Documente oficiale/ Rectificarea bugetară – ”Socoteala din târg”: Scad veniturile din TVA și accize, cresc subvențiile la bugetele sociale

de Victor Bratu | 30.7.2014 .

Rectificarea bugetară aduce câteva constatări privind diagnosticele ascunse ale unei economii aflate în certă și spectaculoasă creștere: veniturile din taxe cresc, veniturile din TVA şi accize scad, cresc subvenţiile sistemului public de pensii şi sistemului asigurărilor pentru şomaj.
cursdeguvernare.ro lasă economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.

Ministerul Finanţelor Publice consideră că se impune o rectificare bugetară ca urmare a creşteri economice (2,8% faţă de 2,2%- cât s-a avut în vedere la elaborarea bugetului de stat pe anul 2014), a creşterii PIB nominal (estimat de la 658,6 miliarde lei, la 662,3 miliarde lei) şi a celorlalţi indicatori macroeconomici din Programul de Convergenţă.

Ministerul a publicat, miercuri, textele ordonanţelor de urgenţă privind rectificarea bugetului de stat şi privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, din care reies următorii indicatori:

  • veniturile bugetului general consolidat se majorează cu 1,07 miliarde de lei
  • cheltuielile bugetare se majorează cu 1,34 miliarde de lei
  • deficitul bugetului consolidat creşte valoarea de 14,76 miliarde de lei

Schimbările preconizate prin rectificarea bugetară sunt:

Veniturile bugetului de stat pe anul 2014, se diminuează pe sold cu suma de 375,8 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:

  • Impozitul pe profit: se majorează cu 434,4 milioane lei pe fondul creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014 şi al diminuării cu 137,5 milioane lei, ca urmare a aplicării măsurii privind scutirea de impozit pe profit a profitului reinvestit;
  • Impozitul pe venit s-a diminuat cu 1.261,8 milioane lei. Din această influenţă, suma de 882,9 milioane lei reprezintă cote defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale;
  • Impozite şi taxe pe proprietate se majorează cu 1.062,7 milioane lei, creştere ce se datorează în special impozitului pe construcţii aplicat de la data de 01.01.2014. Impozitul pe construcţii declarat la termen de către contribubili pentru anul 2014 se situează la 1,5 miliarde lei;
  • Taxa pe valoare adaugată se diminuează cu suma de 1.815,0 milioane. Din această influenţă suma de 756,4 milioane lei reprezintă sume defalcate din taxa pe valoarea adaugată alocate bugetelor locale;
  • Accize scad cu 184,1 milioane lei pe fondul decalării termenului de majorare al nivelului accizelor la carburanţi de la 01.01.2014 la 01.04.2014 şi al creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014;
  • Alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii au fost majorate cu 432,4 milioane lei ca urmare a creşterii încasărilor impozitului pe veniturile suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale.

Cheltuielile bugetului de stat anul 2014, se majorează, pe sold, cu suma de 517,2 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Cheltuielile de personal cresc cu 102,8 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 205,7 milioane lei;
  • Subvenţiile se diminuează cu 239,9 milioane lei;
  • Transferurile între unităţi ale administraţiei publice cresc cu 668,3 milioane lei;
  • Alte transferuri se diminuează cu 95,6 milioane lei;
  • Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 847,3 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistenţa socială cresc cu 56,2 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă se diminuează cu 56,5 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital cresc cu 327,0 milioane lei.

Lista beneficiarilor rectificării

Influenţele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Ministerul Sănătăţii: +385,4 milioane lei;
  • Ministerul Transporturilor: +361,2 milioane lei.
  • Ministerul Afacerilor Interne: +191,8 milioane lei, din care 166,8 milioane lei pentru finanţarea activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014;
  • Ministerul Economiei: +100,0 milioane lei, pentru plăţi aferente ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii
  • Ministerul Municii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: +42,9 milioane lei;
  • Ministerul Afacerilor Externe:+41,1 milioane lei din care 4,3 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: +40,4 milioane lei
  • Autoritatea Electorală Permanentă: +24,3 milioane lei
  • Secretariatul General al Guvernului: :+22,9 milioane lei din care 2,9 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Serviciul de Telecomunicaţii Speciale: :+7,9 milioane lei din care 7,7 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;

În nota de fundamentare a ordonanţei privind rectificarea bugetului de stat, la capitolul „alte informaţii”, ministerul validează teoria lansată marţi de fostul ministru al finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, conform căruia „guvernul a blocat aproximativ 10% din bugetul fiecărui ordonator de credit, cu excepția cheltuielilor cu salariile.”

În textul ministerului condus de Ioana Petrescu se afirmă: „Prin proiectul de act normativ sumele reţinute în proporţie de 10%, potrivit prevederilor art. 21 alin.(5) din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, nu se repartizează şi nu se utilizează de către ordonatorii principali de credite.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului de stat)

Rectificarea bugetului asigurărilor sociale- date generale

În ceea ce priveşte rectificarea bugetului asigurărilor sociale, guvernul propune:

La bugetul asigurărilor sociale de stat

  • Diminuarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma de 255,2 milioane lei şi majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu aceeaşi sumă. Diminuarea veniturilor se datorează în principal scăderii contribuţiilor de asigurări sociale de stat pe fondul noii prognoze macroeconomice (revizuire în scădere a câştigului salarial mediu brut), a Pilonului II şi a evoluţiei încasărilor.
  • Diminuarea veniturilor sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu suma de 4,8 milioane lei.

La bugetul asigurărilor pentru şomaj

  • Majorarea cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj cu suma de 51,9 milioane lei
  • Majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu suma de 51,9 milioane lei.
  • Diminuarea cheltuielilor fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale cu suma de 14,5 milioane lei

Ministerul afirmă: „Prin aplicarea prevederilor prezentului proiect de act normativ se asigură fondurile necesare pentru plata integrală şi la timp a drepturilor de asigurări sociale fără a exista riscul declanşării unor conflicte sociale.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 30.7.2014 .

2 comentarii

  1. malureanu
    31.7.2014, 8:38 pm

    dar de ce „lăsati economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.” Voi, ca toata presa, suntei „echidistanti și impartiali”. Pna acum, ati tot criticat masurile guvernamentale finaciar-bugetare, riscurile pe care le comporta introducerea CAS-ulu, ati prezentat analizele negative ale Consiliului Fiscal (care, intre noi fie vorba, numai „independent” nu este ! Fiind dornic sa-i multumeasca pe cei care i-au numit in 2009, vad totul in negru la guvernarea actuala, fara sa fi scos o vorba la masurile total neeconomice ale guvernarilor anterioare de taieri stupide de psete tot!). Acum cand s-ar parea ca este bine, pe plus, nu mai comentati! Lasati cititorii si analistii! Iar o sa ne lamureasca d-l Ionut Dumitru , marele specialist al economiei de „eprubeta” ca, de fapt, tot rau este!

  2. Dumitru Moinescu
    7.8.2014, 1:33 pm

    Comentatorului anterior: este bine este foarte bine !!! Oare ! Cititi cu atenție , scade venitul bugetar din impozitul pe venit,adică creste nr de șomeri si munca la negru ! Este bine ? In opinia celui de mai înainte DA ! Scade venitul din TVA,adică scade puterea de cumpărare a salariului,scade consumul intern in general ! Este bine ? In opinia aceluiasi DA ! Nu-i bine de loc. Cu așa un guvern “competent” ne vedem in situația Italiei care a intrat OFICIAL in recesiune !

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Mediul de afaceri a suspendat discuțiile cu Finanțele pe tema impozitării globale: Veniți cu un studiu de impact !

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) avertizează guvernanții că modificările propuse la sistemul fiscal actual expun economia la riscuri și instabilitate. Lipsa de realism și...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Megaatacul cibernetic: Impactul real va fi cunoscut luni, când revine lumea la serviciu. Europol confirmă cel puțin 200.000 de victime în 150 de țări. SUA și Marea Britanie, însărcinate de G7 cu strategia internațională de prevenție

Atacul cibernetic declanșat vineri la nivel mondial a făcut ”200.000 de victime, în special companii, în cel puțin 150 de țări”, a declarat duminică,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

J.C. Juncker la București: Europa cu mai multe viteze există deja în tratate. Depinde de voi unde vă veți plasa

Prezent pentru prima dată la București în calitate oficială de Președinte al Comisiei Europene, Jean Claude Junker a transmis joi României un mesaj extrem...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Programul de convergență 2017-2020 a fost aprobat: Datele de pornire asumate de guvern

Guvernul a aprobat vineri un memorandum privind Programul de convergență 2017-2020, confirmând menținerea angajamentului Guvernului României de-a susține măsurile premergătoare aderării la Zona Euro....Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Document: „Cine nu este membru nu poate avea drepturile membrilor”. Termenii duri ai negocierilor UE-UK

Orientările politice adoptate în câteva minute, sâmbătă, de Consiliul European pentru negocierile privind Brexitul, pleacă de la afirmarea fără echivoc a principiului: „Un stat...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5637 lei
4.0822 lei
5.2420 lei

OPINII & EDITORIAL

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id