joi

28 martie, 2024

2 martie, 2015

mpPentru ca un guvern să poată lua măsuri nepopulare, cu efecte neplăcute pe termen scurt dar utile pentru consolidarea creșterii și beneficii pe termen mediu și lung, este necesară o mass-media profesionistă, care să informeze corect și cu bună credință un public avizat, dispus și capabil să înțeleagă o argumentație economică.

Public care să caute apoi soluții pentru adaptarea la situația dată decât să conteste măsurile și să blocheze reformele. De pildă, hotelierii elvețieni din Graechen, afectați de aprecierea monedei naționale au găsit metodă dureros de simplă dar nu au pierdut nici un client din cei pe care îi antamaseră înainte de mijlocul lui ianuarie: au stabilit un curs de 1,35 CHF pentru 1 euro și au cerut plata cash.

Companiile elvețiene au redus estimările de creștere cu 75%, au impus plata în euro acolo unde au putut și au cerut reduceri salariale și/sau mărirea timpului de lucru și, nu în ultimul au anunțat noi programe pentru reducerea costurilor și creșterea competitivității, concentrându-se pe sectoarele cu valoare adăugată și mai mare.


Ce se întâmplă la noi ? De 1 martie, o ziaristă umbla cu un coș printr-un supermarket și arăta cum o selecție arbitar făcută de ea din diverse produse alimentare s-a scumpit în ultimii patru ani de la 48 lei la 56 de lei. Adică alimentele s-au scumpit cu 20% zicea ea și scria pe burtiera galbenă din josul ecranului, adică peste creșterea cu doar 18% a salariilor din același interval de timp.

Dincolo de selecția mai mult sau mai puțin inspirată în raport cu coșul de consum, un plus de 8 lei înseamnă, în mod evident, o șesime în plus sau o scumpire de 16,7%. Adică, admițând și valoarea de 18%, ajungem la o situație de tip Radio Erevan, în care nu scumpirea alimentelor a fost mai mare decât creșterea salariilor ci invers.

Nu trece nici o jumătate de oră și apare ministrul de Finanțe al României la o emisiune TV. Argumentează necesitatea reducerii TVA de la 24% la 9% la carne, pește, legume și fructe (până aici totul în regulă, inclusiv cota medie de 17,6% care va rezulta după ce aproape 22% din coșul de consum sau majoritatea produselor alimentare vor beneficia de cota redusă de taxare).

Și urmează poanta (nu primul-ministru, care era alături și părea mulțumit de prestația titularului care gestionează bugetul țării). Dixit ministrul de Finanțe: ”Vom avea o reducere de preț de cel puțin (sic !) 15% la rafturi”. Din nou pe burtieră, din nou pe galben, din nou pe lângă matematica elementară.


Dacă cineva plătește 109 lei în loc de 124 de lei pentrun un produs care are prețul de 100 de lei fără TVA, reducerea va fi de aproximativ 12% și nu de 15%, cum s-ar putea crede la o privire superficială. Apropo, Protecția Consumatorului doarme atunci când diverse firme își fac reclamă cu reduceri de 24% din preț pe motiv că reducerea echivalează cu TVA-ul. Reducerea reală este de 19,35%, adică 24 de lei raportat la 124 de lei.

Iar exemplele ar putea continua la nesfârșit. Singulare sunt doar cazurile de tipul în care vine cineva, de pildă economist-șef la o bancă centrală, și atrage atenția că dacă vrem să intrăm în Zona Euro avem nevoie de șase ani pentru a urca de la 54% PIB/locuitor la 60% PIB/locuitor, în condițiile unui ritm de creștere economică la noi cu 2% mai mare decât în Zona Euro.

Păi nu sunt trei ani, va zice cetățeanul educat la televizor prin exemplele deja prezentate ? Răspuns simplu: Nu, pentru că sporul de 2% creștere economică se aplică la o bază cam de două ori mai mică și atunci efectul util în reducerea decalajului de dezvoltare este cam de un procent pe an (de fapt baza crește și ea treptat și vom avea mai nevoie mai degrabă de cinci ani, dar deja este prea complicat, important este că nu sunt trei ani).

Există o problema cu explicațiile simple, pe care le bănuiau și telespectatorii. Dacă ar fi așa, și se regăsesc atât de plăcut în cei care iau deciziile care le afectează traiul, de ce nu ar fi oricine ministru ? Membru de partid și bun comunicator să fii, că restul se rezolvă, în condițiile în care educația financiară este sublimă și forma bate conținutul.

Desigur, ar fi posibil să nu știi matematică și să ai, în principiu, dreptate pe politicile fiscale, după cum poți să știi matematică și să nu intuiești varianta optimă pentru dezvoltarea social-economică. Dar una este o ipoteză discutabilă, interpretabilă, în timp ce calculele exacte, fără de care nu poți să treci clasa la gimnaziu, sunt o certitudine.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Responsabil de blocajul economic de plecarea romanilor si de suferinta milooanelor de batrani si copii care traiesc intr-o crunta saracie suferind de boli foame si frig este min.de finante care din „greseala”incaseaza doua tva-uri in loc de unu cum prevede codul fiscal. Primul tva de 24% il incaseazae din facturile de consum energie si materii prime achitate si al ll-lea tva de 24%sau 9% il incaseza tot min.de finante. Total tva incasat de min.de finante =48% respectiv 33% in loc de 24%. In comert daca nu se da rest un ban se chiama furt evazoune. Dar ce face min.de finaente sustinut de guvern oare cum se chiama? Eu am zis greseala pentru ca poate fi reparata prin restituirea lunar si ocazional valoarea tva 24% din facturile achitate urmand ca min.de finante sa incaseze numai tva fezultat din vanzarea bunurilor si serviciilor. Din acest moment min.de finante devine partenerul de afacrri al investitorilor siroducatorilor autorizati. Suma restituita poate fi considrrata conyributie a min.de finante la o stimulare atractiva unica transparenta si nediscriminatorier ce ofera tuturor sanse teale si egale de a investi in romania.
    Suma restituita poate fi imediat reinvestita ,nu se mai include in cheltuielile de productie si preturile scad cu 24% prin contributia min.de finante,nu se modifica valoarea tva si nici relatiile cu fmi,ce,bm si ue,se stimuleaza intoarcerea romanilor acasa,..

  2. Oricare strategie fiscala incepe cu blocarea cheltuielilor bugetare si ulterioara reducere a acestora .
    Doar astfel se creaza spatiu pentru viitoare reduceri de taxe , impozite care :
    1- sa permita cetatenilor si firmelor sa aiba mai multi bani in buzunare si depozite . (economisire si consum mai ridicat adica bunastare mai mare))
    2- sa nu depasesti deficitul bugetar convenit cu autoritatile internationale . (regula actuala e sa umfli PIB ca sa respecti acordurile)
    3. oricare crestere de PIB si care aduce NATURAL noi incasari fiscale (nu prin inventari de taxe , mariri de accise sau salariu minim garantat) sint imediat evidente in buget .
    Pina nu se intelege asta de maretii nostri economisti pe functii , nici o sansa sa ai progres cind pui caruta inaintea cailor .
    Cel mult se obtin ceva voturi in plus care asigura cucerirea puterii , accesul la ciolanul numit buget de stat dar dupa care apar imediat scuzele cu „greaua mostenire” , „evaziune ridicata” , „nu putem plati pensile si salariile ” sau „nu ne lasa FMI ” . 🙂

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Responsabil de blocajul economic de plecarea romanilor si de suferinta milooanelor de batrani si copii care traiesc intr-o crunta saracie suferind de boli foame si frig este min.de finante care din „greseala”incaseaza doua tva-uri in loc de unu cum prevede codul fiscal. Primul tva de 24% il incaseazae din facturile de consum energie si materii prime achitate si al ll-lea tva de 24%sau 9% il incaseza tot min.de finante. Total tva incasat de min.de finante =48% respectiv 33% in loc de 24%. In comert daca nu se da rest un ban se chiama furt evazoune. Dar ce face min.de finaente sustinut de guvern oare cum se chiama? Eu am zis greseala pentru ca poate fi reparata prin restituirea lunar si ocazional valoarea tva 24% din facturile achitate urmand ca min.de finante sa incaseze numai tva fezultat din vanzarea bunurilor si serviciilor. Din acest moment min.de finante devine partenerul de afacrri al investitorilor siroducatorilor autorizati. Suma restituita poate fi considrrata conyributie a min.de finante la o stimulare atractiva unica transparenta si nediscriminatorier ce ofera tuturor sanse teale si egale de a investi in romania.
    Suma restituita poate fi imediat reinvestita ,nu se mai include in cheltuielile de productie si preturile scad cu 24% prin contributia min.de finante,nu se modifica valoarea tva si nici relatiile cu fmi,ce,bm si ue,se stimuleaza intoarcerea romanilor acasa,..

  2. Oricare strategie fiscala incepe cu blocarea cheltuielilor bugetare si ulterioara reducere a acestora .
    Doar astfel se creaza spatiu pentru viitoare reduceri de taxe , impozite care :
    1- sa permita cetatenilor si firmelor sa aiba mai multi bani in buzunare si depozite . (economisire si consum mai ridicat adica bunastare mai mare))
    2- sa nu depasesti deficitul bugetar convenit cu autoritatile internationale . (regula actuala e sa umfli PIB ca sa respecti acordurile)
    3. oricare crestere de PIB si care aduce NATURAL noi incasari fiscale (nu prin inventari de taxe , mariri de accise sau salariu minim garantat) sint imediat evidente in buget .
    Pina nu se intelege asta de maretii nostri economisti pe functii , nici o sansa sa ai progres cind pui caruta inaintea cailor .
    Cel mult se obtin ceva voturi in plus care asigura cucerirea puterii , accesul la ciolanul numit buget de stat dar dupa care apar imediat scuzele cu „greaua mostenire” , „evaziune ridicata” , „nu putem plati pensile si salariile ” sau „nu ne lasa FMI ” . 🙂

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: