Document: „Cine nu este membru nu poate avea drepturile membrilor”. Termenii duri ai negocierilor UE-UK

de Adrian N Ionescu | 30.4.2017 .

Orientările politice adoptate în câteva minute, sâmbătă, de Consiliul European pentru negocierile privind Brexitul, pleacă de la afirmarea fără echivoc a principiului: „Un stat care nu este membru al Uniunii, care nu se supune acelorași obligații ca un membru, nu poate avea aceleași drepturi și nu se poate bucura de aceleași beneficii ca un membru”

Consiliul European amintește Guvernului Britanic că a recunoscut faptului că „cele patru libertăți ale pieței unice sunt indivizibile și că nu se pot alege doar elementele convenabile”.

Astfel că este exclusă abordarea sectorială a negocierilor, pentru ca intergritatea pieței unice să fie conservată.

„Negociatorul șef al UE, Michel Barnier, trebuie să se asigure că se vor respecta drepturile celor trei milioane de cetățeni europeni care trăiesc în Marea Britanie, Londra va plăti zecile de miliarde de euro pe care Bruxelles –ul crede că este îndreptățit să le primească și că pacea nu va fi destabilizată prin crearea unei granițe dure între UE și UK în interiorul insulei irlandeze”, scrie Reuters, în ediția sa britanică.

Documentul lasă deschisă oportunitatea Irlandei de Nord de a rămâne în UE, prin unirea cu Irlanda și asigură poziții de negociere favorabile în problemele Ciprului și Gibraltarului, unde Marea Britanie are anumite pretenții.

UE se străduie să se asigure că Regatul Unit este mai rău în afara ei decât în interior, nu în ultimul rând pentru a evita stabilirea unui precedent”, scrie Bloomberg.

Și un exemplu de concizie germană: „Nimeni nu s-a unit aici împotriva Regatului Unit”, a declarat cancelarul german Angela Merkel reporterilor, la ieșirea din ședința Consiliului. „Poporul britanic a luat o decizie, pe care noi trebuie să o respectăm. Dar restul celor 27 (de membri UE, n.r.) se reunesc pentru a vorbi cu o singură voce”, a mai spus cancelarul german, citat de Bloomberg.

Coeziunea liderilor UE 27 a surprins, în condițiile în care observatorii erau dispuși să vadă mai ales piedicile din calea unei rezoluții comune.

(Citiți și: Coeziune UE27 la Bruxelles – documentul cu liniile directoare ale negocierilor Brexit. Prioritățile României)

Iată ce spune documentul Consiliului European, în cele opt pagini ale sale:

„ORIENTĂRI ÎN URMA NOTIFICĂRII TRANSMISE DE REGATUL UNIT ÎN TEMEIUL ARTICOLULUI 50 DIN TUE” (tratatul UE)

I. Principiile de bază

  • „Un stat care nu este membru al Uniunii, care nu se supune acelorași obligații ca un membru, nu poate avea aceleași drepturi și nu se poate bucura de aceleași beneficii ca un membru. (…) cele patru libertăți ale pieței unice sunt indivizibile și că nu se pot alege doar elementele convenabile”.
  • Negocierile „sub forma unui pachet unic”: „Nimic nu este stabilit până când nu se convine asupra tuturor aspectelor, nu pot exista înțelegeri separate asupra unor chestiuni individuale”.
  • „Pentru a nu se submina poziția Uniunii, nu vor avea loc negocieri separate între state membre individuale și Regatul Unit

II. Abordarea etapizată a negocierilor

  • Principalul obiectiv al negocierilor va fi să se asigure retragerea ordonată a Regatului Unit, astfel încât să se reducă incertitudinea și, în măsura posibilului, să se reducă la minimum perturbările provocate de această schimbare bruscă.
  • Un acord privind o viitoare relație între Uniune și Regatul Unit ca atare nu poate fi finalizat și încheiat decât atunci când Regatul Unit devine o țară terță”, spune mandatul politic arpobat de Consiliului European.
  • Totuși, Consiliul European face dintr-o eventuală concesie o armă de negociere, când lasă loc de „discuții preliminare și pregătitoare”, după ce „Consiliul European decide că, în prima etapă, s-au înregistrat suficiente progrese în sensul ajungerii la un acord satisfăcător cu privire la condițiile pentru o retragere ordonată”.
  • Astfel, nu este exclusă „stabilirea unor înțelegeri de tranziție care sunt în interesul Uniunii”, dar „dacă se va lua în considerare o prelungire limitată în timp a acquis-ului Uniunii”, se vor aplica regulile Uniunii „referitoare la reglementare, buget, supraveghere, chestiuni judiciare și asigurarea aplicării dispozițiilor”.

