Guvernul pregătește o revoluție bugetară: Impozitul pe venit va merge integral la bugetele locale

de Mariana Bechir | 2.3.2017 .

Guvernul pregătește modificarea mai multor legi pentru ca, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit să meargă direct și integral la administrațiile locale (primării, consilii județene), pentru a finanța funcționarea acestora, a declarat ministrul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE), Sevil Shhaideh.

Declarația acesteia – citată de agenția Agerpres –  a fost făcută miercuri seara, într-o conferință de presă susținută la Târgu Mureș.

“Conform programului de guvernare, în zona de finanțare a autorităților locale, în acest moment lucrăm la modificarea Legii 273 a finanțelor publice locale și în acest sens, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit va deveni sursă a bugetelor locale.

Acolo unde aparatul propriu al primarului sau al președintelui Consiliului Județean nu va reuși să colecteze această sursă, vom fi sprijiniți de către ANAF, dar sumele vor fi virate exclusiv către bugetele locale.

Aceasta este prima modificare majoră pe care o vom aduce la Legea Finanțelor Publice”, a declarat ministrul Dezvoltării, citată de Agerpres.

Bugetul de stat pierde 30%  din banii colectați prin impozitul pe venit

La această oră, Bugetul de stat păstrează de 30% din impozitele pe venit, iar 70% din acestea le restitutie către administrațiile locale – potrivit  Legii 273 a finanțelor publice locale, după cum urmează:

  • 41,75% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  • 11,25% la bugetul local al judeţului;
  • 18,5% într-un cont distinct, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale municipiilor, precum şi a bugetului local al judeţului.

Concret, pe datele operative publicate de Ministerul Finanțelor la sfârșitul lunii ianuarie anul acesta, bugetul central a colectat în 2016 27,8 miliarde de lei din impozitul pe venit, din care 18,3 miliarde de lei au plecat spre administrațiile locale, iar 9,5 miliarde au rămas la bugetul de stat:

Asta înseamnă că bugetul de stat ar urma să piardă în acest an o sumă mai mare de 9,5 miliarde de lei (peste 2 miliarde de euro).

Și tot nu e suficient: Statul va garanta administrațiilor locale un buget minim corespunzător sumei de 750 lei/locuitor/an

Cu toate că banii direct intrați în visteriile locale vor fi mai mulți, aceasta nu înseamnă că bugetul de stat nu va mai subvenționa funcționarea unitățile administrativ-teritoriale, explică ministrul Sevil Shhaideh:

O modificare pe care încercăm să o introducem — ea este prevăzută în programul de guvernare — se referă la instituirea unui prag minim de 750 de lei pe locuitor, de la care să se analizeze bugetul de funcționare al fiecărei unități administrativ-teritoriale. În momentul în care acest prag minim nu este asigurat din veniturile proprii ale primăriei, abia atunci să vină în echilibrare bugetul de stat cu sume defalcate din TVA sau din alte surse ale sale.

Problemele:

Prima problemă ar fi că bugetul de stat renunță la circa 2 miliarde de euro și rămâne de văzut cum va fi această sumă compensată din tăierea altor alocări la bugetele locale. Sau poate că astfel de alocări vor fi acordate în continuare.

A doua mare problemă este că, în situația că statul garantează administrațiilor locale un buget corespunzător sumei de 750 lei pe locuitor, administrațiile locale nu vor mai fi interesate să facă eforturile pe care le presupune îmbunătățirea colectării la bugetele locale.

Ar putea fi chiar dimpotrivă, așa cum o arată anii electorali : aleșii locali vor menaja cetățenii sub aspectul presiunii pentru plata impozitelor, având la dispoziție un buget minim garantat de la Bugetul general.

Un prezumtiv avantaj : Pentru că, în funcție de calitatea aleșilor locali, ar putea exista și un avantaj. Autoritățile locale ar putea deveni interesate să atragă investiții care să creeze locuri de muncă. Avantajul e prezumtiv pentru că administrațiile locale puteau să facă se lupte pentru investiții și până acum.

Explicații și abordări :

În numele descentralizării: primarii și baronii locali cer acest lucru încă din timpul guvernării Năstase

“Acolo unde se produc banii, acolo trebuie să se cheltuie”, spune Vasile Dîncu (foto), în opinia căruia inițiativa este foarte bună.

Fost ministru al Informațiilor Publice (2000-2003) și al Administrației Publice (în guvernul tehnocrat al lui Dacian Cioloș), el spune că ideea este veche:

“Este o problemă de curaj și de descentralizare, până la urmă.

Ideea este veche, la orice întâlnire cu primarii, încă din perioada când eram ministru în Cabinetul Adrian Năstase, se ajungea la discuții de genul acesta. În toți anii aceștia, asociațiile primarilor au cerut lucrul acesta”, a declarat Vasile Dîncu pentru cursdeguvernare.ro.

În primul rând, pentru că autoritățile locale au nevoie de mai multă autonomie și de mai multe resurse penrtu dezvoltare. “Nu este normal să fie dependente de alocările de la bugetul de stat“, este de părere Vasile Dîncu.

Oricum, banii nu vor suficienți pentru local, a mai adăugat acesta: “Și așa va fi nevoie de alocări de bugetul consolidat, întrucât avem 50% din UAT (unități administrativ – teritoriale) nu se pot autosusține și o formă de solidaritate trebuie să existe de la stat“.

Pe baza experienței de ministru al Administrației, dar și de sociolog, Vasile Dîncu este convins că există capacitatea de a administra fondurile și de a construi mecanisme pentru a cheltui cu o mai mare eficiență banii de la nivel local.

În ceea ce privește proporțiile corupției din teritoriu, sociologul spune că este doar o percepție greșită.

La nivel central trebuie pus ceva în loc. ”Performanța colectării în local e scăzută”

Fostul ministru de Finanțe Anca Dragu (foto) spune că guvernul trebuie să vină și cu o compensare a sumei pe care o pierde bugetul general.

”Așa cum este declarată, măsura este una parțială. Trebuie să pui ceva în loc sau să spună dacă au făcut o analiză și au identificat unde, la nivel central, nu mai este nevoie de bani. Nu există surplus, nu există sume care pot fi tăiate”.

Această radicală modificare a filosofiei fiscale presupune o reducere clară de venituri și cheltuieli de la nivel central, de unde se distribuie bani și pentru subvenția bugetului de pensii, și pentru educație (învățământul universitar, în primul rând), sănătate (programele naționale, de exemplu), investiții în infrastructură (de cale ferată, de exemplu), asistența socială plătită prin Ministerul Muncii etc.

Pe de altă parte, Anca Dragu este convinsă că localul nu are infrastructura necesară pentru a colecta prin primării și consilii județene aceste sume, cum menționa ministrul Sevil Shhaideh.

“Performanța colectării la nivel local este sub cea a ANAF, de aia au și preluat colectarea altor contribuții (sănătate). Cu siguranță, infrastructura de colectare din local nu este pregătită și nu va fi nici la 1 ianuarie 2018″ – spune Anca Dragu.

Publicat la data de 2.3.2017 .

4 comentarii

  1. OvidiuB
    2.3.2017, 7:03 pm

    Si in cazul acesta, din ce alte surse ale bugetului central vor veni fondurile care sa asigure dezvoltarea echilibrata a Romaniei? Ca daca lasi Vasluiul si Teleormanul sa incaseze tot ce colecteaza si numai ce colecteaza, in veci n-o sa le mai apropii de Timis si Prahova!

  2. Nelu Stiuca
    2.3.2017, 8:23 pm

    ROMANIA “EVOLUEAZA” de la furtul cu sacoșa, la furtul cu portbagajul, la furtul cu cardul de salariu pentru taiat frunze la caini si pt. pensii speciale, la furtul prin îndemnizația de membrii în comisii și consilii de tot felul, la furtul prin programe guvernamentale, apoi europene, prin SRL-uri/ONG-urile nevestelor politrucilor impostori, apoi ale verilor pana la cel de-al doilea, și, încoronarea supremă este: distorsionarea și coafarea legilor dupa bunul plac al TRADATORILOR de neam. Mafiotii care au capturat dupa 1989 Ro au învățat că LEGEA este voința haitei dominante, dar n-au înteles că în Occident, haita domina majoritar si fiinteaza în virtutea unor meritocrații (militare, științifice, artistice, antreprenoriale etc.).
    Romania a fost decimata in ultimii 27 de ani de gunoaie umane fanariote, fără nimic sfânt (afară de bani), de găinari și de curve. Un ghetou la periferia Europei, n-am fost dar am ajuns cu prea multa usurinta. Un război ne-ar fi făcut noua romanilor mai putine pagube si mai puțin rău general, pentru că ne-ar fi unit măcar într-o rezistență – unei disoluții din interior de natură canceroasă, nu prea putem să-i facem față si nici sa-i gasim lecaul asa ca Ro se prabuseste cu repeziciune in mod ireversibil.

  3. pehash
    3.3.2017, 9:12 am

    De la vorba pana la fapta e drum lung. Forma finala, daca va trece, va fi una care va avantaja Consiliile Judetene.
    Grosul veniturilor este oricum din TVA, nu din impozitul pe venit. Mai ales in judetele sarace, unde tot poporul lucreaza la stat.

  4. Protonic
    5.3.2017, 10:36 am

    Ma bucur ca guvernul vrea sa faca descentralizare si ca renunta la taxe totusi cred ca sare calul in buna traditie romaneasca.
    Daca trecea de la 30% la 20 sau 10 intelegeam dar asa ramane un semn de intrebare pentru ca trebuie finantate si proiecte regionale sau nationale.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Atenție la mecanismul care toacă miliardele de euro investiții: Fața nevăzută a PNDL – într-un raport al Curții de Conturi ținut 2 ani la secret

Președintele PSD Liviu Dragnea anunța săptămâna trecută, la Antena 3, că printre obiectivele deja îndeplinite din programul de guvernare se află lansarea programului PNDL...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cum se pregătește un blocaj logistic: Sistemul impozitării gospodăriilor mai leagă o piatră de moară de gâtul ANAF

Modificările la Codul fiscal pregătite de guvernul Grindeanu – referitoarea la implementarea sistemului de taxare pe gospodării – complică semnificativ procedura de declarare și...Citeste mai departe »

Marin Pana

Un tablou sumbru: lista lucrurilor pe care NU știm să le putem produce. Ce importă România din UE şi de la cine. Nu prea e clar (sau e?) și de ce

Schimburile cu țările din UE au fost în anul trecut de circa 43 miliarde de euro la export (75% din total exporturi) și aproape...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de 10 miliarde – bolile congenitale: au fost alese moașele, se scrie deja actul de naștere

Primul pas spre înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții a fost făcut miercuri, când Monitorul Oficial a publicat decizia guvernului Grindeanu de creare...Citeste mai departe »

Victor Bratu

SOS forța de muncă / Învățământul profesional și tehnic: țările de la care România poate învăța meserie

Nevoia de asigurare a forței de muncă calificate cu ajutorul sistemului de învățământ profesional și tehnic este deja critică pentru economia românească. Lucrurile ar...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română