luni

22 aprilie, 2024

24 mai, 2016

irinel popescuUPDATE: CNAS a anunțat că platforma electronică este din nou funcțională, de la 13.00.

„Echipa tehnică a CNAS a reușit să rezolve problema constatată azi, 24 mai, ora 8,30, cu privire la indisponibilitatea semnării prin card. Începând cu ora 13,30, platforma informatică PIAS este funcțională în parametrii proiectați”, a transmis Casa.

Nu a funcționat întregul sistem, astfel încât confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale, a prescrierii rețetelor și a eliberării medicamentelor s-a efectuat offline.


„Serviciile operate în acest interval vor trebui încărcate în PIAS în maxim 72 ore de la prestarea acestora, conform prevederilor legale în vigoare”, amintește CNAS.

***

Știrea inițială

Medicul Irinel Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, a fost audiat marți, de către procurorii anticorupție în dosarul privind un prejudiciu de aproape 17 milioane de euro produs CNAS prin contracte supraevaluate semnate cu HP România.


În același dosar a fost audiat luni și Vasile Ciurchea, ultimul președinte în funcție al CNAS. Ambii specialiști sunt urmăriție penal pentru abuz în serviciu.

Irinel Popescu a declarat marți, la ieșirea din sediul DNA, că este nevinovat: „Mă consider absolut nevinovat și fiind vorba despre o anchetă în curs deocamdată nu pot să fac alte declarații”.

HP România S.R.L., ca persoană juridică, este urmărită penal pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în formă continuată.

În timp ce Irinel Popescu era audiat pentru contractele supraevaluate semnate cu HP România, între 2007 și 2009, pentru Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), acest sistem a căzut din nou, în toată țara.

Sistemul afișează, pentru toate cardurile de sănătate introduse mesajul „Acest card este invalid”.

CNAS a confirmat căderea sistemului cardului de sănătate, de la ora 08.30, din cauza unor noi probleme tehnice.

De la punerea în funcționare a sistemului, pe 4 mai 2014 (după 8 ani de pregătiri, investiții și teste), acsta a picat de câteva zeci de ori, cel mai adesea vinerea.

Upgradările făcute în acest timp au fost simple improvizații, făcute de angajații de la departamentul IT al CNAS, pentru că nu mai există contract de mentenanță – contractul s-a finalizat, banii- 184 milioane de euro- s-au cheltuit și nu s-au mai alocat alții.

(Citiți și: ” Exclusivitate / Blocajele cardurilor de sănătate: Compania care le-a implementat e în insolvență, CNAS apelează la soluții improvizate”)

Partea de sistem care privește cardul elctronic de sănătate (CEAS) a costat aproape 88 de milioane de euro și a fost executată de asocierea HP Romania și Novensys Corporation, ultima fiind în insolvență.

În martie, CNAS a lansat licitația pentru achiziția de servicii Help-desk, mentenanță și suport tehnic pentru CEAS. S-au înscris în competiție:

  • Asocierea formată din SC IT capital management (lider de asociere), împreună cu SC Revitalco Management & Consulting, SC Essential Technologies, SC Convex Network și SC Infrasoft
  • SC Teamnet International
  • SC Hewlett-Packard (Romania) SRL, având ca subcontractanți SC Siveco Romania, SC Quantrio Consulting, SC Provus Service Provider, SC S&T Romania și SC Euroanswer

Sistemului Informatic Unic Integrat: luni de zile până află că te-ai născut, sau că ești asigurat

  • SIUI a costat 123,98 de milioane de euro, fără TVA.
  • A început să funcționeze oficial din 2010, dar are și acum aceleași probleme ca la inaugurare.
  • Dincolo de soft și de infrastructură, SIUI prezintă numeroase deficiențe provocate de instituțiile partenere care ar trebui să alimenteze baza de date cu informații imediat acestea apar.
  • În SIUI, medicii verifică starea de asigurat a unui pacient, calitate ce se constată din datele introduse de Evidența Populației, de Ministerul Educației, Ministerul Muncii, ANAF etc.
  • Fiindcă acestea alimentează cu mare întârziere baza de date, uneori și de două luni, totul se complică la utilizatorii din sănătate.

Fractură de 2 luni între datele reale esențiale  și înregistrarea în SIUI 

Din momentul în care un angajator virează la bugetul de asigurări contribuțiile pentru un angajat nou și până când asiguratul respectiv apare în SIUI trec două luni. În această perioadă, dacă are nevoie de servicii medicale, salariatul și furnizorii de servicii medicale trebuie să urmeze procedurile de pe vremea când CNAS nu se informatizase – adeverințe de la firmă etc.

Tot două luni poate dura intervalul de când se naște un copil și până când Evidența Populației îi introduce datele în SIUI.

SIUI nu a fost updatat pentru a preciza aspecte care le-ar permite unor pacienți să beneficieze și de alte reduceri ale serviciilor medicale (este cazul persoanelor încadrate într-o categorie de handicap sau al revoluționarilor).

Dosarul CNAS – HP România

Acuzațiile DNA:

“În perioada 2007-2009, între CNAS și HP România S.R.L au fost încheiate mai multe acte adiționale la un contract de informatizare a instituției, prin care au fost  achiziționate servicii suplimentare de asistență tehnică și instruire on-site pentru Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) și pentru softul care asigură planificarea resurselor (ERP) la prețuri supraevaluate, respectiv la valori de 804 euro/zi-om în cazul a două dintre actele adiționale acte și de 760/zi-om, în cazul unui alt act adițional, dintre cele care fac obiectul prezentului dosar.

Din probele administrate a rezultat că aceste acte adiționale au fost încheiate în următoarele condiții:

  • fără să se aplice o procedură de achiziție conform legii;
  • CNAS a acceptat propunerile SC HP ROMÂNIA fără o analiză proprie a necesarului și a prețului ofertat, fără o negociere reală și fără o fundamentare a tarifului din partea furnizorului,
    ofertele SC HP ROMÂNIA SRL nu au fost analizate în cadrul Comisiei de negociere/de analiză și evaluare tehnico-economică de optimizare a SIUI
  • aceste servicii au fost subcontractate până la prestatorii direcți, la prețuri din ce în ce mai mici, astfel încât pentru serviciile efectiv efectuate, prestatorii au încasat cel mult 200 de euro/zi-om.

Se estimează că, prin contractarea, presupus nelegală, a serviciilor adiționale, a fost creat un prejudiciu de 16.847.405,96 euro inclusiv TVA (reprezentând diferența între valoarea serviciilor facturate de SC HP ROMÂNIA SRL și costul real al acestor servicii de 200 euro/zi-om), bani care ar fi fost plătiți de CNAS în mod nelegal.

Referitor la persoanele responsabile pentru crearea acestui prejudiciu, din actele efectuate de procurori a rezultat că acestea sunt, pe de o parte, angajații CNAS care au semnat aceste acte adiționale și, pe de altă parte, societatea HP România SRL care, în oferta sa adresată CNAS, a solicitat un preț supraevaluat și nefundamentat”, potrivit unui comunicat al DNA.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: