Chestiunea

Responsabilitatea fiscal-bugetară în epoca Marii Uniri: O filosofie și mai multe cifre

Consiliul Superior Economic al României publica, în vara anului 1939, o serie de studii realizate de referenți ai Oficiului de Studii al Consiliului – în… Mai mult

30.11.2018

La obiect

PIB-ul României şi Marea Unire

În urma Marii Uniri din 1918, Produsul Intern Brut al României a crescut cu aproape 63%, de la 8,83 miliarde dolari, media perioadei 1911 –… Mai mult

30.11.2018

Chestiunea

Acord spectaculos pentru asfaltatori și juriști: Guvernul modifică legislația salarială într-o industrie de miliarde. Construcțiile

  O inedită și oarecum bizară decizie a luat joi, 29 noiembrie guvernul, referitoare la maniera în care gestionează salarizarea în economie: Angajaţii din sectorul… Mai mult

29.11.2018

Analiză

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor… Mai mult

27.11.2018

Cronicile

Guvern: ANAF va avea o Direcție pentru marii contribuabili și una pentru cazurile speciale de executare silită. 1000 de angajări

de Alexandra Pele 11.9.2015

anafGuvernul a decis înființarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili – organism care va avea personalitate juridică și buget propriu și va fi în subordinea directă a președintelui ANAF.
Este una dintre principalele prevederi cuprinse în proiectul de Hotărâre pentru  modificarea Legii privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, supus dezbaterii publice.

De asemenea, menționează proiectul (pe care îl puteți citi AICI), va fi înființată Direcţia de executare silită cazuri speciale.

Dacă prima măsură este luată la recomandarea FMI, a doua ar trebui să rezolve o situație identificată în ultimul an – problema recuperării sumelor și bunurilor pentru confiscarea cărora instanțele s-au pronunțat definitiv, precum și pentru urmărirea măsurilor asiguratorii dispuse de magistrați.

Modificările de structură și personal propuse prin proiect:

  • Direcția Generală Mari Contribuabili (pe care guvernul dorea inițial să o transfere la direcțiile regionale, dar a întâmpinat opoziția FMI) va avea personalitate juridică și buget propriu.  Ea va fi subordonată președintelui ANAF.
  • În cadrul aparatului propriu al ANAF se va înființa Direcția Executări Silite Cazuri speciale care se va ocupa de coordonarea şi monitorizarea modalităţilor de executare silită, inclusiv a valorificării bunurilor sechestrate prin modalităţile prevăzute de lege, precum şi a aplicării măsurilor asigurătorii, potrivit legii).
  • Direcţia verificări fiscale, care gestionează programul de creştere a conformării voluntare a persoanelor cu venituri mari, va fi reorganizată la nivel de direcţie generală, sub denumirea Direcţia generală control venituri persoane fizice.
  • Serviciile și birourilor fiscale (municipale/orașenești/comunale) vor fi în structura administrațiilor județene ale finanțelor publice.
  • Direcțiile regionale preiau structurile de administrare a contribuabililor mijlocii (de la data de 1 ianuarie 2016)
  • Înființarea unui post suplimentar de secretar general adjunct
  • Suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați (pentru a acoperi deficitul de la Direcția București, Executare Silită și Direcția marilor contribuabili)

A doua mare reorganizare de după 2013

Aceste schimbări fac parte din procesul de modernizare demarat în 2013, pe baza unui program realizat cu cei 70 de milioane de euro împrumutați de la Banca Mondială:

  • 50,83 de milioane de euro – pentru achiziții de echipamente informatice
  • 3,39 milioane de euro – achiziții de servicii tehnice
  • 12,06 milioane de euro – consultanță (asistență tehnică)
  • 3,72 milioane de euro – cursuri de formare profesională.

Până acum s-au cheltuit doar 500.000 de euro din cele 70 de milioane de euro (adică 1%), în special pe activități de audit, instruire și costuri operaționale, potrivit Raportului de audit ineternațional privind stadiul actual de implementare a programului.

Raportul mai menționează că „principala problemă a derulării programului o reprezintă sistemul legislativ și fiscal din România, care este supus schimbărilor frecvente și interpretărilor diferite de la un minister la altul, în cadrul Guvernului”. De aceea, se menționează în Raport, „nu se pot estima schimbările care pot apărea și afecta din acest punct de vedere dezvoltarea proiectului și efectele implementării lui”.

