Exclusivitate / Fiscalitatea postelectorală: Scenariile pe care se lucrează pe termen mediu

de Cristian Grosu | 28.10.2014 .

În paralel cu desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, la Ministerul de Finanțe se lucrează pentru croirea fiscalității care să asigure bugetul nu doar pentru anul 2015, ci și pe anii următori.

Se lucrează discret pentru că unul dintre candidați este premierul, iar scenariile de lucru iau în calcul o fiscalitate aspră, menită atât să compeseze măsurile cu caracter electoral din acest an, cât și pe cele cu bătaie mai lungă, cum ar fi problema sustenabilității reducerii CAS cu 5pp la angajator.

Reducerea CAS are asigurate fonduri compensatorii în anul 2014 (prin scăderea investițiilor publice), însă pe anii viitori încă nu există surse precise de compensare.

Potrivit unor surse convergente din MF, ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov, ia în calcul schimbări drastice de filosofie fiscală, pe care ar urma să le supună analizei și opiniilor unor experți din afara spațiului de decizie guvernamentală.

Scenariile de lucru

Scenariile de lucru ale ministerului pleacă de la strategia fiscal-bugetară a actualului guvern (cu bătaie până în anul 2017), evaluează măsurile clasice de creștere a fiscalității și merg până la variante inovative, chiar spectaculoase.

Iată câteva dintre ele:

1, Creșterea impozitelor pe proprietate cu 25% în anul 2015 și cu încă 25% în anul 2016.

Măsură previzibilă, cu variantă de lucru ca impozitele să crească mai mult pentru proprietățile unde-și au sediul companiile.

2, Trecerea la impozitarea progresivă a veniturilor din anul 2016.

Strategia inițială a guvernului prevedea o schemă de impozitare de 8 – 12 – 16%.

Noile scenarii iau în calcul creșterea acestor cote, iar scenariul prevede 2 versiuni: una medie (12 – 16 – 20%) și un scenariu cu trend sumbru de 15 – 25 – 35%.

Este exclusă impozitarea progresivă din anul 2015, indiferent în ce cote, din cauza imposibilității tehnice de aplicare.

3, Impozitarea profiturilor.

Cel mai original scenariu care se ia în calcul este renunțarea la impozitul pe profit și trecerea la impozitarea cifrei de afaceri.

Cotele ar urma să fie aplicate sectorial, cu valori cuprinse între 1 și 6%.

Dilema din MF se oprește, însă, la cât de fezabilă ar fi această măsură din perspectiva legislației europene.

4, Ca o măsură compensatorie pentru acționari, pentru impozitarea cifrei de afaceri – într-un astfel de scenariu ar urma să scadă impozitul pe dividende, de la 16 la 5%.

5, Amnistie fiscală: cu așa ceva seamănă unul din scenariile menite să recapitalizeze economia și să încurajeze scoaterea la suprafață a banilor negri produși până acum.

Acest scenariu prevede o impozitare cu 7-8 procente a banilor imposibil de justificat dar scoși la lumină și aduși în conturi transparente.

Important: Aceste scenarii sunt luate în calcul pentru o perioadă de 3-5 ani, cu perspectiva de-a păstra reducerea CAS și de a rectifica în jos TVA la produsele alimentare, însă dilemele de la departamentul pentru Buget din minister se învârt în jurul măsurilor care să poată fi aplicate, din punct de vedere tehnic, pentru anul 2015, dincolo de agitația care va cuprinde cabinetul după alegeri, indiferent dacă premierul câștigă sau nu alegerile.

Reacția Ministerului de Finanțe

Marți, 27 octombrie, Ministerul de Finanțe a emis un comunicat general – reacție la declarațiile pe care un un candidat la alegerile prezidențiale (Klaus Iohannis) le-a făcut la finele săptămânii trecute cu privire la informațiile pe care le are privind scenariile fiscalității post-electorale.

”Guvernul își asumă și susține cu tărie scăderea cotei CAS cu 5 puncte procentuale pentru angajatori. CAS redus se va aplica în continuare, așa cum ne-am angajat. Avem resurse pentru compensarea aplicării acestei măsuri.

Referitor la impozitul pe mijloacele de transport și la impozitul pe teren, în proiectul noului Cod fiscal, aflat în lucru, se are în vedere menținerea prevederilor din Codul fiscal aflat în vigoare. Prin urmare, și în acest caz afirmațiile susținute sunt false și nu au legătură cu realitatea.”se spune în comunicatul semnat de însuși ministrul de Finanțe, Ioana Petrescu.

Comunicatul conține însă și o altă propoziție : ”Vreau să precizez ferm că, din punctul meu de vedere, nu există nicio intenție cu privire la schimbarea cotei unice de impozitare de 16% ! ”. Semnul exclamării îi aparține Dnei ministru Ioana Petrescu.

Sursele cursdeguvernare.ro din Ministerul de Finanțe spun însă că precizarea ministrului privind cota unică provine din aceea că scenariile la care se lucrează pentru viitoarea fiscalitate se fac la departamentul pentru Buget al ministrului delagat Vâlcov, iar ministrul Ioana Petrescu nu are nicio legătură cu elaborarea bugetului pe anul 2015 și cu atât mai puțin cu fiscalitatea pe anii următori.

De altfel, reacția de luni a ministerului a survenit la două zile de la declarațiile lui Klaus Iohannis și imediat după ce primele informații privind scenariile la care se lucrează au răzbătut în presă: prima mențiune privind lucrul pe impozitele viitoare a apărut, pe date generale și vagi, dar certe, pe publicația Hotnews (AICI), luni, înainte de prânz.

Problemele Ministerului de Finanțe

Ministerul de Finanțe are de acoperit atât în anul 2015 cât și în următorii 2 ani o situație bugetară complicată, provenită atât din măsurile luate în anul 2014, cât și din recesiunea care a efectat România în două trimestre din acest an.
Cel puțin pentru anul 2015, guvernul trebuie să găsească în plus o sumă cuprinsă între 15 și 17 miliarde de lei.

1-, acoperirea compensării a circa 5 miliarde de lei rezultate din scăderea CAS

2, scăderea deficitului bugetar de la 2,2 ținta pe 2014 la 1,4 în anul 2015

3, Imposibilitatea de-a mai tăia de la investiții în anii următori prin necesitatea de-a asigura alocările pentru cofinanțarea fondurilor europene.

4, Necesitatea de-a crește bugetul de Apărare, potrivit noii conjuncturi regionale și angajamentelor luate în această vară față de aliații militari

5, Anul 2015 este vârful de plată la împrumuturile luate în anii crizei convenite cu troica FMI-BM-CE. De altfel, imediat după alegeri, este programată o vizită în România a reprezentanților troicii, după ce aceștia au plecat de la ultima întâlnire fără o evaluare (atitudine provocată de imposibilitatea guvernului de-a prezenta calcule convingătoare de sustenabilitate a reducerii CAS). A urmat întâlnirea pe terenul neutru de la Bruxelle în luna septembrie, și va urma o întâlnire programată la finele lunii noiembrie, după alegerile care ar politiza orice dezbatere tehnică.

6, Deși calculele de sustenabilitate a reducerii CAS nu au fost prezentate în spațiul public pentru a liniști mediul de afaceri care se așteaptă la creșterea fiscalității, surse din Ministerul de Finanțe spun că un calcul de impact executat în minister s-a făcut după următorul scenariu:

Scăderea CAS e compensabilă fără creșterea fiscalității doar în cazul că această măsură ar scoate la lumină din economia neagră și gri locuri de muncă de 1,2 miliarde de euro.

Notă: cursdeguvernare.ro va reveni zilele următoare cu un articol privind presiunile pe care fiscul le pune pe companiile care operează la vedere într-o piață internă distorsionată de infracțiunile scăpate de sub control, și privind zona largă a pierderilor bugetare la care autoritățile nici nu îndrăznesc să privească.

O veste

Cifrele pentru trimestrul al treilea, așteptate cu sufletul la gură de întreaga economie și programate să fie anunțate între cele două tururi de scrutin de către INS i-ar putea surprinde mai ales pe analiștii pesimiști.

Aceleași surse din Ministerul Finanțelor dau ca sigură o creștere economică – e drept foarte mică – pe T3, iar Institutul Național de Statistică va anunța ieșirea din recesiune tehnică. Așa cum s-a întâmplat în ultimii 3 ani, agricultura e cea care va înclina balanța cifrelor.

Publicat la data de 28.10.2014 .

Un raspuns

  1. Cetatean european
    28.10.2014, 1:25 pm

    Daca Institutul Național de Statistică va anunța ieșirea din recesiune tehnică, am unele retineri. Nu cred, pana nu vad cifrele confirmate si de EUROSTAT.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

M.R. Ungureanu – noul șef al SIE, în pofida PSD: Miza din politică din spatele votului tehnic

Mihai Răzvan Ungureanu – fostul director al SIE și fost premier după ce a demisionat din fruntea Serviciului, a obținut, marți seara, voturile necesare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Noi informații privind fiscalitatea viitoare și bugetul anului 2015

Informațiile publicate în premieră de cursdeguvernare.ro în urmă cu 2 săptămâni privind versiunile de fiscalitate care se elaborează la Ministerul Finanțelor sunt confirmate de...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Culise / Tudor Chiuariu și Ovidiu Puțura – favoriți la postul de ministru. De ce renunță Mona Pivniceru

Decizia Monei Pivniceru de a renunța la postul de ministru (și a merge pe un post de judecător la Curtea Constituțională) are o explicație...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.4973 lei
4.1880 lei
5.2215 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Inaugurarea erei Trump: un discurs pentru neliniștea noastră. S-ar bate oare acest președinte pentru noi?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 20 ianuarie 2017. S-a intrat oficial în era Trump, deschisă de votul americanilor din 8 noiembrie 2016 și făcută posibilă de un...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / De capul nostru sau cu un frate mai mare ?

Radu Crăciun

Stiti, acela de la care poti acumula experienta de viata mult mai repede decat a facut-o el, evitand greselile lui. Acela care te ia...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română