miercuri

24 aprilie, 2024

11 noiembrie, 2013

Comisia parlamentară specială a respins, luni, proiectul de lege privind exploatarea auriferă de la Roşia Montană şi recomandă în concluziile Raportului desecretizarea licenţei şi a altor documente (mai puţin a hărţilor referitoare la zăcământ) şi propune elaborarea unei legi privind proiectele miniere auro-argentifere.

Proiectul a primit 17 voturi pentru raport de respingere şi au mai existat şi două abţineri.

Soarta proiectului de lege iniţiată de guvern nu s-a tranşat odată cu acest Raport al Comisiei speciale. Marţi, Comisia va înainta Raportul către Biroul Permanent al Senatului, care îl va pune pe ordinea de zi a plenului, pentru dezbatere. Biroul permanent al Senatului decide dacă Raportul intră sau nu şi în dezbaterea comisiilor parlamentare permanente. Proiectul va intra apoi în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

Lege organică


Proiectul de lege trimis de guvern şi care s-a aflat în dezbaterea Comisiei parlamentare speciale are ca obiect exploatarea minereurilor auro-argentifere din perimetrul Roşia Montană.

Prin proiect, Executivul solicita Parlamentului aprobarea Acordului privind unele măsuri aferente exploatăriide la Roşia Montană, declararea proiectului de exploatare ca fiind de utilitate publică şi de interes naşional deosebit, mandatarea unor entităţi publice să aducă la îndeplinire măsurile propuse, precum şi modificarea mai multor acte normative privitoare la exproprieri şi autorizaţii de construcţie.

Proiectul de lege făcea parte din categoria legilor organice.

Decizie politică

Decizia raportului de respingere a fost doar aplicată de parlamentarii din Comisia specială, ea fiind luată, în realitate, în şedinţa de luni a USL, când PNL şi PSD au ajuns la consens pe acest subiect.


Potrivit înţelegerii politice definitivate luni, după câteva săptămâni de negocieri în interiorul Uniunii, s-a adoptat o soluţie combinată, care dă satisfacţie ambelor partide: parlamentarii din Comisia specială resping proiectul Roşia Montană, dar PNL se obligă să voteze legea-cadru pentru exploatările de aur şi argint, aşa cum va fi ea elaborată de Guvern.

Concluziile Raportului

  • Comisia consideră că Proiectul de lege supus examinării nu acoperă în mod satisfăcător toate cerinţele complexe privind cadrul desfăşurării activităţii de exploatare a resurselor minerale în România şi, în consecinţă, propune respingerea acestuia.
  • Având în vedere carenţele legislaţiei actuale, care nu ţine cont de specificul unor proiecte de anvergura proiectului minier în discuţie, Comisia recomandă completarea cadrului legislativ cu măsuri care să stimuleze implementarea unor proiecte miniere de asemenea amploare.
  • Comisia consideră necesară stabilirea unor condiţii de parteneriat corect între acţionarul majoritar şi compania de stat românească, cu respectarea normelor comunitare obligatorii şi a principiilor dezvoltării durabile a zonelor în care va fi realizat proiectul.
  • Comisia apreciază modificările condiţiilor Acordului iniţial (licenţa) propuse de Guvernul României, considerând că acestea reprezintă o îmbunătăţire reală faţă de licenţa în vigoare şi pot aduce beneficii economice pentru statul român.
  • Comisia propune, prin prezentul raport, o serie de acţiuni pentru stabilirea unui cadru legislativ coerent, care să sprijine poziţia de negociere a statului român şi în alte proiecte de asemenea anvergură.
  • Comisia apreciază că este necesară analizarea unor scenarii alternative de stabilire a redevenţelor şi a participaţiei statului în cazul exploatărilor miniere, având în vedere exemplul altor state.
  • Comisia atrage atenţia asupra unor posibile încălcări ale legislaţiei în vigoare pe parcursul derulării proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană. De aceea, Comisia va înainta prezentul raport autorităţilor competente cu scopul asigurării legalităţii integrale a proiectului Roşia Montană şi investigării, acolo unde este cazul, a faptelor presupus ilegale.
  • Comisia consideră că este nevoie de un cadru legislativ cât mai larg care să fie supus dezbaterii parlamentare, referitor la proiectele miniere auro-argentifere, care să permită dezvoltarea industriei miniere în România şi atragerea de investitori.
  • Comisia recomandă desecretizarea licenţei şi a documentelor clasificate aferente prezentului proiect minier (mai puţin a hărţilor şi a documentelor referitoare la zăcământ).
  • Comisia solicită ministerelor de resort şi instituţiilor implicate în evaluarea proiectului de la Roşia Montană analizarea tuturor aspectelor semnalate în urma audierilor desfăşurate în cadrul Comisiei şi cuprinse în prezentul raport şi demararea procedurilor în consecinţă.

Recomandări:

  • Comisia apreciează că este necesară soluţionarea prioritară a situaţiei juridice a acţionarului minoritar român şi a participaţiei statului la capitalul social. Comisia recomandă păstrarea companiei „MINVEST ROŞIA MONTANĂ” – S.A. în cadrul Ministerului Economiei.
  • Comisia apreciază că, pentru reducerea impactului negativ al operaţiunilor de împrumut, este necesară stabilirea unui plafon al ratei dobânzii la care RMGC se poate împrumuta pe piaţă, inclusiv de la acţionarul majoritar.
  • Comisia consideră că, maximizarea veniturilor din redevenţă şi mărirea participaţiei statului în acţionariatul RMGC, reprezintă o garanţie a creşterii veniturilor pentru partea română.
  • Comisia constată lipsa cadrului legislativ unitar, coerent, pe categorii de resurse naturale privind redevenţele şi apreciază ca o prioritate a politicilor economice din România elaborarea unui astfel de sistem de redevenţe stabil şi predictibil. Este necesară de asemenea, dezbaterea privind modul de impărţire al redevenţelor, între stat, autoritatea locală şi proprietarul terenului.
  • Comisia nu vede utilă modificarea duratei de valabilitate a licenţei de exploatare de la 5 la 20 de ani, în condiţiile în care modificarea se poate face la fiecare cinci ani prin proceduri simple, care nu necesită avize suplimentare, şi depunerea la Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, la fiecare 5 ani, a informaţiilor necesare pentru prelungirea licenţei este oportună pentru verificarea respectării prevederilor acesteia.
  • Comisia solicită, de asemenea, menţinerea clauzei privind luarea deciziilor cu o majoritate de 85% în Adunarea Generală a Acţionarilor RMGC, propusă prin actualul proiect de lege şi extinderea acesteia la toate deciziile de importanţă majoră. Extinderea clauzei ar putea preîntâmpina, pe viitor, angajarea companiei de stat în cheltuieli greu justificabile.
  • Comisia apreciază ca oportună introducerea în Acord a opţiunii pentru plata redevenţei în natură şi susţine extinderea dreptului de preempţiune a statului român, prin Banca Naţională a României, de la redevenţă la întreaga cantitate de aur exploatată.
  • Recomandă analizarea posibilităţii de obţinere a unei garanţii prin poliţă de asigurare, care să acopere ipoteza situaţiilor de risc legate de iazul de decantare.
  • Comisia recomandă Ministerului Culturii iniţierea unei dezbateri publice naţionale privind oportunitatea şi eligibilitatea includerii zonei Roşia Montană pe lista siturilor protejate UNESCO.

Comisia mai recomandă şi sesizarea organelor judiciare în legăură cu modul în care s-a făcut asocierea Minvest Deva cu RMGC, modul în care s-a semnat licenţa şi au fost întocmite actele adiţionale ale licenţei etc.

(Descărcaţi AICI Raportul Comisiei speciale Roşia Montană)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: