luni

15 aprilie, 2024

30 octombrie, 2013

Ideea unei noi taxe în prețul carburanților, despre care vorbește zilele acestea premierul Victor Ponta, îi aparține fostului ministru al Transporturilor Relu Fenechiu. Acesta a declarat pentru cursdeguvernare.ro că a gândit această taxă în combinație cu o altă taxă suplimentară, ambele urmând să aducă într-un fond special destinat construirii de drumuri, un total de aproximativ 26 de miliarde de euro, în perioada 2014 – 2022.

”Nu a existat niciodată o sursă sigură și predictibilă pentru construirea de autostrăzi”, a explicat Relu Fenechiu, pentru cursdeguvernare.ro, principala motivație avută în vedere când a propus o nouă taxă în prețul combustibililor.

”Ne-am gândit la surse din rândul celor care utilizează aceste autostrăzi”, spune Relu Fenechiu, ”deoarece construirea lor în concesiune nu este o variantă realistă în România”, cât timp traficul nu se compară cu cel din Europa de Vest.


Așa a apărut idea introducerii a două noi taxe.

Taxă de 10 eurocenți în prețul carburanților

Noua taxă, la care premierul Ponta a spus că se gândește pentru anul 2014 ar urma să nu treacă prin bugetul de stat și să se piardă apoi prin alte capitole de cheltuieli, ci să meargă direct la un fond special construit pentru autostrăzi, care poate să fie la CNADR sau la Departamentul Marilor Proiecte.

Fostul ministru Relu Fenechiu spune că s-a gândit la valoarea de 10 eurocenți pe litru, ceea ce ar fi dus la un preț ponderat de 1,37 de euro, în loc de 1,27 de euro, cât este acum, la litru de carburant.

Taxarea autovehiculelor de trafic greu pe distanță

O altă măsură de taxare la care se gândise fostul ministru al Transporturilor, invocat acum de premierul Victor Ponta este taxarea autovehiculelor de trafic greu pe distanța parcursă. Aceasta este o taxare care se practică în mai multe state din Europa și a fost introdusă de la 1 iulie și în Ungaria, spune fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu.


Este asemănătoare celei de la transportul feroviar de marfă, unde vagoanele sunt taxate la tonă pe kilometru.

Astfel, spune liberalul Fenechiu, s-ar elimina și concurența neloială a traficulului de mărfuri rutier, comparativ cu cel de pe calea ferată.

Potrivit estimărilor lui Relu Fenechiu, taxa de 10 eurocenți pe litrul de combustibil ar aduce la acel fond special 600 – 800 de milioane de euro anual, iar taxa pe traficul greu ar determina venituri anuale de aproximativ 750 de milioane de euro, în primii ani, urmând ca în 2025 să producă circa 2 miliarde de euro/an, potrivit estimărilor prezentate de Relu Fenechiu.

În perioada 2014 – 2022, fostul ministru a calculat un total de 26 de miliarde de euro, la fondul special pentru autostrăzi, bani din care s-ar putea construi 4.000 de kilometri de autostradă, spune Relu Fenechiu.

”Asta, dacă clasa politică va fi în stare să ia această măsură și dacă populația acceptă”, a completat fostul ministru, care nu a apucat nici măcar să-și anunțe intențiile pe timpul mandatului.

Potrivit acestuia, pentru infrastructura rutieră, România nu va primi mai mult de 2,5 miliarde de euro, din fondurile europene programate în perioada 2014 – 2020.

Context/ Premierul Ponta: Guvernul ia în calcul o nouă taxă pe carburanți

Guvernul analizează posibilitatea introducerii unei noi taxe pe carburanţi, banii colectați prin aplicarea acesteia urmând să fie folosiți exclusiv pentru infrastructură, a declarat premierul Victor Ponta, luni seara, la România TV.

Este o idee mai veche, de când Relu Fenechiu era ministru, de a introduce o anumită taxă pe preţul benzinei şi al motorinei, pentru a alimenta doar fondurile necesare pentru construcţia de infrastructură rutieră, nu ca venituri la bugetul general, ci doar pentru infrastructură. Trebuie să o analizăm. Nu o resping în niciun caz de la început”, a declarat premierul Victor Ponta, luni seara.

UPDATE /
Miercuri, însă, premierul a spus că nu se mai introduce nicio taxă: ”Nu se dă nicio nouă taxă. Ce să mai punem alte taxe, dacă nici pe astea nu le respectăm”, a declarat Victor Ponta, în contextul discuției despre decizia CCR de marți, potrivit căreia OUG de modificare a Codului insolvenței este neconstituțională.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. taxele pe combustibil in momentul de fata a petrolului scump sunt irationale, combustibilul reprezinta sangele economiei o scumpire masiva va genera scumpiri in lant si pierderi de competitivitate economica, din contra statul ar trebui sa faca invers sa reduca taxele pe carburant in special motorina, cat priveste constructia de autostrazi nu banii sunt problema construim scump prost si cu viteza melcului, aruncand cu mai multi bani nu rezolvam aceasta problema.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. taxele pe combustibil in momentul de fata a petrolului scump sunt irationale, combustibilul reprezinta sangele economiei o scumpire masiva va genera scumpiri in lant si pierderi de competitivitate economica, din contra statul ar trebui sa faca invers sa reduca taxele pe carburant in special motorina, cat priveste constructia de autostrazi nu banii sunt problema construim scump prost si cu viteza melcului, aruncand cu mai multi bani nu rezolvam aceasta problema.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: