DOCUMENT /Bugetul asigurărilor sociale de stat – 4,5 miliarde de euro deficit record la pensii (2,45% din PIB)

de Mariana Bechir | 23.1.2017 .

Bugetul asigurărilor sociale, pe care Ministerul Finanțelor l-a pus luni în dezbatere publică, este similar celui elaborat de Guvernul Dacian Cioloș pentru 2016 – sistemul public de pensii şi sistemul asigurărilor pentru şomaj vor consuma 7,2% din PIB (exact ca în proiectul pentru anul trecut), iar subvenția de la stat este de 14,580 de miliarde de lei (comparativ cu 14,449 de miliarde de lei în 2016).

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 este de 3.131 lei.

Bugetul de anul trecut era construit pe o creștere de 4,1% din PIB și venituri de 231,1 miliarde lei, în timp ce bugetul pentru 2017 pleacă e ela premisa unui avans economic de 5,2% și venituri de 254,717 miliarde lei.

La construirea necesarului pentru pensii s-a avut în vedere un număr de 4,669 milioane de pensionari de asigurări sociale plătiţi prin Casa Naţională de Pensii Publice, cu o pensie medie lunară de 990,7 lei, comparativ cu 4,680 milioane de beneficiari și o pensie medie lunară de 903,6 lei, în 2016.

Suma alocată în 2017 sistemului de pensii public este de  de 55,511 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB.

În legea bugetului asigurărilor sociale pentru 2016, procentul din PIB alocat pensiilor era același, de 6,8%, dar în termeni absoluți era vorba de o sumă cu 5 miliarde de lei mai mică – 50,746 miliarde lei.

Deficit record la pensii – 4,5 miliarde de euro

În afara acestor 55,511 miliarde de lei, statul mai plătește pensii militare (prin casele specializate ale Ministerului de Interne și Ministerului Apărării Naționale), precum și pensii speciale (indemnizații) pentru parlamentari (de la bugetele celor două camere).

Astfel, deficitului de 14,580 miliarde de lei subvenționat prin livrare directă la Casa Națională de Pensii, i se mai adaugă:

  • 2,387 miliarde de lei pensiile din Ministerul de Interne
  • 3,066 miliarde de lei pentru pensiile foștilor angajați ai Ministerului Apărării
  • 3,891 milioane lei pentru indemnizațiile (pensiile speciale ) foștilor senatori
  • 9,442 milioane lei, pensiile speciale ale foștilor deputați

Totalul subvențiilor pentru pensii se ridică la peste 20 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproape 4,5 de miliarde de euro, calculând la valoarea de 4,46 lei un euro, cursul mediu estimat pentru 2017 în proiectul Legii bugetului de stat.

La un PIB total estimat în Legea bugetului de stat la 815,195 miliarde lei, aceasta înseamnă că deficitul reprezintă 2,45% din PIB.

Premisele bugetului de asigurări sociale

  • majorarea cu 5,25% a valorii punctului de pensie începând cu luna ianuarie 2017, respectiv la 917,5 lei
  • majorarea valorii punctului de pensie de la 1 iulie 2017 la 1.000 lei
  • acordarea începând cu 1 ianuarie 2017 a unui indice de corecţie de 1,14 și de 1,05 începând cu 1 iulie 2017
  • încadrarea cheltuielilor bugetare în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară a Guvernului pentru perioada 2017-2019
  • creşterea câştigului salarial mediu brut în anul 2017 la 3.131 lei, faţă de 2.815 lei estimat pentru anul 2016 şi 2.555 lei realizat în anul 2015
  • scăderea numărului de şomeri înregistraţi cu 42 mii persoane, ajungânduse astfel la finele anului 2017 la 387 mii persoane, de la 429 mii persoane estimat pentru finele anului 2016
  • scăderea ratei şomajului înregistrat la finele anului 2017 la 4,3% faţă de 4,8% estimată pentru finele anului 2016

Veniturile – de 57,58 miliarde lei. De unde provin

Pentru anul 2017, din totalul veniturilor bugetare estimate la 57.587,1 milioane lei, doar 73,8% se încaseze din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 25,3% subvenţii primite de la bugetul de stat.

Din totalul veniturilor bugetare, 57.175,4 milioane lei sunt aferente sistemului public de pensii ( 99,3%) şi 411,7 milioane lei aferente sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale ( 0,7%).

Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 au fost stabilite avându-se în vedere, următoarele:

A) cotele de contribuţii, reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul – 4 – fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel

  • 16,2% cota medie datorată de angajatori pentru toate condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale și alte condiții de muncă)
  • 10,5% cota datorată de angajați;
  • 0,23% cota medie datorată de angajatori pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale

B) eliminarea plafonului maxim de 5 câștiguri salariale medii brute la calculul contribuției de asigurări sociale datorate de salariați și angajatorii acestora, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificare a și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, sunt diminuate cu suma de 7.020,9 milioane lei aferentă Pilonului II de pensii, precizează proiectul legii.

(Descărcați AICI proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 23.1.2017 .

Un raspuns

  1. statisticianul roman
    21.2.2017, 4:14 am

    Inainte de toate sa precizam ca sistemul de finantare al pensiilor din Romania nu e unul prin capitalizare ca in tarile liberale ci unul prin redistributie generationala ca in tarile social-democrate. Cele 4,5 miliarde ( care va ingrijoreaza) se pot gasi usor in PIB -ul Romaniei printr-o distributie echitabila a acestuia.
    Ceea ce omiteti deliberat din acest studiu e partea din PIB cheltuit in tarile europene pt pensii. Tin sa va reamintesc pt D-voastra si cititori ca Romania cheltuie doar 8,8 % din PIB fata de Luxembourg (18,1 %), Austria (16,4 %), Slovénie (17,9 %), Belgia (16,7 %), Italia (16,6%), Franta (15,2 %).
    Banii astia 4,5 miliarde se pot obtine prin: – o taxa carbon, o taxa pe transactii financiare, modularea impozitelor pe reveniturile foarte mari, taxa pe patrimoniu, taxa pe averea totala, confiscarea averilor frauduloase..etc
    Deci bani ar fi si s-ar gasi…nu e vointa si e mai usor sa arati cu degetul acolo spre amaratii de pensionari ai Romaniei (asa zisi gropari ai bugetului Romaniei).
    Ca ultima idee cum puteti vedea ca in aceasta Europa de sec. XXI cineva sa poata trai cu o pensie de sub 100 euro pe luna ?
    Va doresc o zi buna,
    Un statistician in slujba unei puteri straine

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Angela Merkel: China vede Europa ca pe „o pensinsulă a Asiei”. UE trebuie să se opună investițiilor chineze în domeniile strategice

„Europa trebuie să lucreze din greu pentru a-şi apăra puterea de influenţă şi, peste toate, să vorbească Chinei cu o singură voce”, a declarat,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Guvernul are în program desființarea Pilonului II de pensii

Ministrul desemnat al finanțelor a recunoscut joi, după audierea sa în Parlament la comisia de specialitate,  că noul guvern intenționează să desfiinţeze Pilonul II...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Om bun la Comunicații- Lucian Șova, fost partener de afaceri cu un ofițer GRU

Deputatul PSD de Bacău, Lucian Şova, proaspăt propus de PSD ministru al Comunicațiilor, a fost la un pas să fie succesorul lui Ioan Rus...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Mihai Fifor, singura legătură a antropologiei cu Economia

Senatorul PSD Mihai Fifor a fost propus de Liviu Dragnea să preia conducerea Ministerului Economiei. El este licenţiat în Filosofie, doctor în Antropologie Socială...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

UE a prelungit sancțiunile economice împotriva Rusiei

Uniunea Europeană a prelungit oficial miercuri cu șase luni sancțiunile economice impuse Rusiei pentru presupusul sprijin al acesteia pentru rebelii separatiști în estul Ucraina....Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Alternativa iliberală la Uniunea Europeană este modelul “strălucit” Miklós Horthy? Bine că ştim!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Viktor Orbán a făcut recent un mare serviciu în procesul de clarificare a sensurilor ideologice ale disputei pro-UE vs. anti-UE, ajutându-ne să...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce Sorin Grindeanu încă nu a învățat ”programul de guvernare”

Cristian Grosu

Moto: ”Singurul care ştie acel program din scoarţă-n scoarţă sunt eu, dar şi Sevil Shhaideh a început să se uite şi la părţile la...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id