Document / Guvernul pregătește buletinele electronice: vor ține loc și de card de Sănătate

de Vladimir Ionescu | 19.3.2017 .

Cardurile biometrice de identitate vor fi folosite la autentificarea posesorilor lor în diferite sisteme online ale administrației publice și vor permite folosirea semnăturii digitale – potrivit unui proiect pus în dezbatere pe site-ul Ministerului de Interne.

Noile documente de identitate vor putea fi emise și pentru copii și vor înlocui și actualele carduri de sănătate și cărți de alegător.

Persoanele care, din motive religioase sau de conștiință, refuză cardurile biometrice, vor avea în continuare acces la carduri simple, precizează proiectul de lege.

Cartea electronică de identitate va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea de identitate (în format simplu și electronic):

  • sexul
  • cetăţenia titularului
  • data şi locul naşterii titularului
  • semnătura olografă a titularului
  • imaginea facială a titularului
  • C.N.P.
  • adresa de domiciliu a titularului

Datele ce sunt înscrise în format electronic:

  • datele din formatul tipărit (de mai sus), cu excepţia semnăturii olografe a titularului
  • prenumele părinţilor titularului
  • un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001 (semnătura electronică)
  • datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Pentru a asigura confidențialitatea datelor, proiectul prevede că “după transmiterea cărţii electronice de identitate și a cărţii de identitate simple personalizate, la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă”.

Marile noutăți ale cardului electronic

  • Cartea de identitate şi cartea electronică de identitate permit titularului utilizarea acestora acestora ca şi card naţional de asigurări sociale de sănătate.
  • Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerui Afacerilor Interne sau sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, stabilite prin hotărîre a Guvernului. Posesorul unui document electronic poate să se autentifice on-line pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.). Noul sistem, precizează nota de fundamentare a proiectului de lege, ar urma să aibă efecte majore privind simplificarea vieţii cetăţeanului în relaţiile cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice
  • va asigura suportul tehnic necesar folosirii semnăturii electronice pentru reducerea birocraţiei în relaţiile cetăţeanului cu autorităţile publice.
  • “Având în vedere evoluţia tehnologică pe care o cunoaşte societatea informaţională, cu referire la multiplicarea serviciilor oferite cetăţenilor, subscrise domeniului e-guvernare, e-administraţie, e-identitate, e-sănătate, precum şi în considerarea proiectelor europene aflate în derulare (European Citizen Card, i2010 etc.), se impune ca viitorul document de identitate să ofere titularului accesul la aceste servicii, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european”, potrivit notei de fundamentare.

Dimensiunile viitorului card de identitate

Atât cartea de identitate, cât şi cartea electronică de identitate vor avea dimensiunile de 85,6 x 54,0 mm (aproximativ cât un permis de conducere), informaţiile fiind tipărite atât pe faţă, cât şi pe verso.

Cărţile de identitate actuale sunt în format ID-2 (105 x 74 mm.) şi informaţiile sunt tipărite numai pe faţa documentului.

Carte de identitate pentru copii

Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.

Valabilitatea viitoarelor cărți de identitate

Termenele de valabilitate au fost stabilite în funcție de vârsta titularului, în scopul surprinderii modificărilor fizionomiei titularului, precizează proiectul.

Astfel, de la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

  • cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani;
  • cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

Facilitarea accesului la servicii electronice

Implementarea proiectului, spun autorii lui, va facilita accesul la servicii electronice și va duce duce la dezvoltarea conceptului de „administrație electronică”, cu consecința corelării și simplificării procedurilor administrative.

Proiectul de lege este conform prevedrilor din Programul de guvernare 2017-2020 referitoare la simplificarea procedurilor și debirocratizare, asigurând un cadru adecvat pentru a facilita accesul la serviciile circumscrise conceputului de „administrație electronică” și să-i ofere cetățeanului posibilitatea de a utiliza un instrument modern în interes personal sau în relația cu diverși terți care generează servicii electronice, mai precizează nota de fundamentare a poriectului.

Actualele documente vor fi înlocuite treptat, în 18 luni de la emiterea primei cărți de identitate de tip nou

,,(1) Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar”.

State care au deja carduri de identitate 

Printre statele care au acte de identitate electronice se numără: Belgia, Croatia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Republica Cehă, Spania, Suedia.

Dispare cardul de sănătate

Devenite obligatorii la 1 septembrie 2015, după 12 ani de pregătiri, implementări și testări, cardurile de sănătate vor dispărea odată cu apariția cărților electronice de sănătate.

Spre deosebire de variantele în care fusese gândit inițial, cardul actual nu face altceva decât să valideze faptul că pacientul se află în cabinetul unui medic și beneficiază de servicii medicale la un moment anume.

“Acesta este singurul rol a cardului, să-mi valideze efectuarea serviciului medical”, explică Rodica Tănăsescu, președinta Societății Naționale de Medicina Familiei.

În opinia acesteia, soluția este bună, important este un singur lucru: să funcționeze sistemul Casei Naționale de Sănătate (CNAS), pentru a se face validarea acestor servicii. De la introducerea obligativității folosirii acrdului, sistemul electronic al CNAS a picat de numeroase ori, iar problemele de interconectare soluții nu s-au găsit deocamdată.

Autorii proiectului privind cardurile biometrice de identitate susțin că înlocuirea cardurilro de sănătate cu certificatul digital emis de MAI, înscris într-un singur cip, va duce la realizarea unor economii.

Proiectul amintește și el faptul că cipul cardului de sănătate nu conține informațiile ce trebuiau introduse potrivit vechilor reglementări în domeniu: “nu se mai înscriu toate datele privind asiguratul (diagnostice medicale cu risc vital şi boli cronice; grupa sanguină şi Rh; acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces; medic de familie)”. Singura informație este codul unic de identificare  în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precizează autorii proiectului.

(PROIECTUL POATE FI DESCĂRCAT AICI)

Publicat la data de 19.3.2017 .

Un raspuns

  1. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    20.3.2017, 12:14 am

    Bine face, asta-i o afacere pe cinste – odata cu repartizarea realizarii ei.Doar politica nu se face pe principii morale, ci cu bani…

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

România ar trebui să investească 237 miliarde de dolari în infrastructură până în 2040

România ar trebui să investească 237 miliarde de dolari în infrastructură până în anul 2040. Însă, dacă actualele tendințe de cheltuieli continuă, va investi...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Peste 100 de percheziţii la profesori şi studenţi din Arad într-un dosar denumit ”Diplome de licenţă fără studii”

Peste 100 de percheziţii au loc, miercuri, la cadre didactice şi studenţi de la universităţile ”Vasile Goldiş” şi ”Aurel Vlaicu” din Arad vizând fapte...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Execuția la 6 luni – în cifrele seci ale guvernului. Deficit de 6,3 miliarde, scăderi la TVA, fonduri europene și accize

Execuția bugetară la 6 luni ”nu e foarte bună. a fost un blocaj imens” – a declarat premierul Tudose marți. Marți seară, Ministerul fianțelor...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Turcia alege Rusia în defavoarea NATO pentru achiziția de sisteme antiaeriene

Turcia a acceptat să plătească 2,5 miliarde dolari pentru a achiziționa cel mai avansat sistem rusesc de apărare antiaeriană, declară pentru Bloomberg un oficial...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătății, somat de premier să-i aducă miercuri raportul privind situația vaccinării

Ministrul Sănătăţii, Florian Bodog, a avut marți, la Palatul Victoria, o întâlnire cu premierul, Mihai Tudose. Acesta din urmă i-a cerut ca miercuri să-i...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română