Efectele deducerilor – de pensie, de abuz și de democrație: Când pensiile cresc (în 2017!) cu 25%, salariile cu cât și de unde ar trebui să crească?

de Marin Pana | 8.2.2017 .

Între deducerile la impozitarea pensiilor, la trimiterea abuzului în serviciu în penal și aplicarea parțială a democrației există o legătură materială cât se poate de concretă. Și, mai ales, cuantificabilă în bani. Bazată pe conivența de facto a două părți beneficiare ale societății și cu partiparea excepțională a unei părți plătitoare. Mecanismul este prezentat în cele ce urmează :

Conform legii 227/2015, aplicată de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din pensii se plăteau, drept impozite către bugetele de stat:

-contribuția de asigurare de sanatate (CASS) de 5,5 % pentru sumele care depașeau valoarea punctului de pensie (majorată de la începutul acestui an de la 871,70 lei la 917.50 lei)

-impozitul pe venit, calculat prin aplicarea cotei unice de 16% la ce mai rămâne din pensie după deducerea de 1.100 lei și a impozitului CASS prezentat mai sus.

Conform legii 2/2017, votată pe 5 ianuarie 2017 și aplicată de la 1 februarie 2017 pentru veniturile din pensii nu se mai plătesc drept impozite către bugetele de stat sume aferente CASS iar deducerea la impozitarea venitului a fost majorată la 2.000 de lei.

Rezultatul concret al acestor modificări este prezentat mai jos, unde creșterea punctului de pensie cu exact 5,25% a simplificat mult prezentarea, o pensie de 1.900 de lei din 2016 ajungând exact la 2.000 de lei în 2017.

Reamintim că, potrivit promisiunilor din programul electoral, de la data de 1 iulie 2017 pensia brută ar urma să se majoreze din nou cu 9%. Ceea ce ar face ca pensia de 2.000 de lei prezentată mai sus să crească la 2.180 de lei brut și 2.151 lei net (doar cu 7,6%, deoarece se va manifesta din nou efectul impozitării cu 16% peste cota de 2.000 de lei).

Una peste alta, în iulie 2017 față de decembrie 2016, pensia primită ca bani în mână va crește de la 1.724 lei la 2.151 lei, ceea ce înseamnă aproape cu 25%. Ceea ce explică, de fapt, poziția celor care au ieșit din activitate și rezultatul alegerilor soldate cu majoritatea solidă din Parlament. Dar și poziția celor aleși, care se simt îndreptățiți și ei la o deducere.

Deducere, care, păstrând proporțiile, nu poate fi de 2.000 de lei ci de 200.000 de lei. 1 la 100 pare destul de logic din perspectiva reprezentativității într-o democrație modernă. În care plătești sau nu plătești impozit (pe bază de liberte, egalite, fraternite) votezi. Păi, ce să votezi ? Să nu plătești impozite, logic, că de-aia are statul angajați (ce-i drept, mai puțin activi la vot), să-i taxeze și să le ia banii, să se ajungă la toată lumea.

Cârcotașilor bazați pe clișee le oferim o temă de cercetare: cum vor fi înlocuiți în veniturile bugetare cei 165 de lei din tabelul de mai sus (194 de lei salvați de la impozitare minus cei 29 de lei reintroduși în

taxare la mijlocul anului), mai exact cum se va achita nota de plată a exuberanțelor deductive pe următorii ani și până când se va face plata ?

Deocamdată, plata directă pe 2017, dincolo de cea de creștere a costurilor de finanțare a datoriei publice cauzate de deficitul de democrație deja stabilit în imaginea de plan internațional (vezi poziția celor șase ambasade și a UE), o vor face cei ieșiți la proteste în ceasul al treisprezecelea și urmașii, urmașilor lor, în funcție de necesitățile reieșite din execuția bugetară.

Publicat la data de 8.2.2017 .

8 comentarii

  1. MAYA
    8.2.2017, 12:07 pm

    Si daca acoperirea sumei s-ar face din aplicarea impozitului progresiv pe salarii? Atitudinea PSD fata de corporatisti si multinationale este evidenta. Acolo aplicarea progresivului ar aduce bani multi la buget, fiind si angajatorii care ofera cele mai mari salarii din piata.

  2. Ștefan A.
    8.2.2017, 12:35 pm

    Sa cresti o pensie din un sut cu 24% , e posibil doar in Romania .
    Dar ar fi mult mai instructiv sa refaceti calculele pentru pensile celor pensionati la virste de 40-45 de ani si cu valoarea neta a pensiei speciale de la 7.000 lei in sus .
    Nu de alta dar sa priceapa si cititorul comun cine conduce in realitate aceasta natiune si de unde se aprinde fitilul famimentului financiar bugetar al statului roman.

  3. Un postac
    8.2.2017, 7:36 pm

    Un mare economist ca Marin Pana ar putea sesiza ca o crestere de 25% a pensiei poate fi usor argumentata prin anomaliilor actuale:valoarea foarte mica a punctului de pensie in raport cu salariul mediu, valoarea foarte mica a pensiilor normale in raport cu pensiile speciale si cu raportul anormal intre capital si munca. Dupa ce vom regla aceste derapaje putem privi cu intensitate la respectarea legitatilor economice subliniate de marii economisti.

  4. Alex
    9.2.2017, 11:31 am

    Titlul mi se pare rauvoitor. Nu toate pensiile cresc cu 25% ci doar cele mari si foarte mari carora li s-a eliminat CASS si partial impizitul. Daca refaceti calculele proportional cu toate pensiile si cresterile fiecarui segment in parte, procentele s-ar putea sa fie undeva in intervalul 15-20%.

  5. Cami
    10.2.2017, 9:47 pm

    Impozitarea progresiva este o greseala. De ce cel care, prin forte proprii pana la urma (a studiat mai mult, e mai competent, mai inteligent, etc), are un venit mai mare, sa plateasca un procent superior statului? Cu ce l-a ajutat statul ca sa obtina un venit mai mare? De ce sa nu fie impozitate veniturile sub 2000 lei? Nu e normal. Cota procentuala trebuie sa fie ACEASI pentru toata lumea, indiferent daca are minim pe economie sau de 100 de ori minimul pe economie.

  6. i Zara
    14.2.2017, 2:21 pm

    E normal sa iei de la cei care au mai mult si sa dai la cei care au insuficient pentru un trai decent. Acest lucru normal de reducere a discrepantelor astronomice a scos pe multi in strada, dar e indecent sa demonstrezi impotriva saracilor si pentru avantajele bogatilor.

    • gerula
      10.3.2017, 4:27 pm

      Dupa acelasi rationament, e normal sa iei de la cei care lucreaza si sa le dai celor care nu muncesc? Istoria a demonstrat ca politica comunista nu duce decat la un singur rezultat: nimeni nu va mai fi interesat sa munceasca, doar sa agoniseasca prin metode ‘alternative’, care nu sunt impozitate.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Atenție la gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt. Excedent de cont curent după prima lună din 2017- explicaţii

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe prima lună a anului în curs din un excedent de 416 milioane euro, rezultat de...Citeste mai departe »

Marin Pana

Productivitatea: atenție la scăderile constante din ultimii 4 ani, pe fondul creșterii economice

Plecând de la investiţiile făcute după aderarea la UE şi ritmul robust în care a evoluat retehnologizarea industriei cu valoare adăugată mai mare, România...Citeste mai departe »

Marin Pana

Adecvarea producției românești la creșterea veniturilor – miza dezvoltării rapide și a echilibrării schimburilor comerciale

România se specializează tot mai mult la capetele spectrului de cerere. Produse de foarte bună calitate pentru piețele externe sau subansamble încorporate la prețuri...Citeste mai departe »

Marin Pana

Festivalul creșterii prin consum de import: Deficitul comercial pe ianuarie 2017 – cu 60% mai mare faţă de aceeaşi lună din 2016

Deficitul comercial pe luna ianuarie 2017 a fost de 602,2 milioane euro, cu aproape 60% mai mari faţă de aceeaşi lună a anului anterior,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

România, locul 11 mondial între exportatorii de cherestea. Exportul de buștean a crescut cu 50% în 10 ani

România ocupa în 2013 locul 11 în clasamentul mondial de cherestea, cu o valoare de aproape 700 de milioane de dolari a acestor tranzacții....Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5552 lei
4.2149 lei
5.2643 lei

OPINII & EDITORIAL

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română