vineri

19 aprilie, 2024

4 iunie, 2016

tiff_gala_deschidere-672x372Evenimentele culturale româneşti, între care se numără şi Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), sunt cunoscute pe plan internaţional şi reprezintă o destinaţie atât pentru turiştii pasionaţi de cultură, cât şi pentru profesioniştii din diverse sectoare culturale, potrivit datelor Tripsta.

Dintre evenimentele culturale româneşti care atrag un număr important de turişti străini fac parte:

  • Bienala de la Bucureşti (25 mai – 22 iulie 2014)
  • Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF (29 mai – 7 iunie 2015)
  • Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu – FITS (12 – 21 iunie 2015)
  • Festivalul Internaţional „George Enescu” (30 august – 20 septembrie 2016)

Suedezii apreciază Festivalul de Film Transilvania

Ziua de Cluj face o analiză a celor care au venit la TIFF, remarcând din datele Tripsta faptul că turiștii europeni şi-au rezervat zborurile către Cluj cu peste 40 de zile înaintea plecării, pentru sejururi medii cu durata de cinci zile.


Grecii (14%) au ştiut cu 65 de zile în avans că vor participa la TIFF, moment în care şi-au rezervat şi zborurile pentru călătorii cu durata medie de 10 zile la Cluj. Pe de altă parte, românii au reprezentat 14% din numărul total de turişti care şi-au rezervat zboruri pentru a merge la Cluj pentru a participa la TIFF. Aceştia au rezervat cu 12 zile în avans pentru a petrece în medie trei zile la festival.

Cei mai mulţi turişti care au venit din străinătate pentru a participa la TIFF au fost suedezi (58%) – care au efectuat deplasări cu durata de patru zile, rezervându-şi zborurile cu 45 de zile în avans -, dar şi greci şi portughezi (14% fiecare).

Impactul TIFF în economia locală: 7,5 milioane euro

Un studiu al Facultății de Business din cadrul Universității Babeș-Bolyai evaluează la 7,5 milioane de euro impactul Festivalului de Film Transilvania (TIFF) asupra economiei locale. Autorii studiului au analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele și impozitele locale generate de activitățile în directă legătură cu acesta, dar și banii cheltuiți de participanți.

Potrivit studiului UBB, turiștii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri și pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopți, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turiști văd cel puțin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puțin 3 filme.


„Acestora le rămâne și suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieși în oraș alături de prieteni (57,9%) — ceea ce înseamnă că 66% dintre turiștii atrași la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraș. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei/persoană pentru masă, la care se adaugă costul biletului la film și transportul. În plus, aproximativ 20% dintre turiști sunt public nou, veniți pentru prima dată la Cluj datorită TIFF”, se arată în studiu.

La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenți. Clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează și alte activități cu prilejul ieșirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri și servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.

Studiul a măsurat și percepțiile participanților cu privire la impactul festivalului asupra economiei și scenei culturale locale. Astfel, majoritatea respondenților consideră că TIFF atrage investiții în oraș și încurajează localnicii să dezvolte noi activități economice, dar și că introduce problema infrastructurii pe agenda autorităților locale.

Britanicii vin la Festivalul Enescu, de la București

În ceea ce priveşte Festivalul Internaţional „George Enescu”, a cărui ediţie de anul acesta se va desfăşura între 30 august şi 20 septembrie, nu există disponibile studii privind impactul economic.

Academia de Studii Economice a realizat o cercetare asupra interesului legat de festival- număr articole publicate în presa internațională, căutări pe Google etc.

Datele Tripsta arată însă că majoritatea turiştilor străini şi-au rezervat zborurile spre București cu 35 până la 81 de zile în avans, plănuind să petreacă la eveniment între trei şi 12 zile.

Cel mai mare număr de călători străini care vin la Festivalul Internaţional „George Enescu” călătoresc cu avionul către Bucureşti din Marea Britanie (20%), Germania (10%), Cehia, Grecia şi Turcia (7% fiecare), Italia (5%) şi Austria, Cipru şi Portugalia (4% fiecare) şi Franţa (3%), în timp ce alţii – români şi străini (26%) – vin în Capitală dinspre alte destinaţii.

Turiştii care şi-au plănuit deplasarea la Festivalul Enescu cu cel mai mult timp în avans sunt din Germania, ei rezervându-şi zborurile cu 81 de zile înaintea plecării, pentru sejururi medii de 12 zile la Bucureşti, şi din Cehia (zboruri rezervate cu 56 de zile în avans pentru sejururi cu durata medie de trei zile).

La fel ca şi turiştii germani, britanicii intenţionează să petreacă 12 zile la Bucureşti în perioada festivalului de muzică clasică, însă aceştia şi-au rezervat zborurile puţin mai târziu, cu doar 54 de zile în avans.

În 2015, cu ocazia Festivalului Enescu au venit la București 20.000 de turiști străini.

Spre comparație, Munchenul este vizitat, din 1990 încoace, de peste 6 milioane de turiști străini cu ocazia Oktoberfest.

Date despre vizitatorii bienalei București

Cu ocazia bienalei de la București, turiştii străini şi-au rezervat călătoriile cu 33 de zile în avans, petrecând cu această ocazie circa două săptămâni în România (13 zile).

Cel mai din timp au planificat călătoria la bienală – cu 46 de zile înainte de data plecării – turiştii din Norvegia, care au petrecut cu această ocazie şi cele mai lungi vacanţe în România, de circa 20 de zile. La polul opus s-au aflat turcii, care şi-au rezervat zborurile cu numai 12 zile înainte de eveniment şi au petrecut în medie o săptămână la Bucureşti.

Bienala bucureşteană a atras numeroşi turişti, majoritatea plecând spre România din Marea Britanie (13%), Grecia (10%), Germania (7%), Turcia şi Norvegia (6% fiecare), Austria (5%), Cehia, Spania, Franţa şi Olanda (4% fiecare), în timp ce restul (37%) au venit la Bucureşti călătorind dinspre alte destinaţii.

În 2005, doi antreprenori au lansat în Atena, Grecia, un start-up numit iniţial Travelplanet24. În prezent, agenţia de turism online Tripsta este unul dintre cei mai mari şi recunoscuţi lideri ai industriei de profil.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: