Guvernul – între rectificarea intempestivă şi vizita FMI: bătălia cu deficitul bugetar din 2015

de Victor Bratu | 1.12.2014 .

Guvernul şi-a propus să negocieze cu experţii FMI şi CE, care sosesc marţi la Bucureşti, o derogare de la ţinta de deficit pe 2015 asumată prin Pactul fiscal.

În paralel, guvernul a pus în dezbatere – în premieră (legea permite doar două rectificări bugetare) – și o a treia rectificare din acest an, așa cum cursdeguvernare.ro anticipa, în exclusivitate, citând surse foarte bine informate din proximitatea celor care alcăruiesc bugetul. Problemele și scenariile cu care se confruntă ministerul de Finanțe sunt detaliate AICI-LINK.

Dat fiind că guvernul a făcut publică intempestiva rectificare chiar în ajunul vacanței de 1 Decembrie – publicăm cifrele și alocările măsurii guvernamentale  AICI-LINK.

Acceptarea unui deficit mai lejer pe anul 2015 ar fi singura modalitate prin care guvernul poate evita introducerea de noi impozite şi taxe (sau modificarea acestora) pentru a asigura veniturile bugetare necesare.

Surse din Ministerul de finanţe afirmă că echipa de negociatori români va cere acceptul pentru un deficit bugetar de 2% din PIB faţă de ţinta asumată de 1,4%, diferenţa urmând să reprezinte alocarea suplimentară pentru Armată, convenită de toate statele membre NATO după izbucnirea conflictului din Ucraina, şi partea de cofinanţare a banilor europeni alocaţi României.

Câteva probleme ale guvernului

Echipa română de negociatori, afirmă sursele citate, speră că partenerii internaţionali pot fi convinşi să accepte majorarea deficitului cu sumele aferente Armatei, dar au emoţii în ceea ce priveşte disponibilitatea partenerilor de a acorda acelaşi regim cheltuielilor cu cofinanţarea.

Suplimentar, există o teme accentuată că nici măcar deficitul de 2% ar putea să nu fie respectat dacă nu cresc veniturile bugetare :

Cum două potenţiale surse de venit suplimentar au dispărut, după ce Ministerul de finanţe a decis să înghete acciza la nivelul anului 2014 (măsură anunțată de ministrul Ioana Petrescu, dar care a creat suspiciuni în mediul de afaceri afectat) şi să menţină încă un an nivelul redevenţelor la petrol și gaze naturale (prin amânarea cu un an a creșterii acestora, anunțată de același ministru) , soluţia, complicată, se găseşte la ANAF :

creşterea gradului de conlectare, reducerea evaziunii fiscale şi un plus de eficienţă în recuperarea prejudiciilor constatate de instanţe.

În paralel, filosofia guvernamentală se rezumă la tăierea cheltuielilor publice, mai ales că niciun ministru nu se află în poziţia să facă presiuni într-un moment în care se prefigurează o restructurare guvernamentală.

Dacă problema scăderii cu 5 pp procentuale a CAS și-a găsit rezolvarea parțială prin creșterea salariului minim în 2 tranșe în 2015 (ceea ce aduce un plus la bugetul asigurărilor sociale), nu la fel se pune problema cu cheltuielile care ar putea produce valoare adăugată în economie :

O presiune suplimentară pe buget vine şi ca urmare a deciziei politice din acest an de îngheţare a investiţiilor în anul 2014, practic o amânare a acestora pentru anul 2015.

Este de presupus ca investiţiile majore ale anului 2015 să se realizeze, dacă echipa FMI-CE acceptă deficitul de 2%, aproape exclusiv din fonduri europene. Dacă FMI şi CE impun menţinerea deficitului de 1,4% atunci poziţia guvernului devine complicată.

Prognozele europene pentru România nu sunt nici ele prea entuziaste : Eurostat anunța în urmă cu 4 săptămâni că, România ar putea urca cu deficitul real chiar până la 2,8% în cazul că va continua politicile din anul 2014AICI-LINK.

De unde presiunea bugetară pe o rectificare nelegală

Cea de-a treia rectoficare bugetară anunțată de guvern, chiar și cu derogare de la lege, reprezintă, de fapt, rezultatul constrângerilor bugetare pe care le reclamă plata titlurilor executorii către salariații bugetari – spun surse guvernamentale.
Potrivit noilor norme ESA, plata titlurilor executorii este prinsă în deficit încă din momentul în care aceste drepturi au fost câştigate definitiv în instanţă.

Amânarea plăţii ar fi contribuit suplimentar la presiunile din 2015, în condiţiile în care Consiliul fiscal a calculat un deficit de încasări de aproape 17 miliarde de lei – iar guvernul vrea să degreveze bugetul de anul viitor de o atare cheltuială – AICI-LINK.

Guvernul poate recurge fie la mici “artificii”- de tipul indexarii accizei, de la 1 ianuarie, cu nivelul inflaţiei, fie la măsuri mult mai radicale, fie la noi măsuri fiscale, dacă nu de la data de 1 ianuarie, cel puțin în cea de-a doua parte a anului viitor.

Publicat la data de 1.12.2014 .

Un raspuns

  1. Pribeagul
    2.12.2014, 7:09 pm

    A justifica cresterea deficitului bugetar de la 1.4 la 2% prin “alocarea suplimentară pentru Armată”… “şi partea de cofinanţare a banilor europeni alocaţi României.” mi se pare o ticalosie.

    Solutia corecta este diminuarea cheltuielilor cu bunuri si servicii si restructurarea aparatului bugetar, umflat peste poate.

    Sa intelegem ca acordarea a fel de fel de “pomeni electorale” pun in pericol atragerera fondurilor europene? Cine poate gindi in acesti termeni!

    Alocarile suplimentare pentru armata sunt complet inutile, ba chiar paguboase. Acestea n-au cum opri o invazie, si nu avem bani de investit pentru a rezolva problema, adica cit SUA. Daca am ajuns in situatia asta, trebuie sa ajungem in acord cu aliatii nostri la o alta strategie de aparare: noi avem personal, ei contribuie cu tehnica necesara.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Marea retragere a generalilor: Șefii instituțiilor militarizate se îmbulzesc să apuce pensie mare

28 de generali, contraamirali și chestori de poliție, printre care se numără 13 generali SRI, au trecut în rezervă în ultimele două zile (luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română