Euroalegeri / Interviu Guy Verhofstadt – președintele ALDE: În Europa, criza economică este mai mult o consecință a crizei politice

de Anne-Marie Blajan | 8.4.2014 .

Guy Verhofstadt – președintele Alianța Liberalilor și Democraților din Parlamentul European (ALDE), a făcut luni o vizită electorală în România. Aflată între două mari blocuri politice care-și dispută puterea în Parlamentul European (Popularii și Social-Democrații), ALDE speră că va arbitra în marile decizii. Liderul liberalilor europeni a explicat, pentru cursdeguvernare.ro, viziunea de pe care și-a depus candidatura la Președinția Comisiei, împotriva ”greilor” susținuți de Merkel și Hollande: Jean Claude Junker (PPE) și Martin Schulz (S&D).

***

cursdeguvernare.ro: Vorbiţi direct despre o Europă federală, iar ascultându-vă, mă gândeam că sunteţi fie un euro-visător, fie foarte curajos în această perioadă în care nimeni nu mai vorbeşte despre o mai mare integrare a Europei, politicienii evită acest subiect sensibil.

Guy Verhofstadt: Da, dar mai înainte trebuie să vă spun că visele pot deveni realitate. Doar dacă ai un vis poţi avea o viziune, iar viziunea să devină realitate. Iar oamenii care nu visează nu pot avea viziuni şi planuri.

În cazul meu nu este acea conotaţie negativă, „e un visător, o persoană care nu e cu picioarele pe pământ”, ci este ceea ce avem nevoie acum. Să dezvoltăm o viziune pentru viitor, iar asta ne lipseşte acum.

Politicienii sunt acum mult prea prinşi în detalii şi nu văd imaginea generală pentru viitor.

cursdeguvernare.ro: Nu vă asumaţi însă un risc mai mare în campanie decât competitorii dvs., domnii Junker şi Schulz, pentru că vorbiţi acum despre federalism, când europenii nu vor să dea mai multe puteri Europei?

Guy Verhofstadt: Oamenii au nevoie de asta, de o viziune. Dacă nu, politicienii cu o viziune pentru viitor vor cădea, aşa cum se întâmplă acum, sub influenţa euroscepticilor.

Lucrurile sunt clare: Jumătate dintre ţările europene sunt conduse de conservatori, iar jumătate sunt conduse de socialişti. Şi pare să nu existe nicio diferenţă. Folosesc şi apără, în principal, reţetele trecutului.

Junker şi conservatorii sunt pentru păstrarea statu-quo-ului, iar de partea cealaltă, socialiştii, spun că e nevoie de mai multe datorii să ieşim din criză. Însă datoriile au fost una dintre cauzele acestei crize. Aşa că avem nevoie de o nouă abordare.

Oamenii înţeleg că această criză a fost prost administrată de ei, de socialişti şi populari, şi că avem nevoie de o alternativă pentru soluţionarea crizei. Iar alternativa noastră se bazează pe două coordonate: disciplină fiscală, pe care o avem, şi a doua – pe care nu o avem – este o strategie de creştere economică, un proces de o mai mare integrare în Uniunea Europeană, o Europă mai integrată ca motor al creșterii economice.

Altfel spus, în loc să folosim bani, folosim o mai mare integrare: uniunea bancară, pentru ca banii să circule din nou în economie, o piață de capital unică – ca să avem lichiditate, ca dobânzile să poată scădea, o politică energetică comună – pentru ca prețurile la energie să scadă, o piaţă internă mai funcţională pentru servicii digitale – ca şi Europa să poată dezvolta o companie de genul Google, Twitter, Facebook, ceea ce nu se întâmplă acum.

Aceasta este strategia pentru viitor, integrezi mai mult cele 500 de milioane de oameni în structura ce se numeşte Uniune Europeană şi aşa ieşi din criză. Nu prin întoarcerea în trecut.

cursdeguvernare.ro: Nu credeţi că momentul când europenii erau dispuşi la o mai mare integrare, de teama disoluţiei monedei euro, a fost ratat?

Guy Verhofstadt: Politicienii sunt responsabili să revigoreze această dorinţă, lidership-ul Europei este responsabil de asta. Şi de aceea şi candidez, să schimb conducerea. Domnul Barroso trebuie să pună asta în discuţie. Şi asta nu printr-unul sau două documente, ci prin pachete legislative.

Doar Comisia are dreptul de iniţiativă legislativă, doar Comisia poate propune Consiliului şi Parlamentului legislaţie, iar Comisia poate obliga statele membre să respecte regulile. A făcut-o în mai multe ocazii, pe mai multe teme, dar nu a făcut suficient.

cursdeguvernare.ro: Mulţi analişti vorbesc despre pericolul pe care îl reprezintă extremiştii şi euroscepticii. Chiar sunt ei un real pericol, au ei putere să influenţeze deciziile la nivel european?

Guy Verhofstadt: Dacă majoritatea oamenilor ar fi de acord cu ei ar însemna sfârşitul Uniunii. Când ei încep să aibă succes, oricât de mic, atunci politicenii obişnuiţi, de celelalte orientări, încep să le preia discursul. Acesta este pentru mine pericolul. Nu înţeleg de ce o fac, pentru că – aşa cum ştium – originalul este întotdeauna mai atractiv decât copia.

Temerea mea este că partidele politice din main stream văd succesul populiştilor – extremiştilor, euroscepticilor – şi atunci le adoptă discursul.

Comisia nu trebuie să fie un secretariat al Consiliului, ci un guvern european

cursdeguvernare.ro: Candidați. Ce aţi face diferit de domnul Barroso, dacă aţi fi ales în funcţia de preşedinte al Comisiei Europene?

Guy Verhofstadt: Modul în care a guvernat Europa. Aş face Comisia să nu fie un secretariat al Consiliului European, ci o instituţie în sine, ca un guvern al Europei.

cursdeguvernare.ro: Cum aţi putea face asta în confruntarea cu lideri naţionali atât de puternici?

Guy Verhofstadt: Folosind puterea pe care o ai ca instituţie. Problema nu este că nu are putere, Comisia are putere, am explicat mai devreme, dar nu o foloseşte. Este o problemă de a-şi folosi puterea.

cursdeguvernare.ro: Și v-aţi putea folosi puterea mai bine decât domnul Barroso, care este în aceeaşi familie politică a cancelarului Angela Merkel, sau decât domnul Schulz, în familia politică a lui Francois Hollande?

Guy Verhofsdtadt: Da, cred că da. În orice caz, convingerea mea fermă este că aşa trebuie procedat, altfel, condamni Europa să nu îşi revină din criză. Pentru că această criză nu este doar una economică, originea ei este într-o criză politică. Consecinţele sunt economice, originile sunt politice.

Altfel nu ai putea explica de ce toţi au ieşit din criză, japonezii, americanii, iar singurii care nu au ieşit din criză sunt europenii. De ce doar Europa rămâne adâncită în criză?

Pentru că nu suntem pe deplin integraţi, pentru că nu folosim din plin avantajele acestui contient de 500 de milioane de oameni. De aceeea este nevoie de o viziune de viitor în care integrarea să fie un motor pentru creştere economică.

cursdeguvernare.ro: Şi totuşi, sondajele arată că PPE şi S&D conduc în preferinţele electoratului, iar preşedintele Comisiei ar putea fi domnul Schulz sau domnul Junker. Cum va evaluaţi şansele în acest context? 

Guy Verhostadt: Ei au nevoie de majoritate, o majoritate pe care nu o au. De aceea trebuie să lucreze cu noi. Suntem al treilea grup politic şi cred cu tărie că vom continua să fim al treilea grup din Parlamentul European. Şi suntem puntea între ei, le va fi greu, dacă nu imposibil să creeze o majoritate.

cursdeguvernare.ro: Dar vedeţi ca, în contextul negocierilor, unul dintre cei doi contracandidaţi să cedeze şi să dea liberalilor preşedinţia Comisiei?

Guy Verhofstadt: Nu şti niciodată. Dacă se vor bloca unul pe celălalt, totul este posibil. Dar nu asta este important pentru moment. Ceea ce este acum important este să revenim după alegeri cât mai puternici, pentru ca poziţia noastră în negocieri să fie puternică. Restul sunt speculaţii. Ştii cum intri în negocieri, nu ştii cum ieşi.

Ideea că liberalii români vor în PPE este ca monstrul din Loch Ness: reapare periodic

cursdeguvernare.ro: Aţi fost îngrijorat când liberalii români au avut discuţii cu PPE pentru afiliere?

Guy Verhofstadt: Este ca Loch Ness. Am râs împreună cu Crin (n.r. Antonescu) şi am spus că e precum monstrul din Loch Ness – dispare, reapare, dispare, reapare. El a spus că nu este adevărtat, că este o tâmpenie, iar eu spun că suntem o familie, PNL sunt fraţii noştri.

Am lucrat cu PNL de la revoluţie, am fost primii care am trimis PNL un camion cu computere, în ianuarie 1990. Apoi, după mineriadă, când au intrat în sediiul PNL şi au distrus totul, am trimis un al doilea camion. Iar Radio Contact a fost o iniţiativă comună. Totul face să fim o familie, cu puternice legături. Iar astfel de familii nu se despart.

cursdeguvernare.ro: Excludeți, deci, o trădare? Sunteţi sigur de fidelitatea lor?

Guy Verhofstadt: Da, sigur.

curs de guvernare.ro: Pentru că noi, în România, suntem obişnuiţi cu trădarea în politică.

Guy Verhofstadt: Da, dar nu este cazul lor. Sunt sigur de grupul de liberali din ALDE, de eurodeputaţi.

Publicat la data de 8.4.2014 .

Un raspuns

  1. Caliman Eugen - analist de provincie
    10.4.2014, 4:22 pm

    Ce simplu-i totul:lipseste o viziune…
    Din pacate, la nivel national si de UE, lipseste orice viziune si proiect de dezvoltare economica a flancului sudic.
    Afara de analize si critici, nu s-a adus la suprafata nici un proiect de constructie industriala a tarilor inapoiate si nici UE, ca Uniune Politica, nu este capabila de asa ceva.
    In fiecare perioada de alegeri nationale sau europene, acelasi vom face, vom drege – iar stagnarea nationala si unionala au devenit de durata!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

În interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu cu analistul Igor Boțan / Șansele unei țări blocate politic și economic. Nici gazoductul Iași-Ungheni nu merge. România poate juca un rol mare. Singura armă a Rusiei în Moldova a rămas propaganda

Aflat săptămâna trecută în România, analistul politic Igor Boţan, director executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă de la Chișinău, a acordat un interviu cursdeguvernare.ro...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română