Europa

Interviu / Tribalizarea în epoca deglobalizării. Primul pas spre următorul război

Textul de mai jos e un fragment din interviul cu Koert Debeuf, senior associate researcher la Institutul de Studii Europene de la Universitatea Liberă din… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Coboară: Investițiile străine țin pasul cu investițiile publice. De la spectacolul legilor bugetelor, la tristețea din execuțiile bugetare

Investiţiile publice și-au menținut coborârea încă din anii crizei financiare, conform execuţiilor bugetare, chiar dacă legile bugetelor de stat din ultimii trei ani au arătat cifre în creştere.… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Cronicile

Guvern: ANAF va avea o Direcție pentru marii contribuabili și una pentru cazurile speciale de executare silită. 1000 de angajări

de Alexandra Pele 11.9.2015

anafGuvernul a decis înființarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili – organism care va avea personalitate juridică și buget propriu și va fi în subordinea directă a președintelui ANAF.
Este una dintre principalele prevederi cuprinse în proiectul de Hotărâre pentru  modificarea Legii privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, supus dezbaterii publice.

De asemenea, menționează proiectul (pe care îl puteți citi AICI), va fi înființată Direcţia de executare silită cazuri speciale.

Dacă prima măsură este luată la recomandarea FMI, a doua ar trebui să rezolve o situație identificată în ultimul an – problema recuperării sumelor și bunurilor pentru confiscarea cărora instanțele s-au pronunțat definitiv, precum și pentru urmărirea măsurilor asiguratorii dispuse de magistrați.

Modificările de structură și personal propuse prin proiect:

  • Direcția Generală Mari Contribuabili (pe care guvernul dorea inițial să o transfere la direcțiile regionale, dar a întâmpinat opoziția FMI) va avea personalitate juridică și buget propriu.  Ea va fi subordonată președintelui ANAF.
  • În cadrul aparatului propriu al ANAF se va înființa Direcția Executări Silite Cazuri speciale care se va ocupa de coordonarea şi monitorizarea modalităţilor de executare silită, inclusiv a valorificării bunurilor sechestrate prin modalităţile prevăzute de lege, precum şi a aplicării măsurilor asigurătorii, potrivit legii).
  • Direcţia verificări fiscale, care gestionează programul de creştere a conformării voluntare a persoanelor cu venituri mari, va fi reorganizată la nivel de direcţie generală, sub denumirea Direcţia generală control venituri persoane fizice.
  • Serviciile și birourilor fiscale (municipale/orașenești/comunale) vor fi în structura administrațiilor județene ale finanțelor publice.
  • Direcțiile regionale preiau structurile de administrare a contribuabililor mijlocii (de la data de 1 ianuarie 2016)
  • Înființarea unui post suplimentar de secretar general adjunct
  • Suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați (pentru a acoperi deficitul de la Direcția București, Executare Silită și Direcția marilor contribuabili)

A doua mare reorganizare de după 2013

Aceste schimbări fac parte din procesul de modernizare demarat în 2013, pe baza unui program realizat cu cei 70 de milioane de euro împrumutați de la Banca Mondială:

  • 50,83 de milioane de euro – pentru achiziții de echipamente informatice
  • 3,39 milioane de euro – achiziții de servicii tehnice
  • 12,06 milioane de euro – consultanță (asistență tehnică)
  • 3,72 milioane de euro – cursuri de formare profesională.

Până acum s-au cheltuit doar 500.000 de euro din cele 70 de milioane de euro (adică 1%), în special pe activități de audit, instruire și costuri operaționale, potrivit Raportului de audit ineternațional privind stadiul actual de implementare a programului.

Raportul mai menționează că „principala problemă a derulării programului o reprezintă sistemul legislativ și fiscal din România, care este supus schimbărilor frecvente și interpretărilor diferite de la un minister la altul, în cadrul Guvernului”. De aceea, se menționează în Raport, „nu se pot estima schimbările care pot apărea și afecta din acest punct de vedere dezvoltarea proiectului și efectele implementării lui”.

Programul de reorganizare început în 2013 ar trebui finalizat în cinci ani.

Deficit de personal

În timpul reorganizării din 2013 au fost concediați aproximativ 4.000 de salariați. Acum, ANAF cere suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați.

O parte dintre aceste posturi vor fi repartizate Direcției mari contribuabili, ce îşi va începe activitatea la începutul anului viitor, o parte ar urma să fie alocate unei direcţii noi de executări silite, iar o parte sunt destinate direcţiilor generale regionale a finanţelor publice, structuri ce au fost înfiinţate odată cu reorganizarea ANAF.

De asemenea, posturi suplimentare vor fi alocate şi pentru direcţiile antifraudă de la nivel central şi local, precum şi pentru servicii juridice şi IT.

“Ocuparea posturilor suplimentare se va realiza etapizat, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale, aprobate pentru ordonatorul principal de credite”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

La nivelul structurii de vericare a persoanelor fizice cu averi mari din cadrul ANAF s-a remarcat o creştere a volumul activităţii, precum şi un “deficit acut de personal”, se mai arată în proiect.

“În prezent, structurile fiscale din zona Capitalei şi împrejurimi deţin mai puţin de 9% din totalul resurselor umane de la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, însă, împreună cu marii contribuabili din aceeaşi zonă, au contribuţie de cca. 70% la veniturile colectate la bugetul statului”, se precizează în expunerea de motive.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.9.2015

Un raspuns

  1. vasilache mitrus
    25.1.2016, 10:38 pm

    Tot vorbim de reorganizare.
    Stiti cate servicii are in subordine un director executiv de inspectie fiscala din cadrul unei regiuni?
    Raspuns: DOUA, din care unul e coordonat de MFP.
    Care este rolul acestuia? Cum justifica banii?

Lăsați un comentariu


Stiri

Reacții politice la protestul magistraților / Călin Popescu Tăriceanu îi critică dur, Kelemen Hunor dezaprobă OUG pentru Justiție. Președintele cere UDMR să apere democrația

Vladimir Ionescu

Pe măsură ce protestele magistraților nemulțumiți de OUG 7 se extind, apar și reacțiile politice. Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat vineri că magistrații care… Mai mult

Stiri

Secția pentru magistrați a obținut de la DNA copia Dosarului Tel Drum

Vladimir Ionescu

O copie a dosarului mare Tel Drum, cel în care este urmărit penal și Liviu Dragnea, a ajuns deja la Secția specială pentru investigarea magistraților,… Mai mult

Stiri

ANRE are probleme să respecte plafonarea prețurilor la electricitate decisă de Guvern

Adrian N Ionescu

Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) este pe cale să aprobe prețuri reglementate la energie electrică, valabile de la 1 martie, în cel mai bun… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenţei a avizat achiziţia de către ENGIE România acţiunilor Wirom deţinute de Gazprom

Adrian N Ionescu

ENGIE România devine acţionarul unic al distribuitorului de gaze naturale Wirom, după ce Consiliul concurenţei a avizat achiziţia pachetului de acţiuni de 48,85% deținute de… Mai mult

Stiri

Grupul Telekom, la care statul deține 45,9% din acțiuni, ar putea să nu participe la licitațiile 5G. Guvernul speră să obțină 2,1 miliarde de lei pentru acest licențe

Alexandra Pele

Grupul Telekom România, la care statul este acționar minoritar controlând un pachet de 45,9%, ar putea alege să nu participe la licitația 5G din acest… Mai mult

Stiri

Germania: Un nou record de excedent bugetar, în 2018: 58 miliarde de euro

Adrian N Ionescu

Germania a încheiat anul 2018 cu cel mai mare excedent bugetar înregistrat de la reunificarea ţării încoace: 58 miliarde de euro (65,8 mld. dolari), adică… Mai mult

Stiri

Magistrații au început protestele – Parchetul de pe lângă Parchetul Constanța își suspendă activitatea 3 zile

Mariana Bechir

UPDATE 12.35: Adunarea generală a procurorilor de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov a luat o decizie asemănătoare cu cea a magistraților de la Cluj,… Mai mult