Programul de reorganizare început în 2013 ar trebui finalizat în cinci ani.

Deficit de personal

În timpul reorganizării din 2013 au fost concediați aproximativ 4.000 de salariați. Acum, ANAF cere suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați.

O parte dintre aceste posturi vor fi repartizate Direcției mari contribuabili, ce îşi va începe activitatea la începutul anului viitor, o parte ar urma să fie alocate unei direcţii noi de executări silite, iar o parte sunt destinate direcţiilor generale regionale a finanţelor publice, structuri ce au fost înfiinţate odată cu reorganizarea ANAF.

De asemenea, posturi suplimentare vor fi alocate şi pentru direcţiile antifraudă de la nivel central şi local, precum şi pentru servicii juridice şi IT.

“Ocuparea posturilor suplimentare se va realiza etapizat, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale, aprobate pentru ordonatorul principal de credite”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

La nivelul structurii de vericare a persoanelor fizice cu averi mari din cadrul ANAF s-a remarcat o creştere a volumul activităţii, precum şi un “deficit acut de personal”, se mai arată în proiect.

“În prezent, structurile fiscale din zona Capitalei şi împrejurimi deţin mai puţin de 9% din totalul resurselor umane de la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, însă, împreună cu marii contribuabili din aceeaşi zonă, au contribuţie de cca. 70% la veniturile colectate la bugetul statului”, se precizează în expunerea de motive.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.9.2015

Un raspuns

  1. vasilache mitrus
    25.1.2016, 10:38 pm

    Tot vorbim de reorganizare.
    Stiti cate servicii are in subordine un director executiv de inspectie fiscala din cadrul unei regiuni?
    Raspuns: DOUA, din care unul e coordonat de MFP.
    Care este rolul acestuia? Cum justifica banii?

Lăsați un comentariu


Stiri

Gabriela Firea promite transport gratuit în Capitală din 2019

Vladimir Ionescu

Primarul general Gabriela Firea intenţionează să asigure, din 2019, gratuitate pentru toate mijloacele de transport în comun de suprafaţă din Bucureşti, potrivit unor declaraţii făcute miercuri,… Mai mult

Stiri

Clasamentul universităților: Babeș-Bolyai, pe primul loc, urmată de Universitatea și de Politehnica din București

Vladimir Ionescu

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este pe locul I în Clasamentul realizat de asociația Ad Astra, a cercetătorilor români. Pe locul al doilea se situează Universitatea… Mai mult

Europa

Consiliul UE – Președinția României: Guvernul a stabilit prioritățile, Viorica Dăncilă cere „pace politică internă”

Vladimir Ionescu

Premierul Dăncilă a prezentat miercuri în fața Parlamentului priorităţile preşedinţiei României la Consiliul UE. Acestea sunt plasate sub umbrela motto-ului „Coeziunea ca valoare comună europeană”… Mai mult

Stiri

Discuțiile pe bugetul 2019 se amână. ”Mai trebuie clarificare anumite aspecte”

Razvan Diaconu

Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a confirmat că proiectul de buget pentru 2019 nu va fi discutat joi în ședința de Guvern și nu a precizat… Mai mult

Stiri

Industrie – INS: Cifra de afaceri şi comenzile noi cresc substanțial pe 10 luni

Adrian N Ionescu

Trei indicatori privind industria ai Institutului Național de Statistică (INS) arată creșteri semnificative pe primele 10 luni din 2018, chiar dacă sondajele independente au indicat… Mai mult

Stiri

Opoziția depune vineri moțiune de cenzură

Razvan Diaconu

O moţiune de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă,  semnată de 163 de parlamentari, va fi depusă vineri de opoziție. „Guvernul poate să cadă, totul este o… Mai mult

Stiri

Eugen Teodorovici: Băncile ar trebui să finanţeze companiile proporţional cu finanţarea statului

Alexandra Pele

Băncile ar trebui să finanţeze în egală măsură atât statul cât şi economia reală, este de părere ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici. “Pe lângă profitul consistent… Mai mult