Chestiunea

Semne de nervozitate în relația București – Bruxelles. Eugen Teodorovici: Vom semnala și noi lucrurile ar trebui schimbate în relația România-Comisie sau România-state membre

Ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a anunțat miercuri că România va elabora, până la sfârșitul lunii aprilie, un document oficial de răspuns la Raportul de… Mai mult

11.04.2018

La obiect

Salariul real coboară ”cu picioarele pe Pământ”. Sănătatea și educația rămân Cenușăresele

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna februarie 2018 a fost de 4.128 lei, cu 0,4% mai mic faţă cel din luna precedentă.… Mai mult

11.04.2018

La obiect

Un tabel necruțător: Numărul românilor care obțin cetățenii în alt stat UE crește mai mult decât al celor care fug de dictaturi

Numărul românilor care își iau cetățenii în alte state UE continuă să crească. Numai în 2016, un număr de 29.700 de persoane au depus jurământul… Mai mult

10.04.2018

Analiză

Atenție la ”boul care trage”: Așezarea atipică a creșterii costurilor salariale în România în 2017

România s-a situat în anul 2017 pe primul loc în UE la creşterea costurilor cu forța de muncă, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu o… Mai mult

10.04.2018

Formularul 088: Noi obligații pentru acționarii, asociații și administratorii companiilor: La înregistrarea în scopuri de TVA, companiile vor comunica Fisc-ului detalii privind veniturile și studiile acestora

de Alexandra Pele 7.1.2016

declaratiiCompaniile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA vor fi nevoite să depună un formular în care să fie detaliate informații despre acționari și administratori, date precum studiile lor, veniturile obținute în ultimul an indiferent care e sursa acestor venituri, dacă au fost la conducerea unor firme cu datorii la stat – reiese dintr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), publicat miercuri, 6 ianuarie, în Monitorul Oficial.

Prevederile privind formularul 088, valabile și anul trecut, fac, de  această dată, obiectul detalierii cazurilor în care formularul se reface în cazul oricărei modificări ce ține de la înregistrarea în scopuri de TVA și până la cazul schimbării sediului social sau a structurii acționariatului.

(Citiți și: ”Bomba de sub ANAF: Mari companii sunt înștiințate că pierd, ”din oficiu”, codul de TVA. Criteriile netransparente și ”secretul celor 4” au băgat ministerele în ședință”)

Ordinul transpune, în accepțiunea și detaliile specifice ANAF, norme din Noul Cod de Procedură Fiscală, după ce anul trecut mai existase o formă, specifică vechiului Cod, dar care nu apucase să fie pusă în aplicare la toate nivelurile, întrucât în economia reală crease numai probleme.

Când trebuie depuse informațiile privind administratorii și acționarii și ce detalii cere Fiscul

Formularul 088 “Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” va trebui completat în patru situații:

  • – în momentul în care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA;
  • – atunci când este depășit plafonul de 220.000 de lei și persoana impozabilă este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA;
  • – în momentul în care se schimbă sediul social – chiar dacă firma este deja înregistrată în scopuri de TVA
  • – atunci când se schimbă administratorii și/sau a asociații – chiar dacă firma este deja înregistrată în scopuri de TVA

Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA trebuie să comunice o serie de informații, dar și să pună la dispoziția ANAF documentele care atestă respectivele informații.

Informații solicitate de ANAF se referă inclusiv la studiile administratorilor și a asociaților, dar și la istoricul lor ”antreprenorial” – spre exemplu dacă au deținut calități similare la companii care au intrat în insolvență sau care au datorii la stat. 

Toate informațiile declarate trebuie însoțite de documente care să le ateste veridicitatea: diplome de studii, cazierul fiscal, adeverințe de venit, contracte de muncă etc. 

Printre informațiile cerute de ANAF se numără :

  • La câte persoane impozabile deţin sau au deţinut calitatea de asociat şi/sau administrator, în ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaraţii, administratorii şi asociaţii persoanei impozabile care solicită înregistrarea.
  • În situaţia deţinerii calităţii de asociat şi/sau administrator, în ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaraţii, conform pct. 18, la persoane impozabile şi în situaţia creditării acestor persoane impozabile de către asociaţi şi/sau administratori, companiile trebuie să precizeze soldul sumei cu care a fost creditată fiecare persoană impozabilă în parte.
  • Veniturile brute realizate de asociați și administratori persoane fizice în ultimele 12 luni.
  • Ce studii/profesii au administratorii persoane fizice şi ce ocupaţii au avut în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia.
  • Indicatorii realizați de asociații și administratorii persoane juridice în ultimul an fiscal (cifra de afaceri).
  • Spațiul cu destinație de sediu fiscal și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.
  • Dacă există spații cu destinații de sedii secundare.
  • Dacă acționarii sau administratorii dețin sau au deținut calități similare la companii lichidate, în insolvență sau inactive.
  • Dacă acționarii sau administratorii dețin sau au avut în ultimii 5 ani calități similare la companii care înregistrează datorii la buget. Dacă da, formularul prevede completarea acestor firme și a obligațiilor fiscale restante.
  • Informații din cazierul fiscal al administratorilor și al asociaților (fapte de natură contravențională).
  • Informații despre cetățenii străini acționari sau administratori (dacă au viză).
  • Conturile bancare din străinătate ale companiei.
  • Date despre contabilii societăților (CNP, data începerii și încheierii contractului de muncă).
  • Datele de identificare a persoanelor care depun declaraţii fiscale în numele companiei.
  • Numărul contractelor individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectului de activitate.

Formularul 088 a fost introdus la începutul anului trecut și completat în vara lui 2015 când au fost introduse prevederile legate de completarea sa în momentul în care se schimbă sediul social sau structura administratorilor/acționarilor.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Cine oprește delirul de la Finanțe? 5 întrebări oficiale pentru președintele ANAF”)

Reacții din piață

Companiile contactate de cursdeguvernare.ro  (demn de menționat fiind faptul că toate au solicitat anonimatul privind declarațiile făcute ziarului) susțin că actuala variantă a formularului este impracticabilă, ba chiar cu probleme de constituționalitate, din următoarele motive:

– un reprezentant legal al firmei trebuie să solicite și să semneze pentru veridicitatea unor informații  care, în mod normal, ar trebui depuse individual de fiecare administrator sau acționar în parte, pe proprie răspundere. 

– unele din aceste informații sunt de natură personală , fapt care ar putea fi invocat atât de administratori cât și de acționari/asociați. Acestia pot considera, de exemplu, sursele  de venituri altele decât cele din companie, drept o imixtiune a companiei în viața lor personală

– e greu de prevăzut cum se poate proceda în mod realist în cazul unui investitor străin persoană fizică, obligat de fiscul român să-și declare, în compania din România, celelalte surse de venituri din ultimele 12 luni, indiferent care ar fi acestea

– pare lipsit de respect față de persoana privată – administrator sau acționar – extinderea formularului privind informașii personale și pentru cazurile de schimbare a sediului social sau de modificare a structurii acționariatului.

Dacă nu se vor conforma noilor prevederi, companiile riscă să își piardă statutul de societate înregistrată în scopuri de TVA.

Înainte de introducerea acestui formular, firmele aveau de completat un document mult simplificat. Formularul anterior nu prevedea necesitatea completării datelor detaliate despre acționari.

Formularul 088 se completează cu ajutorul programului informatic de asistenţă pus la dispoziţie de ANAF, însă varianta finală a documentului nu este încă disponibilă în format inteligent pe site-ul Agenției.

(Citiți și: ”Document – ANAF în real life / Caz școală pentru înregistrații la TVA: inspectorii cer planul de afaceri, pe lângă datele confidențiale ale asociaților/administratorilor, alături de date pe care Fiscul deja le are”)

De menționat și faptul că unele companii au primit solicitările din partea ANAF privind noile prevederi ale formularului 088 cu câteva zile înainte ca Ordinul să fie publicat în Monitorul Oficial.

NOTA REDACȚIEI:

Așa cum a procedat și în alte rânduri, cursdeguvernare.ro a solicitat ANAF un punct de vedere explicativ privind rațiunea detaliilor din noul formular 088. La ora închiderii ediției, ANAF nu a formulat un răspuns oficial – lucru care s-a mai întâmplat și în celelalte rânduri.

Ca și în alte rânduri, este posibil ca ANAF să prefere exprimarea unui punct de vedere printr-o postare pe rețelele de socializare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.1.2016

5 comentarii

  1. adrian
    8.1.2016, 2:16 pm

    Eu cred ca voi nu stiti ce vorbiti.
    Astea erau si pana acum. Nu vad ce s-a introdus nou in 2016.
    Am trecut deja prin aceasta procedura cu firma mea…
    Deci car este noutatea pe care o prezentati voi dragi jurnalisti?

    • Cristian Grosu
      8.1.2016, 2:33 pm

      Vă rugăm să întrebați Dvs. la ANAF (nouă nu ne răspund la solicitările oficiale) : întrebați pur si simplu de ce s-a dat acest ordin (care conține, da, și lucrurile de anul trecut) care s-a publicat în Monitorul Oficial în 6 ianuarie 2016.

  2. alex2
    24.2.2016, 1:12 pm

    Un abuz birocratic complet aiurea, o cretinatate jenanta.

    Ce treaba are schimbarea sediului cu codul TVA? Daca imi trebuie un birou mai mare (sau mai mic) pentru desfasurarea activitatii, de ce trebuie sa vina administratorul cu toate veniturile, studii si ce a mai facut de cand l-a intzarcat maica-sa?

