Documente oficiale/ Rectificarea bugetară – ”Socoteala din târg”: Scad veniturile din TVA și accize, cresc subvențiile la bugetele sociale

de Victor Bratu | 30.7.2014 .

Rectificarea bugetară aduce câteva constatări privind diagnosticele ascunse ale unei economii aflate în certă și spectaculoasă creștere: veniturile din taxe cresc, veniturile din TVA şi accize scad, cresc subvenţiile sistemului public de pensii şi sistemului asigurărilor pentru şomaj.
cursdeguvernare.ro lasă economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.

Ministerul Finanţelor Publice consideră că se impune o rectificare bugetară ca urmare a creşteri economice (2,8% faţă de 2,2%- cât s-a avut în vedere la elaborarea bugetului de stat pe anul 2014), a creşterii PIB nominal (estimat de la 658,6 miliarde lei, la 662,3 miliarde lei) şi a celorlalţi indicatori macroeconomici din Programul de Convergenţă.

Ministerul a publicat, miercuri, textele ordonanţelor de urgenţă privind rectificarea bugetului de stat şi privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, din care reies următorii indicatori:

  • veniturile bugetului general consolidat se majorează cu 1,07 miliarde de lei
  • cheltuielile bugetare se majorează cu 1,34 miliarde de lei
  • deficitul bugetului consolidat creşte valoarea de 14,76 miliarde de lei

Schimbările preconizate prin rectificarea bugetară sunt:

Veniturile bugetului de stat pe anul 2014, se diminuează pe sold cu suma de 375,8 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:

  • Impozitul pe profit: se majorează cu 434,4 milioane lei pe fondul creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014 şi al diminuării cu 137,5 milioane lei, ca urmare a aplicării măsurii privind scutirea de impozit pe profit a profitului reinvestit;
  • Impozitul pe venit s-a diminuat cu 1.261,8 milioane lei. Din această influenţă, suma de 882,9 milioane lei reprezintă cote defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale;
  • Impozite şi taxe pe proprietate se majorează cu 1.062,7 milioane lei, creştere ce se datorează în special impozitului pe construcţii aplicat de la data de 01.01.2014. Impozitul pe construcţii declarat la termen de către contribubili pentru anul 2014 se situează la 1,5 miliarde lei;
  • Taxa pe valoare adaugată se diminuează cu suma de 1.815,0 milioane. Din această influenţă suma de 756,4 milioane lei reprezintă sume defalcate din taxa pe valoarea adaugată alocate bugetelor locale;
  • Accize scad cu 184,1 milioane lei pe fondul decalării termenului de majorare al nivelului accizelor la carburanţi de la 01.01.2014 la 01.04.2014 şi al creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014;
  • Alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii au fost majorate cu 432,4 milioane lei ca urmare a creşterii încasărilor impozitului pe veniturile suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale.

Cheltuielile bugetului de stat anul 2014, se majorează, pe sold, cu suma de 517,2 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Cheltuielile de personal cresc cu 102,8 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 205,7 milioane lei;
  • Subvenţiile se diminuează cu 239,9 milioane lei;
  • Transferurile între unităţi ale administraţiei publice cresc cu 668,3 milioane lei;
  • Alte transferuri se diminuează cu 95,6 milioane lei;
  • Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 847,3 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistenţa socială cresc cu 56,2 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă se diminuează cu 56,5 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital cresc cu 327,0 milioane lei.

Lista beneficiarilor rectificării

Influenţele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

  • Ministerul Sănătăţii: +385,4 milioane lei;
  • Ministerul Transporturilor: +361,2 milioane lei.
  • Ministerul Afacerilor Interne: +191,8 milioane lei, din care 166,8 milioane lei pentru finanţarea activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014;
  • Ministerul Economiei: +100,0 milioane lei, pentru plăţi aferente ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii
  • Ministerul Municii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: +42,9 milioane lei;
  • Ministerul Afacerilor Externe:+41,1 milioane lei din care 4,3 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: +40,4 milioane lei
  • Autoritatea Electorală Permanentă: +24,3 milioane lei
  • Secretariatul General al Guvernului: :+22,9 milioane lei din care 2,9 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
  • Serviciul de Telecomunicaţii Speciale: :+7,9 milioane lei din care 7,7 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;

În nota de fundamentare a ordonanţei privind rectificarea bugetului de stat, la capitolul „alte informaţii”, ministerul validează teoria lansată marţi de fostul ministru al finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, conform căruia „guvernul a blocat aproximativ 10% din bugetul fiecărui ordonator de credit, cu excepția cheltuielilor cu salariile.”

În textul ministerului condus de Ioana Petrescu se afirmă: „Prin proiectul de act normativ sumele reţinute în proporţie de 10%, potrivit prevederilor art. 21 alin.(5) din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, nu se repartizează şi nu se utilizează de către ordonatorii principali de credite.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului de stat)

Rectificarea bugetului asigurărilor sociale- date generale

În ceea ce priveşte rectificarea bugetului asigurărilor sociale, guvernul propune:

La bugetul asigurărilor sociale de stat

  • Diminuarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma de 255,2 milioane lei şi majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu aceeaşi sumă. Diminuarea veniturilor se datorează în principal scăderii contribuţiilor de asigurări sociale de stat pe fondul noii prognoze macroeconomice (revizuire în scădere a câştigului salarial mediu brut), a Pilonului II şi a evoluţiei încasărilor.
  • Diminuarea veniturilor sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu suma de 4,8 milioane lei.

La bugetul asigurărilor pentru şomaj

  • Majorarea cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj cu suma de 51,9 milioane lei
  • Majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu suma de 51,9 milioane lei.
  • Diminuarea cheltuielilor fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale cu suma de 14,5 milioane lei

Ministerul afirmă: „Prin aplicarea prevederilor prezentului proiect de act normativ se asigură fondurile necesare pentru plata integrală şi la timp a drepturilor de asigurări sociale fără a exista riscul declanşării unor conflicte sociale.”

(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 30.7.2014 .

2 comentarii

  1. malureanu
    31.7.2014, 8:38 pm

    dar de ce „lăsati economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.” Voi, ca toata presa, suntei „echidistanti și impartiali”. Pna acum, ati tot criticat masurile guvernamentale finaciar-bugetare, riscurile pe care le comporta introducerea CAS-ulu, ati prezentat analizele negative ale Consiliului Fiscal (care, intre noi fie vorba, numai „independent” nu este ! Fiind dornic sa-i multumeasca pe cei care i-au numit in 2009, vad totul in negru la guvernarea actuala, fara sa fi scos o vorba la masurile total neeconomice ale guvernarilor anterioare de taieri stupide de psete tot!). Acum cand s-ar parea ca este bine, pe plus, nu mai comentati! Lasati cititorii si analistii! Iar o sa ne lamureasca d-l Ionut Dumitru , marele specialist al economiei de „eprubeta” ca, de fapt, tot rau este!

  2. Dumitru Moinescu
    7.8.2014, 1:33 pm

    Comentatorului anterior: este bine este foarte bine !!! Oare ! Cititi cu atenție , scade venitul bugetar din impozitul pe venit,adică creste nr de șomeri si munca la negru ! Este bine ? In opinia celui de mai înainte DA ! Scade venitul din TVA,adică scade puterea de cumpărare a salariului,scade consumul intern in general ! Este bine ? In opinia aceluiasi DA ! Nu-i bine de loc. Cu așa un guvern “competent” ne vedem in situația Italiei care a intrat OFICIAL in recesiune !

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »

Victor Bratu

Istoria care se scrie în prezent – Procesul Brexit a fost lansat oficial

Ambasadorul Marii Britanii la UE, Sir Tim Barrow, i-a înmânat miercuri preşedintelui Consiliului European, Donald Tusk, scrisoarea prin care Londra a invocat Articolul 50...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Textul integral al Declarației de la Roma și hărțile vitezelor reale ale Europei

Uniunea Europeană se va deplasa în continuare pe drumul integrării fără să îi mai aștepte întotdeauna pe cei care se deplasează mai încet –...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”: Ministerul...Citeste mai departe »

Victor Bratu

UE în sensul giratoriu: 5 propuneri de ieșire, numai 2 fezabile. De la Europa centrifugă la Europa federală

Comisia Europeană a creionat 5 scenarii pentru evoluția viitoare a UE, adunate într-o Cartă Albă prezentată miercuri de președintele Jean Claude Junker. Scenariile sunt...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română