luni

22 aprilie, 2024

29 aprilie, 2016

functionariMinisterul Dezvoltării Regionale și a Administrației Publice (MDRAP) a pus în dezbatere legea de înființare și organizare a Institutului Național pentru Administrație (INA), care  ar trebui să coordoneze și evalueze în mod coerent formarea personalului din cadrul autorităților și instituțiilor publice.

Institutul va avea personalitate juridică, va fi instituție de interes public național, va funcționa în subordinea MDRAP și va prelua patrimoniul aferent, personalul și atribuțiile privind organizarea de cursuri de formare și perfecționare existente acum la Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

Legea reînființează de fapt INA, care a existat până în 2009, când a devenit direcție în cadrul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.


UE a acordat statului român fonduri în valoare de 10.080.000 de euro pentru dezvoltarea si întărirea capacităţii administrative a Institutului, în fiecare an de la înfiinţare până în anul desființării, între 2001-2009.

Între 2003 și 2006 a existat obligația de formare profesională de minimum 7 zile pe an pentru toți funcționarii publici.

Atribuțiile Institutului:

  • va avea competențe sporite față de vechea instituție
  • va asigura cadrul organiza pentru a acoperi nevoia de formare pentru toate categoriile de personal care își desfășoară activitatea în cadrul autorităților și instituțiilor publice
  • va crea o serie de mecanisme vizând asigurarea calității și unității în procesul de formare atât în ceea ce privește cursurile sale, cât și cele organizate de alți furnizori de formare
  • va asigura perfecționări specifice, destinate unor categorii sau procese prioritare în administrația publică, pentru care furnizorii privați sau cei din mediul academic nu au capacitatea/expertiza practică de formare necesară și nici curicule dezvoltate
  • vor fi revitalizate centrele teritoriale de formare continuă pentru administrația publică
  • autoritățile și instituțiile publice vor avea obligația să prevadă în buget o cotă de cel puţin 5% din cheltuielile de personal, asigurând astfel posibilitatea finanțării unui număr mai mare de cursuri și programe de formare, deci și a unui număr mai mare de beneficiari direcți. 
  • va crea cadrul pentru organizarea de cursuri de master și doctorat în domeniul administrației publice, devenind astfel centru național de înaltă specializare pentru administrația publică.

Reînființarea INA este componentă a proiectului de reformare a administrației și a fost una dintre primele promisiuni făcute de ministrul Dezvoltării, Vasile Dîncu, după numirea în Guvern:

„Prima hotărâre a mea va fi o hotărâre de guvern despre reînfiinţarea Institutului Naţional de Administraţie. Nu exact cum a fost, avem cu totul un alt concept, premierul a antamat deja specialişti care vor veni din UE prin transfer sau prin alte forme de sprijin, foarte mulţi români care lucrează acolo şi vor să vină acasă pentru câteva luni pentru a lucra la refundamentarea unui institut de formare în administraţie publică”, declara ministrul Dîncu într-un interviu din noiembrie anul trecut.


„Recâştigarea demnităţii funcţiei publice face parte dintr-o strategie pe care mi-am propus să o discut în luna decembrie şi să o lansez public. Aici sunt mai multe lucruri. Este o chestiune care vine de la centru, nu sunt întotdeauna de vină oamenii, a existat întotdeauna un control al funcţiei publice, a existat întotdeauna un funcţionar public subordonat politicienilor care veneau la un moment dat. Trebuie văzut până unde se merge cu politizarea. În al doilea rând, este vorba de dreptul oamenilor pentru formare”, mai spunea Vasile Dîncu.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Decizia reinfiintarii INA este extrem de judicioasa, deoarece externatizarea pregatirii functionarilor publici este un fiasco, intrucit cei care o fac nu au raspunderea pentru rezultate – cei pregatiti nefiind prezentii sau viitorii lor angajati.Motivele in directia reinfiintarii sint atit de multe,incit nici nu le mai enumar – principalul fiind calitatea indoielnica a pregatirii actuale a functionarilor publici.
    Daca Romania isi va asuma un „proiect national de reconstructie economica si industriala” – in lipsa caruia ajunge linga Grecia in domaniul economic – atunci INA devine bastionul functionalizarii institutiilor romanesti…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Decizia reinfiintarii INA este extrem de judicioasa, deoarece externatizarea pregatirii functionarilor publici este un fiasco, intrucit cei care o fac nu au raspunderea pentru rezultate – cei pregatiti nefiind prezentii sau viitorii lor angajati.Motivele in directia reinfiintarii sint atit de multe,incit nici nu le mai enumar – principalul fiind calitatea indoielnica a pregatirii actuale a functionarilor publici.
    Daca Romania isi va asuma un „proiect national de reconstructie economica si industriala” – in lipsa caruia ajunge linga Grecia in domaniul economic – atunci INA devine bastionul functionalizarii institutiilor romanesti…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: