Analiză

Ce şanse avem (avem?) să ne încadrăm în deficitul limită de 3% din PIB

Datele publicate de Ministerul Finanţelor arată că, în ultimii patru ani, România a păstrat obiceiul de a „da drumul” la deficitul public pe ultimul trimestru,… Mai mult

04.11.2018

Chestiunea

6 indicatori psihoculturali care (de)formează spiritul antreprenorial la români. O comparație cu antreprenorul american

Textul de mai jos e doar un fragment din articolul apărut în revista (exclusiv print) ”CRONICILE Curs de Guvernare (despre ”CRONICI …” – un LINK-AICI),… Mai mult

02.11.2018

Analiză

Problema gravă a împărțirii avuției în societate: Cum au ajuns românii cu cel mai mic venit median din UE

Eurostat a publicat cele mai recente date pentru statele membre UE referitoare la venitul median net pe gospodărie. România figurează pe ultimul loc pentru anul… Mai mult

31.10.2018

Chestiunea

Românii din străinătate au trimis bani în România cât a atras guvernul din fondurile și subvențiile europene

Românii care lucrează în străinătate au trimis în ţară 2,695 de miliarde de euro în primele opt luni ale anului 2018, cât toate fondurile şi… Mai mult

31.10.2018

Cronicile

Proiectul oficial al rectificării: Pozitivă – în urma blocării investițiilor locale, Negativă la bugetul de stat

de Adrian N Ionescu 9.9.2017

Ministerul Finanțelor a publicat vineri seară proiectul  de lege privind rectificarea bugetară, care contrazice anunțul ministrului Ionuț Mișa, făcut vineri după-amiază la ora 15,30, potrivit căruia rectificarea ar fi pozitivă.

Bugetul de stat pe 2017 se diminuează la venituri cu suma de 1.236,5 milioane de lei, iar la cheltuieli se diminuează cu suma de 347,7 milioane de lei, iar deficitul de majorează cu suma de 978,8 milioane de lei, potrivit notei de fundamentare a proiectului de lege.

În conferința de presă de vineri, organizată cu câteva ore înainte de publicarea pe siteul MF, ministrul Ionuț Mișa nu a dat detalii despre totalurile bugetare și nici despre dimensiunea diminuărilor operate la câteva ministere.

Bugetul de stat rectificat arată că scad atât veniturile, cât și cheltuielile, singurul care crește nominal fiind deficitul bugetar.

Este drept, rectificarea este însă pozitivă la bugetul general consolidat, care arată mai bine, mai ales ca urmarea  a plusului de la  bugetul asigurărilor sociale de stat (+617,3 mil. lei) și a unui plus aparent neexplicat la „bugetul general centralizat al unităţilor administrativ teritoriale”. Neexplicat doar aparent: el provine din blocarea investițiilor locale.

(Citiți și: ”Cum sunt sacrificate investițiile locale pentru a limita deficitul general: Excedentul bugetelor locale – la cel mai înalt nivel din ultimii 7 ani”)

Astfel că „veniturile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 1.060,7 milioane lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 1.705,1 milioane lei iar deficitul bugetului general consolidat, în termeni cash, se menține la nivelul de 2,96% din PIB” spune nota de fundamentare a proiectului legii de rectificare.

Modificările

Influențele diminuării veniturilor se reflectă, în principal, pe următoarele categorii:

  • Impozitul pe profit: se diminuează cu 1.784,9 milioane lei;
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: se diminuează cu 79,2 milioane lei;
  • Impozitul pe venit se majorează cu 298,4 milioane lei;
  • Impozite și taxe pe bunuri și servicii se diminuează cu 1.395,1 milioane lei;
  • Taxa pe valoarea adăugată se diminuează cu 1.974,0 milioane lei din care 1.296,3 milioane lei reprezintă valoarea obligațiilor restante la bugetul general consolidat (mecanism de tip SWAP) transferate către alte taxe și impozite din cadrul bugetului general consolidat conform
    execuției bugetare;
  • Accizele se majorează cu 587,2 milioane lei potrivit impactului bugetar pozitiv estimat ca urmare a aplicării prevederilor Ordonanței Guvernului nr.25/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr 227/2015 privind Codul fiscal;
  • Veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 164,2 milioane lei;
  • Veniturile nefiscale se majorează cu 2.038,7 milioane lei din care 2.000 milioane lei venituri estimate suplimentar din dividende, ca urmare a aplicării prevederilor OUG nr 29/2017;
  • Sume primite de la UE/alți donator în contul plăților efectuate și prefinanțări aferente cadrului financiar 2014-2020: se diminuează cu 493,3 milioane lei.

Influențele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Cheltuielile de personal cresc cu 2.282,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri si servicii cresc cu 317,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 500,0 milioane lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile se diminuează cu 313,4 milioane lei;
  • Transferurile între unităi ale administrației publice se diminuează cu 1.370,5 milioane lei
  • Alte transferuri se majorează cu 959,0 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 697,1 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 2.529,8 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor de asistență socială (pensii și ajutoare, drepturi de creștere copil, indemnizații pentru persoane persecutate din motive etnice);
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 3.480,3 milioane lei;
  • Alte cheltuieli se majorează cu 638,2 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanțare rambursabilă se diminuează cu 219,9 milioane lei
  • Cheltuielile de capital se diminuează cu 1.583,3 milioane lei.