    Mi-ar fi si rusine sa cer asa ceva de la administratorii englezi ai firmei – nu exista asa ceva in nicio tara cat de cat civilizata.

  3. SORINA
    1.3.2016, 3:31 pm

    Acasta declaratie este un abuz.
    Sa ceri ca documentele sa fie apostilate…si sa ceri veniturile unor cetateni…de la fiscul din tara unde locuiesc…plus de asta un cretin sa iti ceara cazier fiscal pentru acestia…Mi se par niste abuzuri…
    Pur si simplu sunt tratati ca niste delicvent.Nu stiu daca ati fost la ghiseu sa vedeti.
    Plus de asta s-a dat posibilitatea unor persoane total in afara subiectului sa iti ceara niste documente…care nu sunt specificate ca necesare in declaratie si te poarta si ameninta ca daca nu le duci iti ridica dreptul… te batjocoresc cum vor.RUSINE, RUSINE, RUSINE.

  4. SIMALI
    2.3.2016, 1:42 pm

    Cel mai revoltator nu este ca ti se cere sa declari toate cele ci ca ti se cer si copii du documentele respective (diplome de studii, contracte cu clienti/furnizori,venituri din alte surse in afara de cele care au legatura cu firma, specimenul de semnatura de la banca, etc.). Cine ne garanteaza confidentialitatea datelor furnizate? Si ca sa fie tacamul complet ti se mai cere si un numar de 3 persoane (cu buletin si adresa) care pot sa dea informatii despre tine. Daca nici acesta nu este stat politienesc atunci care este????

    Anglia s-a dus la UE pentru a negocia CONDITII SPECIALE, mai relaxate, pentru micile sale firme. La noi este exact pe dos. Cine are interesul sa inchida firmele mici si mijlocii? La ordinul cui se face o baza de date cu investitori, afacerile lor, preturile la care vand, etc. ? Cine va intoarce intr-o zi toate aceste date impotriva noastra?

    Cand oamenii isi pierd increderea in sanatatea mintala a statului devin golani! Pentru ca nimic nu este mai distructiv pentru o societate decat sentimentul colectiv ca suntem condusi de niste nebuni iresponsabili care, arbitrar, pot sa ne anuleze asa, de chichi, rezultatele muncii de o viata!

Lăsați un comentariu


Stiri

De ce țările UE interzic bețișoarele de urechi

Mariana Bechir

Beţişoarele de urechi, pe care oamenii le aruncă adesea în toaletă după ce le folosesc, au fost interzise în mai multe țări, pentru că poluează… Mai mult

Stiri

Coreea de Nord anunță suspendarea testelor nucleare. Reacția lui Donald Trump

Iulian Soare

Liderul nord-coreean Kim Jong Un (foto) a anunţat sâmbătă suspendarea testelor nucleare şi cu rachete ale Coreei de Nord. “Din 21 aprilie, Coreea de Nord… Mai mult

Stiri

Ambasadă la Ierusalim / Viorica Dăncilă arată spre Teodor Meleșcanu: ”MAE și-a asumat acest lucru, și că vom discuta ulterior”

Victor Bratu

Premierul Viorica Dăncilă spune că a avut vineri o discuţie la telefon cu preşedintele Klaus Iohannis despre memorandumul privind mutarea ambasadei României de la Tel… Mai mult

Stiri

Ambasadă la Ierusalim / MAE: Nu este o decizie, am lansat o analiză. Liviu Iolu: Cum de știe Dragnea un document secret?

Victor Bratu

Ministerul Afacerilor Externe transmite, într-un comunicat de presă remis vineri, că eventuala mutare a ambasadei României din Israel s-ar putea face numai după consultarea tuturor… Mai mult

Stiri

4 minute și 19 secunde – Linia directă de comunicare între președinții Coreei de Sud și Coreei de Nord a fost inaugurată

Iulian Soare

Cele două Corei au inaugurat vineri un canal direct de comunicare între liderii lor, cu o săptămână înaintea programatului summit între preşedintele sud-coreean Moon Jae-in… Mai mult

Stiri

Alina Bica transmite că are azil politic în Costa Rica. Magistrații: Este doar solicitant de azil

Vladimir Ionescu

După Elena Udrea, și Alina Bica anunță instanța că are statut de refugiat politic în Costa Rica. Știrea a fost făcută vineri, la ultimul termen… Mai mult

Stiri

Investitorii străini explică guvernanților: Sănătatea economiei este oglinda deciziilor publice

Vladimir Ionescu

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) consideră că cele mai multe dintre efectele economice negative reclamate recent de politicieni sunt rezultatul legislației adoptate fără o fundamentare economică… Mai mult