Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

de Victor Bratu | 29.9.2017 .

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui nou Ordin privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.

Noul proiect de ordin menține prevederea potrivit căreia organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat.

Potrivit proiectului, fiecărui criteriu de risc stabilit de ANAF (prevăzute la anexa nr. 5 și anexa nr. 6 a proiectului de Ordin) îi corespunde un punctaj negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte.

Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat- adică nu i se acordă cod de TVA- dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte.

Precizare: Sucursalele din România ale persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, care au obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, conform prevederilor art. 316 alin. (2) din Codul fiscal, nu fac obiectul prevederilor prezentului ordin.

În comunicatul de presă emis joi, ANAF asigură că procedurile administrative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA va deveni ”mai explicită, transparentă și facilă pentru contribuabili”- un mare pas înainte, ținând cont de faptul că detaliile ordinului inițial, emis în perioada în care șefia ANAF era deținută de Gelu Ștefan Diaconu, au fost ”secretizate”, pentru ca ”evazioniștii” să nu le poată afla și astfel încerca să păcălească Fiscul.

Schimbarea decisivă s-ar produce însă dacă ANAF ar renunța la toate prevederile controversate. Doar 2 exemple:

  • firmele trebuie să aibă deja angajați în momentul în care cer cod de TVA, adică din momentul înființării
  • lipsa unei calificări este considerată un risc

Criterii de risc

Primele criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA sunt stabilite în anexa 5. Acestea se referă la:

Sediu.

  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului și este utilizat în cadrul unui contract de asistență juridică iar persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale (exclusiv avocat), unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare .
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mare de 1 an.

Insolvență/Faliment.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă, la care a fost declanșată procedura insolvenței/falimentului în ultimii 5 ani fiscali încheiați și persoana impozabilă înregistrează obligații fiscale principale restante.

Inactivitate fiscală.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă declarată inactivă fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați, fără a fi reactivate.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin trei persoane impozabile declarate inactive fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați.

Inactivitate temporară la Registrul Comerțului.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin două persoane impozabile la care a expirat termenul legal de inactivitate temporară înscrisă la Registrul comerțului fără ca aceastea să fie reactivate.

Respingere/anulare înregistrare în scopuri de TVA.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular3)/membru la cel puțin o persoană impozabilă la care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în ultimii 5 ani fiscali încheiați.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator la cel puțin o persoană impozabilă pentru care începând cu 01.02.2015 a fost respinsă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA sau a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în urma aplicării procedurii de evaluare, situație care se menține în prezent.

Obligații fiscale restante.

  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru și de asociații (persoane juridice) și/sau administratorii (persoane juridice) persoanei impozabile analizate, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.
  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate au deținut, în ultimii 5 ani fiscali încheiați, calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.

Contravenții.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care aceștia dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, au înscrise în prezent în cazierul fiscal fapte de natura contravențiilor prevăzute în H.G nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informații în cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislației în vigoare.

Infracțiuni.

  • Cel puțin unul dintre asociații persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru au înscrise în prezent în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din O.G nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.

Venituri.

  • Administratorii persoanei impozabile analizate nu au obținut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA, respectiv în anul fiscal precedent, după caz.
  • Administratorii persoanei impozabile analizate au obținut, în ultimele 12 luni anterioare solicitarii de înregistrare în scopuri de TVA, venituri exclusiv salariale preponderent ca valoare, din ocupații corespunzătoare grupei majore 9 (conform COR ISCO08), adică muncitori necalificați.

Rezidența fiscală.

  • Cel puțin unul dintre administratorii persoanei impozabile analizate este cetățean străin care nu deține rezidență fiscală în România și capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei.

Cont bancar.

  • Persoana impozabilă analizată nu deține cont bancar sau cel puțin una dintre persoanele împuternicite de persoana impozabilă analizată pentru a desfășura operațiuni pe conturile bancare ale acesteia nu au calitatea de administrator/asociat/salariat.

Activitate desfășurată.

  • Persoana impozabilă analizată nu desfășoară activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora.

Terți.

  • Persoana impozabilă analizată desfășoară exclusiv activități economice în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (punctelor de lucru)

Servicii contabile.

  • Persoana impozabilă analizată nu are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau are desemnată o persoană care nu îndeplinește prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care contabilitatea este organizată şi condusă în compartimente distincte, inclusiv situația în care persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte de prestări servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității.

Salariați.

  • Persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte individuale de muncă la data efectuării analizei.

(Descărcați AICI anexa 5)

Separeat, în anexa 6, ANAF introduce între criteriile de risc noțiunea de neconcordanțe.

Persoana impozabilă analizată înregistrează neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv între informațiile înregistrate în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii în relația cu partenerii săi (furnizori/clienți), inclusiv neconcordanțe semnificative constatate în urma analizării informațiilor furnizate de terți, altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative.”, precizează textul.

Spre deosebire de celelalte criterii de evaluare, anexa nu detaliază înțelesul exact al expresiei ”neconcordanțe semnificative”.

Nu este foarte clar nici care ar putea fi informațiile oferite de terți ”altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative”.

(Descărcați AICI anexa 6)

Publicat la data de 29.9.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Nominalizații oficial pentru ministerele remaniate. Unde au ajuns remaniații

La Ministerul Transporturilor va fi propus Felix Stroe, la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice – Paul Stănescu și la Ministerul Fondurilor Europene – Marius...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Premierul a trecut prin CEx demisiile ministrilor Shhaideh, Plumb și Cuc. Urmează CEx-ul pentru înlocuitori

Şedinţa Comitetului Executiv al PSD s-a încheiat după aproape şase ore, cu o jumătate de victorie a premierului Mihai Tudose: miniştrii Sevil Shhaideh, Rovana...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Comisia Buget-Finanțe din Senat desființează măsuri fiscale majore ale Guvernului

Comisia de buget din Senat a decis, marţi, modificarea radicală a unor decizii fiscale importante luate, cu aprobarea liderilor coaliției de guvernare, de către...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Germania: s-au terminat alegerile, începe marșul spre o nouă UE. Merkel – al 4-lea mandat de cancelar

Creștin – democrații (CDU) au câștigat alegerile legislative din Germania, Angela Markel a obținut al patrulea mandat de cancelar, iar Alternativa pentru Germania (AfD) a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Marile noutăți ale noii Europe în discursul lui Jean Claude Juncker: Scenariul nr. 6 – fără ”cercuri concentrice”

La șase luni de la debutul dezbaterilor asupra Cartei Albe a Europei, președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, a avansat, în discursul rostit miercuri...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Spaniei, Revoluția Identitară Globală și perspectiva separatismului. Va recunoaște Putin Catalonia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Nu mai este nicio îndoială, Spania s-a scufundat brusc într-o criză a statalității de o gravitate fără precedent în istoria ei postbelică...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română