Interviu – Jyrki Katainen, vicepreşedintele CE / Sunt mulți bani în Europa: Creșteți încrederea în mediul de afaceri, faceți fiscalitatea predictibilă și veți avea investiții

de Anne-Marie Blajan | 16.12.2014 .

Jyrki Katainen, fost premier al Finlandei, este unul dintre cei mai influenţi membri ai Comisiei Europene: este vicepreşedintele care coordonează toată problematica economică, un “ministru” al economiei UE.

Oficialul european este într-o ofensivă de promovare a planului de investiţii Juncker şi şi-a început turneul, pe care îl va face în toate cele 28 de state membre, cu România.

Ţara noastră, spune Jyrki Katainen, ar putea fi dintre cele care beneficiază cel mai mult de noul instrument economic al cărui scop este creşterea investiţiilor . Însă Guvernul trebuie să asigure un mediu de afaceri transparent, lipsit de corupţie, predictibil legislativ şi fiscal, a spus vicepreşedintele CE într-un interviu pentru cursdeguvernare.ro.

***

cursdeguvernare.ro: De ce aţi ales să începeţi în România turul de promovare al planului de investiţii Juncker ?

Jyrki Katainen: Din două motive. Primul, România este o ţară care beneficiază foarte mult de pe urma fondurilor structurale şi o ţară în care este foarte mare nevoie de investiţii în sectoarele graţie cărora creşte competitivitatea.

România este unul dintre exemplele de ţări în care ar putea avea un impact pozitiv planul nostru de investiţii.

Un alt motiv este Gala fondurilor structurale, care adună la un loc antreprenori şi proiecte în care fondurile structurale au fost folosite foarte bine şi asta este o platformă foarte bună pentru a o folosi pentru promovarea planului de investiţii.

România trebuie să prioritizeze proiectele, CE asigură asistenţă tehnică

cursdeguvernare.ro: Aţi spus că România ar putea beneficia foarte mult de pe urma acestui plan. Însă cum veţi putea evita ca ţări precum România, care nu a reuşit să atragă fondurile europene avute la dispoziţie până acum, să nu rateze această şansă? Cum veţi putea evita riscul să nu obţină maximum din ceea ce ar putea beneficia, tocmai din cauza acestei incapacităţi de a atrage bani?

Jyrki Katainen: Vorbim despre investiţii, aşa că o ţară membră trebuie să prioritizeze zonele în care are nevoie de investiţii şi pe care vor să le propună pentru investiţii.

Dacă, de exemplu, un guvern decide că vrea să construiască o autostradă, atunci guvernul trebuie să se gândească la modul de finanţare. Dacă decide că nu o va putea face cu bani de la buget direct şi are nevoie de împrumuturi, atunci poate contacta BEI sau Fondul European pentru Investiţii, să îşi prezinte planul de investiţii şi să le ceară să fie parte la proiect, să îi împrumute bani proiectului.

Apoi Fondul analizează, iar dacă guvernul României are nevoie de ajutor, de la Comisie sau BEI, pentru ca proiectul să devină eligibil, îl primeşte. Prin urmare, vom ajuta la îmbunătăţirea proiectelor prin asistenţa tehnică oferită tuturor guvernelor, municipalităţilor sau investitorilor privaţi pentru a structura proiectele de aşa natură ca ele să fie de o foarte bună calitate.

Ca asta să ducă şi la atragerea fondurilor private. Scopul nostru este de a folosi împrumuturile publice drept catalizator pentru atragerea banilor privaţi, ca să evităm ca povara plătită de contribuabili să fie prea mare.

Aşadar, în ceea ce priveşte România, aveţi mai multe oportunităţi decât alte ţări: fondurile structurale pot fi folosite pentru investiţii şi puteţi aplica pentru investiţii cu risc la Fondul European de Investiţii. Iar ajutând la realizarea proiectelor încercăm să implicăm şi sectorul privat. Asistenţa tehnică este crucială.

cursdeguvernare.ro: Deci statele care nu au propus proiecte tocmai viabile pot beneficia de ajutorul Comisiei pentru ca acestea să se califice spre finanţare, pentru a putea concura cu proiecte germane sau franceze sau alte altor state cu o mai mare experienţă.

Jyrki Katainen: Sigur, aşa este. Asta vrem să facem. Între Fondul European de Investiţii şi “conducta” de proiecte (pipeline) nu există o legătură directă, însă noi vrem să ca noul fond să îşi asume un risc mai mare decât BEI. Şi asta înseamnă că proietele care vor fi finanţate sunt în ţări cu un grad mai mare de risc sau proiectele sunt atât de mari încât sectorul privat nu le poate finanţa în întregime şi trebuie să împartă riscul cu cineva.

Trebuie, în alte cuvinte, să ne asigurăm că acele proiecte care sunt mai riscante sunt solide şi bune. Sectorul privat poate evalua riscul de business, dar nu poate evalua riscurile de reglementare. Chiar dacă proiectul în sine e mai riscant, trebuie să fie clar, transparent, să inspire încredere şi să fie viabil.

De aceea sprijinul nostru este atât de important şi vrem să ne asigurăm că sunt proiecte de o foarte bună calitate în întreaga Europă, nu numai în Germania, sau Olanda.

Eradicarea corupţiei, cadrul legal stabil, cadrul fiscal predictibil – necesare pentru atragerea investiţiilor

cursdeguvernare.ro: Vorbiţi foarte mult despre atragerea sectorului privat. Cu ce îl atrageţi, cum îl încurajaţi? În România băncile au bani, dar spun că nu găsesc proiecte bancabile, de pildă.

Jyrki Katainen: Eu am transmis astăzi două mesaje: că UE are acum mai multe oportunităţi pentru investiţii, dacă şi când vom implementa aşa cum trebuie acest plan. Nu va rezolva toate problemele economice, dar va duce la schimbări pozitive.

Al doilea mesaj este că toate guvernele trebuie să se asigure că încrederea din mediul de business creşte. Dacă nu există încredere, dacă corupţia sau cadrul legal nesigur sau politici fiscale incerte creează îndoieli, atunci nu există investiţii.

Este vorba despre o cooperare cu guvernele statelor membre: ele trebuie să facă partea lor, iar noi putem ajuta. Dar nu pute face diferenţa faţă de situaţia actuală unii fără ceilalţi.

cursdeguvernare.ro: Aţi avut o întâlnire cu premierul României în această dimineaţă (n.r. – luni, 15 decembrie). Şi toate elementele pe care le-aţi menţionat spunând că ele creează nesiguranţa pentru investitori se regăsesc în România. Sunteţi convins că autorităţile de la Bucureşti au înţeles că trebuie să creeze nişte condiţii, că nu ajunge doar planul şi faptul că sunt nişte bani puşi la dispoziţie?

Jyrki Katainen: Am vorbit cu mai mulţi miniştri, din mai multe ţări, şi toată lumea spune acelaşi lucru: realitatea în acest moment face ca lucrurile să fie diferite. În mod normal, sectorul privat investeşte, pentru că vrea să îşi sporească profitul. De ce nu o face şi acum? Din cauzele pe care tocmai vi le-am menţionat.

Oamenii de afaceri nu cer ajutorul statului, companiile sunt mai bogate decât înainte, pentru că au investit timp de mulţi ani şi sunt foarte mulţi bani în Europa, dar din cauza acestor dubii în ceea ce priveşte stabilitatea financiară, sau corupţia, sau un cadrul legal slab, banii nu sunt investiţi pentru business-ul normal.

Situaţia actuală nu este cauzată de lipsa de finanţare. Asta a fost acum 2-3 ani, dar nu acum.

cursdeguvernare.ro: Vorbim despre lipsa de încredere.

Jyrki Katainen: Exact, despre lipsa de încredere.

Unele ţări nu au înţeles ce e cu Fondul de Investiţii şi ce proiecte să propună

cursdeguvernare.ro: Ce mecanism concret aveţi în vedere pentru atragerea investiţiilor private, pentru a le ajuta să îşi recapete încrederea?

Jyrki Katainen: Cred că depinde de autorităţile naţionale să facă lucruri pentru creşterea încrederii. Este întotdeauna datoria politicienilor să facă asta, să creeze un mediu stabil pentru ca toate companiile private să facă ceea ce vor. Nimeni altcineva decât cineva ales democratic nu paote face asta.

Iar UE nu poate interveni în asta, pentru că depinde de decidenţii naţionali. Dar ceea ce putem face este, de fapt, ceea ne stabilim să facem prin acest plan: să ajutăm guvernele să obţină finanţare sau să creăm îmnpreună proiecte pe ţeavă care să atragă bani.

cursdeguvernare.ro: Din evaluarea dvs., cum sunt proiectele din lista propusă de cele 28 de state membre? O veţi prezenta la sfârşitul săptămnii şi liderilor europeni, la Consiliu.

Jyrki Katainen: A fost un exerciţiu, am vrut să vedem dacă sunt investiţii viabile sau importante care merită promovate. Acum depinde de cei care au propus proiectele – autorităţi naţionale, locale, sau investitori privaţi – să le propună mai departe. Comisia nu va selecta niciun proiect.

cursdeguvernare.ro: Ştim, va exista la BEI propria comisie a Fondului European de Investiţii (EFSI) care va analiza proiectele şi le va aproba. Însă din ce aţi văzut propus, au înţeles ţările exact ideea Comisiei?

Jyrki Katainen: Unele nu, şi unele chiar au înţeles că este vorba despre bani gratis. Nu este cazul. EFSI va împrumuta bani proiectelor bune, dar cei care le-au propus trebuie să solicite aceste împrumuturi publice şi să selecteze care sunt proiectele pe care vor să le propună pentru finanţare.

“Nu sunt pentru regula de aur”

cursdeguvernare.ro: Înţeleg că va fi o dispută la sârşitul săptămânii, la Consiliul European, ca reducerea sumelor cu care statele membre contribuie la EFSI să fie deduse din deficit. Unele vor asta, altele nu, unele vor ca banii puşi în puşculiţa comună să se întoarcă pentru a finanţa proiectele din ţările lor. Unele state propun ca banii băgaţi în proiecte să fie deduşi de la deficit. Cum va media comisia o astfel de dispută şi ce compromis propune?

Jyrki Katainen: Eu nu sunt pentru regula de aur, pentru că este greu de spus care este cea mai eficientă investiţie în viitor. Eu aş spune că toate cheltuielile privind educaţia să fie luate în calcul, bineînţeles cele de cercetare şi cele făcute cu infsrastructura. Dar oare cele militare ar trebui incluse şi ele?

Este foarte dificil să tragi linie şi să spui care este o investiţie pentru viitor, de pe urma căreia se va profita cel mai mult.

În al doilea rând, cred totuşi că vom avea un rezultat bun al discuţiilor de la Consiliul European, pentru că am avut un feed back foarte bun faţă de plan în toate statele membre. Sper că acum, sau mai târziu, statele membre vor vrea să contribuie la capitalizarea EFSI, pentru că cu cât sunt mai multe capacităţi de împrumut, cu cât protejat în faţa riscului, cu atât mai multe investiţii vom avea, chiar dacă proiectul nu este din ţara ta.

cursdeguvernare.ro: Ar fi un mod de gândire foarte generos din partea statelor membre, însă ţările sunt egoiste atunci când trebuie să contribuie cu bani.

Jyrki Katainen: Da… aveţi dreptate.

Comisia are disponibilitate pentru un nou program preventiv

cursdeguvernare.ro: Având în vedere prognozele Comisiei şi faptul că economia europeană are încă mari probleme, vedeţi oportun ca statele care au programe de asistenţă cu Comisia şi FMI, ca plase de siguranţă, ar trebui să se gândească la menţinerea lor, anul viitor, până vedem semne certe că economia europeană şi-a revenit? Mă gândesc şi la românia, al cărei program de guvernare real a fost programul cu Comisia şi FMI.

Jyrki Katainen: Ar fi mai bine să nu speculez prea mult asupra acestei chestiuni. Va fi o nouă misiune în România şi, înainte de asta, nu pot spune prea multe. Depinde de România, dar şi de celelalte părţi implicate să decidă ce vor să se întâmple.

cursdeguvernare.ro: Dar Comisia europeană are disponibilitatea, în cazul în care se doreşte, de a reînnoi acest acord?

Jyrki Katainen: Da, dar nu putem vorbi înainte, ci trebuie să vedem cum va evolua situaţia.

Publicat la data de 16.12.2014 .

Un raspuns

  1. Andrei Mocearov
    16.12.2014, 9:30 am

    Domnul Katainen porneste de la un diagnostic gresit si anume ca investitorii nu pun banii in economia reala pentru ca sunt obstacole de reglementare. Crede ca exista un deficit de oferta. Motivul principal pentru care nu sunt investitii private este dat de asteptarile mici privind cererea de bunuri si servicii din partea populatiei. Economia UE se confrunta cu un deficit de cerere, identificat chiar de Comunicarea Comisiei prin care s-a lansat noul plan european de investitii! Oare domnul Katatainen a citit Comunicarea redactata de subalternii domnii sale!?

    Domnul Katainen propune ca banii publici sa garanteze investitiile private. Profitul la investitorii privati, pierderile eventuale la contribuabili. Ce propune domnul Katainen este de fapt o subventie pentru cei care au déjà multi bani. Domnul Katainen ataca conceptul de investitie publica (se opune chiar si regulii de aur!!) prin acest nou plan. Pana si FMI recomanda investitii publice in infrastructuri pentru ca acestea aduc beneficii care acopera complet costurile (it pays for itself) si atrag mai multe investitii private, nu subventionate din bani publici, cum propune domnul Katainen. Investitiile publice in infrastructura cresc potentialul de crestere a economiei.

    Infrastructura strategica construita pe resurse private este mai scumpa decat cea construita din resurse publice, toate celelalte fiind egale ( fara coruptie de exemplu). Pentru o autostrada privata, costului de construire a autostrazii i se adauga profitul constructorului privat si mai ale costul finantarii private. In final, cand vom trage linie, masa profiturilor va creste mai mult decat masa salariilor, deficitul de cerere se va agrava.

    Cu domnul Katainen la carma economiei europene, il vom regreta in curand pe domnii Rehn sau Barroso.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Dacian Cioloș / Nu se așteaptă nimeni ca România să ajungă Germania peste noapte. Dar se așteaptă să țină un azimut. Dacă facem lucrurile bine pentru România o să contăm și pentru nucleul dur

Săptămânile de dinaintea summitului de la Roma, alături de cele 5 scenarii schițate de J.C.Juncker înaintea începerii discuțiilor au pus și România pe jar....Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

În interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română