Exclusivitate / Fiscalitatea postelectorală: Scenariile pe care se lucrează pe termen mediu

De Cristian Grosu | 28.10.2014 .

În paralel cu desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, la Ministerul de Finanțe se lucrează pentru croirea fiscalității care să asigure bugetul nu doar pentru anul 2015, ci și pe anii următori.

Se lucrează discret pentru că unul dintre candidați este premierul, iar scenariile de lucru iau în calcul o fiscalitate aspră, menită atât să compeseze măsurile cu caracter electoral din acest an, cât și pe cele cu bătaie mai lungă, cum ar fi problema sustenabilității reducerii CAS cu 5pp la angajator.

Reducerea CAS are asigurate fonduri compensatorii în anul 2014 (prin scăderea investițiilor publice), însă pe anii viitori încă nu există surse precise de compensare.

Potrivit unor surse convergente din MF, ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov, ia în calcul schimbări drastice de filosofie fiscală, pe care ar urma să le supună analizei și opiniilor unor experți din afara spațiului de decizie guvernamentală.

Scenariile de lucru

Scenariile de lucru ale ministerului pleacă de la strategia fiscal-bugetară a actualului guvern (cu bătaie până în anul 2017), evaluează măsurile clasice de creștere a fiscalității și merg până la variante inovative, chiar spectaculoase.

Iată câteva dintre ele:

1, Creșterea impozitelor pe proprietate cu 25% în anul 2015 și cu încă 25% în anul 2016.

Măsură previzibilă, cu variantă de lucru ca impozitele să crească mai mult pentru proprietățile unde-și au sediul companiile.

2, Trecerea la impozitarea progresivă a veniturilor din anul 2016.

Strategia inițială a guvernului prevedea o schemă de impozitare de 8 – 12 – 16%.

Noile scenarii iau în calcul creșterea acestor cote, iar scenariul prevede 2 versiuni: una medie (12 – 16 – 20%) și un scenariu cu trend sumbru de 15 – 25 – 35%.

Este exclusă impozitarea progresivă din anul 2015, indiferent în ce cote, din cauza imposibilității tehnice de aplicare.

3, Impozitarea profiturilor.

Cel mai original scenariu care se ia în calcul este renunțarea la impozitul pe profit și trecerea la impozitarea cifrei de afaceri.

Cotele ar urma să fie aplicate sectorial, cu valori cuprinse între 1 și 6%.

Dilema din MF se oprește, însă, la cât de fezabilă ar fi această măsură din perspectiva legislației europene.

4, Ca o măsură compensatorie pentru acționari, pentru impozitarea cifrei de afaceri – într-un astfel de scenariu ar urma să scadă impozitul pe dividende, de la 16 la 5%.

5, Amnistie fiscală: cu așa ceva seamănă unul din scenariile menite să recapitalizeze economia și să încurajeze scoaterea la suprafață a banilor negri produși până acum.

Acest scenariu prevede o impozitare cu 7-8 procente a banilor imposibil de justificat dar scoși la lumină și aduși în conturi transparente.

Important: Aceste scenarii sunt luate în calcul pentru o perioadă de 3-5 ani, cu perspectiva de-a păstra reducerea CAS și de a rectifica în jos TVA la produsele alimentare, însă dilemele de la departamentul pentru Buget din minister se învârt în jurul măsurilor care să poată fi aplicate, din punct de vedere tehnic, pentru anul 2015, dincolo de agitația care va cuprinde cabinetul după alegeri, indiferent dacă premierul câștigă sau nu alegerile.

Reacția Ministerului de Finanțe

Marți, 27 octombrie, Ministerul de Finanțe a emis un comunicat general – reacție la declarațiile pe care un un candidat la alegerile prezidențiale (Klaus Iohannis) le-a făcut la finele săptămânii trecute cu privire la informațiile pe care le are privind scenariile fiscalității post-electorale.

”Guvernul își asumă și susține cu tărie scăderea cotei CAS cu 5 puncte procentuale pentru angajatori. CAS redus se va aplica în continuare, așa cum ne-am angajat. Avem resurse pentru compensarea aplicării acestei măsuri.

Referitor la impozitul pe mijloacele de transport și la impozitul pe teren, în proiectul noului Cod fiscal, aflat în lucru, se are în vedere menținerea prevederilor din Codul fiscal aflat în vigoare. Prin urmare, și în acest caz afirmațiile susținute sunt false și nu au legătură cu realitatea.”se spune în comunicatul semnat de însuși ministrul de Finanțe, Ioana Petrescu.

Comunicatul conține însă și o altă propoziție : ”Vreau să precizez ferm că, din punctul meu de vedere, nu există nicio intenție cu privire la schimbarea cotei unice de impozitare de 16% ! ”. Semnul exclamării îi aparține Dnei ministru Ioana Petrescu.

Sursele cursdeguvernare.ro din Ministerul de Finanțe spun însă că precizarea ministrului privind cota unică provine din aceea că scenariile la care se lucrează pentru viitoarea fiscalitate se fac la departamentul pentru Buget al ministrului delagat Vâlcov, iar ministrul Ioana Petrescu nu are nicio legătură cu elaborarea bugetului pe anul 2015 și cu atât mai puțin cu fiscalitatea pe anii următori.

De altfel, reacția de luni a ministerului a survenit la două zile de la declarațiile lui Klaus Iohannis și imediat după ce primele informații privind scenariile la care se lucrează au răzbătut în presă: prima mențiune privind lucrul pe impozitele viitoare a apărut, pe date generale și vagi, dar certe, pe publicația Hotnews (AICI), luni, înainte de prânz.

Problemele Ministerului de Finanțe

Ministerul de Finanțe are de acoperit atât în anul 2015 cât și în următorii 2 ani o situație bugetară complicată, provenită atât din măsurile luate în anul 2014, cât și din recesiunea care a efectat România în două trimestre din acest an.
Cel puțin pentru anul 2015, guvernul trebuie să găsească în plus o sumă cuprinsă între 15 și 17 miliarde de lei.

1-, acoperirea compensării a circa 5 miliarde de lei rezultate din scăderea CAS

2, scăderea deficitului bugetar de la 2,2 ținta pe 2014 la 1,4 în anul 2015

3, Imposibilitatea de-a mai tăia de la investiții în anii următori prin necesitatea de-a asigura alocările pentru cofinanțarea fondurilor europene.

4, Necesitatea de-a crește bugetul de Apărare, potrivit noii conjuncturi regionale și angajamentelor luate în această vară față de aliații militari

5, Anul 2015 este vârful de plată la împrumuturile luate în anii crizei convenite cu troica FMI-BM-CE. De altfel, imediat după alegeri, este programată o vizită în România a reprezentanților troicii, după ce aceștia au plecat de la ultima întâlnire fără o evaluare (atitudine provocată de imposibilitatea guvernului de-a prezenta calcule convingătoare de sustenabilitate a reducerii CAS). A urmat întâlnirea pe terenul neutru de la Bruxelle în luna septembrie, și va urma o întâlnire programată la finele lunii noiembrie, după alegerile care ar politiza orice dezbatere tehnică.

6, Deși calculele de sustenabilitate a reducerii CAS nu au fost prezentate în spațiul public pentru a liniști mediul de afaceri care se așteaptă la creșterea fiscalității, surse din Ministerul de Finanțe spun că un calcul de impact executat în minister s-a făcut după următorul scenariu:

Scăderea CAS e compensabilă fără creșterea fiscalității doar în cazul că această măsură ar scoate la lumină din economia neagră și gri locuri de muncă de 1,2 miliarde de euro.

Notă: cursdeguvernare.ro va reveni zilele următoare cu un articol privind presiunile pe care fiscul le pune pe companiile care operează la vedere într-o piață internă distorsionată de infracțiunile scăpate de sub control, și privind zona largă a pierderilor bugetare la care autoritățile nici nu îndrăznesc să privească.

O veste

Cifrele pentru trimestrul al treilea, așteptate cu sufletul la gură de întreaga economie și programate să fie anunțate între cele două tururi de scrutin de către INS i-ar putea surprinde mai ales pe analiștii pesimiști.

Aceleași surse din Ministerul Finanțelor dau ca sigură o creștere economică – e drept foarte mică – pe T3, iar Institutul Național de Statistică va anunța ieșirea din recesiune tehnică. Așa cum s-a întâmplat în ultimii 3 ani, agricultura e cea care va înclina balanța cifrelor.

Publicat la data de 28.10.2014 .

Un raspuns

  1. Cetatean european
    28.10.2014, 1:25 pm

    Daca Institutul Național de Statistică va anunța ieșirea din recesiune tehnică, am unele retineri. Nu cred, pana nu vad cifrele confirmate si de EUROSTAT.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

M.R. Ungureanu – noul șef al SIE, în pofida PSD: Miza din politică din spatele votului tehnic

ponta-sarbu-ungureanu. Mihai Răzvan Ungureanu – fostul director al SIE și fost premier după ce a demisionat din fruntea Serviciului, a obținut, marți seara, voturile necesare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Noi informații privind fiscalitatea viitoare și bugetul anului 2015

ponta petrescu Informațiile publicate în premieră de cursdeguvernare.ro în urmă cu 2 săptămâni privind versiunile de fiscalitate care se elaborează la Ministerul Finanțelor sunt confirmate de...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Culise / Tudor Chiuariu și Ovidiu Puțura – favoriți la postul de ministru. De ce renunță Mona Pivniceru

mona pivniceru Decizia Monei Pivniceru de a renunța la postul de ministru (și a merge pe un post de judecător la Curtea Constituțională) are o explicație...Citeste mai departe »
valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Criza de legitimitate şi nevoia unui discurs refondator al Uniunii Europene

Puncte cheie: După eşecul Tratatului Constituţional din 2005, respins (surprinzător, în contextul optimist de atunci) în referendumurile din Franţa şi Olanda, Uniunea Europeană a...Citeste mai departe »

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Valentin Lazea / Modele economice de dezvoltare şi influenţarea percepţiei publice

Într-o prezentare recentă făcută de o echipă a FMI (“How to Get Back on the Fast Track?”) se găseşte un grafic care spune mai...Citeste mai departe »

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Cristian Grosu / România paralelă: rahatul în care a călcat guvernul Cioloș

Scandalul dezifectanților dialuați suprapus pe raportările false ale infecțiilor din spitale – precum și monopolul de facto pe care firma Hexi îl are pe...Citeste mai departe »

Comentarii

Valentin Naumescu / Criza de legitimitate şi nevoia unui discurs refondator al Uniunii Europene

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După eşecul Tratatului Constituţional din 2005, respins (surprinzător, în contextul optimist de atunci) în referendumurile din Franţa şi Olanda, Uniunea Europeană a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Modele economice de dezvoltare şi influenţarea percepţiei publice

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Într-o prezentare recentă făcută de o echipă a FMI (“How to Get Back on the Fast Track?”) se găseşte un grafic care spune mai...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România paralelă: rahatul în care a călcat guvernul Cioloș

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Scandalul dezifectanților dialuați suprapus pe raportările false ale infecțiilor din spitale – precum și monopolul de facto pe care firma Hexi îl are pe...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Treaba băncii centrale este să plece cu băutura…

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

…chiar inainte sa inceapa petrecerea. Cam asta ar fi traducerea adaptata a unei glume facute de unul dintre presedintii Fed,  William McChesney Martin, care...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / În apărarea Europei: De ce şi cum trebuie combătut euroscepticismul

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos au fost inspirate de un studiu lansat recent de Institutul European din România, intitulat “Combaterea euroscepticismului, extremismului/radicalizării şi consolidarea încrederii...Citeste mai departe »

Măsura uitată a Guvernului Boc: supraimpozitarea economisirii asemeni speculațiilor financiare. Efecte

mp21

Marin Pana

În goana după banii necesari procesului de echilibrare bugetară, Guvernul Boc a redus cu 25% salariile bugetarilor, a majorat TVA de la 19% la...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Autodiscreditarea SRI și Europa teroristă

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O problemă falsă și perfidă – în spațiul de discuție european : renunțăm la ”confort și libertăți individuale” (să se observe că pe primul...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Reversul medaliei investițiilor străine

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Cei care sunteti familiarizati cu comentariile mele stiti ca sunt un avocat al cresterii atractivitatii Romaniei pentru investitiile straine directe. Nu este de conceput...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / 20 de contra-argumente la darea în plată

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Ce vină avem noi, ceilalți debitori? Dar noi, cei care am plătit la greu pană acum ratele, sau noi, cei care vrem să luăm...Citeste mai departe »

Avatarurile creditelor în franci elvețieni

mp21

Marin Pana

Achiziția de case cu rate inițial mici în franci elvețieni seamănă cu o vorbă englezească: ”Anticipation is half the fun”. Prin urmare, din două...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Lumea dobânzilor ultra-mici; dobânzi negative ?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Traim vremuri exceptionale. Sunt date in economia globala ce deconcerteaza. Sa ne gandim la dinamica unor variabile cheie ca inflatie, volum de lichiditati/injectii masive...Citeste mai departe »

Ionuț Dumitru / „Darea în plată” – populism vs. rațiune

ionut-dumitru

Ionut Dumitru

* Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului si nu implica institutiile cu care acesta este asociat La sfarsitul lunii noiembrie 2015 s-a adoptat...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / Clasa săracă merge-n paradis, clasa avută – în paradisuri fiscale și la Davos. Clasa de mijloc merge la bancă

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Represiunea financiară. Noua realitate economică și clasa de mijloc Represiunea financiară prezentă este o consecință a hiper-monetarismului global emis de marile bănci centrale, într-un...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Euro, un edificiu cu bulină roșie

Aurelian-Dochia-

Aurelian Dochia

O buna parte a economistilor care s-au exprimat pe aceasta tema considera ca Romania nu este pe deplin pregatita pentru aderarea la moneda comuna...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu-

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Justiția mea și justiția celorlalți

Dumnezeu să-l odihnească pe Gil. Cu vocea aia a lui minunată cu tot. ”Cristi, nu mă pot băga oficial, mă termină ăștia. Dar vreau...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română