta, potrivit Comisiei Naționale de Prognoză (CNP) decalajul va ajunge la peste 700 de lei, urmând ca în 2020 aceste câștiguri să fie cu peste 1.000 de lei mai mari la stat.

Dacă ne referim la domenii de activitate, situația este și mai gravă, salarizarea din administrația publică depășind mult, în octombrie 2016, sectoare din economia reală cu pondere importantă în PIB-ul României:

  • cu peste 1.000 de lei peste câștigurile medii din industria auto
  • cu aproape 1.500 de lei câștigurile medii brute din industria prelucrătoare

După cum se observă din grafic, ierarhia veniturilor din cele trei sectoare este la fel de deformată ca și în 2007, înainte de criză.

Diferențele au crescut însă și în primele două luni din acest an, iar situația este complet diferită de practica celorlalte state membru UE foste comuniste, potrivit analizei Consiliului Fiscal (în care SR= Raportul dintre salariul mediu brut dintr-un sector și salariul mediu brut pe economie):

Așa s-a ajuns ca România să înregistreze cel mai mare salariu relativ din administrația publică:

Riscurile acestor discrepanțe în creștere – adâncirea deficitului de forță de muncă din privat

Aceste politici salariale ale guvernanților ar putea avea efecte riscante pentru economia reală, avertizează lideri sindicali și ai mediului de afaceri.

Cristian Pârvan (foto), preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), nu crede că legea salarizării din sistemul public va intra în vigoare sau, cel puțin, nu în forma prezentată de Liviu Dragnea.

“Este nerealistă și mult prea optimistă”, spune acesta, fiind convins că bugetul nu poate suporta creșterile anunțate.

 

“S-a indus o presiune psihică, deocamdată, în mediul privat”, mai ales că “deja s-a răsturnat piramida de valori raportate la importanța socială a unor activități”, a explicat Cristian Pârvan pentru cursdeguvernare.ro “Unde se mai întâmplă ca salariul din industria prelucrătoare să fie mai mic decât la stat?”

În opinia sa, dacă legea salarizării intră în vigoare, vor exista două efecte importante:

  • “Există semnale că oameni cu competențe se duc în administrație. Ceea ce va accentua deficitul de forță de muncă calificată din privat”
  • “Cei rămași în privat vor cere salarii mai consistente. În ultimii ani au fost creșteri modice de 3 – 4 – 5%… Guvernanții ar trebui să țină cont, când este vorba de salarizare, de cât poate să plătească țara, de productivitatea globală a societății”.

“Mediul privat și sectorul privat erau deja două lumi paralele. Riscul cel mai mare, în penuria aceasta de candidați este să ne trezim în situația în care sectorul public va deveni mai atractiv decât cel privat, sectorul care asigură plata salariilor de la stat”, crede Florin Godean, Country Manager Adecco România (foto).

În faza actuală, însă, nu sunt de prevăzut plecări din privat spre sistemul public, spune acesta, explicând: “Am dubii serioase că cineva din mediul privat care-și construiește o carieră, va pleca în sectorul public, unde nu are nici o garanție că rezultatele și competențele lui sunt răsplătite și recompensate pe termen lung.

Da, în imediat, activitatea este remunerată mai bine, dar pe termen lung, trebuie să ținem cont că suntem un stat cu decizii impredictibile”.

În cazul tinerilor absolvenților, situația este alta și, “dacă vor avea de ales între sistemul public și cel privat, probabil se vor îndrepta spre sectorul de stat, mai ales că salariile vor fi mari chiar și pentru perioada de început de carieră”, a declarat Florin Godean pentru cursdeguvernare.ro

O nouă presiune de migrare

Bogdan Hossu, președintele Confederației cartel Alfa (foto) este convins că angajații din privat vor fi demotivați și vor încerca să intre în sistemul public sau vor pleca masiv în străinătate.

Avem 3,5 milioane de români în străinătate, lucrători care au dinamică, muncesc bine, au inițiativă și generează creștere, spune Hossu, dar au plecat din cauza salariilor.

Mulți din cei nemulțumiți acum de creșterea diferențelor de salarizare vor alege aceeași soluție, mai ales că sistemul privat este deosebit de compactizat – din cele aproximativ 2,7 milioane de angajați, aproximativ două milioane au salariul mediu pe economie, explică Bogdan Hossu.

Publicat la data de 19.4.2017 .

Un raspuns

  1. Ghita Bizonu'
    25.4.2017, 2:17 pm

    In ca un inutil. Un parazit : Adecco Grupul are rolul de a asigura recrutarea si administrarea de personal, ocupandu-se in acelasi timp si cu dezvoltarea profesionala
    Faceti naibii industrie de cal;itate care sa aduca valaore adauaga mare sa poat fi salrii mari si la privati!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Speranța de muncă: România – locul 25 în UE 28. De ce

România se află pe locul 25 între cele 28 de state din UE în ceea ce priveşte speranţa de ani de muncă pe parcursul...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Cererea mare și inflația impun creșterea dobânzilor. Efectele asupra economiei

Creșterea dobânzii la credite din ultima perioadă o urmărește pe cea a presiunilor inflaționiste, dar și pe cea a cererii de credite, potrivit analiștilor...Citeste mai departe »

Marin Pana

Mutarea contribuţiilor: problemele ei ascunse și mitologia oficială

Discuţia privind mutarea contribuţiilor plătite din salariu de la sistemul actual, parţial la angajat şi parţial la angajator, integral pe seama salariatului are conotaţii...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Consultanții: Ministerul Finanțelor ia bani „cu forţa” din sectorul privat, prin stabilirea unui prag al salariului brut. Cheltuielile angajatorilor vor creşte

Planul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) de a  se impune firmelor private „un anumit nivel al salariului brut” este o intruziune discutabilă  în mediul privat,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

The Global Human Capital Report 2017: România, locul 42 din 130, în ceea ce privește dezvoltarea capitalului uman

România ocupă locul 42 din 130 de state la nivel mondial în funcţie de dezvoltarea capitalului uman, potrivit The Global Human Capital Report 2017,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română