Chestiunea

Cercetarea: dacă mediul privat nu o finanțează, nici statul nu o stimulează. Câteva comparații cu suratele de suferință din Est

România s-a plasat anul trecut pe penultima poziţie între statele membre UE ca pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare. Cu doar 0,48%, ţara noastră… Mai mult

11.02.2018

La obiect

Decembrie 2017 – salariul net a trecut pragul de 1.100 de euro la preţurile locale, dar ritmul de creştere a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii ani

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna decembrie 2017 a fost de 3.662 lei, cu 6,8% mai mare faţă de luna precedentă iar… Mai mult

11.02.2018

Chestiunea

Monitorul Coeziunii UE 2018: Ce trebuie să înțeleagă printre rânduri România

Think-tank-ul berlinez European Council of Foreign Relations (ECFR) a publicat ediția 2018 a Monitorului Coeziunii UE – o analiză a coeziunii celor 28 de membri… Mai mult

08.02.2018

La obiect

Câteva calcule: modificările salariale pe 2018. Realitate, impresii, realitate

Mutarea (până la urmă și aceea incompletă ) contribuţiilor de la angajator la angajat, modificarea cotelor de taxare a muncii şi reducerea impozitului pe venit… Mai mult

08.02.2018

Proiectul oficial al rectificării: Pozitivă – în urma blocării investițiilor locale, Negativă la bugetul de stat

de Adrian N Ionescu 9.9.2017

Ministerul Finanțelor a publicat vineri seară proiectul  de lege privind rectificarea bugetară, care contrazice anunțul ministrului Ionuț Mișa, făcut vineri după-amiază la ora 15,30, potrivit căruia rectificarea ar fi pozitivă.

Bugetul de stat pe 2017 se diminuează la venituri cu suma de 1.236,5 milioane de lei, iar la cheltuieli se diminuează cu suma de 347,7 milioane de lei, iar deficitul de majorează cu suma de 978,8 milioane de lei, potrivit notei de fundamentare a proiectului de lege.

În conferința de presă de vineri, organizată cu câteva ore înainte de publicarea pe siteul MF, ministrul Ionuț Mișa nu a dat detalii despre totalurile bugetare și nici despre dimensiunea diminuărilor operate la câteva ministere.

Bugetul de stat rectificat arată că scad atât veniturile, cât și cheltuielile, singurul care crește nominal fiind deficitul bugetar.

Este drept, rectificarea este însă pozitivă la bugetul general consolidat, care arată mai bine, mai ales ca urmarea  a plusului de la  bugetul asigurărilor sociale de stat (+617,3 mil. lei) și a unui plus aparent neexplicat la „bugetul general centralizat al unităţilor administrativ teritoriale”. Neexplicat doar aparent: el provine din blocarea investițiilor locale.

(Citiți și: ”Cum sunt sacrificate investițiile locale pentru a limita deficitul general: Excedentul bugetelor locale – la cel mai înalt nivel din ultimii 7 ani”)

Astfel că „veniturile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 1.060,7 milioane lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 1.705,1 milioane lei iar deficitul bugetului general consolidat, în termeni cash, se menține la nivelul de 2,96% din PIB” spune nota de fundamentare a proiectului legii de rectificare.

Modificările

Influențele diminuării veniturilor se reflectă, în principal, pe următoarele categorii:

  • Impozitul pe profit: se diminuează cu 1.784,9 milioane lei;
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: se diminuează cu 79,2 milioane lei;
  • Impozitul pe venit se majorează cu 298,4 milioane lei;
  • Impozite și taxe pe bunuri și servicii se diminuează cu 1.395,1 milioane lei;
  • Taxa pe valoarea adăugată se diminuează cu 1.974,0 milioane lei din care 1.296,3 milioane lei reprezintă valoarea obligațiilor restante la bugetul general consolidat (mecanism de tip SWAP) transferate către alte taxe și impozite din cadrul bugetului general consolidat conform
    execuției bugetare;
  • Accizele se majorează cu 587,2 milioane lei potrivit impactului bugetar pozitiv estimat ca urmare a aplicării prevederilor Ordonanței Guvernului nr.25/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr 227/2015 privind Codul fiscal;
  • Veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 164,2 milioane lei;
  • Veniturile nefiscale se majorează cu 2.038,7 milioane lei din care 2.000 milioane lei venituri estimate suplimentar din dividende, ca urmare a aplicării prevederilor OUG nr 29/2017;
  • Sume primite de la UE/alți donator în contul plăților efectuate și prefinanțări aferente cadrului financiar 2014-2020: se diminuează cu 493,3 milioane lei.

Influențele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Cheltuielile de personal cresc cu 2.282,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri si servicii cresc cu 317,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 500,0 milioane lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile se diminuează cu 313,4 milioane lei;
  • Transferurile între unităi ale administrației publice se diminuează cu 1.370,5 milioane lei
  • Alte transferuri se majorează cu 959,0 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 697,1 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 2.529,8 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor de asistență socială (pensii și ajutoare, drepturi de creștere copil, indemnizații pentru persoane persecutate din motive etnice);
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 3.480,3 milioane lei;
  • Alte cheltuieli se majorează cu 638,2 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanțare rambursabilă se diminuează cu 219,9 milioane lei
  • Cheltuielile de capital se diminuează cu 1.583,3 milioane lei.

Influențele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

a) din bugetul de stat, sume suplimentare au fost propuse a fi alocate pentru:

  • Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: +4.054,0 milioane lei din care 2.464 milioane lei pentru prefinanțarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;
  • Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale: +1.501,2 milioane lei per sold. A fost asigurată suplimentar suma de 1.775 milioane lei pentru schemele de plăți directe pe suprafață. Această sumă va asigura integral plata în avans pentru înființarea culturilor în anul 2018. Totodată se va asigura cofinanțarea proiectelor depuse în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 finanțate din FEADR;
  • Ministerul Afacerilor Interne: +1.160,0 milioane lei, în principal pentru asigurarea mentenanței în vederea menținerii în stare operațională a aeronavelor, achiziționare de echipament pentru intervenție, precum și pentru asigurarea drepturilor salariale și pensii militare de stat;
  • Ministerul Sănătății: + 207,0 milioane lei, în principal pentru asigurarea drepturilor salariale ale personalul medical din unitățile sanitare;
  • Ministerul Muncii și Justiției Sociale: + 95,9 milioane lei per sold. Cheltuielile se majorează cu 795 milioane lei, în principal pentru plata drepturilor de asistență socială (pensii și ajutoare, drepturi de creștere copil, indemnizații pentru persoane persecutate din motive etnice, etc) concomitent cu diminuarea transferurilor de echilibrare către bugetul asigurărilor sociale de stat cu suma de 596,6 milioane lei;
  • Ministerul Finanțelor Publice: +426,6 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor salariale, precum și pentru plata despăgubirilor acordate în baza legilor de restituire a proprietăților;
  • Ministerul Justiției: +357,4 milioane lei, în principal, pentru plata drepturilor salariale, precum și pentru plata hotărârilor judecătorești având ca obiect acordarea de daune – interese moratorii sub forma dobânzii legale;
  • Serviciul Român de Informații: +298,9 milioane lei, în principal pentru plata drepturilor salariale și a pensiilor militare de stat, precum și pentru programe majore de achiziții derulate de instituție;
  • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat: +247,9 milioane lei per sold în principal pentru finanțarea programelor de sprijinire întreprinderilor mici și mijlocii (250 milioane lei);
  • Ministerul Public: +203,5 milioane lei pentru plata drepturilor salariale;
  • Secretariatul General al Guvernului: +181,9 milioane lei, în principal pentru salarizarea personalului clerical aparținând cultelor religioase recunoscute în România.

b) diminuări ale bugetelor ordonatorilor principali de credite au fost operate în principal de la:

  • Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene,
  • Ministerul Transporturilor,
  • Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale,
  • Ministerul Educației Naționale din sumele aferente proiectelor cu finanțare din fonduri europene, motivat de aprobarea cu întârziere a bugetului pe anul 2017, întârzierea procedurilor de achiziție ceea ce a condus la un grad redus al execuției bugetare pe primele 8 luni din acest an.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.9.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Andrew McDowell, vicepreședinte BEI: Comarnic – Brașov s-ar putea să nu fie chiar primul proiect cu care să începi un PPP

Razvan Diaconu

Banca Europeană de Investiţii (BEI) este pregătită să sprijine proiectul autostrăzii Comarnic – Braşov, dar nu crede că proiectul este protrivit pentru metoda parteneriatului public… Mai mult

Stiri

Niciun sechestru valorificat de Direcția Mari Contribuabili din ANAF în 2016

Vladimir Ionescu

Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) din cadrul ANAF nu a realizat analiză de risc în zone sensibile, precum agenții economici autorizați pentru… Mai mult

Stiri

Dosarul Mineridadei din 1990 a ajuns în camera preliminară

Vladimir Ionescu

După 28 de ani, Dosarul Mineriadei din 1990, în care  are marți primul termen în camera preliminară, etapă a procesului penal situată între urmărirea penală… Mai mult

Stiri

Curtea de Conturi constată nereguli în contabilitatea ANAF

Vladimir Ionescu

ANAF nu și-a îndeplinit în 2016 obligația de a întocmi și prezenta situațiile financiare pentru activitatea proprie pe baza inventarierii generale a elementelor de natura… Mai mult

Stiri

Germania / SPD a demarat votul intern privind participarea la guvernare. Răspunsul pentru Angela Merkel vine pe 3 martie

Iulian Soare

Partidul Social Democrat din Germania a început marți să trimită membrilor săi buletinele de vot pentru consultarea legată de oportunitatea formării unei noi coaliții de… Mai mult

Europa

Germania: Partidul extremist AfD îi depășește în sondaje pentru prima oară pe social-democrați și devine al doilea partid din țară

Iulian Soare

Un sondaj publicat luni de cotidianul Bild arată că formațiunea extremistă Alternativa pentru Germania (AfD), islamofobă și anti-UE, se află pe locul doi în preferințele… Mai mult

Stiri

Verdictul final în dosarul în care Mircea și Vlad Cosma – pe 5 martie. În primă instanță au fost condamnați la 8, respectiv 5 ani închisoare

Vladimir Ionescu

Completul de cinci judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a amânat pentru 5 martie verdictul din dosarul în care Mircea Cosma,… Mai mult