La obiect

August 2018 a adus cel mai mic salariu din ultimele şase luni

Câștigul salarial mediu brut pe luna august 2018 a fost de 4.449 lei, cu 1,4% mai mic faţă de cel din luna precedentă, potrivit datelor… Mai mult

09.10.2018

Evenimentul

România și Lituania au pierdut definitiv la CEDO procesul privind închisorile secrete ale CIA. România a crezut că poate închide subiectul cu verdictul Comisiei parlamentare speciale

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a respins marți apelurile depuse de România și Lituania, care au fost condamnate de către instanța europeană pentru participarea la… Mai mult

09.10.2018

La obiect

Deficitul contului curent pâlpâie în roşu pe tabloul de bord

Potrivit datelor publicate de Eurostat, deficitul de cont curent al României a trecut în al doilea trimestru al anului în curs pragul de cinci procente… Mai mult

08.10.2018

Analiză

T2 / Venitul mediu lunar per român a urcat la aproape 1.600 de lei: Modificările în redistribuirea bugetului familiei

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2018 arată că veniturile românilor s-au apropiat de nivelul de 1.600 lei lunar pe persoană. Ele au fost… Mai mult

08.10.2018

Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

de Victor Bratu 29.9.2017

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui nou Ordin privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.

Noul proiect de ordin menține prevederea potrivit căreia organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat.

Potrivit proiectului, fiecărui criteriu de risc stabilit de ANAF (prevăzute la anexa nr. 5 și anexa nr. 6 a proiectului de Ordin) îi corespunde un punctaj negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte.

Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat- adică nu i se acordă cod de TVA- dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte.

Precizare: Sucursalele din România ale persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, care au obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, conform prevederilor art. 316 alin. (2) din Codul fiscal, nu fac obiectul prevederilor prezentului ordin.

În comunicatul de presă emis joi, ANAF asigură că procedurile administrative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA va deveni ”mai explicită, transparentă și facilă pentru contribuabili”- un mare pas înainte, ținând cont de faptul că detaliile ordinului inițial, emis în perioada în care șefia ANAF era deținută de Gelu Ștefan Diaconu, au fost ”secretizate”, pentru ca ”evazioniștii” să nu le poată afla și astfel încerca să păcălească Fiscul.

Schimbarea decisivă s-ar produce însă dacă ANAF ar renunța la toate prevederile controversate. Doar 2 exemple:

  • firmele trebuie să aibă deja angajați în momentul în care cer cod de TVA, adică din momentul înființării
  • lipsa unei calificări este considerată un risc

Criterii de risc

Primele criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA sunt stabilite în anexa 5. Acestea se referă la:

Sediu.

  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului și este utilizat în cadrul unui contract de asistență juridică iar persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale (exclusiv avocat), unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare .
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mare de 1 an.

Insolvență/Faliment.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă, la care a fost declanșată procedura insolvenței/falimentului în ultimii 5 ani fiscali încheiați și persoana impozabilă înregistrează obligații fiscale principale restante.

Inactivitate fiscală.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă declarată inactivă fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați, fără a fi reactivate.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin trei persoane impozabile declarate inactive fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați.

Inactivitate temporară la Registrul Comerțului.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin două persoane impozabile la care a expirat termenul legal de inactivitate temporară înscrisă la Registrul comerțului fără ca aceastea să fie reactivate.

Respingere/anulare înregistrare în scopuri de TVA.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular3)/membru la cel puțin o persoană impozabilă la care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în ultimii 5 ani fiscali încheiați.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator la cel puțin o persoană impozabilă pentru care începând cu 01.02.2015 a fost respinsă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA sau a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în urma aplicării procedurii de evaluare, situație care se menține în prezent.

Obligații fiscale restante.

  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru și de asociații (persoane juridice) și/sau administratorii (persoane juridice) persoanei impozabile analizate, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.
  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate au deținut, în ultimii 5 ani fiscali încheiați, calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.

Contravenții.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care aceștia dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, au înscrise în prezent în cazierul fiscal fapte de natura contravențiilor prevăzute în H.G nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informații în cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislației în vigoare.

Infracțiuni.

  • Cel puțin unul dintre asociații persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru au înscrise în prezent în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din O.G nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.

Venituri.

  • Administratorii persoanei impozabile analizate nu au obținut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA, respectiv în anul fiscal precedent, după caz.
  • Administratorii persoanei impozabile analizate au obținut, în ultimele 12 luni anterioare solicitarii de înregistrare în scopuri de TVA, venituri exclusiv salariale preponderent ca valoare, din ocupații corespunzătoare grupei majore 9 (conform COR ISCO08), adică muncitori necalificați.

Rezidența fiscală.

  • Cel puțin unul dintre administratorii persoanei impozabile analizate este cetățean străin care nu deține rezidență fiscală în România și capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei.

Cont bancar.

  • Persoana impozabilă analizată nu deține cont bancar sau cel puțin una dintre persoanele împuternicite de persoana impozabilă analizată pentru a desfășura operațiuni pe conturile bancare ale acesteia nu au calitatea de administrator/asociat/salariat.

Activitate desfășurată.

  • Persoana impozabilă analizată nu desfășoară activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora.

Terți.

  • Persoana impozabilă analizată desfășoară exclusiv activități economice în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (punctelor de lucru)

Servicii contabile.

  • Persoana impozabilă analizată nu are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau are desemnată o persoană care nu îndeplinește prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care contabilitatea este organizată şi condusă în compartimente distincte, inclusiv situația în care persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte de prestări servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității.

Salariați.

  • Persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte individuale de muncă la data efectuării analizei.

(Descărcați AICI anexa 5)

Separeat, în anexa 6, ANAF introduce între criteriile de risc noțiunea de neconcordanțe.

Persoana impozabilă analizată înregistrează neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv între informațiile înregistrate în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii în relația cu partenerii săi (furnizori/clienți), inclusiv neconcordanțe semnificative constatate în urma analizării informațiilor furnizate de terți, altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative.”, precizează textul.

Spre deosebire de celelalte criterii de evaluare, anexa nu detaliază înțelesul exact al expresiei ”neconcordanțe semnificative”.

Nu este foarte clar nici care ar putea fi informațiile oferite de terți ”altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative”.

(Descărcați AICI anexa 6)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.9.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

După Opinia de la Veneția, Raportul MCV de la Bruxelles

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană va prezenta în raportul MCV (ce va fi publicat pe 13 noiembrie) o analiză detaliată privind modificarea legislației din domeniul justiției. Analiza va… Mai mult

Stiri

Italia anunță formal Comisia Europeană că nu va revizui bugetul pe 2019

Iulian Soare

Guvernul Italiei nu va reveni asupra proiectului de buget pe 2019 chiar dacă este conștientă că acesta încalcă regulile UE. Ministrul italian al Finanțelor, Giovanni… Mai mult

Stiri

Bărbați de Stat: Ministrul Justiției pleacă și el în concediu, în plină criză pe legile Justiției, asemenea Avocatului Poporului

Razvan Diaconu

Tudorel Toader și-a luat patru zile de concediu în această săptămână, în plină criză în justiție după criticile dure transmise vineri de președintele Iohannis pe… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri acuză coaliția de populism: Guvernul mărește salariul minim ca să stoarcă mai mulți bani pentru buget

Vladimir Ionescu

Liderii a două importante organizații ale mediului de afaceri- AOAR și CNIPMMR- acuză intenția guvernamentală de a majora anticipat salariului minim pe economie: este o… Mai mult

Stiri

Președintele cheamă partidele parlamentare la consultări pe legile justiției

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat luni că președintele Klaus Iohannis a invitat miercuri la Cotroceni, pentru consultări pe tema legislației din domeniul justiției, președinții partidelor și… Mai mult

Europa

Alegeri locale în Polonia – PiS, pe primul loc, dar opoziția câștigă din primul tur Varșovia și alte mari orașe

Iulian Soare

Partidul conservator Lege şi Justiţie (PiS), care se află la putere de trei ani în Polonia, a câştigat alegerile locale de duminică cu 32, 3% conform… Mai mult

Stiri

Barometrul industrial: Ușoară revenire a producției și a comenzilor

Vladimir Ionescu

Industria română şi-a revenit, după patru luni de activitate slabă, potrivit Barometrului Industrial publicat luni. Volumul producţiei şi comenzile, inclusiv cele pentru export au crescut,… Mai mult