Analiză

Repartizarea banilor de protecție socială: o evoluție. Mai puţin la familiile cu copii şi la şomeri, mai mult la pensionari

România a avut în anul 2016 venituri de protecţie socială care au însumat 116,14 miliarde lei dar cheltuielile privind protecţia socială s-au ridicat la doar… Mai mult

08.07.2018

Chestiunea

I-a venit rândul Codului Administrației: răspundere mică pentru aleșii locali, putere mai mare la înstrăinarea patrimoniului, privilegii

Camera Deputaților votează luni modificările la Codul administrativ al României, modificări care întăresc controlul politic asupra administrațiilor locale. Este de așteptat ca, în ciuda problemelor… Mai mult

08.07.2018

Evenimentul

Proiectul ”Totul într-o singură mână” continuă: Legea care aruncă Curtea de Conturi la picioarele Administrației – adoptată

Senatul a adoptat joi proiectul de modificare a Legii 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, un proiect ce conține amendamente care ar putea… Mai mult

05.07.2018

La obiect

Finanțarea companiilor: Aversiunea firmelor faţă de credite – la cote înalte. Cel mai preferat produs bancar – descoperitul de cont

Creșterea dobânzilor şi a comisioanelor devine tot mai îngrijorătoare pentru firme şi menţine la cote înalte aversiunea firmelor faţă de finanţarea prin credite bancare, potrivit… Mai mult

04.07.2018

Fitch: Deficitul structural face România mai vulnerabilă la şocuri. Deficitul bugetar – estimat cu 0,6% peste pragul UE

de Adrian N Ionescu , 13.2.2018

Fitch Ratings avertizează că politica fiscală expansionistă a României, nemodificată odată cu schimbarea premierului, „va spori dezechilibrele macroeconomice. Deficitul structural considerabil va face finanţele publice mai vulnerabile la şocuri”.

„Politica fiscală pro-ciclică a sprijinit creşterea, dar a sporit riscul supraîncălzirii economiei. Un impuls fiscal solid a contribuit la creşterea economiei, al cărei motor a fost consumul robust”, spune un comunicat al Fitch Ratings, una dintre cele mai importante trei agenții de evaluare financiară și clasificare a riscului din lume.

PIB-ul României a urcat anul trecut cu aproape 7%, cel mai ridicat nivel din UE.

„În timp ce economia operează peste capacitate, noile măsuri de relaxare fiscală:

  • riscă să sporească dezechilibrele macro-economice,
  • majorează potenţialul presiunilor inflaţioniste,
  • slăbesc competitivitatea şi
  • adâncesc deficitul de cont curent, pe care îl estimăm în medie la 3,4% din PIB în 2018-2019, de la 2,3% din PIB în 2016”, apreciază Fitch.

De asemeni, Fitch invocă ca argumente intențiile Guvernului, care includ:

  • majorarea salariului minim cu 100 de lei net pe an până în 2020,
  • creşteri anuale ale pensiilor în sectorul public,
  • exceptări de la taxe pentru medici din 2019 şi
  • eliminarea impozitului pe dividende,
  • reducerea suplimentară a TVA cu un punct procentual din ianuarie 2019, propunere care fusese suspendată de precedentul premier pentru a îndeplini ţintele fiscale.

Efecte

Deja Banca Naţională a României (BNR) s-a văzut nevoită să crească rata de dobândă de referință de două ori de la începutul anului cu câte 25 de puncte de bază, până la la 2,5%, pentru că „presiunile inflaţioniste se dezvoltă mai rapid decât se aştepta BNR”.

Fitch estimează o creştere de cel puţin 50 de puncte de bază a ratei dobânzii de politică monetară a BNR în anul acesta.

„În acest context, Guvernul ar putea fi înclinat să menţină politica fiscală relaxată, deşi în următorii ani România are ca obiectiv un deficit bugetar sub plafonul impus de UE de 3% din PIB, iar acesta rămâne o importantă ancoră politică”, spune Fitch.

Funcționarea ancorei UE privind deficitul bugetar „a fost evidentă în 2017, când Guvernul a redus cheltuielile de capital pentru a atinge ţinta. Totuşi, în condiţiile în care nu sunt propuneri pentru noi taxe în programul guvernamental, iar măsurile existente de majorare a veniturilor sunt dependente de îmbunătăţirea respectării obligaţiilor fiscale, riscul unor derapaje fiscale a sporit”, avertizează Fitch.

Estimările noastre prevăd o încetinire a consumului gospodăriilor şi o înăsprire a politicii monetare, care va duce la scăderea ritmului de creştere al economiei până la 3,8% în 2018 şi la 3,3% în 2019, ceea ce va avea un impact negativ asupra veniturilor guvernamentale”.

Deficitul bugetar

Fitch recunoaște că previziunile sale sunt mai scăzute decât ale Guvernului şi „aceasta explică parţial de ce agenţia crede că deficitul bugetar din 2018 şi 2019 va depăşi limita stabilită de UE, urcând la 3,4% din PIB anul acesta şi apoi la 3,6% din PIB anul viitor”.

Pentru 2018, ţinta României este un deficit fiscal de 2,97% (cash) și de 2,96% din PIB (ESA 2010).

Proiecţiile privind creşterea economiei şi a veniturilor sunt considerate optimiste de Fitch, iar lipsa unei estimări privind impactul măsurilor privind cheltuielile discreţionare au determinat agenţia să estimeze un deficit mai ridicat, de 3,4% din PIB.