Influențele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

a) din bugetul de stat, sume suplimentare au fost propuse a fi alocate pentru:

  • Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: +4.054,0 milioane lei din care 2.464 milioane lei pentru prefinanțarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;
  • Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale: +1.501,2 milioane lei per sold. A fost asigurată suplimentar suma de 1.775 milioane lei pentru schemele de plăți directe pe suprafață. Această sumă va asigura integral plata în avans pentru înființarea culturilor în anul 2018. Totodată se va asigura cofinanțarea proiectelor depuse în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 finanțate din FEADR;
  • Ministerul Afacerilor Interne: +1.160,0 milioane lei, în principal pentru asigurarea mentenanței în vederea menținerii în stare operațională a aeronavelor, achiziționare de echipament pentru intervenție, precum și pentru asigurarea drepturilor salariale și pensii militare de stat;
  • Ministerul Sănătății: + 207,0 milioane lei, în principal pentru asigurarea drepturilor salariale ale personalul medical din unitățile sanitare;
  • Ministerul Muncii și Justiției Sociale: + 95,9 milioane lei per sold. Cheltuielile se majorează cu 795 milioane lei, în principal pentru plata drepturilor de asistență socială (pensii și ajutoare, drepturi de creștere copil, indemnizații pentru persoane persecutate din motive etnice, etc) concomitent cu diminuarea transferurilor de echilibrare către bugetul asigurărilor sociale de stat cu suma de 596,6 milioane lei;
  • Ministerul Finanțelor Publice: +426,6 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor salariale, precum și pentru plata despăgubirilor acordate în baza legilor de restituire a proprietăților;
  • Ministerul Justiției: +357,4 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor salariale, precum și pentru plata hotărârilor judecătorești având ca obiect acordarea de daune – interese moratorii sub forma dobânzii legale;
  • Serviciul Român de Informații: +298,9 milioane lei, în principal pentru plata drepturilor salariale și a pensiilor militare de stat, precum și pentru programe majore de achiziții derulate de instituție;
  • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat: +247,9 milioane lei per sold în principal pentru finanțarea programelor de sprijinire întreprinderilor mici și mijlocii (250 milioane lei);
  • Ministerul Public: +203,5 milioane lei pentru plata drepturilor salariale;
  • Secretariatul General al Guvernului: +181,9 milioane lei, în principal pentru salarizarea personalului clerical aparținând cultelor religioase recunoscute în România.

b) diminuări ale bugetelor ordonatorilor principali de credite au fost operate în principal de la:

  • Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene,
  • Ministerul Transporturilor,
  • Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale,
  • Ministerul Educației Naționale din sumele aferente proiectelor cu finanțare din fonduri europene, motivat de aprobarea cu întârziere a bugetului pe anul 2017, întârzierea procedurilor de achiziție ceea ce a condus la un grad redus al execuției bugetare pe primele 8 luni din acest an.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.9.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Eurobarometru – 50% din români cred că antibioticele combat răceala, 15% din cei care au luat antibiotice nu aveau rețetă

Iulian Soare

În România, se cunoaște mai puțin faptul că antibioticele administrate atunci când nu sunt necesare le scade eficiența ulterioră. 15% din românii (față de 7%… Mai mult

Stiri

Fondul Suveran primește baza legală. Detaliile anunțate de ministrul Teodorovici

Razvan Diaconu

Guvernul a adoptat joi ordonanța care stabilește cadrul general de înființare a unui Fond Suveran. Ulterior, după ce vor avea loc noi discuții și cu… Mai mult

Stiri

Industria și robotizarea: România crește cu 3 roboţi industriali pe an la fiecare 10.000 de angajaţi

Adrian N Ionescu

Numărul roboţilor din industria românească a crescut până la 18 roboți pentru fiecare 10.000 de angajaţi (în 2017), potrivit raportului pe 2018 al Federației Internaționale… Mai mult

Stiri

Creditele de refinanțare ar putea fi garantate de stat – Consiliul Concurenței lucrează la propunere

Razvan Diaconu

Consiliul Concurenţei analizează ideea de a propune acordarea unor garanţii de stat pentru a facilita refinanţarea creditelor populaţiei, în cazurile în care valoarea proprietăţilor a… Mai mult

Stiri

Impozitarea trecutului / Profiturile Romgaz și Transgaz scad – Statul le cere dividende tot mai mari din anii anteriori

Adrian N Ionescu

Statul cere dividende tot mai mari din rezerve și rezultatele reportate anterioare de Romgaz și Transgaz, chiar dacă profiturile lor pe primele 9 luni din… Mai mult

Europa

4 demisii din cabinetul May după aprobarea acordului Brexit

Iulian Soare

UPDATE. Din guvernul britanic și-au mai anunțat demisiile ministrul adjunct pentru Brexit, Suella Braverman, ministrul pentru muncă și pensii, Esther McVeym și ministrul adjunct pentru… Mai mult

Stiri

Un primar care participa la un curs pentru combaterea corupției a plecat acasă cu un aparat din hotelul în care a fost cazat

Vladimir Ionescu

Primarul comunei Mihăești, Constantin Bărzăgeanu (PNL), a fost filmat de camerele de supraveghere ale unui hotel din Băile Felix, în care era cazat, în timp… Mai mult