Interviu Eric Stewart – președintele Consiliului de Afaceri Americano-Român / Avem puțini prieteni ca România, dar companiile private nu urmează neapărat acest trend * Concurați pentru investiții cu multe țări, faceți un sistem atrăgător * Prefer 100 de investitori mai mici decât unul mare * Ar fi în interesul SUA ca România și Polonia să fie în programul Visa Waiver

de Anne-Marie Blajan | 6.3.2015 .

EricStewartPhotoRomânia are un potenţial de investiţii este foarte mare în agricultură, IT, energie şi apărare, spune, într-un interviu pentru cursdeguvernare.ro, Eric Stewart, preşedintele Consiliului de Afaceri Americano – Român. Şi totuşi, companiile americane nu s-au înghesuit să investească în România, iar în acest an vom vedea mai degrabă investiţii ale firmelor deja prezente aici, decât noi companii venind în economia românească.

***

cursdeguvernare.ro: Cum este văzută România de la Washington – haideți să vorbim mai întâi din punct de vedere politic?

Eric Stewart: Pozitiv.Celor interesaţi de ceea ce se întâmplă în Europa Centrală le este foarte clar că România este un jucător important în regiune, mai ales în contextul a ceea ce se întâmplă în Ucraina. Celor care ne le e familiară România, probabil că nu îi dau multă atenţie. Însă noi, cei pe care ne interesează, ştim cât de important este ceea ce faceţi pentru Ucraina, pentru Republica Moldova şi faptul că România este printre cei mai apropiaţi şi puternici aliaţi ai noştri din lume.

Ca fost oficial guvernamental, pentru că am lucrat în administraţia anterioară, pot să spun că avem puţini prieteni despre care să putem spune că ne sunt prieteni mai buni decât România.

cursdeguvernare.ro: Situaţia politică s-a schimbat de ultima dată când aţi fost în România, avem un nou preşedinte, avem o nouă coabitare. Cum evaluaţi contextul actual pentru afaceri?

Eric Stewart: Am privit cu interes alegerile, întotdeauna o facem, pentru că sunt indicator al direcţiei ţării.

A fost un uriaş interes şi o mare surpriză când a câştigat Iohannis. Este prima mea vizită de la schimbarea preşedintelui şi ce pot spune din afară e că preşedintele şi premierul lucrează bine împreună, sunt doar câteva luni. Noi, cei din comunitatea de afaceri americană, ne bucurăm să vedem asta, pentru că e in interesul nostru.

O administraţie care funcţionează bine poate face lucruri.

România are potenţial în agricultură, energie, apărare şi IT

cursdeguvernare.ro: Dacă un prieten v-ar spune că are nişte bani pe care vrea să îi investească, ce i-aţi spune despre România, cum l-aţi convinge să investească în România? Cum aţi descrie mediul de afaceri de aici?

Eric Stewart: Dacă mă gândesc la companiile americane care sunt membre ale Consiliului de Afaceri Americano-Român (AMCO), sunt foarte bullish – dacă e să folosesc un termen bursier (n.r. – foarte optimiste), sunt foarte puternice şi văd că România are un mare potenţial: în agricultură, energie, apărare, IT, domenii care încă nu sunt dezvoltate la potenţial.

Mulţi oameni vorbesc despre corupţie, despre transparenţă, bună guvernare – sunt factori importanţi, dar, sincer, companiile americane nu au prea multe probleme. Au multe oportunităţi. Şi când sunt probleme, am descoperit că guvernul este foarte dispus să lucreze cu noi pentru rezolvarea acestor probleme.

Chiar şi în SUA se fac multe greşeli, iar administraţia noastră ia măsuri care sunt neprietenoase mediului de afaceri, dar este dispusă să dialogheze cu noi pentru rezolvarea lor.

cursdeguvernare.ro: Vorbeaţi despre oportunităţi, totuși, nu am văzut multe companii americane investind în România în ultimii ani, e o problemă pe care și-o pun mulți. Le vom vedea în viitorul apropiat?

Eric Stewart: Sper că vom vedea mai multe companii americane. Adevărul este că România este una dintre cele 210 ţări din lume care concurează pentru capital şi investiţii.

cursdeguvernare.ro: Care vedeţi dvs. că sunt avantajele în această competiţie?

Eric Stewart: Faptul că este membru al UE, este unul dintre ele. Dacă este să vorbim sincer, un alt avantaj este faptul că România este o democraţie tânără, de 25 de ani, şi sunt multe lucruri care trebuie dezvoltate, multe lucruri ce trebuie aduse aici, servicii, lucruri care cer timp.

România a devenit tot mai puternică, de la an la an, situaţia s-a îmbunătăţit. Petrecem mult timp criticând lucrurile care nu merg bine, însă trebuie să ne uităm la 1999 şi la cum arată România acum şi putem spune că e o ţară diferită.

Aşa că sunt multe oportunităţi aici, este un hub, dezvoltarea în zona Dunării, a Mării Negre are potenţial.

În plus, sunt trendurile recente ca multe dintre birourile companiilor din Vest să se mute aici. Sau chiar companii din SUA.

Unul dintre avantajele certe ale României, şi concurează cu Polonia în această privinţă, este în IT. Am văzut multe companii mutându-se aici, pentru că vor să profite de tinerii inteligenţi şi talentaţi din domeniu.

Însă o provocare pentru România este dimensiunea ţării, a populaţiei, 21 de milioane de oameni. În concurenţa cu China, India, Brazilia… Iar dacă te uiţi în Europa, este printre ţările medii spre mari, iar acesta este un criteriu pentru companiile care vor să facă afaceri în ţară şi, în al doilea rând să exporte de aici.

Promovarea României este meseria mea, iar ceea ce fac eu în Washington este să petrec mult timp arătându-le oamenilor de afaceri care sunt aspectele bune ale României şi să văd care sunt problemele lor, ce îi împiedică să investească în România. Şi să aduc aici, în dialogul cu autorităţile, mesajul lor.

Iar asta a fost misiunea vizitei mele de acum, m-am văzut cu mulţi miniştri (n.red. : de Externe, de Finanţe, al Sănătăţii, etc) şi le-am transmis întrebările lor şi am vrut să vedem cum găsim împreună soluţii.

Faceți un sistem atrăgător – concurați pe investiții cu multe țări

cursdeguvernare.ro: Şi, concret, ce le-aţi transmis miniştrilor români? Care sunt problemele, preocupările oamenilor de afaceri americani?

Eric Stewart: Unele au legătură cu Bruxelles-ul. Comisia Europeană impune norme, în special în domeniul mediului, care au un impact negativ asupra unor ţări ca România, mai ales în agricultură, unde România are potenţialul de a fi o putere europeană. Dar este legată de reglementări privind mediul, care sunt foarte populare la Bruxelles, la Comisie.

M-am văzut cu ministrul de Finanţe în această după-amiază şi i-am spus că vrem să vedem mai multe măsuri care să stimuleze investiţiile străine în România, care să determine companiile să vină aici.

Fie că vorbim despre credite fiscale sau despre deduceri de taxe, trebuie să existe creativitate. Am fost încântat că mi-a dat proiectul de reformă fiscală, strategia, nu am avut timp să îl citesc, dar am avut o scurtă discuţie pe marginea lui. Pare un proiect bun, sunt multe aspecte pozitive ale reformei fiscale care vor interesa companiile americane.

Dar revenim la ideea de concurenţă cu alte ţări, de aceea vorbesc despre crearea unui sistem atrăgător. Sunt multe ţări care concurează pentru capital şi trebuie să fiţi atrăgători, cu atât mai mult în aceste condiţii.

Trebuie ca măsurile luate să aibă un asemenea impact încât consiliile de administraţie din Washington, SUA sau Europa să poată spune: “Aţi văzut ce face România. Vor investiţii, sunt agresivi”.

Le-am mai spus miniştrilor pe care i-am întâlnit că aş vrea să văd o agenţie de promovare în străinătate pentru comerţ şi investiţii. Din câte ştiu eu, o astfel de agenţie nu există în România.

Nu exista nici în SUA acum 5 ani, dar acum o avem. Eu credeam că suntem singura ţară care nu are o astfel de agenţie. Dar România are nevoie să dezvolte o astfel de instituţie care să caute companii care să investească aici.

Trebuie să existe o strategie pentru a atrage din ce în ce mai multe companii. Pentru că lumea e plină de oportunităţi şi este multă concurenţă. Concurenţa e bună, dar asta înseamnă că România trebuie să facă mai mult.

cursdeguvernare.ro: În ce măsură scandaluri de corupție care implică şi companii, cum este cazul Microsoft, influenţează opinia oamenilor de afaceri americani despre mediul de business din România? Nu este singura ţară în care au existat astfel de probleme, dar …

Eric Stewart: Nu ajută. Nu contează cine are dreptate şi cine nu, cine ce a făcut, însă nu ajută nici imaginii României, nici celei a Microsoft.

Companiile private nu urmează neapărat trendul relației bilaterale strategice

cursdeguvernare.ro: România a devenit un pivot în regiune în contextul crizei din Ucraina, orientarea sa euroatlantică nu poate fi pusă la îndoială. Oamenii spun: vin americanii – cu trupe, nave şi avioane pentru exerciţii, dar vor urma şi banii americani? Când vor veni banii, când vor veni şi companiile? Relaţia politică şi strategică este foarte bună, dar la relaţia economică mai trebuie lucrat. Cum ?

Eric Stewart: Cred că niciun pilon al relaţiei bilaterale nu este mai important decât cel economic.

Dacă te uiţi la două țări care au puternice legături economice, constaţi că ele niciodată nu se află în conflict. Este o istorie lungă care ne dovedeşte asta. Partea politică poate fi fluctuantă şi schimbătoare, a arătat istoria.

SUA şi România au o relaţie strategică incredibilă, la fel şi una politică. Cum am spus, despre puţini putem spune că ne sunt mai buni prieteni decât România.

Relaţia comercială se dezvoltă, dar nu este la nivelul celei politice şi strategice. Este o componentă a relaţiei româno-americane şi este o preocupare română şi americană de ceva vreme pentru a susţine crearea unui mediu care să fie primitor pentru mai multe companii, afaceri.

Ştiu că Departamentul de Comerţ al SUA va avea o misiune de afaceri în România în luna mai. Eu aduc întotdeauna oameni de afaceri, dar eu sunt în sectorul privat. Este întotdeauna bună iniţiativa statului, administraţiei, transmite întotdeauna un semnal puternic, bun.

Dar nu aş spune că, fiindcă SUA contribuie la securitatea ţării, a regiunii, sectorul privat va urma această tendinţă. Vor veni bani pentru că vorbim despre diferite servicii, de care sper să beneficieze companiile româneşti.

Dar nu este neapărat un mod de gândire al companiilor americane să spună: Se întăreşte componenta cooperării militare, mergem şi noi acolo.

Ele sunt influenţate de ceea ce face România: de fiscalitate, de statul de drept, de modul în care administrația tratează companiile și mediul de afaceri.

TTIP: trebuie găsite puncte comune, nu să ne blocăm în neînţelegeri

cursdeguvernare.ro: Vorbeaţi despre UE şi Uniunea şi SUA negociază acum TTIP. Sunt multe puncte de dispută, se discută foarte mult despre clauza ISDS. Cum vedeţi, în final, soluţionarea acestui blocaj?

Eric Stewart: TTIP este un proiect uriaş. Eu cred că trebuie să ajungem la puncte comune, să ne concentrăm asupra aspectelor asupra cărora suntem de acord, să eliminăm tarife, bariere, iar dacă reuşim asta va fi un rezultat bun pentru ambele părţi şi vom reuşi să stabilim agenda globală.

