Guvernul pregătește o revoluție bugetară: Impozitul pe venit va merge integral la bugetele locale

de Mariana Bechir | 2.3.2017 .

Guvernul pregătește modificarea mai multor legi pentru ca, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit să meargă direct și integral la administrațiile locale (primării, consilii județene), pentru a finanța funcționarea acestora, a declarat ministrul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE), Sevil Shhaideh.

Declarația acesteia – citată de agenția Agerpres –  a fost făcută miercuri seara, într-o conferință de presă susținută la Târgu Mureș.

“Conform programului de guvernare, în zona de finanțare a autorităților locale, în acest moment lucrăm la modificarea Legii 273 a finanțelor publice locale și în acest sens, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit va deveni sursă a bugetelor locale.

Acolo unde aparatul propriu al primarului sau al președintelui Consiliului Județean nu va reuși să colecteze această sursă, vom fi sprijiniți de către ANAF, dar sumele vor fi virate exclusiv către bugetele locale.

Aceasta este prima modificare majoră pe care o vom aduce la Legea Finanțelor Publice”, a declarat ministrul Dezvoltării, citată de Agerpres.

Bugetul de stat pierde 30%  din banii colectați prin impozitul pe venit

La această oră, Bugetul de stat păstrează de 30% din impozitele pe venit, iar 70% din acestea le restitutie către administrațiile locale – potrivit  Legii 273 a finanțelor publice locale, după cum urmează:

  • 41,75% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  • 11,25% la bugetul local al judeţului;
  • 18,5% într-un cont distinct, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale municipiilor, precum şi a bugetului local al judeţului.

Concret, pe datele operative publicate de Ministerul Finanțelor la sfârșitul lunii ianuarie anul acesta, bugetul central a colectat în 2016 27,8 miliarde de lei din impozitul pe venit, din care 18,3 miliarde de lei au plecat spre administrațiile locale, iar 9,5 miliarde au rămas la bugetul de stat:

Asta înseamnă că bugetul de stat ar urma să piardă în acest an o sumă mai mare de 9,5 miliarde de lei (peste 2 miliarde de euro).

Și tot nu e suficient: Statul va garanta administrațiilor locale un buget minim corespunzător sumei de 750 lei/locuitor/an

Cu toate că banii direct intrați în visteriile locale vor fi mai mulți, aceasta nu înseamnă că bugetul de stat nu va mai subvenționa funcționarea unitățile administrativ-teritoriale, explică ministrul Sevil Shhaideh:

O modificare pe care încercăm să o introducem — ea este prevăzută în programul de guvernare — se referă la instituirea unui prag minim de 750 de lei pe locuitor, de la care să se analizeze bugetul de funcționare al fiecărei unități administrativ-teritoriale. În momentul în care acest prag minim nu este asigurat din veniturile proprii ale primăriei, abia atunci să vină în echilibrare bugetul de stat cu sume defalcate din TVA sau din alte surse ale sale.

Problemele:

Prima problemă ar fi că bugetul de stat renunță la circa 2 miliarde de euro și rămâne de văzut cum va fi această sumă compensată din tăierea altor alocări la bugetele locale. Sau poate că astfel de alocări vor fi acordate în continuare.

A doua mare problemă este că, în situația că statul garantează administrațiilor locale un buget corespunzător sumei de 750 lei pe locuitor, administrațiile locale nu vor mai fi interesate să facă eforturile pe care le presupune îmbunătățirea colectării la bugetele locale.

Ar putea fi chiar dimpotrivă, așa cum o arată anii electorali : aleșii locali vor menaja cetățenii sub aspectul presiunii pentru plata impozitelor, având la dispoziție un buget minim garantat de la Bugetul general.

Un prezumtiv avantaj : Pentru că, în funcție de calitatea aleșilor locali, ar putea exista și un avantaj. Autoritățile locale ar putea deveni interesate să atragă investiții care să creeze locuri de muncă. Avantajul e prezumtiv pentru că administrațiile locale puteau să facă se lupte pentru investiții și până acum.

Explicații și abordări :

În numele descentralizării: primarii și baronii locali cer acest lucru încă din timpul guvernării Năstase

“Acolo unde se produc banii, acolo trebuie să se cheltuie”, spune Vasile Dîncu (foto), în opinia căruia inițiativa este foarte bună.

Fost ministru al Informațiilor Publice (2000-2003) și al Administrației Publice (în guvernul tehnocrat al lui Dacian Cioloș), el spune că ideea este veche:

“Este o problemă de curaj și de descentralizare, până la urmă.

Ideea este veche, la orice întâlnire cu primarii, încă din perioada când eram ministru în Cabinetul Adrian Năstase, se ajungea la discuții de genul acesta. În toți anii aceștia, asociațiile primarilor au cerut lucrul acesta”, a declarat Vasile Dîncu pentru cursdeguvernare.ro.

În primul rând, pentru că autoritățile locale au nevoie de mai multă autonomie și de mai multe resurse penrtu dezvoltare. “Nu este normal să fie dependente de alocările de la bugetul de stat“, este de părere Vasile Dîncu.

Oricum, banii nu vor suficienți pentru local, a mai adăugat acesta: “Și așa va fi nevoie de alocări de bugetul consolidat, întrucât avem 50% din UAT (unități administrativ – teritoriale) nu se pot autosusține și o formă de solidaritate trebuie să existe de la stat“.

Pe baza experienței de ministru al Administrației, dar și de sociolog, Vasile Dîncu este convins că există capacitatea de a administra fondurile și de a construi mecanisme pentru a cheltui cu o mai mare eficiență banii de la nivel local.

În ceea ce privește proporțiile corupției din teritoriu, sociologul spune că este doar o percepție greșită.

La nivel central trebuie pus ceva în loc. ”Performanța colectării în local e scăzută”

Fostul ministru de Finanțe Anca Dragu (foto) spune că guvernul trebuie să vină și cu o compensare a sumei pe care o pierde bugetul general.

”Așa cum este declarată, măsura este una parțială. Trebuie să pui ceva în loc sau să spună dacă au făcut o analiză și au identificat unde, la nivel central, nu mai este nevoie de bani. Nu există surplus, nu există sume care pot fi tăiate”.

Această radicală modificare a filosofiei fiscale presupune o reducere clară de venituri și cheltuieli de la nivel central, de unde se distribuie bani și pentru subvenția bugetului de pensii, și pentru educație (învățământul universitar, în primul rând), sănătate (programele naționale, de exemplu), investiții în infrastructură (de cale ferată, de exemplu), asistența socială plătită prin Ministerul Muncii etc.

Pe de altă parte, Anca Dragu este convinsă că localul nu are infrastructura necesară pentru a colecta prin primării și consilii județene aceste sume, cum menționa ministrul Sevil Shhaideh.

“Performanța colectării la nivel local este sub cea a ANAF, de aia au și preluat colectarea altor contribuții (sănătate). Cu siguranță, infrastructura de colectare din local nu este pregătită și nu va fi nici la 1 ianuarie 2018″ – spune Anca Dragu.

Publicat la data de 2.3.2017 .

4 comentarii

  1. OvidiuB
    2.3.2017, 7:03 pm

    Si in cazul acesta, din ce alte surse ale bugetului central vor veni fondurile care sa asigure dezvoltarea echilibrata a Romaniei? Ca daca lasi Vasluiul si Teleormanul sa incaseze tot ce colecteaza si numai ce colecteaza, in veci n-o sa le mai apropii de Timis si Prahova!

  2. Nelu Stiuca
    2.3.2017, 8:23 pm

    ROMANIA “EVOLUEAZA” de la furtul cu sacoșa, la furtul cu portbagajul, la furtul cu cardul de salariu pentru taiat frunze la caini si pt. pensii speciale, la furtul prin îndemnizația de membrii în comisii și consilii de tot felul, la furtul prin programe guvernamentale, apoi europene, prin SRL-uri/ONG-urile nevestelor politrucilor impostori, apoi ale verilor pana la cel de-al doilea, și, încoronarea supremă este: distorsionarea și coafarea legilor dupa bunul plac al TRADATORILOR de neam. Mafiotii care au capturat dupa 1989 Ro au învățat că LEGEA este voința haitei dominante, dar n-au înteles că în Occident, haita domina majoritar si fiinteaza în virtutea unor meritocrații (militare, științifice, artistice, antreprenoriale etc.).
    Romania a fost decimata in ultimii 27 de ani de gunoaie umane fanariote, fără nimic sfânt (afară de bani), de găinari și de curve. Un ghetou la periferia Europei, n-am fost dar am ajuns cu prea multa usurinta. Un război ne-ar fi făcut noua romanilor mai putine pagube si mai puțin rău general, pentru că ne-ar fi unit măcar într-o rezistență – unei disoluții din interior de natură canceroasă, nu prea putem să-i facem față si nici sa-i gasim lecaul asa ca Ro se prabuseste cu repeziciune in mod ireversibil.

  3. pehash
    3.3.2017, 9:12 am

    De la vorba pana la fapta e drum lung. Forma finala, daca va trece, va fi una care va avantaja Consiliile Judetene.
    Grosul veniturilor este oricum din TVA, nu din impozitul pe venit. Mai ales in judetele sarace, unde tot poporul lucreaza la stat.

  4. Protonic
    5.3.2017, 10:36 am

    Ma bucur ca guvernul vrea sa faca descentralizare si ca renunta la taxe totusi cred ca sare calul in buna traditie romaneasca.
    Daca trecea de la 30% la 20 sau 10 intelegeam dar asa ramane un semn de intrebare pentru ca trebuie finantate si proiecte regionale sau nationale.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Un paradox care să ne pună pe gânduri: creştere economică rapidă fără întreprinderi care cresc rapid

Deşi ne-am plasat în fruntea UE la creştere economică pe ultimii doi ani în termeni de evoluţie a PIB, această performanţă notabilă primii a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Atenție la legislația FFW: 4 legi esențiale – scoase din dezbatere publică și programate la legiferare până la Crăciun

Coaliția de guvernare PSD-ALDE a decis miercuri că legi esențiale pentru societate vor fi emise de parlament până la finalul acestei sesiuni. În lista...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză: Leopardul din spatele Split TVA. Cifrele care arată că guvernul ascunde adevăratele probleme ale TVA

Premierul Tudose a anunțat joi că split TVA se va aplica doar pentru companiile cu probleme: O decizie justă: nu plata defalcată ar fi...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA: Ce nu vrea să vadă guvernul la frauda cu TVA și de ce are o definitie diferită a gap-ului față de Comisia Europeană

Când vine vorba de ”gap TVA”, Guvernul României și Comisia Europeană au viziuni diferite asupra elementelor care contribuie la acest indicator. Ba chiar și...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză om cu om: Membrii guvernului care a decis split TVA își protejează firmele proprii de split TVA

În democrație, puterea exemplului este o modalitate des utilizată de oficiali ai statului pentru a demonstra justețea deciziilor asumate. Nu vezi prea des să...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română