Comisia Europeană a estimat deficitul fiscal structural al României la 3,3% din PIB în 2017, în creștere accentuată cu trei puncte procentuale în doi ani și a stabilit o limită de 1%.

Bugetul pe 2018 va avea ca rezultat o deteriorare suplimentară, contrară reglementărilor fiscale şi ale UE, România riscând să reintre în procedura de deficit excesiv, din care a ieşit abia în 2013.

La sfârşitul lui 2017 s-a înregistrat o creştere a raportului datorie guvernamentală/PIB a României la 38%, de la 37,6% în 2016, conform estimărilor Fitch.

Rating

Fitch a confirmat în urmă cu o lună ratingul României  „BBB- cu perspectivă stabilă” pentru datoria suverană pe termen lung în valută şi monedă locală, dar comunicatul emis luni este un averisment neoficial adresat clientului său, Guvernul României.

Plafonul de ţară al României a fost confirmat la „BBB plus”, iar clasificarea pe termen scurt în valută şi monedă locală a fost confirmat la „F3”.

Acordarea ratingului de tip investment grade (recomandabil investițiilor) s-a sprijinit pe „nivelul moderat al datoriei publice şi indicatorii privind PIB-ul per capita şi guvernanţa care sunt în linie cu intervalul ‘BBB’. Cu toate acestea, relaxarea fiscală pro-ciclică şi creşterea rapidă a salariilor, care depăşeşte creşterea productivităţii, reprezintă un risc la adresa stabilităţii macroeconomice“, susţine Fitch.

Perspectiva stabilă asociată ratingului “BBB minus” atribuit României reflectă opinia Fitch potrivit căreia riscurile în creştere şi în scădere la adresa ratingului sunt deocamdată echilibrate.

Principalii factori de risc care, individual sau colectiv, ar putea duce la o acţiune negativă de rating sunt „deficitele fiscale ridicate, care să ducă la o creştere a raportului datorie guvernamentală/PIB şi la o supraîncălzire a economiei, care să prezinte un risc la adresa macrostabilităţii economice”, spune Fitch.

În sens invers, principalii factori care, individual sau colectiv, ar putea duce la o decizie pozitivă de rating sunt:

  • reducerea riscurilor de instabilitate macroeconomică,
  • implementarea unei consolidări fiscale care să îmbunătăţească traiectoria pe termen lung a raportului datorie guvernamentală/PIB şi
  • o îmbunătăţire sustenabilă a finanţelor externe.

Agenția de clasificare a riscului amintește și instabilitatea politică, manifestată prin a doua schimbare de guvern în numai șapte luni și într-un an de la victoria în alegeri, „cauzată de dezacordurile din interiorul Partidului Social Democrat (PSD), care face parte din coaliţia de guvernare PSD-ALDE”.

Instalarea fără probleme a premierului Viorica Dăncilă „a evitat perspectiva imediată a alegerilor parlamantare anticipate dar nu a eliminat tensiunile politice, în condițiile nemulțumirilor publice privind legile justiției și a apropierii alegerilor prezidențiale din 2019”, mai spune documentul citat.

Clasificările celorlalte două mari agenții de rating sunt:

Moody’s: Baa3 stabil pentru datoria în valută  pe termen lung, Baa3 pentru lei pe termen lung și P3 pentru datoria pe termen scurt în lei

S&P: BBB- stabil pentru datoria în valută  pe termen lung, BBB- pentru lei pe termen lung și A3 pentru datoria pe termen scurt în lei și în valută

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.2.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Tarom cumpără 5 aeronave Boeing 737

Vladimir Ionescu

Transportatorul aerian naţional Tarom a semnat luni, la Londra, contractul prin care achiziţionează cinci aeronave Boeing 737-MAX 8, construite special pentru companie. Cele cinci avioane,… Mai mult

Stiri

Rectorul SNSPA recomandă premierului Dăncilă să nu adopte OUG pentru grațiere și amnistie

Vladimir Ionescu

Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNPA), îi atrage atenția premierului Viorica Dăncilă că eventualele ordonanțe de urgență pentru amnistiere și grațiere vor… Mai mult

Stiri

PNL lucrează la modificarea legii CCR pentru ca instituția să exercite control constituțional înainte de intrarea în vigoare a unei OUG

Razvan Diaconu

Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni că PNL discută despre un proiect de lege pentru modificiarea legii privind organizarea şi funcţionarea CCR, în sensul… Mai mult

Europa

Summitul UE – China: În căutarea soluţiilor la neînţelegeri, sub presiunea ameninţărilor americane

Adrian N Ionescu

Aflate sub tirul supratarifelor comerciale americane, Uniunea Europeană şi China promit să-şi îmbunătăţească accesul reciproc pe piețe. Relaţiile economice UE-China ar urma să se îmbunătățească, în… Mai mult

Stiri

Avion-școală militar prăbușit în județul Bacău

Vladimir Ionescu

Un avion militar de instrucţie de tipul IAR 99 Şoim s-a prăbuşit în apropierea localităţii Nicolae Bălcescu din judeţul Bacău, anunță Digi24. Doi piloţi se… Mai mult

Stiri

Legea privind hărțuirea sexuală și psihologică a fost promulgată

Vladimir Ionescu

Preşedintele Klaus Iohannis a semnat luni decretul de promulgare a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament… Mai mult

Stiri

BNR / Datoria externă totală a crescut cu 2.563 milioane euro în primele 5 luni din 2018

Razvan Diaconu

În perioada ianuarie – mai 2018, contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 3.018 milioane euro, comparativ cu 2.606 milioane euro… Mai mult