Interviu – Eugen Teodorovici / Fondurile europene sunt pe mâini bune: ”Mă jigniți” – Eu de ce nu aș fi mai bun ca polonezii? / ”Eu chiar cred în absorbția de 100%” / Și ce au absorbit celelalte guverne tot eu am făcut / Achizițiile publice vor fi reglementate de 4 acte normative făcute cu BEI / Prestația lui Dan Șova la Ministerul marilor proiecte nu a afectat absorbția

de Anne-Marie Blajan | 15.2.2015 .

eugen teodorovici 1Accelerarea proiectelor de transporturi şi mediu, cu presiune pe constructori, fazarea, proiectele retroactive şi îmbunătăţirea calităţii administraţiei sunt argumentele pe care îşi bazează optimismul ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, privind absorbţia a 80%, poate chiar mai mult, a fondurilor europene.

Pentru exercițiul 2014-2020, ministrul spune că primele ghiduri vor fi lansate în luna martie, că programul de infrastructură mare va fi aprobat în luna mai şi că va simplifica procedurile. În plus, nu mai respinge acum posibilitatea partipării la iniţiativa UE pentru IMM-uri.

Eugen Teodorovici a spus, într-un interviu pentru cursdeguvernare.ro, că nu îl culpabilizează pe Dan Şova pentru proastele performanţe în atragerea banilor europeni pe transportul rutier, însă susţine că vinovaţii pentru lipsa de rezultate din guvernele anterioare trebuie traşi la răspundere.

***

cursdeguvernare.ro: La mijlocul anului 2014 anticipaţi o absorbţie anuală de 4 miliarde de euro. În final, au fost doar 3,5 miliarde. Ce nu a funcţionat de nu s-a reuşit absorbţia acelei jumătăţi de miliard care, la un calcul simplist, era media lunară necesară a fi absorbită pentru a nu pierde bani?

Eugen Teodorovici: Faţă de 2013 a fost un plus de 700 de milioane, ce a intrat anul trecut, a dus la creşterea cu 1,2% din PIB. Diferenţa care nu s-a mai realizat a fost fie pe proiecte mari, dar chiar şi mici, corecţii financiare aplicate. Corecţiile financiare nu se adaugă la absorbşie, ci la minus, de un miliard de euro.

Dacă le-am fi adăugat, azi nu am fi fost la 52% absorbţie, ci la 58%. Noi anul acesta estimăm să ne intre în ţară peste 3,5 miliarde de euro, dar important este ce facturi trimitem.

cursdeguvernare.ro: Şi ce facturi trimitem?
Eurgen Teodorovici: Noi spunem că avem, pe anul trecut, 3,5 miliarde de euro, dar Comisia nu a decontat încă o factură de 1,3 miliarde de euro. Dacă intra şi această sumă, aveam undeva la 6 miliarde de euro.

cursdeguvernare.ro: Mai pregătiţi un astfel de pachet pentru viitorul imediat? În ultimele zile s-a arătat că în ianuarie nu am atras niciun ban de la Bruxelles, dumneavoastră aţi argumentat că nu trebuie să avem în fiecare lună atrageri. În aceste condiţii, mai pregătiţi ceva similar?

Eugen Teodorovici: Până la final de an vom atrage în jur de 5,5 miliarde de euro.

cursdeguvernare.ro: Vă menţineţi în continuare prognoza optimistă de 80% absorbţie.

Eugen Teodorovici: Sigur, şi chiar s-o depăşesc.

Contractele de pe PO Transport şi PO Mediu analizate şi, dacă e cazul, reziliate

cursdeguvernare.ro: Da-ţi-mi, vă rog, cinci argumente punctuale în sprijinul acestei optimiste prognoze.

Eugen Teodorovici: Vreţi cinci? Sigur, vă dau cinci.

Când vorbeam despre 80%, mă gândeam în primul rând la accelerarea implementării proiectelor în derulare. Dar, pe lângă asta, între timp m -am mai gândit şi la alte soluţii care vin să securizeze practic acest plafon de minim 80%.

Prima parte de a accelera, acum transportul şi mediul se află la noi în minister şi ne vom ocupa, la fel ca în preaderare, unde avem experienţă tot pe zona asta, de discuţii pragmatice cu fiecare parte: cu toţi constructorii – transport şi mediu, cu toţi supervizorii – transport şi mediu.

Am solicitat deja la fiecare o situaţie, pe fiecare companie în parte care sunt problemele întârzierilor.

cursdeguvernare.ro: Şi ce probleme au?

Eugen Teodorovici: Sunt companii care sunt în insolvenţă, unele au probleme financiare, sunt companii care au licitat cu preţuri foarte mici şi acum nu mai pot ţine ritmul asumat iniţial, blocaje în contracte din motive neprevăzute.

Vom vedea care sunt problemele, după care vom discuta cu fiecare companie, pe fiecare contract.

cursdeguvernare.ro: Deci încercaţi o absorbţie mai bună şi mai rapidă pe programele de mediu şi transport.

Eugen Teodorovici: Da, pentru că aici sunt problemele principale. Pe celelalte programe, păstrăm acelaşi trend şi am spus că pe resurse umane şi competitivitate avem 100%.

Bătălia mare este pe transport şi mediu şi trebuie să evităm pierderea pe care o putem avea în acest an.

(Citiți și: ”Corina Creţu: Comisia Europeană are obiecții pe Programele Infrastructură Mare şi Operaţional Regional – acestea vor fi adoptate la vară ”)

cursdeguvernare.ro: La cât este estimată?

Eugen Teodorovici: Dacă eu am spus absorbţie 80%, restul de 20%.

cursdeguvernare.ro: Deci cei 20% sunt exclusiv de pe aceste două programe.

Eugen Teodorovici: În principal, mai avem 1-2% de pe celelalte, dar transportul şi mediul sunt cele cu risc major de pierdere de bani, pentru că sunt proiecte complexe, au fost mult timp blocate la DLAF şi DNA anii trecuţi şi acum, uşor- uşor, oricât ai încerca să accelerezi ritmul, nu poţi să comprimi etape.

Și ce au absorbit celelalte guverne tot eu am făcut, când eram director la ISPA

cursdeguvernare.ro: În ce măsură a afectat absorbţia pe transporturi şi faptul că fostul dvs. coleg de guvern, domnul Dan Şova a schimbat planuri şi priorităţi, la care s-a revenit în mandatul domnului Rus, deci am schimbat coridoare europene, am întârziat autostrada Sibiu-Piteşti?

Eugen Teodorovici: Nu a afectat absolut deloc.

cursdeguvernare.ro: S-a mers foarte greu, nu s-au început noi proiecte care să atragă banii.

Eugen Teodorovici: Da, dar eu vorbesc despre contractele semnate deja şi blocate ani de zile. România a avut în 2007, cele mai multe proiecte majore aprobate de Comisia Europeană, încă din perioada preaderare, eu m-am ocupat de asta, când lucram pe ISPA, atât pe mediu, cât şi pe transport.

Dacă mai aud astăzi afirmaţia că ceea ce vine astăzi absorbţie vine pe contractele unor oameni deştepţi făcute în trecut, aşa este, dar contrractele alea sunt semnate de oameni inteligenţi de dinainte de 2007, adică ce am făcut noi pe preaderare.

Pe ISPA s-a făcut, când eram eu director general, după care în 2007 – 2008 şi 2009 trebuiau doar implementate.

Din păcate DLAF, DNA şi multe indecizii în sistem au făcut să ne târâm cu ele.

Anvelopa financiară pe transporturi era deja acoperită cu proiectele semnate în 2007, 2008.

(Citiți și: ”În căutarea unei alte reţete financiare, Ioan Rus amână 2 luni verdictul pentru Comarnic- Braşov”)

cursdeguvernare.ro: Revenind la argumente.

Eugen Teodorovici: Aş reveni, şi vorbim despre accelerarea absorbţiei pe mediu şi transport, vom plăti absolut tot, vom rezolva solicitările companiilor, vom avea o abordare proactivă şi rapidă. Obligaţia lor va fi să îşi respecte contractele, în caz contrar vom rezilia contractele.

cursdeguvernare.ro: Sunteţi din 2012 ministru, de ce nu aţi trecut mai repede cele două autorităţi de management la MFE?

Eugen Teodorovici: Vedeţi… s-a trecut în ultimul an.

cursdeguvernare.ro: De ce,  sunteţi de 3 ani ministru?

Eugen Teodorovici: … (n.red. ministrul zâmbeşte cu subînţeles)

cursdeguvernare.ro: Nu am cum să transcriu asta. De ce nu mai repede?

Eugen Teodorovici: Mă mulţumesc că am mai puţin de un an să arăt că lucrurile se pot face.

O cheie: fazarea proiectelor. Așteptăm metodologia de la CE

cursdeguvernare.ro: Bun , vorbiţi despre accelerarea absorţiei. Alt argument?

Eugen Teodorovici: Fazarea. Proiectele nefinalizate se pot faza, în două etape operaţionale şi auditabile, deci nu se face oricum.

