Europa

Economia României – cele mai nefavorabile perspective din ECE, din cauza lipsei investițiilor și a reformelor structurale

Contribuția precară a investițiilor, cea negativă a exportului net și creșterea costului muncii sunt argumentele cele mai puternice ale reducerii creșterii economice a României, în… Mai mult

16.09.2018

Europa

Summitul celor 3 Mări: 12 state semnează la București scrisoarea de intenție peuntru înființarea unui Fond comun de Investiții

Nouă șefi de stat, doi preşedinţi de parlamente naţionale, un premier şi un ministru al Afacerilor Externe, alături de Jean Claude Juncker, se vor afla… Mai mult

15.09.2018

Chestiunea

Calitatea creșterii economice? Să privim la productivitatea resurselor

România a urcat anul trecut pe penultimul loc între statele membre UE la productivitatea resurselor în economie, după Bulgaria, potrivit datelor comunicate de Eurostat. Scorul… Mai mult

12.09.2018

Chestiunea

Ce (nu) s-a schimbat în cei 10 ani de la declanşarea marii crize financiare globale. În lume şi în România

Analiştii din lumea întreagă şi, în România, numai cei responsabili, compară pericolele prezente cu care se confruntă economiile, cu cele care, acum 10 ani,  au… Mai mult

11.09.2018

Legea dreptului de autor, retrimisă Parlamentului. Argumentele președintelui Iohannis

de Vladimir Ionescu , 12.1.2018

Administrația Prezidențială a anunțat vineri că președintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului o cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Argumentele prezentate în cererea de reexaminare, în cele ce urmează:

Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe transpune Directiva nr. 2014/26/UE privind gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe și acordarea de licențe multiteritoriale pentru drepturile asupra operelor muzicale pentru utilizare online pe piața internă.

În acest sens, legea definește entitățile de gestiune independente, introduce dispoziții cu privire la modul de organizare, funcționare și desfășurare a activității organismelor de gestiune colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe, stabilește procedura de acordare a licențelor multiteritoriale pentru drepturile online asupra operelor muzicale de către organismele de gestiune colectivă, reconfigurează atribuțiile Oficiului Român pentru Drepturile de Autor și intervine asupra regimului sancționator. Totodată, prin dispoziții tranzitorii se prevede încetarea aplicabilității anumitor dispoziții cuprinse în metodologiile aflate în curs de derulare.

Art. I pct. 11 din legea transmisă la promulgare (art. 1235 din Legea nr. 8/1996) definește entitățile de gestiune independente ca fiind persoane juridice cu scop lucrativ, ce funcționează potrivit reglementărilor legale privind societățile și al căror obiect de activitate unic sau principal ori unul dintre obiectele de activitate principale îl reprezintă gestionarea drepturilor de autor sau drepturilor conexe.

În opinia noastră această definiție contravine prevederilor art. 3 lit. b) din Directiva 2014/26/UE, întrucât permite entităților de gestiune independente să aibă scop lucrativ. Norma europeană definește entitatea de gestiune independentă ca fiind orice organism care este autorizat prin lege sau prin cesiune, licență sau alt tip de înțelegere contractuală să gestioneze drepturile de autor sau drepturile conexe în numele mai multor titulari de drepturi, în beneficiul colectiv al acelor titulari, având drept scop unic sau principal sau unul dintre principalele scopuri această activitate și care nu este deținut sau controlat, direct sau indirect, total sau parțial, de titularii de drepturi și nu are scop lucrativ.

Or, adoptarea unor dispoziții normative contrare directivei a cărei transpunere se urmărește aduce atingere obligațiilor prevăzute de art. 148 alin. (4) din legea fundamentală, potrivit căruia Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării, tratatele constitutive și celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu.

Art. I pct. 20 din legea transmisă la promulgare modifică art. 1311 din Legea nr. 8/1996. Astfel, din cuprinsul alin. (1) al art. 1311 – ce reglementează criteriile principale de care trebuie să se țină seama cu ocazia negocierii în vederea elaborării metodologiei – sunt eliminate două dintre acestea, respectiv cel de la lit. g) și  cel de la lit. i).

Menționăm că  potrivit art. 1311 alin. (1) lit. g), în cazul în care nu există venituri se va folosi practica europeană în domeniu, iar potrivit lit. i), în cazul radiodifuzorilor, remunerațiile se stabilesc prin negocieri, în condiții de predictibilitate și proporționalitate, cu potențialii receptori ai emisiunilor, astfel încât utilizatorii să poată avea reprezentarea obligațiilor de plată la începutul fiecărui an fiscal.

La alin. (2) al art. 1311 se stabilește că organismele de gestiune colectivă pot solicita în negocieri, de la aceeași categorie de utilizatori, fie remunerații forfetare, fie remunerații procentuale stabilite ca parte procentuală din veniturile obținute de fiecare utilizator prin activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul sau, în lipsa veniturilor, din cheltuielile ocazionate de utilizare. Pentru activitatea de radiodifuzare, organismele de gestiune colectivă pot solicita numai remunerații procentuale, diferențiate prin directă proporționalitate cu ponderea utilizării de către fiecare utilizator – organism de televiziune sau de radiodifuziune, a repertoriului gestionat colectiv în această activitate.

Totodată, potrivit alin. (3) al aceluiași articol remunerațiile trebuie să fie rezonabile în raport cu valoarea economică și ponderea utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și de valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă.

Referitor la intervențiile legislative de la art. 1311 alin. (1)-(3), semnalăm că deși aceste soluții legislative se prevalează de transpunerea art. 16 din Directiva 2014/26/UE, în realitate, actul european nu interzice remunerația forfetară, prin impunerea soluției exclusivității unei remunerații procentuale pentru activitatea de radiodifuzare.

Pe de altă parte, cu privire la valoarea economică a utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și cu privire la valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă, actul european stabilește că aceste criterii trebuie avute în vedere, printre altele, iar nu în mod exclusiv așa cum transpare din redactarea alin. (3) al art. 1311. În plus, noua redactare a alin. (2) al art. 1311 coroborat cu eliminarea lit. g) din cuprinsul alin. (1) permite interpretarea potrivit căreia – în cazul activității de radiodifuzare – în lipsa veniturilor utilizatorului, organismele de gestiune colectivă nu vor mai putea solicita remunerații prin raportare la cheltuielile ocazionate de utilizarea operelor în cauză. Totodată, reanalizarea acestei norme se impune și prin raportare la dispozițiile art. II alin. (3) din legea transmisă la promulgare.

La art. I. pct. 36 din legea transmisă la promulgare se abrogă lit. g) a alin. (1) al art. 140 din Legea nr. 8/1996, potrivit căreia încălcarea prevederilor art. 134 constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă, dacă nu există autorizarea sau consimțământul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege.

Având în vedere modificările substanțiale aduse de Senat în calitate de primă Cameră sesizată articolului 134 din Legea nr. 8/1996, considerăm că soluția abrogării lit. g) a alin. (1) al art. 140 de către Camera Deputaților în calitate de Cameră decizională, cu consecința dezincriminării acestor fapte, ar trebui reanalizată și de Senat în vederea unei efective aplicări a principiului bicameralismului.

La art. II alin. (3) din legea transmisă la promulgare se prevede că dispozițiile din metodologiile elaborate conform art. 131 și 131¹ din Legea nr. 8/1996, care conțin prevederi referitoare la sume/remunerații fixe sau minime aplicabile în cazul radiodifuzării, contrare dispozițiilor art. 131¹ alin. (2), astfel cum acestea au fost modificate prin legea supusă reexaminării, nu se mai aplică începând cu data împlinirii unui termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Apreciem că acest text trebuie reanalizat în vederea corelării cu dispozițiile   art. 1313 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 ce prevăd că până la publicarea noilor metodologii, rămân valabile vechile metodologii.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.1.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Decizie majoritară a CEx PSD: Liviu Dragnea a primit votul de încredere. Tabăra contestatarilor a adunat 10 voturi și o abținere

Victor Bratu

Comitetului Executiv al PSD de vineri s-a încheiat cu un vot de încredere pentru Liviu Dragnea, scrutin la care majoritatea a votat pentru susţinerea preşedintelui… Mai mult

Stiri

CEx PSD / Liviu Dragnea, pe cale să câștige bătălia internă cu contestatarii

Razvan Diaconu

De la anunțul deciziei de convocare a CEx și până la data organizării acestuia, Liviu Dragnea a negociat ”cu funcțiile pe masă” cu unii dintre… Mai mult

Stiri

Ritmul creșterii salariului minim brut încetinește față de programul de guvernare: câte 150 de lei, anual, până în 2022

Mariana Bechir

Salariul minim garantat pe economie va crește anul viitor cu 150 de lei, până la 2.050 de lei, a anunțat joi premierul Viorica Dăncilă, la… Mai mult

Stiri

Energie regenerabilă: România – pe locul 7 în UE la ponderea în consumul total

Adrian N Ionescu

România a avut a şaptea cea mai mare pondere din UE a energiei din surse regenerabile (42,7%), în consumul final brut, în 2016, potrivit unui raport al Oficiului european de… Mai mult

Stiri

Protestul Diasporei / Șefii Jandarmeriei, chemați la Parchetul General. În calitate de suspecți

Mariana Bechir

Patru șefi ai Jandarmeriei Române implicați în organizarea și coordonarea acțiunii în forță împotriva participanților la mitingul de protest din 10 august, au fost citați la… Mai mult

Europa

Marine Le Pen, obligată prin ordin judecătoresc să consulte un psihiatru

Iulian Soare

Lidera extremei drepte franceze, Marine Le Pen, a protestat vineri față de decizia unui judecător care i-a impus un control psihiatric, după ce aceasta a… Mai mult

Stiri

Guvernul simplifică procedura de adopție, stimulente financiare pentru familiile care adoptă copii

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat joi proiectul legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, reglementare ce accelerează procedura de obținere a statutului de… Mai mult