Efectele deducerilor – de pensie, de abuz și de democrație: Când pensiile cresc (în 2017!) cu 25%, salariile cu cât și de unde ar trebui să crească?

de Marin Pana | 8.2.2017 .

Între deducerile la impozitarea pensiilor, la trimiterea abuzului în serviciu în penal și aplicarea parțială a democrației există o legătură materială cât se poate de concretă. Și, mai ales, cuantificabilă în bani. Bazată pe conivența de facto a două părți beneficiare ale societății și cu partiparea excepțională a unei părți plătitoare. Mecanismul este prezentat în cele ce urmează :

Conform legii 227/2015, aplicată de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din pensii se plăteau, drept impozite către bugetele de stat:

-contribuția de asigurare de sanatate (CASS) de 5,5 % pentru sumele care depașeau valoarea punctului de pensie (majorată de la începutul acestui an de la 871,70 lei la 917.50 lei)

-impozitul pe venit, calculat prin aplicarea cotei unice de 16% la ce mai rămâne din pensie după deducerea de 1.100 lei și a impozitului CASS prezentat mai sus.

Conform legii 2/2017, votată pe 5 ianuarie 2017 și aplicată de la 1 februarie 2017 pentru veniturile din pensii nu se mai plătesc drept impozite către bugetele de stat sume aferente CASS iar deducerea la impozitarea venitului a fost majorată la 2.000 de lei.

Rezultatul concret al acestor modificări este prezentat mai jos, unde creșterea punctului de pensie cu exact 5,25% a simplificat mult prezentarea, o pensie de 1.900 de lei din 2016 ajungând exact la 2.000 de lei în 2017.

Reamintim că, potrivit promisiunilor din programul electoral, de la data de 1 iulie 2017 pensia brută ar urma să se majoreze din nou cu 9%. Ceea ce ar face ca pensia de 2.000 de lei prezentată mai sus să crească la 2.180 de lei brut și 2.151 lei net (doar cu 7,6%, deoarece se va manifesta din nou efectul impozitării cu 16% peste cota de 2.000 de lei).

Una peste alta, în iulie 2017 față de decembrie 2016, pensia primită ca bani în mână va crește de la 1.724 lei la 2.151 lei, ceea ce înseamnă aproape cu 25%. Ceea ce explică, de fapt, poziția celor care au ieșit din activitate și rezultatul alegerilor soldate cu majoritatea solidă din Parlament. Dar și poziția celor aleși, care se simt îndreptățiți și ei la o deducere.

Deducere, care, păstrând proporțiile, nu poate fi de 2.000 de lei ci de 200.000 de lei. 1 la 100 pare destul de logic din perspectiva reprezentativității într-o democrație modernă. În care plătești sau nu plătești impozit (pe bază de liberte, egalite, fraternite) votezi. Păi, ce să votezi ? Să nu plătești impozite, logic, că de-aia are statul angajați (ce-i drept, mai puțin activi la vot), să-i taxeze și să le ia banii, să se ajungă la toată lumea.

Cârcotașilor bazați pe clișee le oferim o temă de cercetare: cum vor fi înlocuiți în veniturile bugetare cei 165 de lei din tabelul de mai sus (194 de lei salvați de la impozitare minus cei 29 de lei reintroduși în

taxare la mijlocul anului), mai exact cum se va achita nota de plată a exuberanțelor deductive pe următorii ani și până când se va face plata ?

Deocamdată, plata directă pe 2017, dincolo de cea de creștere a costurilor de finanțare a datoriei publice cauzate de deficitul de democrație deja stabilit în imaginea de plan internațional (vezi poziția celor șase ambasade și a UE), o vor face cei ieșiți la proteste în ceasul al treisprezecelea și urmașii, urmașilor lor, în funcție de necesitățile reieșite din execuția bugetară.

Publicat la data de 8.2.2017 .

8 comentarii

  1. MAYA
    8.2.2017, 12:07 pm

    Si daca acoperirea sumei s-ar face din aplicarea impozitului progresiv pe salarii? Atitudinea PSD fata de corporatisti si multinationale este evidenta. Acolo aplicarea progresivului ar aduce bani multi la buget, fiind si angajatorii care ofera cele mai mari salarii din piata.

  2. Ștefan A.
    8.2.2017, 12:35 pm

    Sa cresti o pensie din un sut cu 24% , e posibil doar in Romania .
    Dar ar fi mult mai instructiv sa refaceti calculele pentru pensile celor pensionati la virste de 40-45 de ani si cu valoarea neta a pensiei speciale de la 7.000 lei in sus .
    Nu de alta dar sa priceapa si cititorul comun cine conduce in realitate aceasta natiune si de unde se aprinde fitilul famimentului financiar bugetar al statului roman.

  3. Un postac
    8.2.2017, 7:36 pm

    Un mare economist ca Marin Pana ar putea sesiza ca o crestere de 25% a pensiei poate fi usor argumentata prin anomaliilor actuale:valoarea foarte mica a punctului de pensie in raport cu salariul mediu, valoarea foarte mica a pensiilor normale in raport cu pensiile speciale si cu raportul anormal intre capital si munca. Dupa ce vom regla aceste derapaje putem privi cu intensitate la respectarea legitatilor economice subliniate de marii economisti.

  4. Alex
    9.2.2017, 11:31 am

    Titlul mi se pare rauvoitor. Nu toate pensiile cresc cu 25% ci doar cele mari si foarte mari carora li s-a eliminat CASS si partial impizitul. Daca refaceti calculele proportional cu toate pensiile si cresterile fiecarui segment in parte, procentele s-ar putea sa fie undeva in intervalul 15-20%.

  5. Cami
    10.2.2017, 9:47 pm

    Impozitarea progresiva este o greseala. De ce cel care, prin forte proprii pana la urma (a studiat mai mult, e mai competent, mai inteligent, etc), are un venit mai mare, sa plateasca un procent superior statului? Cu ce l-a ajutat statul ca sa obtina un venit mai mare? De ce sa nu fie impozitate veniturile sub 2000 lei? Nu e normal. Cota procentuala trebuie sa fie ACEASI pentru toata lumea, indiferent daca are minim pe economie sau de 100 de ori minimul pe economie.

  6. i Zara
    14.2.2017, 2:21 pm

    E normal sa iei de la cei care au mai mult si sa dai la cei care au insuficient pentru un trai decent. Acest lucru normal de reducere a discrepantelor astronomice a scos pe multi in strada, dar e indecent sa demonstrezi impotriva saracilor si pentru avantajele bogatilor.

    • gerula
      10.3.2017, 4:27 pm

      Dupa acelasi rationament, e normal sa iei de la cei care lucreaza si sa le dai celor care nu muncesc? Istoria a demonstrat ca politica comunista nu duce decat la un singur rezultat: nimeni nu va mai fi interesat sa munceasca, doar sa agoniseasca prin metode ‘alternative’, care nu sunt impozitate.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română