Până la finalul lunii februarie, Comisia Europeană ne va trimite metodologia după care se vor faza proiectele. Nici la nivelul Comisiei nu este foarte clar cum se vor faza.

cursdeguvernare.ro: Poate pentru că este o idee contestată de mediul politic de la Bruxelles, de Parlamentul European.

Eugen Teodorovici: Nu au ce să facă, este în regulament. Se va face, însă nu ştim cum se va face şi aici vor apărea discuţiile. Trebuie, de exemplu, ca un drum să fie operaţional pe segmente, cu totul.

Dar asta nu ne ajută la absorbţie neapărat, ci proiectele retrospective.

cursdeguvernare.ro:  Dacă s-au făcut bine, conform celor mai stricte reguli europene, achiziţiile publice în acele proiecte.

Eugen Teodorovici: Eu nici nu plec de la ideea că nu s-au făcut bine. Cum adică?

cursdeguvernare.ro:  Avem probleme cu achiziţiile publice şi ne atrage Comisia atenţia de fiecare dată asupra acestui aspect. Chiar şi în ultimul raport MCV, cel mai recent.

Eugen Teodorovici: Bun, Comisia ne atrage atenţia la orice, şi la ce facem, şi la ce nu facem. Pentru că e aşa o… ca o… ca o înregistrare… E normal să te avertizeze Comisia. Şi atunci nici nu o să trimit Comisiei alte proiecte decât cele care respectă aceste reguli.

Deci, este o soluţie pe care am folosit-o anul trecut.

cursdeguvernare.ro: Da, avem nişte bucăţi de autostradă finanţate, ştim asta.

Eugen Teodorovici: Da, centura Constanţei, Cernavodă- Constanţa, Arad- Timişoara. Ce am cerut noi anul trecut, pe această idee pe care mă bat din 2012, însemnă 360 de milioane de euro, adică 14% din fondurile pe transporturi.

cursdeguvernare.ro: Spuneaţi că le veţi cere autorităţilor locale să vă trimită lista lor de astfel de proiecte care pot fi finanţarea retroactiv. Au identificat proiecte şi ce exemple aveţi?

Eugen Teodorovici: Da, am început să identificăm pe transport şi mediu, mai ales la mediu, e mai simplu, toate proiectele finalizate sau în derulare, acolo unde s-au respectat regulile de achiziţii publice şi se încadrează în programele operaţionale. Mergem cu ele la Comisie şi cerem 85% din sumele deja cheltuite.

Aceste sume se vor împărţi în felul următor: 75% să meargă înapoi către autorităţile locale spre proiecte care sunt decontabile pe următoarele programe operaţionale, investiţii, dar decontabile pe noile programe operaţionale.

cursdeguvernare.ro: Este condiţia Comisiei Europene, o idee pe placul ei.

Eugen Teodorovici: Nu e adevărat. Astea sunt ideile mele, nu au decât să se alinieze la ele, că altă şansă nu există. Eu propun doar soluţii şi idei care sunt în linie cu regulamentul şi cu logică. Dar, ca stat, pot lua banii şi face ce vreau, nu-i asta problema.

cursdeguvernare.ro: Nu cred că v-ar da voie Comisia, nu ar mai aproba alte proiecte.

Eugen Teodorovici: Cum să nu?

cursdeguvernare.ro: Din discuţiile cu reprezentanţii comisarului Hahn ni s-a spus că se acceptă proiecte retroactive, dar banii trebuie băgaţi tot în proiecte.

Eugen Teodorovici: Nu, astea sunt ideile mele. Nu există aşa ceva. Dacă e în regulament, pot face ce vreau ca stat membru. Inclusiv avansul pe fonduri europene pot să îl duc pe orice vreau în economie.

Banii sunt o sursă de venit la bugetul de stat, faci ce vrei cu ele, dar cu obligaţia ca să pui banii pe proiecte, când e nevoie.

Deci cerem Comisiei banii ăştia şi îi punem să îi investească în alte proiecte. Iar cu diferenţa mergem către sănătate, către educaţie, sunt bani care nu au fost luaţi în calcul la buget şi vor fi o surpriză foarte plăcută.

(Nota redacţiei: Comisia Europeană explica pentru cursdeguvernare.ro, în luna iulie 2014, condiţiile în care acceptă fazarea proiectelor:

“În principiu, putem accepta aceasta finanţare retroactivă, în anumite condiţii: proiectele răspund obiectivelor stabilite prin programul operaţional, dacă regulile care se aplică programelor – în special în zona achiziţiilor publice publice – au fost respectate, proiectul nu este finanţat din sursele respective 100%, cheltuielile respective s-au făcut începând din 2007”, era poziţia trimisă de cabinetul comisarului pe politici regionale de acea vreme, Johannes Hahn.

Ca exemple, spunea Shirin Wheeler, purtătorul de cuvânt al comisarului, pe lista propusă de România se află extinderea reţelei de metrou din Bucureşti sau autostrada Craiova-Calafat/Vidin, care face legătura cu podul de peste Dunăre dintre România şi Bulgaria.

Oficialul de la Bruxelles, a subliniat că banii sunt decontaţi bugetului naţional sau instituţiilor finaciare, BEI sau BERD, şi trebuie investiţi în alte proiecte, chiar dacă această condiţie nu este stipulată legal.)

(Citiţi mai multe aici: ”Cifrele” fondurilor europene: Cu doar 76 de milioane de euro lunar, rata de absorbţie a crescut cu 2,76 de puncte procentuale în 2014: Pentru planul asumat de guvern pe acest an, e nevoie de 500 de milioane lunar )

cursdeguvernare.ro: Ce sumă anticipaţi, sau cât v-aţi dori, pentru că nu ştiţi ce proiecte vă vor veni şi câte va aproba Comisia?

Eugen Teodorovici: Sincer, eu îmi doresc diferenţa între 80% şi 100%. Eu chiar cred în absorbţia de 100%.

cursdeguvernare.ro: V-am auzit spunând adesea că sunteţi o persoană optimistă. Şi realistă?

Eugen Teodorovici: Vă pot demostra cu creionul pe hârtie. Gândiţi-vă că România, din 2007, pe mediu a cheltuit miliarde de euro. Din aceastea, chiar nu putem extrage 1-2 miliarde de euro?

cursdeguvernare.ro: Şi de ce nu au fost făcute pe bani europeni, dacă erau eligibile aşa cum spuneţi? Eram membrii UE, aveam banii aceştia la dispoziţie.

Eugen Teodorovici: Acum nu mai stau să mă întreb asta. Şi e o chestie pe care am propus-o pentru viitor, ca orice proiecte public eligibil pe fonduri europene să nu poată fi finanţat 100% de la bugetul de stat sau local, e o propunere chiar în proiectul de buget.

Acesta este un exemplu care îmi securizează procentul de 80%.

cursdeguvernare.ro: Mi-aţi dat trei argumente din cele cinci.

Eugen Teodorovici: Am spus 80% pe accelerarea implementării, dar acum am şi alte idei care să mă ajute să securizez procentul şi să îl depăşesc: fazarea e una dintre ele.

A doua, este aceea de extinde eligibilitatea cheltuielilor. TVA – nu a fost cerut pe anumite programe, pe transporturi de exemplu. Vom putea reglementa legislativ pentru a putea solicita TVA pe toată partea de rutier de la începutul perioadei. Aş avea, de la CNADN 240 de milioane în plus.

Drumurile de acces la staţiile de alimentare cu apă, care nu erau trecute, sunt diverse, mă uit în regulamente şi lucrăm. Să nu fim mai restrictivi decât alţii.

Deci sunt tot felul de artificii legale care ne ajută şi mă ajută să cred că vom face 80% până la finalul anului şi undeva la 60% până în luna iunie.

Procedurile de accesare a banilor UE pentru mediul privat

cursdeguvernare.ro: Cum evaluaţi performanţa beneficiarilor publici în comparație cu cei privaţi?

Eugen Teodorovici: Nu m-aş hazarda, sunt proiecte diferite, mentalităţi diferite. Sunt autorităţi publice care merg foarte bine, în ţară pe zona de mediu sunt companii publice care merg foarte bine. Acolo s-a capitalizat expertiză.
La privaţi, sunt unii care merg foarte bine, alţii care nu.

cursdeguvernare.ro: Vă întreb pentru că, opinia în piaţă, este că dacă te uiţi pe absorbţie, beneficiarii privaţi s-au descurcat mai bine, cei publici, mai greu, proiecte mai mari, mai costisitoare. Şi atunci apare întrebarea cum vă gândiţi la sprijinul pentru mediul privat în perioada 2014-2020?

Eugen Teodorovici: Alocăm finanţări pentru partea privată şi modul în care ajung banii la privaţi. Vrem nu doar să simplificăm, dar şi să eliminăm nişte solicitări inutile: scrisoarea de confort, scrisoarea de garanţie bancară, garanţia să nu mai fie o dovadă. Nu poţi transfera tot riscul pe umerii privatului.

Ministerul trebuie să îşi asume un risc. E o abordare mai de piaţă, trebuie să statul să rişte.

cursdeguvernare.ro: Dar sumele alocate beneficiarilor privaţi?