Sunt două dintre cele mai mari pieţe din lume şi dacă ajungem al un numitor comun, chiar dacă ajungem la doar o treime din ceea ce se negociază, tot este cel mai mare rezultat, cel mai mare acord de liber-schimb negociat. Va fi un rezultat uriaş.

Dar dacă ne cramponăm de lucrurile asupra cărora nu cădem de acord, atunci nu vom ajunge la niciun rezultat. Dar va trebui să existe o decizie referitoare la aspectele asupra cărora trebuie să ne concentrăm.

Prefer 100 de investitori mai mici decât unul mare

curs de guvernare.ro: Diplomaţii americani au atras adesea atenţia asupra impredictibilităţii legislative şi asupra nevoii de a anunţa din timp măsurile legislative care vizează mediul de business. Vizitaţi, în calitatea pe care o aveţi, România de ani de zile. S-a schimbat ceva în acest sens?

Eric Stewart: Am auzit astfel de nemulţumiri de la oamenii de afaceri. Este nevoie de predictibilitate, stabilitate şi transparenţă. Sunt esenţiale pentru a face investiţii într-o ţară.

Am descoperit însă, mai ales în discuţiile cu miniştri, că există multă deschidere. I-am întrebat pe miniştrii pe care i-am întâlnit dacă pot să vin însoţit de o misiune economică şi să discutăm problemele şi am găsit o deschidere foarte mare.

Vă dau un exemplu în care am colaborat foarte bine. În domeniul medical. În ultimul an am avut un dialog care a adus la un loc companiile private, Ministerele Sănătăţii şi Economiei, agenţiile medicale, asiguratorii, în acelaşi timp. Asta nu se mai întâmplase. Toate au impact asupra deciziilor din domeniul medical.

Dacă îi întâlneai separat, mesajele erau divergente, nu erau întotdeauna de acord unele cu altele. Însă dialogul a ajutat să ajungă toate la aceeaşi opinie. Şi, în cele din urmă, să se creeze mediul în care guvernul să aibă grijă de oameni şi mediul în care să le fie bine şi companiilor.

cursdeguvernare.ro: Vorbiţi despre un domeniu care nemulţumeşte pe toată lumea în România, atât pe pacienţi, cât şi pe medici şi pe cei care lucrează în sistem. Cum vedeţi investiţiile străine în Sănătate?

Eric Stewart: Sistemul medical este un business incredibil de dificil pentru că e personal, individual şi ne afectează pe toţi. Vrei să faci totul bine, dar e foarte greu ca asta să se întâmple.

Şi noi avem probleme în SUA. România poate îmbunătăţi lucrurile, pe unele le-a şi făcut, am auzit numai lucruri bune despre cardurile de sănătate. Unele lucruri se fac bine, altele nu, dar asta este ideea, să creăm mediul pentru dialog, pentru inovaţie şi investiţii.

cursdeguvernare.ro: Vom vedea investiţii americane mari în România anul acesta?

Eric Stewart: Nu m-aş concentra pe mari investitori, mai companii, ci aş prefera 100 de companii mici decât una mare.

cursdeguvernare.ro: Companiile mici au o apetenţă pentru investiţii şi pentru risc mai mică, dacă nu sunt garanţii şi sunt mai precaute decât cele mari. E o decizie mai dificilă pentru companiile mici să investească în străinătate.

Eric Stewart: Aveţi dreptate. Şi sunt şi mai puţin experimentate. Dar le vrem pe toate, toate categoriile.

Toată lumea vrea mari proiecte, care creează mii de locuri de muncă. Dar asta se întâmplă rar. Noi vrem să vedem stabilitatea în care companiile mici sau mijlocii fac investiţii constante.

Veţi vedea anul acesta că investitori deja prezenţi în România vor face mari investiţii şi sunt importante pentru creşterea economică.

Eric Stewart: Congresul SUA este un haos. Mulţi congresmeni nu ştiu că România nu este în programul Visa Waiver

cursdeguvernare.ro: Când vorbim despre relaţia româno-americană ajungem inevitabil să vorbim despre faptul că românii au nevoie de viză pentru SUA. AMCO a ajutat în efortul de lobby al României în Congresul SUA. În opinia dvs. vor mai avea românii mult de aşteptat până la includerea în programul Visa Waiver?

