Efectele deducerilor – de pensie, de abuz și de democrație: Când pensiile cresc (în 2017!) cu 25%, salariile cu cât și de unde ar trebui să crească?

de Marin Pana | 8.2.2017 .

Între deducerile la impozitarea pensiilor, la trimiterea abuzului în serviciu în penal și aplicarea parțială a democrației există o legătură materială cât se poate de concretă. Și, mai ales, cuantificabilă în bani. Bazată pe conivența de facto a două părți beneficiare ale societății și cu partiparea excepțională a unei părți plătitoare. Mecanismul este prezentat în cele ce urmează :

Conform legii 227/2015, aplicată de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din pensii se plăteau, drept impozite către bugetele de stat:

-contribuția de asigurare de sanatate (CASS) de 5,5 % pentru sumele care depașeau valoarea punctului de pensie (majorată de la începutul acestui an de la 871,70 lei la 917.50 lei)

-impozitul pe venit, calculat prin aplicarea cotei unice de 16% la ce mai rămâne din pensie după deducerea de 1.100 lei și a impozitului CASS prezentat mai sus.

Conform legii 2/2017, votată pe 5 ianuarie 2017 și aplicată de la 1 februarie 2017 pentru veniturile din pensii nu se mai plătesc drept impozite către bugetele de stat sume aferente CASS iar deducerea la impozitarea venitului a fost majorată la 2.000 de lei.

Rezultatul concret al acestor modificări este prezentat mai jos, unde creșterea punctului de pensie cu exact 5,25% a simplificat mult prezentarea, o pensie de 1.900 de lei din 2016 ajungând exact la 2.000 de lei în 2017.

Reamintim că, potrivit promisiunilor din programul electoral, de la data de 1 iulie 2017 pensia brută ar urma să se majoreze din nou cu 9%. Ceea ce ar face ca pensia de 2.000 de lei prezentată mai sus să crească la 2.180 de lei brut și 2.151 lei net (doar cu 7,6%, deoarece se va manifesta din nou efectul impozitării cu 16% peste cota de 2.000 de lei).

Una peste alta, în iulie 2017 față de decembrie 2016, pensia primită ca bani în mână va crește de la 1.724 lei la 2.151 lei, ceea ce înseamnă aproape cu 25%. Ceea ce explică, de fapt, poziția celor care au ieșit din activitate și rezultatul alegerilor soldate cu majoritatea solidă din Parlament. Dar și poziția celor aleși, care se simt îndreptățiți și ei la o deducere.

Deducere, care, păstrând proporțiile, nu poate fi de 2.000 de lei ci de 200.000 de lei. 1 la 100 pare destul de logic din perspectiva reprezentativității într-o democrație modernă. În care plătești sau nu plătești impozit (pe bază de liberte, egalite, fraternite) votezi. Păi, ce să votezi ? Să nu plătești impozite, logic, că de-aia are statul angajați (ce-i drept, mai puțin activi la vot), să-i taxeze și să le ia banii, să se ajungă la toată lumea.

Cârcotașilor bazați pe clișee le oferim o temă de cercetare: cum vor fi înlocuiți în veniturile bugetare cei 165 de lei din tabelul de mai sus (194 de lei salvați de la impozitare minus cei 29 de lei reintroduși în

taxare la mijlocul anului), mai exact cum se va achita nota de plată a exuberanțelor deductive pe următorii ani și până când se va face plata ?

Deocamdată, plata directă pe 2017, dincolo de cea de creștere a costurilor de finanțare a datoriei publice cauzate de deficitul de democrație deja stabilit în imaginea de plan internațional (vezi poziția celor șase ambasade și a UE), o vor face cei ieșiți la proteste în ceasul al treisprezecelea și urmașii, urmașilor lor, în funcție de necesitățile reieșite din execuția bugetară.

Publicat la data de 8.2.2017 .

8 comentarii

  1. MAYA
    8.2.2017, 12:07 pm

    Si daca acoperirea sumei s-ar face din aplicarea impozitului progresiv pe salarii? Atitudinea PSD fata de corporatisti si multinationale este evidenta. Acolo aplicarea progresivului ar aduce bani multi la buget, fiind si angajatorii care ofera cele mai mari salarii din piata.

  2. Ștefan A.
    8.2.2017, 12:35 pm

    Sa cresti o pensie din un sut cu 24% , e posibil doar in Romania .
    Dar ar fi mult mai instructiv sa refaceti calculele pentru pensile celor pensionati la virste de 40-45 de ani si cu valoarea neta a pensiei speciale de la 7.000 lei in sus .
    Nu de alta dar sa priceapa si cititorul comun cine conduce in realitate aceasta natiune si de unde se aprinde fitilul famimentului financiar bugetar al statului roman.

  3. Un postac
    8.2.2017, 7:36 pm

    Un mare economist ca Marin Pana ar putea sesiza ca o crestere de 25% a pensiei poate fi usor argumentata prin anomaliilor actuale:valoarea foarte mica a punctului de pensie in raport cu salariul mediu, valoarea foarte mica a pensiilor normale in raport cu pensiile speciale si cu raportul anormal intre capital si munca. Dupa ce vom regla aceste derapaje putem privi cu intensitate la respectarea legitatilor economice subliniate de marii economisti.

  4. Alex
    9.2.2017, 11:31 am

    Titlul mi se pare rauvoitor. Nu toate pensiile cresc cu 25% ci doar cele mari si foarte mari carora li s-a eliminat CASS si partial impizitul. Daca refaceti calculele proportional cu toate pensiile si cresterile fiecarui segment in parte, procentele s-ar putea sa fie undeva in intervalul 15-20%.

  5. Cami
    10.2.2017, 9:47 pm

    Impozitarea progresiva este o greseala. De ce cel care, prin forte proprii pana la urma (a studiat mai mult, e mai competent, mai inteligent, etc), are un venit mai mare, sa plateasca un procent superior statului? Cu ce l-a ajutat statul ca sa obtina un venit mai mare? De ce sa nu fie impozitate veniturile sub 2000 lei? Nu e normal. Cota procentuala trebuie sa fie ACEASI pentru toata lumea, indiferent daca are minim pe economie sau de 100 de ori minimul pe economie.

  6. i Zara
    14.2.2017, 2:21 pm

    E normal sa iei de la cei care au mai mult si sa dai la cei care au insuficient pentru un trai decent. Acest lucru normal de reducere a discrepantelor astronomice a scos pe multi in strada, dar e indecent sa demonstrezi impotriva saracilor si pentru avantajele bogatilor.

    • gerula
      10.3.2017, 4:27 pm

      Dupa acelasi rationament, e normal sa iei de la cei care lucreaza si sa le dai celor care nu muncesc? Istoria a demonstrat ca politica comunista nu duce decat la un singur rezultat: nimeni nu va mai fi interesat sa munceasca, doar sa agoniseasca prin metode ‘alternative’, care nu sunt impozitate.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Gestiunea dezastruoasă a unei creșteri economice spectaculoase: în loc de consolidare, îndatorare

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primul semestru al acestui an un deficit de 2.745 milioane euro, cu 40% mai mare...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avans rapid al inflației – o alimentează prețurile administrate

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în iulie 2017 o creştere prețurilor faţă de luna precedentă de 0,32%, cea mai mare valoare...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Obsesia guvernului pentru Pilonul II de pensii: o comparație a comisioanelor de administrare

Acuzațiile ministrului de Finanțe Ionuț Mișa la adresa administratorilor Pilonului II de pensii, formulate la finele săptămânii trecute configurează ideea că guvernul începe să...Citeste mai departe »

Marin Pana

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cum s-au distribuit creșterile salariale în economia națională. Puterea de cumpărare – 1.017 euro pe lună

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna iunie 2017 a fost de 3.313 de lei cu 0,8% mai mic faţă de luna...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română