Efectele deducerilor – de pensie, de abuz și de democrație: Când pensiile cresc (în 2017!) cu 25%, salariile cu cât și de unde ar trebui să crească?

de Marin Pana | 8.2.2017 .

Între deducerile la impozitarea pensiilor, la trimiterea abuzului în serviciu în penal și aplicarea parțială a democrației există o legătură materială cât se poate de concretă. Și, mai ales, cuantificabilă în bani. Bazată pe conivența de facto a două părți beneficiare ale societății și cu partiparea excepțională a unei părți plătitoare. Mecanismul este prezentat în cele ce urmează :

Conform legii 227/2015, aplicată de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din pensii se plăteau, drept impozite către bugetele de stat:

-contribuția de asigurare de sanatate (CASS) de 5,5 % pentru sumele care depașeau valoarea punctului de pensie (majorată de la începutul acestui an de la 871,70 lei la 917.50 lei)

-impozitul pe venit, calculat prin aplicarea cotei unice de 16% la ce mai rămâne din pensie după deducerea de 1.100 lei și a impozitului CASS prezentat mai sus.

Conform legii 2/2017, votată pe 5 ianuarie 2017 și aplicată de la 1 februarie 2017 pentru veniturile din pensii nu se mai plătesc drept impozite către bugetele de stat sume aferente CASS iar deducerea la impozitarea venitului a fost majorată la 2.000 de lei.

Rezultatul concret al acestor modificări este prezentat mai jos, unde creșterea punctului de pensie cu exact 5,25% a simplificat mult prezentarea, o pensie de 1.900 de lei din 2016 ajungând exact la 2.000 de lei în 2017.

Reamintim că, potrivit promisiunilor din programul electoral, de la data de 1 iulie 2017 pensia brută ar urma să se majoreze din nou cu 9%. Ceea ce ar face ca pensia de 2.000 de lei prezentată mai sus să crească la 2.180 de lei brut și 2.151 lei net (doar cu 7,6%, deoarece se va manifesta din nou efectul impozitării cu 16% peste cota de 2.000 de lei).

Una peste alta, în iulie 2017 față de decembrie 2016, pensia primită ca bani în mână va crește de la 1.724 lei la 2.151 lei, ceea ce înseamnă aproape cu 25%. Ceea ce explică, de fapt, poziția celor care au ieșit din activitate și rezultatul alegerilor soldate cu majoritatea solidă din Parlament. Dar și poziția celor aleși, care se simt îndreptățiți și ei la o deducere.

Deducere, care, păstrând proporțiile, nu poate fi de 2.000 de lei ci de 200.000 de lei. 1 la 100 pare destul de logic din perspectiva reprezentativității într-o democrație modernă. În care plătești sau nu plătești impozit (pe bază de liberte, egalite, fraternite) votezi. Păi, ce să votezi ? Să nu plătești impozite, logic, că de-aia are statul angajați (ce-i drept, mai puțin activi la vot), să-i taxeze și să le ia banii, să se ajungă la toată lumea.

Cârcotașilor bazați pe clișee le oferim o temă de cercetare: cum vor fi înlocuiți în veniturile bugetare cei 165 de lei din tabelul de mai sus (194 de lei salvați de la impozitare minus cei 29 de lei reintroduși în

taxare la mijlocul anului), mai exact cum se va achita nota de plată a exuberanțelor deductive pe următorii ani și până când se va face plata ?

Deocamdată, plata directă pe 2017, dincolo de cea de creștere a costurilor de finanțare a datoriei publice cauzate de deficitul de democrație deja stabilit în imaginea de plan internațional (vezi poziția celor șase ambasade și a UE), o vor face cei ieșiți la proteste în ceasul al treisprezecelea și urmașii, urmașilor lor, în funcție de necesitățile reieșite din execuția bugetară.

Publicat la data de 8.2.2017 .

8 comentarii

  1. MAYA
    8.2.2017, 12:07 pm

    Si daca acoperirea sumei s-ar face din aplicarea impozitului progresiv pe salarii? Atitudinea PSD fata de corporatisti si multinationale este evidenta. Acolo aplicarea progresivului ar aduce bani multi la buget, fiind si angajatorii care ofera cele mai mari salarii din piata.

  2. Ștefan A.
    8.2.2017, 12:35 pm

    Sa cresti o pensie din un sut cu 24% , e posibil doar in Romania .
    Dar ar fi mult mai instructiv sa refaceti calculele pentru pensile celor pensionati la virste de 40-45 de ani si cu valoarea neta a pensiei speciale de la 7.000 lei in sus .
    Nu de alta dar sa priceapa si cititorul comun cine conduce in realitate aceasta natiune si de unde se aprinde fitilul famimentului financiar bugetar al statului roman.

  3. Un postac
    8.2.2017, 7:36 pm

    Un mare economist ca Marin Pana ar putea sesiza ca o crestere de 25% a pensiei poate fi usor argumentata prin anomaliilor actuale:valoarea foarte mica a punctului de pensie in raport cu salariul mediu, valoarea foarte mica a pensiilor normale in raport cu pensiile speciale si cu raportul anormal intre capital si munca. Dupa ce vom regla aceste derapaje putem privi cu intensitate la respectarea legitatilor economice subliniate de marii economisti.

  4. Alex
    9.2.2017, 11:31 am

    Titlul mi se pare rauvoitor. Nu toate pensiile cresc cu 25% ci doar cele mari si foarte mari carora li s-a eliminat CASS si partial impizitul. Daca refaceti calculele proportional cu toate pensiile si cresterile fiecarui segment in parte, procentele s-ar putea sa fie undeva in intervalul 15-20%.

  5. Cami
    10.2.2017, 9:47 pm

    Impozitarea progresiva este o greseala. De ce cel care, prin forte proprii pana la urma (a studiat mai mult, e mai competent, mai inteligent, etc), are un venit mai mare, sa plateasca un procent superior statului? Cu ce l-a ajutat statul ca sa obtina un venit mai mare? De ce sa nu fie impozitate veniturile sub 2000 lei? Nu e normal. Cota procentuala trebuie sa fie ACEASI pentru toata lumea, indiferent daca are minim pe economie sau de 100 de ori minimul pe economie.

  6. i Zara
    14.2.2017, 2:21 pm

    E normal sa iei de la cei care au mai mult si sa dai la cei care au insuficient pentru un trai decent. Acest lucru normal de reducere a discrepantelor astronomice a scos pe multi in strada, dar e indecent sa demonstrezi impotriva saracilor si pentru avantajele bogatilor.

    • gerula
      10.3.2017, 4:27 pm

      Dupa acelasi rationament, e normal sa iei de la cei care lucreaza si sa le dai celor care nu muncesc? Istoria a demonstrat ca politica comunista nu duce decat la un singur rezultat: nimeni nu va mai fi interesat sa munceasca, doar sa agoniseasca prin metode ‘alternative’, care nu sunt impozitate.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Cât de prost e distribuit costul salarial în România – țara cu cea mai mare creștere a costurilor cu munca în 2016

România conduce detașat în topul creșterii costurilor cu forța de muncă la nivelul statelor UE, potrivit datelor pentru 2016 publicate de Eurostat. Cu o...Citeste mai departe »

Marin Pana

O analiză chiar de la bază: Activele şi pasivele gospodăriilor româneşti, în context european

România ocupă ultimul loc între statele atât în ceea ce priveşte activele cât şi pasivele gospodăriilor populaţiei raportate la PIB, potrivit celor mai recente...Citeste mai departe »

Marin Pana

4 din cele 8 regiuni ale României – încadrate în baremul european de sărăcie. Bucureştiul figurează peste Madrid şi Berlin

Numărul regiunilor de dezvoltare cu care România intră în topul 20 al celor mai sărace zone din Uniunea Europeană a rămas la patru anul...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stat tot mai slab, cu obligații tot mai mari: Microexcedentul bugetar de moment explicat pe scurt

Bugetul general consolidat a încheiat primele două luni din anul 2017 cu un microexcedent de 0,05% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la cursul de schimb! Influența asupra bugetului, politicii salariale și creșterii economice reale

Tot eşafodajul de indicatori previzionaţi de Comisia Naţională de Prognoză, aflată în subordinea Guvernului, se sprijină pe prezmuţia unei întăriri a cursului leului faţă...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română