joi

28 martie, 2024

7 septembrie, 2016

DSC_0825Problema, în esență:
Industria tutunului din România se confruntă cu o incertitudine legislativă fără precedent la 2 ani de la adoptarea Directivei Tutunului de către Bruxelles, aceasta nu este transpusă în legislația națională, în consecință nici nu există normele de aplicare.

Fără această lege și fără norme, producătorii nu pot lansa comanda pentru noile ambalaje. O adoptare tardivă a legii va duce la imposibilitaea retragerii naturale a actualelor produse din piață, cu presiune de un miliard pe lună asupra bugetului.

Cum directiva interzice comercializarea actualelor pachete după o anumită dată, începând cu anul viitor, iar producătorii nu pot începe să realizeze stocuri din noile pachete, înseamnă că producătorii nu vor avea ce să livreze distribuitorilor, iar aceștia mai departe, la retaileri.


Suplimentar, de la 20 mai 2017, când intră în vigoare interdicția vânzării actualelor pachete, producătorii sunt obligați să retragă din piață marfa nevândută.

Asta însemnă că statul va trebui să returneze acciza deja plătită la momentul fabricației.

Statul mai are o problemă- statistica demonstrează că orice incertitudine legislativă favorizează contrabanda, adică în piață intră mărfuri netaxate (o cifră semnificativă: 80% din prețul de vânzare al unui pachet de țigări este încasat de stat, ca taxe).

cursdeguvernare.ro a așezat miercuri, la aceeași masă, reprezentanți ai industriei, ai Guvernului și ai Parlamentului în încercarea de a identifica soluția problemei.


Iar rezultatele sunt încurajatoare:

industria a repetat problemele proiectului adoptat de Senat, ANAF a subliniat urgența rezolvării acestui blocaj, iar comisiile de specialitate s-au angajat la finalizarea raportului comun în următoarele 2 săptămâni, astfel încât Camera Deputaților să poată introduce legea pe ordinea de zi luna aceasta.

andrea paulAndreea Paul, PNL: Riscăm să pierdem un miliard de lei pe lună

„Dacă Directiva tutunului nu se aprobă în prima parte a acestei sesiuni legislative, se pune în pericol toată structura pe care e construit bugetul anului viitor. Riscăm să pierdem un miliard de lei pe lună în primele trei luni din 2017”, a declarat Andreea Paul, deputat, membru în comisia de buget-finanțe bănci, în cadrul mesei rotunde organizată miercuri de cursdeguvernare.ro, la Palatul Parlamentului.

Deputatul a adăugat că, deși Directiva privind producția și comercializarea produselor din tutun a fost publicată în Jurnalul Oficial al UE în 2014, nu s-a putut „mișca nimic, astfel încât producția să fie adaptată la noile reguli, tocmai pentru că nu a existat legislație națională, care să includă toate specificațiile tehnice”.

Deputatul Andreea Paul a mai subliniat impactul bugetar al lipsei de reglementare și predictibilitate în sectorul tutunului.

Anul trecut, producătorii de țigarete au virat la buget circa 3 miliarde de euro, ceea ce înseamnă aproximativ 2% din PIB și peste 12% din totalul veniturilor bugetare. De asemenea, circa 40% din totalul încasărilor din accize reprezintă accize la tutun.

Dragoș Doroș, ANAF: Avem nevoie de predictibilitate pentru protejarea veniturilor bugetare. Anul acesta au existat fluctuații care ne-au îngrijoratdragos doros

Dragoș Doroș, președintele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală a confirmat că deja au fost înregistrate fluctuații îngrijorătoare la încasările din accizele la tutun, la început de an.

„Suntem pe o trasă mediană, însă lucrurile se încordează, pentru că sunt niște termene de respectat. Suntem în continuare îngrijorați, este o presiune constantă asupra veniturilor bugetare. Este necesar să fie adoptată o legislație clară și predictibilă, astfel încât veniturile bugetare să fie protejate.”

„Dacă nu avem legislație predictibilă, contrabanda crește. Un punct procentual de comerț ilicit cu țigarete înseamnă pierderi de 35-40 milioane de euro la bugetul statului. Dialogul instituțional, cooperarea transfrontalieră, precum și predictibilitatea legislativă sunt elemente esențiale în combaterea comerțului ilegal cu produse accizabile”, a precizat și Dorel Fronea, șeful Autorității Vamale din România.

Florin Buicu, Comisia de Sănătate: Putem termina raportul final în 2 săptămâni

buicu”Proiectul de lege a fost trimis foarte târziu de guvern. A ajuns la Senat pe 4 martie, în text precizându-se că intră în vigoare pe 20 mai 2016. Colegii senatori au considerat că înăuntrul acestui termen- 60 de zile- putem să discutăm proiectul în comisii, să il adopte plenul, să treacă 5 zile pentru eventuale demersuri la CCR și să lăsăm și președint6elui 20 de zile pentru promulgare… Din punctul meu de vedere, rezolvarea simplă era ca Guvernul să rupă proiectul în 2, astăzi acesta contine si transpunerea directivei europene dar și modificările legii care reglementează fumatul în locurile publice. Iar directiva trebuia transpusă prin ordonanță, iar drepturile nefumătorilor trebuia trimise la Parlament, să le reglementăm noi”, a afirmat deputatul Florin Buicu, președintele Comisiei de Sănătate.

Acesta a precizat că a transmis deja draftul proiectului către Consiliul legislativ, pentru eventuale observații, și a făcut apel la reprezentanții comisiilor de Industrie și Juridică ”să găsească timp pentru o ședință comună, în care să fie analizate și amendamentele, astfel încât raportul final să poată fi transmis în cel mult 2 săptămâni”.

Răzvan Mironescu, Comisia Industrii: Nu ne dorim o lege care să încurce nici industria, nici bugetul

mironescuMembru al Comisiei pentru Industrii, deputatul Răzvan Mironescu a avansat posibile soluții: „Termenul de șase luni pentru adaptare și implementare cred că e un termen rezonabil, în care industria își poate planifica producția pe viitor. Este un termen acceptat și pentru adaptarea produselor din alte industrii, cum e cea a laptelui, de exemplu”.

Deputatul Mironescu a mai solicitat reprezentanții industriei de profil să transmită comisiilor, oficial, care sunt termenele solicitate. ”Vom ține cont de aceste propuneri pentru că nu ne dorim să emitem o legislație care să încurce, care să creeze probleme, nici industriei, nici bugetului de stat”.

BAT: Trebuie ținut cont de opiniile tuturor, sectorul genrează peste 50.000 locuri de muncă

„Sigur, situația se putea rezolva din timp, dar nu e cazul să insistăm pe trecut, ci pe ce ar trebui să facem acum. Este un moment critic pentru industria tutunului din România. Este esențial ca procesul de transpunere a Directivei să fie accelerat pentru că risca sa fie afectați nu doar producătorii, ci și bugetul statului. În plus, trebuie să se țină cont de opiniile tuturor celor implicați, pentru că sectorul angajează direct 4.000 de oameni, dar indirect, generează peste 50.000 de locuri de muncă”, a declarat Ileana Dumitru, Director Legal & Corporate Affairs la BAT Romania.

Gilda-LazarReprezentantul JTI, Gilda Lazăr, a sintetizat: ”Avem următoarele 3 solicitări: Suntem interesați de transpunerea rapidă a Directivei și de norme, avem nevoie de timp suficient pentru curățarea pieței și ne dorim ca textul legislației românești să nu exceadă Directiva”.

Reprezentanții producătorilor de țigarete au arătat că, încă din 2014, când a fost publicată Directiva în Jurnalul Oficial al UE, au solicitat autorităților să grăbească procesul de transpunere. „Este nevoie de o perioadă de tranziție de trei luni de la publicarea legii și a normelor acesteia, pentru adaptarea producției. De asemenea, de încă cel puțin șase luni de la data adaptării, pentru curățarea pieței de produsele fabricate pe vechea lege. Totodată, este necesar să nu fie excedat cadrul Directivei, pentru că deja este foarte târziu”, au precizat producătorii.

Concluzii

La finalul dezbaterii, parlamentarii prezenți, membri ai comisiilor de specialitate care urmează să dezbată proiectul legislativ, au concluzionat că un termen de două săptămâni ar putea fi realist pentru întocmirea raportului final al comisiilor de fond, care ulterior să fie adoptat în plen.

De asemenea, parlamentarii au transmis că, pentru a respecta procesul normal de legiferare, proiectul de transpunere a Directivei tutunului, aflat într-un stadiu avansat în camera decizională trebuie adoptat prin lege, și nu prin ordonanță de urgență – un proiect fiind inițiat în acest sens în iunie de Ministerul Sănătății.

Din proiectul în lucru ar trebui eliminată și posibilitatea ca Ministerul Sănătății să modifice ulterior, prin simplu ordin de ministru, legislația în materie.

De precizat că implicarea Minbisterului Sănătății în elaborarea acestui proiect de lege a fost criticată de reprezentantul Ministerului Agriculturii, care a remarcat că în niciun stat european acest minister nu se implică în reglementări care vizează produsele agricole, în cazul de față, tutun.

Ministerul Sănătății, a confirmat și Paula Craioveanu, de la ministrul Agriculturii, a fost cel care a modificat proiectul adoptat de guvern, introducând ulterior în documentul transmis Senatului partea referitoare la legislația fumatului în spații publice și dreptul acestui minister de a modifica legea de transpunere a directivei europene.

***
Notă: Pentru transparența abordărilor și acuratețea argumentelor, cursdeguvernare.ro a transmis dezbaterile video-live – discuțiile pot fi urmărite AICI.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: