Documente oficiale/ Rectificarea bugetară – ”Socoteala din târg”: Scad veniturile din TVA și accize, cresc subvențiile la bugetele sociale

De Victor Bratu | 30.7.2014 .

Rectificarea bugetară aduce câteva constatări privind diagnosticele ascunse ale unei economii aflate în certă și spectaculoasă creștere: veniturile din taxe cresc, veniturile din TVA şi accize scad, cresc subvenţiile sistemului public de pensii şi sistemului asigurărilor pentru şomaj.
cursdeguvernare.ro lasă economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.

Ministerul Finanţelor Publice consideră că se impune o rectificare bugetară ca urmare a creşteri economice (2,8% faţă de 2,2%- cât s-a avut în vedere la elaborarea bugetului de stat pe anul 2014), a creşterii PIB nominal (estimat de la 658,6 miliarde lei, la 662,3 miliarde lei) şi a celorlalţi indicatori macroeconomici din Programul de Convergenţă.

Ministerul a publicat, miercuri, textele ordonanţelor de urgenţă privind rectificarea bugetului de stat şi privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, din care reies următorii indicatori:

  • veniturile bugetului general consolidat se majorează cu 1,07 miliarde de lei
  • cheltuielile bugetare se majorează cu 1,34 miliarde de lei
  • deficitul bugetului consolidat creşte valoarea de 14,76 miliarde de lei

Schimbările preconizate prin rectificarea bugetară sunt:

Veniturile bugetului de stat pe anul 2014, se diminuează pe sold cu suma de 375,8 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:

  • Impozitul pe profit: se majorează cu 434,4 milioane lei pe fondul creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014 şi al diminuării cu 137,5 milioane lei, ca urmare a aplicării măsurii privind scutirea de impozit pe profit a profitului reinvestit;
  • Impozitul pe venit s-a diminuat cu 1.261,8 milioane lei. Din această influenţă, suma de 882,9 milioane lei reprezintă cote defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale;
  • Impozite şi taxe pe proprietate se majorează cu 1.062,7 milioane lei, creştere ce se datorează în special impozitului pe construcţii aplicat de la data de 01.01.2014. Impozitul pe construcţii declarat la termen de către contribubili pentru anul 2014 se situează la 1,5 miliarde lei;
  • Taxa pe valoare adaugată se diminuează cu suma de 1.815,0 milioane. Din această influenţă suma de 756,4 milioane lei reprezintă sume defalcate din taxa pe valoarea adaugată alocate bugetelor locale;
  • Accize scad cu 184,1 milioane lei pe fondul decalării termenului de majorare al nivelului accizelor la carburanţi de la 01.01.2014 la 01.04.2014 şi al creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014;
  • Alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii au fost majorate cu 432,4 milioane lei ca urmare a creşterii încasărilor impozitului pe veniturile suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale.

Cheltuielile bugetului de stat anul 2014, se majorează, pe sold, cu suma de 517,2 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Cheltuielile de personal cresc cu 102,8 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 205,7 milioane lei;
  • Subvenţiile se diminuează cu 239,9 milioane lei;
  • Transferurile între unităţi ale administraţiei publice cresc cu 668,3 milioane lei;
  • Alte transferuri se diminuează cu 95,6 milioane lei;
  • Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 847,3 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistenţa socială cresc cu 56,2 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă se diminuează cu 56,5 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital cresc cu 327,0 milioane lei.

Lista beneficiarilor rectificării

Influenţele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Ministerul Sănătăţii: +385,4 milioane lei;
  • Ministerul Transporturilor: +361,2 milioane lei.
  • Ministerul Afacerilor Interne: +191,8 milioane lei, din care 166,8 milioane lei pentru finanţarea activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014;
  • Ministerul Economiei: +100,0 milioane lei, pentru plăţi aferente ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii
  • Ministerul Municii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: +42,9 milioane lei;
  • Ministerul Afacerilor Externe:+41,1 milioane lei din care 4,3 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: +40,4 milioane lei
  • Autoritatea Electorală Permanentă: +24,3 milioane lei
  • Secretariatul General al Guvernului: :+22,9 milioane lei din care 2,9 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Serviciul de Telecomunicaţii Speciale: :+7,9 milioane lei din care 7,7 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;

În nota de fundamentare a ordonanţei privind rectificarea bugetului de stat, la capitolul „alte informaţii”, ministerul validează teoria lansată marţi de fostul ministru al finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, conform căruia „guvernul a blocat aproximativ 10% din bugetul fiecărui ordonator de credit, cu excepția cheltuielilor cu salariile.”

În textul ministerului condus de Ioana Petrescu se afirmă: „Prin proiectul de act normativ sumele reţinute în proporţie de 10%, potrivit prevederilor art. 21 alin.(5) din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, nu se repartizează şi nu se utilizează de către ordonatorii principali de credite.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului de stat)

Rectificarea bugetului asigurărilor sociale- date generale

În ceea ce priveşte rectificarea bugetului asigurărilor sociale, guvernul propune:

La bugetul asigurărilor sociale de stat

  • Diminuarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma de 255,2 milioane lei şi majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu aceeaşi sumă. Diminuarea veniturilor se datorează în principal scăderii contribuţiilor de asigurări sociale de stat pe fondul noii prognoze macroeconomice (revizuire în scădere a câştigului salarial mediu brut), a Pilonului II şi a evoluţiei încasărilor.
  • Diminuarea veniturilor sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu suma de 4,8 milioane lei.

La bugetul asigurărilor pentru şomaj

  • Majorarea cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj cu suma de 51,9 milioane lei
  • Majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu suma de 51,9 milioane lei.
  • Diminuarea cheltuielilor fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale cu suma de 14,5 milioane lei

Ministerul afirmă: „Prin aplicarea prevederilor prezentului proiect de act normativ se asigură fondurile necesare pentru plata integrală şi la timp a drepturilor de asigurări sociale fără a exista riscul declanşării unor conflicte sociale.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 30.7.2014 .

2 comentarii

  1. malureanu
    31.7.2014, 8:38 pm

    dar de ce „lăsati economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.” Voi, ca toata presa, suntei „echidistanti și impartiali”. Pna acum, ati tot criticat masurile guvernamentale finaciar-bugetare, riscurile pe care le comporta introducerea CAS-ulu, ati prezentat analizele negative ale Consiliului Fiscal (care, intre noi fie vorba, numai „independent” nu este ! Fiind dornic sa-i multumeasca pe cei care i-au numit in 2009, vad totul in negru la guvernarea actuala, fara sa fi scos o vorba la masurile total neeconomice ale guvernarilor anterioare de taieri stupide de psete tot!). Acum cand s-ar parea ca este bine, pe plus, nu mai comentati! Lasati cititorii si analistii! Iar o sa ne lamureasca d-l Ionut Dumitru , marele specialist al economiei de „eprubeta” ca, de fapt, tot rau este!

  2. Dumitru Moinescu
    7.8.2014, 1:33 pm

    Comentatorului anterior: este bine este foarte bine !!! Oare ! Cititi cu atenție , scade venitul bugetar din impozitul pe venit,adică creste nr de șomeri si munca la negru ! Este bine ? In opinia celui de mai înainte DA ! Scade venitul din TVA,adică scade puterea de cumpărare a salariului,scade consumul intern in general ! Este bine ? In opinia aceluiasi DA ! Nu-i bine de loc. Cu așa un guvern “competent” ne vedem in situația Italiei care a intrat OFICIAL in recesiune !

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Viceguvernatorul BNR Bogdan Olteanu, arestat la domiciliu. Ar fi primit 1 milion de euro pentru a face demersuri în sensul numirii lui Liviu Mihaiu ca guvernator al Deltei Dunării

bogdan olteanu UPDATE 20.00: Instanța a decis ca Bogdan Olteanu să fie plasat în arest la domiciliu, 30 de zile. Decizia este executivă, dar nu definitivă,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

HG-ul care ar putea produce un cutremur în sistemul judiciar: Ministrul Justiției propune deschiderea arhivelor fostei SIPA. O comisie specială va decide soarta documentelor

arhive sipa Ministerul Justiției a pus, luni, în dezbatere publică, un proiect de hotărâre de guvern prin care se înființează o comisie care să deschidă arhivele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Germania / Atac armat la Munchen – cel puţin 9 morţi

4 Ce ştim până în prezent- sumar. Poliţia germană a confirmat oficial, în jurul orei 24.00, ora locală, că în urma atacului armat din mall-ul...Citeste mai departe »

Redacţia

Tentativa de lovitură de stat în Turcia a eșuat – 265 de morți și 1.440 răniți. Guvernul se gândește să reintroducă pedeapsa cu moartea

turcia lovitura stat UPDATE 21,00: Comandanții Armatei a II-a și a III-a au fost reținuți și acuzați de trădare, precum și un judecător al Curții constituționale turcești...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Guvernul trimite la CCR creșterile salariale fără acoperire: 4 legi proaspăt modificate de Parlament cu 9 miliarde impact anual

ccr Guvernul a sesizat Curtea Constituțională în legătură cu patru legi aprobate în Parlament care implică cheltuieli suplimentare de la buget ce ar face imposibilă...Citeste mai departe »
radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Radu Crăciun / De ce Pământul este plat

Trebuie sa recunosc ca in ultimele luni am fost confruntat, nu doar o data, cu o situatie inedita, care pur si simplu m-a blocat....Citeste mai departe »

mp21

Marin Pana

Pâinea, circul și indicatorii din ultimii patru ani

Inflația medie anuală înregistrată în perioada 2012 – 2015 a fost de 1,93% potrivit metodologiei naționale concretizate în indicele prețurilor de consum IPC și...Citeste mai departe »

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Convențiile naționale din Statele Unite. Campania electorală cu vicepreședinți mai buni decât prezidențiabilii

În momentul scrierii acestei succinte analize, Convenția Democrată de la Philadelphia se pregătește să înceapă a treia zi, penultima, iar Convenția Republicană s-a încheiat...Citeste mai departe »

Comentarii

Radu Crăciun / De ce Pământul este plat

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Trebuie sa recunosc ca in ultimele luni am fost confruntat, nu doar o data, cu o situatie inedita, care pur si simplu m-a blocat....Citeste mai departe »

Pâinea, circul și indicatorii din ultimii patru ani

mp21

Marin Pana

Inflația medie anuală înregistrată în perioada 2012 – 2015 a fost de 1,93% potrivit metodologiei naționale concretizate în indicele prețurilor de consum IPC și...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Convențiile naționale din Statele Unite. Campania electorală cu vicepreședinți mai buni decât prezidențiabilii

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

În momentul scrierii acestei succinte analize, Convenția Democrată de la Philadelphia se pregătește să înceapă a treia zi, penultima, iar Convenția Republicană s-a încheiat...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Lămuriri necesare privind Strategia ”România competitivă”

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Atunci când Prim-Ministrul Guvernului, domnul Dacian Cioloş, a solicitat Guvernatorului BNR, domnul Mugur Isărescu, să-l ajute cu specialiști în redactarea unui proiect de strategie...Citeste mai departe »

Două neadevăruri statistice care au contribuit la ieșirea Marii Britanii din UE

mp21

Marin Pana

Referendumul privind ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană a fost influențat de o serie de statistici care conduc spre concluziii potențial eronate. Unul dintre...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Supravietuirea Europei – Solutia unica despre care nu vorbeste nimeni

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Brexit-ul a fost atat de mult analizat in ultimele zile incat interesul public pentru acest subiect este pe punctul sa se epuizeze. Cu toate...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Uniunea Europeană 2.0, refondată sub patronajul Germaniei. Opţiuni grele la orizont pentru naţiunile Europei

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Cu mult înainte de Brexitul din 23 iunie, Uniunea Europeană dădea semne obiective de uzură politică, economică, socială şi culturală, dincolo de...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Europa post-Brexit: o bătălie care merită purtată

valentin-lazea-

Valentin Lazea

(Un text – un adevărat manifest – care ar trebui bătut în cuie pe ușa oricărui european. Dacă ar fi fost până acum, poate...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problemele congenitale ale UE și lecția din care nu va învăța nimeni nimic. Regândirea Europei

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O Europă disfuncțională pentru că se bazează pe slăbiciunile popoarelor, și nu pe ce au ele mai bun * Ieșirea UK din UE poate...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Capitalul autohton și ajutorul statului autohton: O problemă și câteva soluții

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Textul analiză de mai jos, privind problema capitalului autohton, îndrăznește să spere din 3 motive : 1-, Spre deosebire de toți predecesorii săi –...Citeste mai departe »

Măsura uitată a Guvernului Boc: supraimpozitarea economisirii asemeni speculațiilor financiare. Efecte

mp21

Marin Pana

În goana după banii necesari procesului de echilibrare bugetară, Guvernul Boc a redus cu 25% salariile bugetarilor, a majorat TVA de la 19% la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Lumea dobânzilor ultra-mici; dobânzi negative ?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Traim vremuri exceptionale. Sunt date in economia globala ce deconcerteaza. Sa ne gandim la dinamica unor variabile cheie ca inflatie, volum de lichiditati/injectii masive...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / Clasa săracă merge-n paradis, clasa avută – în paradisuri fiscale și la Davos. Clasa de mijloc merge la bancă

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Represiunea financiară. Noua realitate economică și clasa de mijloc Represiunea financiară prezentă este o consecință a hiper-monetarismului global emis de marile bănci centrale, într-un...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Euro, un edificiu cu bulină roșie

Aurelian-Dochia-

Aurelian Dochia

O buna parte a economistilor care s-au exprimat pe aceasta tema considera ca Romania nu este pe deplin pregatita pentru aderarea la moneda comuna...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu-

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Justiția mea și justiția celorlalți

Dumnezeu să-l odihnească pe Gil. Cu vocea aia a lui minunată cu tot. ”Cristi, nu mă pot băga oficial, mă termină ăștia. Dar vreau...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română