III. Acordul și condițiile retragerii ordonate a Regatului Unit

  • Se vor conveni garanții reciproce, „efective, aplicabile, nediscriminatorii și cuprinzătoare, incluzând dobândirea dreptului de ședere permanentă după o perioadă neîntreruptă de ședere legală de cinci ani” al cetățenilor Uniunii Europene și ai Regatului Unit, precum și ale familiile lor, afectate de retragerea Regatului Unit din Uniune.
  • Negocierile trebuie să ajungă la soluții pentru relațiile comerciale și de afaceri cu Marea Britanie, ca și pentru contractele și înțelegerile de afaceri sau participarea la „programe finanțate de către UE pe baza prezumției că Regatul Unit își va menține apartenența la UE”.
  • Marea Britanie va trebui să se achite de obligațiile financiare. Se vor reglementa, printr-o „înțelegere financiară unică”, „toate angajamentele, precum și pasivele, inclusiv datoriile contingente”, referitoare la Cadrul Financiar Multianual, Banca Europeană de Investiții (BEI), fondul european de dezvoltare (FED) și Banca Centrală Europeană (BCE), care decurg din întreaga perioadă a apartenenței Regatului Unit la Uniune. Înțelegerea ar trebui să reglementeze.
  • Chestiunea irlandeză: „Având în vedere condițiile unice din insula Irlanda, va fi nevoie de soluții flexibile și imaginative, inclusiv cu obiectivul de a se evita o frontieră strict controlată, respectând, în același timp, integritatea ordinii juridice a Uniunii. În acest context, Uniunea ar trebui să recunoască și acordurile și înțelegerile bilaterale existente între Regatul Unit și Irlanda care sunt compatibile cu dreptul UE”.
  • Chestiunea cipriotă: „Uniunea ar trebui să convină cu Regatul Unit asupra unor înțelegeri în ceea ce privește zonele de suveranitate ale Regatului Unit în Cipru și să recunoască în acest sens acordurile și înțelegerile bilaterale dintre Republica Cipru și Regatul Unit care sunt compatibile cu dreptul UE, în special în ceea ce privește protejarea drepturilor și a intereselor cetățenilor UE care sunt stabiliți sau muncesc în zonele de suveranitate”.
  • Consiliul European așteaptă din partea Regatului Unit să își onoreze partea din toate angajamentele internaționale contractate în contextul apartenenței sale la UE, față de țările terțe partenere, organizațiile și convențiile internaționale.
  • UE dorește să se păstreze competența Curții de Justiție a Uniunii Europene privind „procedurile judiciare aflate pe rolul Curții de Justiție a Uniunii Europene la data retragerii care implică Regatul Unit sau persoane fizice sau juridice din Regatul Unit”.

IV. Discuțiile pregătitoare privind relațiile viitoare cu  Regatul Unit ca țară terță

  • Întâi de toate, după ce Regatul Unit părăsește Uniunea, niciun acord dintre UE și Regatul Unit nu se poate aplica teritoriului Gibraltar fără un acord între Regatul Spaniei și Regatul Unit.
  • Consiliul European dorește cu Marea Britanie „legături puternice și constructive, care ar trebui să cuprindă mai mult decât aspecte comerciale”, dar avertizează, o dată în plus, că „o relație între Uniune și un stat care nu este membru nu poate oferi aceleași beneficii precum apartenența la Uniune”
  • Orice acord de liber-schimb UE – UK „ar trebui să fie echilibrat, ambițios și cu largă deschidere”, dar nu poate, totuși, să echivaleze cu participarea la piața unică în ansamblul ei sau la o parte a acesteia, deoarece i-ar submina astfel integritatea și buna funcționare”. Acordul presupune garanții împotriva avantajelor concurențiale neloiale obținute prin măsuri și practici de reglementare, fiscale, sociale și de mediu sau prin ajutoare de stat.

V. Principiul cooperării loiale

„Atât timp cât Regatul Unit deține încă statutul de membru, toate afacerile în curs ale UE trebuie să continue să se desfășoare în cele mai bune condiții posibil cu 28 de state membre. Consiliul European își menține angajamentul de a promova cu ambiție prioritățile pe care Uniunea și le-a stabilit. Negocierile cu Regatul Unit vor fi separate de afacerile în curs ale Uniunii și nu vor afecta progresul acestora din urmă”.

Publicat la data de 30.4.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Mediul de afaceri a suspendat discuțiile cu Finanțele pe tema impozitării globale: Veniți cu un studiu de impact !

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) avertizează guvernanții că modificările propuse la sistemul fiscal actual expun economia la riscuri și instabilitate. Lipsa de realism și...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Megaatacul cibernetic: Impactul real va fi cunoscut luni, când revine lumea la serviciu. Europol confirmă cel puțin 200.000 de victime în 150 de țări. SUA și Marea Britanie, însărcinate de G7 cu strategia internațională de prevenție

Atacul cibernetic declanșat vineri la nivel mondial a făcut ”200.000 de victime, în special companii, în cel puțin 150 de țări”, a declarat duminică,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

J.C. Juncker la București: Europa cu mai multe viteze există deja în tratate. Depinde de voi unde vă veți plasa

Prezent pentru prima dată la București în calitate oficială de Președinte al Comisiei Europene, Jean Claude Junker a transmis joi României un mesaj extrem...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Programul de convergență 2017-2020 a fost aprobat: Datele de pornire asumate de guvern

Guvernul a aprobat vineri un memorandum privind Programul de convergență 2017-2020, confirmând menținerea angajamentului Guvernului României de-a susține măsurile premergătoare aderării la Zona Euro....Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5573 lei
4.0641 lei
5.2287 lei

OPINII & EDITORIAL

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id