Eugen Teodorovici: Peste 4 miliarde prin toate programele operaţionale şi undeva la 3,5 miliarde dedicat IMM-urilor.

cursdeguvernare.ro: Da, dar suma faţă de exerciţiul bugetar precedent a fost drastic redusă…

Eugen Teodorovici: Haideţi să îi cheltuim pe aceştia. Şi, oricum, noua abordare spune clar că anul 2018 este cel de evaluare a nivelului de performanţă şi banii se vor duce spre programele care vor cheltui mai bine banii.

Ministrul revine asupra deciziei privind iniţiativa UE pentru IMM-uri

cursdeguvernare.ro: Şi credeţi că banii pentru mediul privat nu vor fi cheltuiţi? Încerc să îmi explic şi refuzul guvernului român de a participa la iniţiativa pentru IMM-uri a UE.

Eugen Teodorovici: Aşa a fost punctul de vedere la momentul respectiv, înţeleg că doar două-trei state europene s-au alătura iniţiativei.

Eu am vorbit şi cu doamna comisar european Creţu şi a rămas să discutăm încă o dată, vedem care sunt avantajele şi ne arătăm deschiderea fără probleme. Vrem să utilizăm instrumente cât mai avantajoase.

Anul trecut, în afară de Spania şi Malta nu a susţinut nimeni iniţiativa, dar în ultima discuţie de la Bruxelles am vorbit să mai discutăm iniţiativa, se reia şi ne-am declarat deschişi.

Lansarea primelor ghiduri – în luna martie

cursdeguvernare.ro: Vorbiţi şi despre o absorbţie de 5-10% anul acesta, din alocarea 2014-2020. Pe ce vă bazaţi estimarea?

Eugen Teodorovici: În februarie-martie-aprilie vom lansa ghidurile, tot ceea ce coordonează ministerul este prioritar. Ghidurile pe două programe operaţionale sunt în definitivare, pe capital uman, sunt foarte multe schimbări, spre simplificare. Nu vom mai verifica costurile administrative de la un nivel în jos, nici pe cele de management, dar va fi un plafon pentru aceste cheltuieli. Şi doar atât se va deconta.

Deci lansăm acest ghid pentru capital uman, îl vom discuta cu toate structurile care vor să se implice, vrem să discutăm cu cei pe care vrem sa îi finanţăm. Noul ciclu financiar trebuie să aibă o altă abordare, finanţăm unde e nevoie şi unde piaţa o cere.

Dacă îl lansăm în martie, este o jumătate de miliard de euro două axe.

Mai mult, nu mai împărţim banii pe ani, vom face o evaluare continuă şi proiectele aprobate vor începe implementarea imediat după ce primesc unda verde.

Însă aici trebuie să vorbim puţin şi despre administraţie. Eu înţeleg un pic diferit lucrurile: când te-ai angajat ca funcţionar public, ai depus un jurământ, îi dai statului. Aud tot timpul cât e salariul.

cursdeguvernare.ro: Acum nu se mai pune întebarea asta. A avut loc egalizarea salariilor în autorităţile de management.

Eugen Teodorovici: Da, am lucrat şi la asta, dar chiar şi aşa vor fi nemulţumiţi. Dar nu te obligă nimeni să stai, dar odată ce ai făcut pasul acesta, trebuie să dai tot ce poţi din tine.

Administraţia în anii trecuti nu a venit cu soluţii, cu nimic nou.

Asta e cheia. Acum vor fi evaluaţi de două ori pe an, dacă nu fac ţinta, toţi vor avea mai puţin cu acea suplimentare la salariu. Este un efort comun, nu pot face singur 80%.

Dar mai este o problemă, la fel ca anul trecut: nu vin facturi la plată, la transport, mediu şi programul operaţional regional. Privaţii au probleme cu asigurarea părţii de cofinanţare. Şi de aceea am venit cu ideea băncii de dezvoltare, care sper să fie gata până la finalul actualului semestru.

CEC şi Eximbank ar urma să funcţioneze ca bănci de dezvoltare de la mijlocul anului

cursdeguvernare.ro: CEC şi sau Eximbank?

Eugen Teodorovici: Amândouă, cu funcţiile delimitate pe specializarea fiecăreia , unde are cea mai mare experienţă fiecare.

La început a fost discuţia pe Eximbank, dar BEI a propus să fie ambele, dar fără să îşi modifice activităţile anterioare. Iar statul român va spune că aceste bănci sunt făcute pentru a ajuta principalele domenii prioritare ale economiei.

cursdeguvernare.ro: Care vor fi acestea, la ce listă s-a ajuns?

Eugen Teodorovici: Energie, să finanţăm proiectele mari şi fără un astfel de instrument financiar nu ai cum, educaţie, sănătate, mediul privat şi transportul. Asta am propus eu. Aici nu am băgat agricultura, că are alt timp de finanţare.

Aceste bănci pot prelua şi din partea de fonduri europene o parte,acea parte de plăţi directe în contul contractorului care exista în perioada preaderare.

”Mă jigniți.” ”Degeaba ai o mașină de curse și un șofer care nu știe să bage cheia în contact”

cursdeguvernare.ro: Sunteţi pentru externalizarea multora dintre activităţi.

Eugen Teodorovici: Sunt, dar administraţia este extrem de reticentă la asta.

cursdeguvernare.ro: Dar susţinerea politică o aveţi? Pentru că Ministerul Fondurilor europene este unul dintre cele mai puternice din structura administrativă acum.

Eugen Teodorovici: Asta după ce v-aţi… de ce spuneţi asta?

cursdeguvernare.ro: Gestionează cea mai mare parte din banii europeni alocaţi coeziunii, are în subordine aproape toate autorităţile de management, deci gestionaţi aproape toate programele operaţionale, nu mai sunt împărţite la ministerele de resort, ceea ce dă o forță instituţiei.

Eugen Teodorovici: Eu mă gândeam că aveţi alt criteriu de evaluare. Şi anume, vă dau un exemplu: dacă ai avea o maşină super-puternică, de curse să spunem, şi avem un şofer care să nu ştie să bage cheia în contact, la ce folos sutele de cai putere. Eu la asta m-as gândi, dar, în fine…

cursdeguvernare.ro: Până la urmă cred că trebuie să creăm structuri care indiferent de persoana care le conduce trebuie să se ţină bine pe picioare şi reguli stabile. Dacă se schimbă guvernul şi nu mai sunteţi ministru, iarăşi se vor schimba şi regulile?

Eugen Teodorovici: Nu cred că se schimbă guvernul. Partea de fonduri europene trebuie să fie în afara oricărei discuţii politice. Este un obiectiv naţional, ideea e să aducem bani în ţară. Pentru românii noştri, o să vedem cine aduce mai mult, cine mai puţin.

cursdeguvernare.ro: Cred că este irelevant. Nu se se vorbeşte foarte mult, nu se consuma energii prea mari pe culpabilizarea celorlalţi ?

Eugen Teodorovici: M-aţi auzit pe mine…? Ideea e să nu uităm ce nu s-a făcut în anii trecuţi.

cursdeguvernare.ro: Aţi culpabilizat guvernele anterioare în altele interviuri pentru lipsa lor de performanţă.

Eugen Teodorovici: Eu? Nu cred că am fost foarte dur.

cursdeguvernare.ro: Nu întotdeauna, am urmărit toate interviurile acordate de dvs. Vorbiţi mereu despre legea răspunderii ministeriale, trebuie traşi la răspundere ceilalţi .

Eugen Teodorovici: Şi sunt de acord. Eu aştept ca cineva să-mi dea o replică de pe zona asta.

cursdeguvernare.ro: Primii ani dintr-un cadru bugetar merg întotdeauna mai greu, 2007-2008.

Eugen Teodorovici: Nu e adevărat. Am argumente de toate felurile: noi am avut în preaderare un sistem făcut pe ISPA despre care Comisia l-a apreciat, era acreditat, era super-funcţional, comisarul Hubner ne-a lăudat.

Numai că noi după 2006 am spus că nu trebuie să luăm ce a făcut Teodorovici şi au venit miniştri şi au creat sisteme diferite, fiecare minister cu autoritatea lui de management, argumentând că nu îşi pot aplicaţi politicile. Nu a fost motivul real.

Eu încerc să mă uit la viitor. Dar dacă cineva îmi mai spune că rezultatele bune vin din trecut, nu sunt rezultatele muncii mele… Doi ani nu am pierdut niciun ban, am atras cei mai muţi bani dintre ţările UE în ultimii ani, nu uitaţi că nimeni nu mi-a dat nicio şansă să ajung la 50% absorbţie.

cursdeguvernare.ro: Ministerul acesta seamănă şi a fost gândit să gestioneze toate fondurile europene, la fel ca în Polonia, ţară pe care noi o tot luăm model…

Eugen Teodorovici: Mă jgniţi aici, mă jigniţi.

cursdeguvernare.ro: Nu intenţionez să vă jignesc: am o mare admiraţie pentru fostul ministru al dezvoltării polonez, Elżbieta Bieńkowska, astăzi comisar european, care a gestionat acel minister.

Eugen Teodorovici: Păi şi aşa mă jigniţi. Adică eu n-aş putea fi mai bun?

cursdeguvernare.ro: Sunt convinsă. De ce nu este şi POR în gestiunea MFE în 2014-2020 şi l-aţi lăsat la ministerul dezvoltării domnului Dragnea?

Eugen Teodorovici: Noi am spus aşa: sunt trei ministere cu autorităţi de management. Ministerul dezvoltării are această parte a POR, dar care în următorii 2 ani se vor duce către regiuni. Cele 8 ADR astăzi, vor deveni autorităţi de management la nivel de regiuni, iar aici seamănă cu modelul Poloniei.

cursdeguvernare.ro: Aţi avut în vedere o regionalizare care ar urma să se facă.

Eugen Teodorovici: Exact. Vom păstra un mic număr de funcţii central, pe care nici Comisia nu ne lasă să le delegăm. Şi celelalte programe sunt sectoriale, de aceea nu pot fi gestionate decât de la centru.

Programul de infrastructură mare – aprobat, cel mai probabil, în mai

cursdeguvernare.ro: Masterplanul de transporturi va fi aprobat săptămâna viitoare în guvern, probabil, apoi va fi trimis comisiei, pentru că fără el nu aproba programul de infrastructura mare.

Eugen Teodorovici: Nu au nicio legătură.

cursdeguvernare.ro: Comisia le condiţiona informal, voia să vadă priorităţile pe termen lung, să le vadă incluse acolo pe cele care urmează să fie finanţate prin programul operaţional.

Eugen Teodorovici: Programele operaţionale sunt toate aprobate, mai puţin cel de infrastructură mare şi cel regional. În martie cel târziu închidem discuţiile cu comisia pe POR şi POIM. Până în mai sau iunie, până emite Comisia decizia, este în mâna Comisiei.

Nu a fost o condiţionare de Masterplan. Comisia ne-a cerut măcar un plan de acţiune să ştie care sunt etapele aprobării masterplanului. Puneţi-l în programul operaţional şi noi îl aprobăm. Nu poţi să finanţezi după aceea, dacă nu finanţezi pe baza masterplanului. Asta înseamnă că, dacă nu îl ai aprobat masterplanul, finanţezi de la bugetul de stat tot şi Comisia nu îşi rambursează absolut nimic.

cursdeguvernare.ro: Deci în luna mai să ne aşteptăm la aprobarea programului de infrastructură mare.

Eugen Teodorovici: Da. Este însă incredibil cum lucrează Comisia. Noi am dat în iulie programul operaţional la Comisie. În octombrie, la final, au venit primele comentarii. Am încheiat discuţiile cu ei în noiembrie şi nici astăzi nu este dată decizia.

Spune clar, este ready for adoption . Este închisă orice discuţie, e practic adoptat, dar nu e emisă hârtia.

cursdeguvernare.ro: Şi dumneavoastră de ce credeţi că se întâmplă asta?

Eugen Teodorovici: Pentru că e partea de birocraţie. Toate statele membre aşteaptă , nu e doar cazul României.

cursdeguvernare.ro: Ştiţi foarte bine, Comisia aşteaptă să vadă Masterplanul, ce priorităţi avem, ne-a transmis pe tot felul de canale acest lucru, iar informaţiile date presei de către Bruxelles înseamnă tot un semnal spre autorităţi.

Eugen Teodorovici: Am o rugăminte, o sugestie, dacă îmi permiteţi: fixaţi-vă din numărul ăsta mare de miniştri unul cu care să mergeţi pe încredere. Să vă spuneţi: “dom’le, nici nu încearcă să mă mintă, nici nu încearcă să mă plimbe cu vorba”…

cursdeguvernare.ro: Dar nu aş fi jurnalist dacă nu aş avea vigilenţă şi o atitudine sceptică faţă de actele administraţiei şi de miniştri, mai ales în fața marilor nerealizări.

Eugen Teodorovici: În martie se va emite decizia pentru POCU, eu imediat fac comitetul de monitorizare pe criterii de selecţie, criterii de eligibilitate şi imediat lansez şi ghidul şi îi dau drumul. Ţine însă şi de cei care dau decizia. Doamna Creţu ne-a ajutat mult în privinţa programelor de competitivitte şi asistenţă tehnică.

Pachetul legislativ privind achiziţiile publice este curat în colaborare cu experţi BEI

cursdeguvernare.ro: Pachetul privind achiziţiile publice – cum lucraţi la acest pachet, pentru că am vrea să nu mai auzim critici de la Comisie şi să vedem că acest domeniu este o temă de analiză şi în raportul MCV, care are critici la adresa României?

Eugen Teodorovici: Lucrăm cu experţi BEI, pentru ca acest pachet de 4 acte normative să fie puse pe masa parlamentului în iunie.

Va fi cât mai simplu, în ceea ce priveşte nivelul primar de legislaţie, pentru că mi-aş dori să nu se mai modifice ani de zile.

Anii trecuţi s-a modificat de 10-12 ori, de multe ori contra indicaţiilor Comisiei, iar când Bruxelles-ul afla, urla şi ne cerea să schimbăm peste noapte la loc legislaţia.

Vor fi 4 acte: achiziţii clasice, concesiuni, utilităţi, remedii, puse pe masa parlamentului. Din iunie până în decembrie vor fi consultări publice cu toate părţile interesate piaţa, Comisia Europeană. Şi trecerea lor prin parlament până la sfârşit de an şi adoptarea lor, pentru a fi aplicate de la anul.

Va fi o discuţie extrem de lungă cu piaţa în special. Vrem să punem clauze care să ne apere şi nouă piaţa din România.

cursdeguvernare.ro: În ce termen se va face contopirea celor două instituţii, ANRMAP şi UCVAP?

Eugen Teodorovici: În primul semestru, pentru că nu îşi mai justifică existenţa două structuri separate. Trebuie una singură suplă, europeană, cu mai puţin atribuţii, din care aş scoate controlul şi l-aş duce spre Curtea de Conturi.

“Pact-nepact” pe fonduri europene

cursdeguvernare.ro: Vorbeaţi despre o colaborare cu preşedinţia, o ţinere la curent a preşedinţiei cu privire la absorbţie…

Eugen Teodorovici: Da, am avut deja o discuţie cu consilierul preşedintelui, domnul Leonard Orban…

cursdeguvernare.ro: Înțeleg că printre cei pe care-i criticați în chestiunea absobției fondurilor europene se află şi domnul Orban (nr. a gestionat fondurile europene şi a înfiiinţat structura Ministerului Afacerilor Europene, care includea şi fondurile europene, în guvernele Boc, Ungureanu şi Ponta I) ?

Eugen Teodorovici: Încă o dată spun, nu critic pe nimeni. Este evident ce a făcut fiecare.

cursdeguvernare.ro: Dar domnul Orban a gestionat domeniul fondurilor europene înaintea dumneavoastră. Toată lumea ştie că acum veţi colabora cu un om pe care l-aţi criticat.

Eugen Teodorovici: Repet: eu am avantajul că sunt om de sistem. Cunosc administraţia, ce poate face un om, cât şi când poate să facă. Deci cunosc sistemul foarte bine.

Comunicarea cu preşedinţia – eu zic că este normal să existe, i-am propus şi domnului consilier să avem lunar o astfel de întâlnire, în care să discutăm care sunt problemele, soluţiile, ca să fie informat şi domnul preşedinte.

cursdeguvernare.ro: Până la urmă vă doriţi un pact pentru fonduri europene?

Eugen Teodorovici: Pact, nepact, trebuie să înţelegem că sunt bani care ajută societatea şi economia românească să crească.

cursdeguvernare.ro: Dacă la sfârşitul anului nu va fi absorbţia 80% – da-ţi-mi voie să fiu avocatul diavolului – ce veţi face ca ministru?

Eugen Teodorovici: Mă voi strădui să fac 100%, nu ştiu, cum adică? Adică ce să fac?

cursdeguvernare.ro: Poate să vă daţi o demisie de onoare pentru că nu aţi reuşit să atingeţi obiectivul pe care vi-l asumați cu orice ocazie de 2-3 ani?

Eugen Teodorovici: Dar mi-a impus mie…? Vedeţi cum suntem noi românii? Nu l-aţi auzit pe domnul preşedinte în parlament: “aşteptările mari, aduc rezultate mari”. Dânsul a spus şi mi-a rămas bine întipărită în minte.

De ce nu mă laşi să spun că fac 90%? Spun că fac 90 şi fac 80%.

Dar asta nu înseamnă că spun că fac 80 şi că fac 60%. Fac 60% în luna iunie. Şi fac bine 80% până la final de an, dar în sinea mea sper 100%.

Publicat la data de 15.2.2015 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Dacian Cioloș / Nu se așteaptă nimeni ca România să ajungă Germania peste noapte. Dar se așteaptă să țină un azimut. Dacă facem lucrurile bine pentru România o să contăm și pentru nucleul dur

Săptămânile de dinaintea summitului de la Roma, alături de cele 5 scenarii schițate de J.C.Juncker înaintea începerii discuțiilor au pus și România pe jar....Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

În interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română