vineri

29 martie, 2024

8 martie, 2017

Guvernul analizează miercuri un proiect de hotărâre privind constituirea Comitetului Interministerial pentru Turism (CIT), care urmează să coordoneze politicil publice şi acţiunile „cu impact asupra turismului la nivel naţional, monitorizarea evoluţiilor sectoriale”.

Comitetul Interministerial pentru Turism (CIT) va formula direcţiile strategice, „însoţite de un plan de acţiuni pe termen mediu / lung pentru îmbunătăţirea potenţialului turistic”, se spune în proiectul aflat pe masa Executivului.

CIT va fi un organism consultativ, dar va avea anvergura  unui mini – guvern al turismului, fiind format din secretari de stat din 19 ministere și de reprezentanții Consiliului Concurenţei, ANAF, Institutului Naţional de Statistică şi ai Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare în Turism, potrivit proiectului de hotărâre.


România este printre ultimele țări din lume la contribuția turismului la produsul intern brut (PIB).

Contribuția directă la PIB a sectorului Turism a fost de 9,3 miliarde de lei în anul 2015, adică 1,3% din PIB. Contribuția totală, care include şi „efectele mai largi ale investițiilor, lanțului de aprovizionare și impactul veniturilor induse a fost de 35,6 miliarde (5,1% din PIB), conform datelor colectate și interpretate de către World Travel and Tourism Council, și citate într-un document de lucru al Ministerul Economiei, aferent programului „România competitivă”.

Comitetul Interministerial pentru Turism (CIT) are de făcut următoarele:

  • a) formulează propuneri pentru armonizarea priorităţilor legislative şi investiţionale propuse de celelalte ministere/autorităţi cu priorităţile din domeniul turismului;
  • b) identifică modalităţile de implementare a măsurilor şi proiectelor cu impact asupra dezvoltării turismului în România şi asupra gradului de vizibilitate a ţării noastre pe plan internaţional;
  • c) analizează şi evaluează periodic stadiul implementării strategiilor aprobate în cadrul CIT, progresele înregistrate şi impactul acestora asupra numărului de turişti/vizitatori din România;
  • d) analizează strategiile de dezvoltare pentru sectorul turistic, coordonatele Master Planului pentru Dezvoltarea Turismului Naţional, în vederea identificării acţiunilor necesare implementării;
  • e) analizează proiectele legislative derivate din documentele programatice în materie de turism şi formulează, după caz, la iniţiativa membrilor, recomandări şi propuneri pe marginea acestora;
  • f) formulează propuneri de îmbunătăţire a legislaţiei în domeniul turismului, analizează şi identifică priorităţile legislative în domeniu, în vederea atingerii scopului definit la art. 2;
  • g) identifică şi analizează modalităţi de unificare/armonizare a legislaţiei existente în domeniul turismului sau în domeniile conexe turismului;
  • h) corelează și armonizează deciziile și strategiile din domeniul turismului cu politicile și strategiile din celelalte ramuri ale economiei naționale conexe turismului;
  • i) asigură cooperarea şi schimbul de informaţii interinstituţional necesar procesului decizional la nivel guvernamental în vederea implementării şi actualizării măsurilor stabilite prin politici, strategii, programe în domeniul turismului;
  • j) identifică, analizează şi stabileste acţiuni privind implementarea măsurilor stabilite prin documente programatice;
  • k) identifică priorităţile naţionale privind creşterea numărului de turişti/vizitatori ai României şi a îmbunătăţirii infrastructurii turistice;
  • l) identifică posibile resurse financiare necesare implementării obiectivelor şi priorităţilor asumate în documentele programatice din domeniul turismului;
  • m) sprijină implementarea şi realizează monitorizarea strategiilor, programelor, politicilor, şi asigură respectarea obligaţiilor ce revin din angajamentele României asumate prin acorduri internaţionale cu incidenţă pe domeniul turism.

Guvernul României a elaborat încă din 2007 un Master plan pentru dezvoltarea turismului până în 2026. „Totuşi, spre marea frustrare a acționarilor din sectorul turismului, recomandările acestuia nu au fost niciodată implementate”, potrivit unui document al Ministerului Dezvoltării Regionale.


Pe de altă parte, Guvernul a identificat, anul trecut, costuri de 675 milioane lei (150 milioane euro) până în anul 2020, pentru aplicarea măsurilor necesare pentru „atingerea parțială a potențialului turismului” românesc, potrivit Programului România Competitivă”, publicat la începutul lunii decembrie.

Programul stabilea patru obiective:

  • creșterea nivelului de educație și formare profesională a resursei umane din industria ospitalității și turismului;
  • creșterea calității și performanței destinațiilor de turism din România și asigurarea standardelor de calitate a produselor/serviciilor din industria turistică;
  • creșterea notorietății destinației turistice România, ca destinație turistică de calitate pe piața internațională a turismului;
  • dezvoltarea sustenabilă a turismului, prin crearea unui cadru legislativ coerent.

Proiectul de hotârâre de guvern aflat pe ordiena de zi de miercuri nu pomeneşte nimic de consturi şi nici de strategia „România Competitivă”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: