Guvernul devine mai puternic decât Parlamentul. Când realitatea are dreptul de-a contrazice Curtea Constituțională

de Redacţia | 9.2.2017 .

Curtea Constituțională a României a decis miercuri, 08 februarie, examinând cererea președintelui Klaus Iohannis, că Nu există conflict constituțional pe Ordonanța OUG13 între instituțiile statului – în speță între Parlament și Guvern. Detalii – AICI-LINCK.

Deși motivele explicate de CCR par logice – nimeni nu are dreptul să contrazică o decizie a Curții Constituționale. Însă realitatea din teren pare să nu se sinchisească de lipsa acestui drept. Și o face.

Judecătorul Cristi Dănileț prezintă pe blogul său 3 exemple care acreditează ideea că Decizia Curții face guvernul mai puternic decât Parlamentul : infracțiunile pe care le prezintă judecătorul pot deveni dezincrinimate sub aspectul răspunderii, din ”jocul” de-a Ordonanțele dezincriminării dintre Executiv și Legiuitor.

În locul exemplelor – extreme – prezentate de Cristi Dănileț, pot fi folosite foarte bine infracțiuni de corupție. La care să adăugăm combinația dintre principiul din ”penal” potrivit căruia se aplică legislația cea mai favorabilă înfractorului dintre comiterea faptei și deicia Justișiei, cu ”gestiunea” termenelor prezentate de judecător în articolul său.

Un guvern poate, practic, introduce, prin Ordonanță de Urgență, cea mai favorabilă legislație, fie și pentru numai o singură zi, care va fi luată în calcul la sentință de orice judecător.

Prezentăm, mai jos, integral, textul înspăimântător de simplu și lămuritor :

Guvernul devine mai puternic decat Parlamentul

Voi explica pe scurt ce efecte are decizia Curții Constituționale (CCR) de ieri, prin care a spus că nu există un conflict între guvern și Parlament atunci când primul adoptă o Ordonanță de Urgență (OUG) de dezincriminare a unor fapte penale care, potrivit Constituției, ar trebui să revină numai în competența celui de al doilea. 

SCENARIUL INTAI:

T0: se înregistrează o plângere pentru comiterea unui viol, infracțiune prevăzută în Codul penal;

T1: Guvernul decide într-o noapte să dezincrimineze violul, prin OUG, pe care o publică în Monitorul Oficial și pe care o trimite la Parlament pentru analiză;

T2: Cum infracțiunea de viol nu mai există, dosarul este închis;

T3: Parlamentul decide că eliminarea infracțiunii de viol este o greșeală și respinge OUG prin lege; astfel, infracțiunea de viol reapare în Codul penal;

T4: Dosarul de viol comis anterior rămâne închis definitiv, căci reintroducerea infracțiunii de viol are efecte numai pentru viitor.

SCENARIUL AL DOILEA:

T0: Se comite un omor, infracțiune prevăzută în Codul penal;

T1: Guvernul decide să dezincrimineze omorul, printr-o OUG pe care o publică în Monitorul Oficial și pe care o trimite la Parlament pentru analiză;

T2: Parlamentul decide că eliminarea infracțiunii de omor este o gafă și respinge acea OUG prin lege, adoptată la numai câteva ore după apariția OUG; astfel, infracțiunea de omor reapare a doua zi în Codul penal;

T3: Poliția află de omor, așa că deschide dosar. Descoperă că fapta a fost comisă în momentul T0. Văzând art. 5 alin 2 Codul penal (în caz de succesiune a unor legi pe parcursul soluționării unei cauze se aplică legea mai favorabilă) procurorul închide dosarul.

SCENARIUL AL TREILEA:

T0: Guvernul decide într-o noapte să elimine infracțiunea de tâlhărie din Codul penal, astfel că adoptă o OUG pe care o publică în Monitorul Oficial și pe care o trimite la Parlament pentru analiză;

T1: Cineva lovește o persoană și îi fură portmoneul;

T2: Poliția află că s-a comis această faptă și deschide dosar penal;

T3: Avocatul Poporului atacă OUG la CCR. Curtea spune că eliminarea tâlhăriei este neconstituțională. Decizia CCR se publică în Monitorul Oficial și din acel moment devine obligatorie pentru toată lumea.

T4: Parlamentul reintroduce infracțiunea de tâlhărie în Codul penal.

T5: Poliția stabilește că fapta a fost comisă în momentul T1. Văzând art. 5 alin 2 Codul penal (în caz de succesiune a unor legi pe parcursul soluționării unei cauze, se aplică legea mai favorabilă) procurorul închide dosarul.

Practic, Guvernul va putea adopta orice decizie de dezincriminare a unor infracțiuni, care va afecta dosarele pe rol, cu efect ireversibil indiferent că OUG este ulterior respinsă de Parlament sau declarată neconstituțională de către CCR. În felul acesta, Guvernul devine mai puternic chiar față de Parlamentul în ceea ce privește activitatea de legiferare. ”

(Cristi Dănileț – judecător la Tribunalul Cluj, fost membru CSM)

Publicat la data de 9.2.2017 .

5 comentarii

  1. cititor
    9.2.2017, 9:47 am

    Exemple care frizeaza ridicolul! La fel de bine se pot aplica si decretelor de gratiere semnate de presedintele republicii – si avem unele exemple in acest sens… Responsabilitatea este a semnatarilor… Directa! Uzul OUG nu acopera abuzul de OUG … Ce te faci insa cu abuzul care nu mai poate fi intors din drum, de ex cel de justitie… Nu ma asteptam ca un judecator sa isi porneasca rationamentul direct de la prezumtia de vinovatie…

  2. ion din balon
    9.2.2017, 11:04 am

    Nici n-a aparut bine articolul si deja a scris un troll P$D. Altfel nu se poate explica fractura de logica a individului!

  3. alex_s
    9.2.2017, 11:12 am

    Era bine ca CCR sa clarifice odata pentru totdeauna ca dreptul guvernului de a emite ordonante de urgenta e limitat la urgente adevarate – calamitati, etc. Nu totul e o urgenta, altfel guvernul devine adevaratul legislativ.

    Sper sa o faca azi.

  4. Aniana
    9.2.2017, 8:59 pm

    Nu ma mira decizia CCR, avand in vedere ca membrii ei sunt clar alesi politic.

  5. rocambole
    9.2.2017, 10:40 pm

    1)Dl judecator a dat 3 scenarii, dar se poate da cate un scenariu pentru fiecare infractiune prevazuta de Codul penal si de celelalte legi speciale. Iar in unele cazuri se pot produce in aceste scenarii, pierderi de vieti omenesti si prejudicii de milioane sau zeci de milioane de euro.
    2)Aceasta decizie a CCR, ca de fapt si altele (ca de ex. cea referitoare la abuzul in serviciu ) demonstreaza ,,calitatea ” ( profesionala si morala ) a unor membri ai CCR, care au ajuns in aceasta functie ( la fel ca dl Grindeanu in functia de prim ministru ) doar datorita faptului caci au fost agreati si propusi de anumite forte politice.
    3)Cred caci ar fi util sa se revina la o mai veche prevedere a constitutiei, conform careia o decizie a CCR poate fi infirmata cu votul a 66 % ( sau un procent mai mare ) din numarul total de parlamentari.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Marian-Jean Marinescu, europarlamentarul anului la categoria ”Cercetare şi inovare”

Marian Jean Marinescu (PNL) a fost declarat eurodeputatul anului 2016 la categoria ”Cercetare şi inovare”, în cadrul decernării premiilor MEP Awards 2017, eveniment organizat...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Ministrul Justiției, după evaluarea procurorului general și șefului DNA: Nu revocare, dar monitorizare. ”Derapajul instituțional al DNA este grav, însă revocarea e inoportună

Ministrul Justiției a anunțat miercuri seara că nu va declanșa procedura de revocare a procurorului general al României și al procurorului șef al DNA,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Un sindicat al funcționarilor publici îl acuză pe Liviu Dragnea că politizează funcția publică prin modul cum e concepută legea salarizării

Federaţia Sindicatelor Pro Administraţie din România (FSPAR) i-a trimis lui Liviu Dragnea o scrisoare deschisă în care îl acuză că politizează funcția publică dacă...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Brexit / Cele 7 principii de negociere propuse Uniunii de Theresa May

Scrisoarea remisă miercuri de ambasadorul Marii Britanii la UE, Sir Tim Barrow, preşedintelui Consiliului European, Donald Tusk, prin care Londra a invocat Articolul 50...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Bilanț SRI / Eduard Hellwig își dorește un pachet de legi privind securitatea națională

Directorul Serviciului Român de Informații, Eduard Hellvig, a declarat, miercuri, la ședința de bilanț a instituției, că este momentul unei dezbateri ample pentru un...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5575 lei
4.2232 lei
5.2473 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română