La obiect

Digitalizarea companiilor: Managerii văd beneficiile, dar nu și pericolul amânărilor. Majoritatea firmelor – nepregătite pentru provocările viitorului

Jumătate din managerii companiilor românești viabile nu consideră că transformarea digitală este cea mai mare prima prioritate a strategiei lor. Și, în marea lor majoritate,… Mai mult

09.07.2018

Evenimentul

Președintele a revocat-o pe șefa DNA

UPDATE 15.20: Prima reacție a lui Liviu Dragnea – Discuția despre suspendarea președintelui va continua Președintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, luni, că discuția despre… Mai mult

09.07.2018

Analiză

Repartizarea banilor de protecție socială: o evoluție. Mai puţin la familiile cu copii şi la şomeri, mai mult la pensionari

România a avut în anul 2016 venituri de protecţie socială care au însumat 116,14 miliarde lei dar cheltuielile privind protecţia socială s-au ridicat la doar… Mai mult

08.07.2018

Chestiunea

I-a venit rândul Codului Administrației: răspundere mică pentru aleșii locali, putere mai mare la înstrăinarea patrimoniului, privilegii

Camera Deputaților votează luni modificările la Codul administrativ al României, modificări care întăresc controlul politic asupra administrațiilor locale. Este de așteptat ca, în ciuda problemelor… Mai mult

08.07.2018

Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

de Victor Bratu 29.9.2017

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui nou Ordin privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.

Noul proiect de ordin menține prevederea potrivit căreia organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat.

Potrivit proiectului, fiecărui criteriu de risc stabilit de ANAF (prevăzute la anexa nr. 5 și anexa nr. 6 a proiectului de Ordin) îi corespunde un punctaj negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte.

Persoana impozabilă prezintă risc fiscal ridicat- adică nu i se acordă cod de TVA- dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte.

Precizare: Sucursalele din România ale persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, care au obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, conform prevederilor art. 316 alin. (2) din Codul fiscal, nu fac obiectul prevederilor prezentului ordin.

În comunicatul de presă emis joi, ANAF asigură că procedurile administrative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA va deveni ”mai explicită, transparentă și facilă pentru contribuabili”- un mare pas înainte, ținând cont de faptul că detaliile ordinului inițial, emis în perioada în care șefia ANAF era deținută de Gelu Ștefan Diaconu, au fost ”secretizate”, pentru ca ”evazioniștii” să nu le poată afla și astfel încerca să păcălească Fiscul.

Schimbarea decisivă s-ar produce însă dacă ANAF ar renunța la toate prevederile controversate. Doar 2 exemple:

  • firmele trebuie să aibă deja angajați în momentul în care cer cod de TVA, adică din momentul înființării
  • lipsa unei calificări este considerată un risc

Criterii de risc

Primele criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA sunt stabilite în anexa 5. Acestea se referă la:

Sediu.

  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului și este utilizat în cadrul unui contract de asistență juridică iar persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale (exclusiv avocat), unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată nu deține sediu/sedii secundare .
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an.
  • Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfășoară profesii liberale, unei persoane fizice autorizate (PFA), unei întreprinderi individuale (ÎI), unei întreprinderi familiale (ÎF), unei persoane juridice precum și la proprietatea unei persoane fizice și este utilizat în cadrul unui contract de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mică sau egală de 1 an și persoana impozabilă analizată deține sediu/sedii secundare în cadrul unor contracte de comodat/închiriere/subînchiriere pe o perioadă mai mare de 1 an.

Insolvență/Faliment.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă, la care a fost declanșată procedura insolvenței/falimentului în ultimii 5 ani fiscali încheiați și persoana impozabilă înregistrează obligații fiscale principale restante.

Inactivitate fiscală.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin o persoană impozabilă declarată inactivă fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați, fără a fi reactivate.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin trei persoane impozabile declarate inactive fiscal în ultimii 5 ani fiscali încheiați.

Inactivitate temporară la Registrul Comerțului.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru la cel puțin două persoane impozabile la care a expirat termenul legal de inactivitate temporară înscrisă la Registrul comerțului fără ca aceastea să fie reactivate.

Respingere/anulare înregistrare în scopuri de TVA.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular3)/membru la cel puțin o persoană impozabilă la care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în ultimii 5 ani fiscali încheiați.
  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate deține sau a deținut calitatea de acționar/asociat/administrator la cel puțin o persoană impozabilă pentru care începând cu 01.02.2015 a fost respinsă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA sau a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA  în urma aplicării procedurii de evaluare, situație care se menține în prezent.

Obligații fiscale restante.

  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru și de asociații (persoane juridice) și/sau administratorii (persoane juridice) persoanei impozabile analizate, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.
  • Suma totală a obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate au deținut, în ultimii 5 ani fiscali încheiați, calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, este mai mare sau egală cu 50.000 lei.

Contravenții.

  • Cel puțin unul dintre asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care aceștia dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru, au înscrise în prezent în cazierul fiscal fapte de natura contravențiilor prevăzute în H.G nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informații în cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislației în vigoare.

Infracțiuni.

  • Cel puțin unul dintre asociații persoanei impozabile analizate și/sau cel puțin una dintre persoanele impozabile la care asociații și/sau administratorii persoanei impozabile analizate dețin sau au deținut calitatea de acționar/asociat/administrator/titular/membru au înscrise în prezent în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din O.G nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.

Venituri.

  • Administratorii persoanei impozabile analizate nu au obținut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA, respectiv în anul fiscal precedent, după caz.
  • Administratorii persoanei impozabile analizate au obținut, în ultimele 12 luni anterioare solicitarii de înregistrare în scopuri de TVA, venituri exclusiv salariale preponderent ca valoare, din ocupații corespunzătoare grupei majore 9 (conform COR ISCO08), adică muncitori necalificați.

Rezidența fiscală.

  • Cel puțin unul dintre administratorii persoanei impozabile analizate este cetățean străin care nu deține rezidență fiscală în România și capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei.

Cont bancar.

  • Persoana impozabilă analizată nu deține cont bancar sau cel puțin una dintre persoanele împuternicite de persoana impozabilă analizată pentru a desfășura operațiuni pe conturile bancare ale acesteia nu au calitatea de administrator/asociat/salariat.

Activitate desfășurată.

  • Persoana impozabilă analizată nu desfășoară activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora.

Terți.

  • Persoana impozabilă analizată desfășoară exclusiv activități economice în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (punctelor de lucru)

Servicii contabile.

  • Persoana impozabilă analizată nu are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau are desemnată o persoană care nu îndeplinește prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care contabilitatea este organizată şi condusă în compartimente distincte, inclusiv situația în care persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte de prestări servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității.

Salariați.

  • Persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte individuale de muncă la data efectuării analizei.

(Descărcați AICI anexa 5)

Separeat, în anexa 6, ANAF introduce între criteriile de risc noțiunea de neconcordanțe.

Persoana impozabilă analizată înregistrează neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv între informațiile înregistrate în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii în relația cu partenerii săi (furnizori/clienți), inclusiv neconcordanțe semnificative constatate în urma analizării informațiilor furnizate de terți, altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative.”, precizează textul.

Spre deosebire de celelalte criterii de evaluare, anexa nu detaliază înțelesul exact al expresiei ”neconcordanțe semnificative”.

Nu este foarte clar nici care ar putea fi informațiile oferite de terți ”altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative”.

(Descărcați AICI anexa 6)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.9.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

CCR recunoaște dreptul de ședere al unui soț care nu are cetățenia română și este căsătorit cu un român de același gen

Vladimir Ionescu

Statul trebuie să recunoască dreptul de ședere în România al persoanelor de acelaşi sex căsătorite, dacă unul dintre soți/soațe este cetățean UE. Este decizia pronunțată… Mai mult

Stiri

Legea manualului școlar este neconstituțională

Vladimir Ionescu

Legea manualului școlar, care instituia practic un monopol pe piața de profil, este neconstituțională, a decis miercuri CCR, cu unanimitate de voturi. Printre altele, Curtea… Mai mult

Europa

Comisia Europeană a amendat Google cu 4,34 miliarde euro pentru practici ilegale legate de dispozitivele Android

Iulian Soare

Comisia Europeană a amendat Google cu 4.34 miliarde euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE – din 2011, compania a impus restricții ilegale producătorilor de… Mai mult

Stiri

Legea de înfiinţare a Fondului Suveran e neconstituţională – decizie CCR

Adrian N Ionescu

Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) a fost declarată neconstituţională. Preşedintele Curții Consituționale a României (CCR), Valer Dorneanu, a anunțat miercuri… Mai mult

Stiri

Premierul Dăncilă şi preşedintele Iohannis au discutat, anunță Guvernul, pe tema preşedinţiei române a Consiliului UE

Razvan Diaconu

Premierul Viorica Dăncilă şi preşedintele Klaus Iohannis au discutat miercuri pe tema Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene, atât în ceea ce priveşte stadiul pregătirii… Mai mult

Europa

BCE: Un eșec al reformării EURIBOR poate crea probleme sistemice. Termenul 1 ianuarie 2020 este prea aproape

Iulian Soare

Banca Centrală Europeană (BCE) avertizează că lipsa de implicare a băncilor în eforturile de reformare a sistemului indicilor dobânzilor interbancare EURIBOR, ar putea duce la… Mai mult

Europa

CEDO condamnă Rusia pentru că nu a făcut niciun efort pentru identificarea celor care au ordonat asasinarea Annei Politkovskaia

Iulian Soare

Curtea Europeană a Drepturilor OMului (CEDO) a condamnat marți Rusia, pentru că nu a făcut niciun efort pentru a-i identifica pe cei care au comandat… Mai mult