Guvernul pregătește o revoluție bugetară: Impozitul pe venit va merge integral la bugetele locale

de Mariana Bechir | 2.3.2017 .

Guvernul pregătește modificarea mai multor legi pentru ca, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit să meargă direct și integral la administrațiile locale (primării, consilii județene), pentru a finanța funcționarea acestora, a declarat ministrul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE), Sevil Shhaideh.

Declarația acesteia – citată de agenția Agerpres –  a fost făcută miercuri seara, într-o conferință de presă susținută la Târgu Mureș.

“Conform programului de guvernare, în zona de finanțare a autorităților locale, în acest moment lucrăm la modificarea Legii 273 a finanțelor publice locale și în acest sens, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit va deveni sursă a bugetelor locale.

Acolo unde aparatul propriu al primarului sau al președintelui Consiliului Județean nu va reuși să colecteze această sursă, vom fi sprijiniți de către ANAF, dar sumele vor fi virate exclusiv către bugetele locale.

Aceasta este prima modificare majoră pe care o vom aduce la Legea Finanțelor Publice”, a declarat ministrul Dezvoltării, citată de Agerpres.

Bugetul de stat pierde 30%  din banii colectați prin impozitul pe venit

La această oră, Bugetul de stat păstrează de 30% din impozitele pe venit, iar 70% din acestea le restitutie către administrațiile locale – potrivit  Legii 273 a finanțelor publice locale, după cum urmează:

  • 41,75% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  • 11,25% la bugetul local al judeţului;
  • 18,5% într-un cont distinct, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale municipiilor, precum şi a bugetului local al judeţului.

Concret, pe datele operative publicate de Ministerul Finanțelor la sfârșitul lunii ianuarie anul acesta, bugetul central a colectat în 2016 27,8 miliarde de lei din impozitul pe venit, din care 18,3 miliarde de lei au plecat spre administrațiile locale, iar 9,5 miliarde au rămas la bugetul de stat:

Asta înseamnă că bugetul de stat ar urma să piardă în acest an o sumă mai mare de 9,5 miliarde de lei (peste 2 miliarde de euro).

Și tot nu e suficient: Statul va garanta administrațiilor locale un buget minim corespunzător sumei de 750 lei/locuitor/an

Cu toate că banii direct intrați în visteriile locale vor fi mai mulți, aceasta nu înseamnă că bugetul de stat nu va mai subvenționa funcționarea unitățile administrativ-teritoriale, explică ministrul Sevil Shhaideh:

O modificare pe care încercăm să o introducem — ea este prevăzută în programul de guvernare — se referă la instituirea unui prag minim de 750 de lei pe locuitor, de la care să se analizeze bugetul de funcționare al fiecărei unități administrativ-teritoriale. În momentul în care acest prag minim nu este asigurat din veniturile proprii ale primăriei, abia atunci să vină în echilibrare bugetul de stat cu sume defalcate din TVA sau din alte surse ale sale.

Problemele:

Prima problemă ar fi că bugetul de stat renunță la circa 2 miliarde de euro și rămâne de văzut cum va fi această sumă compensată din tăierea altor alocări la bugetele locale. Sau poate că astfel de alocări vor fi acordate în continuare.

A doua mare problemă este că, în situația că statul garantează administrațiilor locale un buget corespunzător sumei de 750 lei pe locuitor, administrațiile locale nu vor mai fi interesate să facă eforturile pe care le presupune îmbunătățirea colectării la bugetele locale.

Ar putea fi chiar dimpotrivă, așa cum o arată anii electorali : aleșii locali vor menaja cetățenii sub aspectul presiunii pentru plata impozitelor, având la dispoziție un buget minim garantat de la Bugetul general.

Un prezumtiv avantaj : Pentru că, în funcție de calitatea aleșilor locali, ar putea exista și un avantaj. Autoritățile locale ar putea deveni interesate să atragă investiții care să creeze locuri de muncă. Avantajul e prezumtiv pentru că administrațiile locale puteau să facă se lupte pentru investiții și până acum.

Explicații și abordări :

În numele descentralizării: primarii și baronii locali cer acest lucru încă din timpul guvernării Năstase

“Acolo unde se produc banii, acolo trebuie să se cheltuie”, spune Vasile Dîncu (foto), în opinia căruia inițiativa este foarte bună.

Fost ministru al Informațiilor Publice (2000-2003) și al Administrației Publice (în guvernul tehnocrat al lui Dacian Cioloș), el spune că ideea este veche:

“Este o problemă de curaj și de descentralizare, până la urmă.

Ideea este veche, la orice întâlnire cu primarii, încă din perioada când eram ministru în Cabinetul Adrian Năstase, se ajungea la discuții de genul acesta. În toți anii aceștia, asociațiile primarilor au cerut lucrul acesta”, a declarat Vasile Dîncu pentru cursdeguvernare.ro.

În primul rând, pentru că autoritățile locale au nevoie de mai multă autonomie și de mai multe resurse penrtu dezvoltare. “Nu este normal să fie dependente de alocările de la bugetul de stat“, este de părere Vasile Dîncu.

Oricum, banii nu vor suficienți pentru local, a mai adăugat acesta: “Și așa va fi nevoie de alocări de bugetul consolidat, întrucât avem 50% din UAT (unități administrativ – teritoriale) nu se pot autosusține și o formă de solidaritate trebuie să existe de la stat“.

Pe baza experienței de ministru al Administrației, dar și de sociolog, Vasile Dîncu este convins că există capacitatea de a administra fondurile și de a construi mecanisme pentru a cheltui cu o mai mare eficiență banii de la nivel local.

În ceea ce privește proporțiile corupției din teritoriu, sociologul spune că este doar o percepție greșită.

La nivel central trebuie pus ceva în loc. ”Performanța colectării în local e scăzută”

Fostul ministru de Finanțe Anca Dragu (foto) spune că guvernul trebuie să vină și cu o compensare a sumei pe care o pierde bugetul general.

”Așa cum este declarată, măsura este una parțială. Trebuie să pui ceva în loc sau să spună dacă au făcut o analiză și au identificat unde, la nivel central, nu mai este nevoie de bani. Nu există surplus, nu există sume care pot fi tăiate”.

Această radicală modificare a filosofiei fiscale presupune o reducere clară de venituri și cheltuieli de la nivel central, de unde se distribuie bani și pentru subvenția bugetului de pensii, și pentru educație (învățământul universitar, în primul rând), sănătate (programele naționale, de exemplu), investiții în infrastructură (de cale ferată, de exemplu), asistența socială plătită prin Ministerul Muncii etc.

Pe de altă parte, Anca Dragu este convinsă că localul nu are infrastructura necesară pentru a colecta prin primării și consilii județene aceste sume, cum menționa ministrul Sevil Shhaideh.

“Performanța colectării la nivel local este sub cea a ANAF, de aia au și preluat colectarea altor contribuții (sănătate). Cu siguranță, infrastructura de colectare din local nu este pregătită și nu va fi nici la 1 ianuarie 2018″ – spune Anca Dragu.

Publicat la data de 2.3.2017 .

4 comentarii

  1. OvidiuB
    2.3.2017, 7:03 pm

    Si in cazul acesta, din ce alte surse ale bugetului central vor veni fondurile care sa asigure dezvoltarea echilibrata a Romaniei? Ca daca lasi Vasluiul si Teleormanul sa incaseze tot ce colecteaza si numai ce colecteaza, in veci n-o sa le mai apropii de Timis si Prahova!

  2. Nelu Stiuca
    2.3.2017, 8:23 pm

    ROMANIA “EVOLUEAZA” de la furtul cu sacoșa, la furtul cu portbagajul, la furtul cu cardul de salariu pentru taiat frunze la caini si pt. pensii speciale, la furtul prin îndemnizația de membrii în comisii și consilii de tot felul, la furtul prin programe guvernamentale, apoi europene, prin SRL-uri/ONG-urile nevestelor politrucilor impostori, apoi ale verilor pana la cel de-al doilea, și, încoronarea supremă este: distorsionarea și coafarea legilor dupa bunul plac al TRADATORILOR de neam. Mafiotii care au capturat dupa 1989 Ro au învățat că LEGEA este voința haitei dominante, dar n-au înteles că în Occident, haita domina majoritar si fiinteaza în virtutea unor meritocrații (militare, științifice, artistice, antreprenoriale etc.).
    Romania a fost decimata in ultimii 27 de ani de gunoaie umane fanariote, fără nimic sfânt (afară de bani), de găinari și de curve. Un ghetou la periferia Europei, n-am fost dar am ajuns cu prea multa usurinta. Un război ne-ar fi făcut noua romanilor mai putine pagube si mai puțin rău general, pentru că ne-ar fi unit măcar într-o rezistență – unei disoluții din interior de natură canceroasă, nu prea putem să-i facem față si nici sa-i gasim lecaul asa ca Ro se prabuseste cu repeziciune in mod ireversibil.

  3. pehash
    3.3.2017, 9:12 am

    De la vorba pana la fapta e drum lung. Forma finala, daca va trece, va fi una care va avantaja Consiliile Judetene.
    Grosul veniturilor este oricum din TVA, nu din impozitul pe venit. Mai ales in judetele sarace, unde tot poporul lucreaza la stat.

  4. Protonic
    5.3.2017, 10:36 am

    Ma bucur ca guvernul vrea sa faca descentralizare si ca renunta la taxe totusi cred ca sare calul in buna traditie romaneasca.
    Daca trecea de la 30% la 20 sau 10 intelegeam dar asa ramane un semn de intrebare pentru ca trebuie finantate si proiecte regionale sau nationale.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Strategia energetică a României: Agenda experților, industriei și viitorului – în altă lume decât agenda decidenților

Orice zi în care politica energetică a României ”curge” pe lângă o strategie coerentă de dezvoltare și integrare e o nouă zi de improvizație...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

România robotizată: Când vom ajunge din urmă Slovenia, Cehia și Ungaria?

În România, Revoluția 4.0 se amână pe termen deocamdată nedeterminat. Cu o densitate de doar 11 roboți la 10.000 de angajați din industria prelucrătoare,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

O necruțătoare analiză OECD a paradoxului Educației românești: țara în care profesorii se cred cei mai buni, iar elevii sunt cei mai slabi. Recomandări concrete

Înainte de orice, o percepție șocantă, ce pare să depășească efectul paradoxal. În timp ce profesorii din Japonia și Finlanda se consideră slab pregătiți,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Două pietre de moară legate de picioarele companiilor românești: Dosarele prețurilor de transfer pentru firmele mici și inexistența unei legi a holdingului

Patronatul Investitorilor Autohtoni (PIAROM) solicită cu insistență guvernului să adopte un set de măsuri legislative care să evite pietrele de moară legate de picioarele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Noua metodă de plată a TVA pe achizițiile publice, explicată de ministrul Finanțelor: Modelul italian

Programul de convergență 2017-2020 aprobat vineri de Guvern conține măsura introducerii de la 1 iulie a unui mecanism de plată defalcată a TVA. Ministrul...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5573 lei
4.0641 lei
5.2287 lei

OPINII & EDITORIAL

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id