Eric Stewart: Din păcate, cred că da. Este un subiect căruia i-am dedicat mult timp, autorităţile române au lucrat mult la acest subiect. Nici polonezii nu sunt în programul Visa Waiver.

Dar situaţia nu arată bine deloc. Congresul nu face nimic pentru a rezolva acest gen de probleme. Şi e păcat. Pentru că transmite un semnal foarte prost celor doi aliaţi foarte puternici ai SUA: nu vă place suficient de mult pentru a vă include în programul Visa Waiver.

Iar asta nu este adevărat. În conversaţiile mele cu membri ai Congresului – şi avem atât de mulţi noi membri ai Congresului – am descoperit că nici nu au habar despre acest subiect. Şi este important să le spunem că doi dintre aliaţii noştri cei mai apropiaţi sunt în afara programului Visa Waiver.

Şi că ar fi în avantajul nostru să îi includem în acest program, pentru că dacă sunt înauntru vom face schimb de date, vom obţine mai multe informaţii despre cei care călătoresc şi astfel ne apropiem mai mult, din punctul de vedere al securităţii. Asta este ironia: e în intersul nostru să avem aceste două ţări în program.

Şi cred că Homeland Security spune asta, însă Congresul este un haos. Este o situaţie nefericită. Speram că acest Congres va face mai multe, pentru că, în mod cert, nu poate face mai puţine decât anteriorul. Dar este o situaţie nefericită şi România şi Polonia sunt blocate în acestă situaţie internă.

Ştiu că preşedintele a promis de mai multe ori că va rezolva această siuaţie în timpul administraţiei sale, sperăm că va rezolva situaţia în următorii doi ani.

***

Eric Stewart este preşedintele Consiliului de Afaceri Americano – Român (AMRO).În administraţia Bush Jr., adjunctul subsecretarului pentru Europa în departamentul Comerţului din SUA. A fost responsabil pentru programele de dezvoltare, politici şi strategii al căror scop a fost consolidarea poziţiei comerciale a SUA în Europa.

AMRO este o organizaţie non-profit cu sediul la Washington, care are drept obiectiv promovarea relaţiilor economice dintre SUA şi România. A fost lansat în 25 ianuarie 2012, la Washington, având iniţial 10 companii membre.

În prezent, AMRO are în componenţă 16 companii americane de renume, cum ar fi Chevron, ExxonMobil, ADM, Smithfield, Raytheon, MetLife, Cargill, Amgen, Timken, Mega, Eli Lilly, Johnson & Johnson, Honeywell, Baxter, CNH, şi Warburg Pincus, provenind din diverse domenii de afaceri: energie, agricultură, industria de apărare, industria farmaceutică, industria prelucrătoare, infrastructură de stocare, asigurări.

Misiunea Consiliului este de a contribui la consolidarea schimburilor economice şi investiţiilor dintre România şi SUA, aprofundarea relaţiilor bilaterale şi informarea opiniei publice în legătură cu importanţa acestora.

Publicat la data de 6.3.2015 .

Un raspuns

  1. lucian barbonta
    9.3.2015, 2:17 pm

    Este adevarat ca daca americanii pentru care noi romanii avem un adevarat cult aici in tara la noi nu stiu mare lucru despre noi,nici noi nu stim multe despre ei cu bune si cu rele ,ar fi cazul ca cei care sunt platiti pentru. asta. sa o faca efectiv

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Dacian Cioloș / Nu se așteaptă nimeni ca România să ajungă Germania peste noapte. Dar se așteaptă să țină un azimut. Dacă facem lucrurile bine pentru România o să contăm și pentru nucleul dur

Săptămânile de dinaintea summitului de la Roma, alături de cele 5 scenarii schițate de J.C.Juncker înaintea începerii discuțiilor au pus și România pe jar....Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

În interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română