La obiect

T1 2018 – pensia medie lunară, cu peste zece procente mai mare faţă de anul trecut, puterea de cumpărare cam cu 5% mai mare

În primul trimestru din 2018, pensia medie lunară a fost de 1.122 lei, cu zece lei sau 0,9% mai puţin faţă de trimestrul precedent. Totodată,… Mai mult

13.06.2018

Evenimentul

Sub ochii Chinei și Rusiei: Acordul Trump – Kim, un progres mai curând simbolic în absența detaliilor concrete, urmează negocieri grele

Acordul semnat marți de președintele SUA, Donald Trump, și de cel al Coreei de Nord, Kim Jong Un, consemnează angajamentul coreean privind denuclearizarea completă în… Mai mult

12.06.2018

La obiect

Inflația anuală a ajuns în luna mai la 5,41%: responsabile – legumele, carburanții și tutunul

Inflaţia pe luna mai 2018 a fost de +0,47%, semnificativ peste cea din mai 2017 (+0,28%). Ceea ce a trimis, prin efect de bază, inflaţia… Mai mult

12.06.2018

La obiect

Creşterea exporturilor a depăşit-o pe cea a importurilor. Totuşi, deficitul comercial lunar a atins din nou miliardul de euro

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a trecut din nou pragul de 1 miliard de euro, deşi, pentru prima dată în acest an, ritmul de… Mai mult

11.06.2018

Legea dreptului de autor, retrimisă Parlamentului. Argumentele președintelui Iohannis

de Vladimir Ionescu , 12.1.2018

Administrația Prezidențială a anunțat vineri că președintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului o cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Argumentele prezentate în cererea de reexaminare, în cele ce urmează:

Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe transpune Directiva nr. 2014/26/UE privind gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe și acordarea de licențe multiteritoriale pentru drepturile asupra operelor muzicale pentru utilizare online pe piața internă.

În acest sens, legea definește entitățile de gestiune independente, introduce dispoziții cu privire la modul de organizare, funcționare și desfășurare a activității organismelor de gestiune colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe, stabilește procedura de acordare a licențelor multiteritoriale pentru drepturile online asupra operelor muzicale de către organismele de gestiune colectivă, reconfigurează atribuțiile Oficiului Român pentru Drepturile de Autor și intervine asupra regimului sancționator. Totodată, prin dispoziții tranzitorii se prevede încetarea aplicabilității anumitor dispoziții cuprinse în metodologiile aflate în curs de derulare.

Art. I pct. 11 din legea transmisă la promulgare (art. 1235 din Legea nr. 8/1996) definește entitățile de gestiune independente ca fiind persoane juridice cu scop lucrativ, ce funcționează potrivit reglementărilor legale privind societățile și al căror obiect de activitate unic sau principal ori unul dintre obiectele de activitate principale îl reprezintă gestionarea drepturilor de autor sau drepturilor conexe.

În opinia noastră această definiție contravine prevederilor art. 3 lit. b) din Directiva 2014/26/UE, întrucât permite entităților de gestiune independente să aibă scop lucrativ. Norma europeană definește entitatea de gestiune independentă ca fiind orice organism care este autorizat prin lege sau prin cesiune, licență sau alt tip de înțelegere contractuală să gestioneze drepturile de autor sau drepturile conexe în numele mai multor titulari de drepturi, în beneficiul colectiv al acelor titulari, având drept scop unic sau principal sau unul dintre principalele scopuri această activitate și care nu este deținut sau controlat, direct sau indirect, total sau parțial, de titularii de drepturi și nu are scop lucrativ.

Or, adoptarea unor dispoziții normative contrare directivei a cărei transpunere se urmărește aduce atingere obligațiilor prevăzute de art. 148 alin. (4) din legea fundamentală, potrivit căruia Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării, tratatele constitutive și celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu.

Art. I pct. 20 din legea transmisă la promulgare modifică art. 1311 din Legea nr. 8/1996. Astfel, din cuprinsul alin. (1) al art. 1311 – ce reglementează criteriile principale de care trebuie să se țină seama cu ocazia negocierii în vederea elaborării metodologiei – sunt eliminate două dintre acestea, respectiv cel de la lit. g) și  cel de la lit. i).

Menționăm că  potrivit art. 1311 alin. (1) lit. g), în cazul în care nu există venituri se va folosi practica europeană în domeniu, iar potrivit lit. i), în cazul radiodifuzorilor, remunerațiile se stabilesc prin negocieri, în condiții de predictibilitate și proporționalitate, cu potențialii receptori ai emisiunilor, astfel încât utilizatorii să poată avea reprezentarea obligațiilor de plată la începutul fiecărui an fiscal.

La alin. (2) al art. 1311 se stabilește că organismele de gestiune colectivă pot solicita în negocieri, de la aceeași categorie de utilizatori, fie remunerații forfetare, fie remunerații procentuale stabilite ca parte procentuală din veniturile obținute de fiecare utilizator prin activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul sau, în lipsa veniturilor, din cheltuielile ocazionate de utilizare. Pentru activitatea de radiodifuzare, organismele de gestiune colectivă pot solicita numai remunerații procentuale, diferențiate prin directă proporționalitate cu ponderea utilizării de către fiecare utilizator – organism de televiziune sau de radiodifuziune, a repertoriului gestionat colectiv în această activitate.

Totodată, potrivit alin. (3) al aceluiași articol remunerațiile trebuie să fie rezonabile în raport cu valoarea economică și ponderea utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și de valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă.

Referitor la intervențiile legislative de la art. 1311 alin. (1)-(3), semnalăm că deși aceste soluții legislative se prevalează de transpunerea art. 16 din Directiva 2014/26/UE, în realitate, actul european nu interzice remunerația forfetară, prin impunerea soluției exclusivității unei remunerații procentuale pentru activitatea de radiodifuzare.

Pe de altă parte, cu privire la valoarea economică a utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și cu privire la valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă, actul european stabilește că aceste criterii trebuie avute în vedere, printre altele, iar nu în mod exclusiv așa cum transpare din redactarea alin. (3) al art. 1311. În plus, noua redactare a alin. (2) al art. 1311 coroborat cu eliminarea lit. g) din cuprinsul alin. (1) permite interpretarea potrivit căreia – în cazul activității de radiodifuzare – în lipsa veniturilor utilizatorului, organismele de gestiune colectivă nu vor mai putea solicita remunerații prin raportare la cheltuielile ocazionate de utilizarea operelor în cauză. Totodată, reanalizarea acestei norme se impune și prin raportare la dispozițiile art. II alin. (3) din legea transmisă la promulgare.

La art. I. pct. 36 din legea transmisă la promulgare se abrogă lit. g) a alin. (1) al art. 140 din Legea nr. 8/1996, potrivit căreia încălcarea prevederilor art. 134 constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă, dacă nu există autorizarea sau consimțământul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege.

Având în vedere modificările substanțiale aduse de Senat în calitate de primă Cameră sesizată articolului 134 din Legea nr. 8/1996, considerăm că soluția abrogării lit. g) a alin. (1) al art. 140 de către Camera Deputaților în calitate de Cameră decizională, cu consecința dezincriminării acestor fapte, ar trebui reanalizată și de Senat în vederea unei efective aplicări a principiului bicameralismului.

La art. II alin. (3) din legea transmisă la promulgare se prevede că dispozițiile din metodologiile elaborate conform art. 131 și 131¹ din Legea nr. 8/1996, care conțin prevederi referitoare la sume/remunerații fixe sau minime aplicabile în cazul radiodifuzării, contrare dispozițiilor art. 131¹ alin. (2), astfel cum acestea au fost modificate prin legea supusă reexaminării, nu se mai aplică începând cu data împlinirii unui termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Apreciem că acest text trebuie reanalizat în vederea corelării cu dispozițiile   art. 1313 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 ce prevăd că până la publicarea noilor metodologii, rămân valabile vechile metodologii.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.1.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Sindicatele din penitenciare: Doar 79 de deținuți sunt condamnați pentru abuz în serviciu, nu câteva mii, cum a declarat Liviu Dragnea: niciunul din ei nu a furat bani de la copii

Vladimir Ionescu

Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) precizează că în acest moment sunt încarcerați doar 79 de deținuți condamnați pentru abuz în serviciu, nu… Mai mult

Stiri

Rezoluție ONU privind retragerea trupelor militare străine din Republica Moldova

Vladimir Ionescu

Adunarea Generală a ONU a adoptat vineri proiectul de rezoluţie privind retragerea trupelor ruse din Transnistria, regiune separatistă din estul Republicii Moldova. Proiectul a fost… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță că va candida pentru al doilea mandat de președinte al României

Vladimir Ionescu

Klaus Iohannis a anunțat sâmbătă dimineață, la Sibiu, că va candida pentru al doilea mandat de președinte al României. Anunțul, foarte scurt, a fost făcut… Mai mult

Stiri

Președintele cere Comisiei de la Veneția să emită cât mai curând raportul preliminar privind modificarea legilor Justiției

Vladimir Ionescu

Bogdan Dima, consilier de stat în Administrația prezidențială și reprezentantul acesteia la ședința Comisiei de la Veneția de vineri, în care s-a discutat reforma Justiției… Mai mult

Stiri

Liviu Dragnea anunță dictatura prin Ordonanțe: ”Abordarea procedurală corectă prin Parlament e greșită, de la legea fondului de investiții la legile justiției. Vom fi mai fermi și mai radicali”

Razvan Diaconu

”Am decis să fim mult mai fermi și mai radicali. Maniera mea de a avea o abordare procedurală corectă, în Parlament, s-a dovedit greșită. În… Mai mult

Stiri

România a preluat președinția Consiliului Guvernatorilor Băncii Europene pentru Investiții

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici  a fost numit președintele Consiliului Guvernatorilor, la Banca Europeană pentru Investiții (BEI), în cadrul reuniunii anuale desfășurată vineri, la Luxembourg.… Mai mult

Stiri

Ana Gomes, europarlamentar S&D, la RFI: Când un politician condamnat nu se retrage singur, ar trebui suspendat

Iulian Soare

Dacă un politician cu probleme în justiţie nu se retrage singur din funcţie, ca să nu-şi pună într-o situaţie jenantă şi partidul şi familia politică,… Mai mult