DOCUMENT /Bugetul asigurărilor sociale de stat – 4,5 miliarde de euro deficit record la pensii (2,45% din PIB)

de Mariana Bechir | 23.1.2017 .

Bugetul asigurărilor sociale, pe care Ministerul Finanțelor l-a pus luni în dezbatere publică, este similar celui elaborat de Guvernul Dacian Cioloș pentru 2016 – sistemul public de pensii şi sistemul asigurărilor pentru şomaj vor consuma 7,2% din PIB (exact ca în proiectul pentru anul trecut), iar subvenția de la stat este de 14,580 de miliarde de lei (comparativ cu 14,449 de miliarde de lei în 2016).

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 este de 3.131 lei.

Bugetul de anul trecut era construit pe o creștere de 4,1% din PIB și venituri de 231,1 miliarde lei, în timp ce bugetul pentru 2017 pleacă e ela premisa unui avans economic de 5,2% și venituri de 254,717 miliarde lei.

La construirea necesarului pentru pensii s-a avut în vedere un număr de 4,669 milioane de pensionari de asigurări sociale plătiţi prin Casa Naţională de Pensii Publice, cu o pensie medie lunară de 990,7 lei, comparativ cu 4,680 milioane de beneficiari și o pensie medie lunară de 903,6 lei, în 2016.

Suma alocată în 2017 sistemului de pensii public este de  de 55,511 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB.

În legea bugetului asigurărilor sociale pentru 2016, procentul din PIB alocat pensiilor era același, de 6,8%, dar în termeni absoluți era vorba de o sumă cu 5 miliarde de lei mai mică – 50,746 miliarde lei.

Deficit record la pensii – 4,5 miliarde de euro

În afara acestor 55,511 miliarde de lei, statul mai plătește pensii militare (prin casele specializate ale Ministerului de Interne și Ministerului Apărării Naționale), precum și pensii speciale (indemnizații) pentru parlamentari (de la bugetele celor două camere).

Astfel, deficitului de 14,580 miliarde de lei subvenționat prin livrare directă la Casa Națională de Pensii, i se mai adaugă:

  • 2,387 miliarde de lei pensiile din Ministerul de Interne
  • 3,066 miliarde de lei pentru pensiile foștilor angajați ai Ministerului Apărării
  • 3,891 milioane lei pentru indemnizațiile (pensiile speciale ) foștilor senatori
  • 9,442 milioane lei, pensiile speciale ale foștilor deputați

Totalul subvențiilor pentru pensii se ridică la peste 20 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproape 4,5 de miliarde de euro, calculând la valoarea de 4,46 lei un euro, cursul mediu estimat pentru 2017 în proiectul Legii bugetului de stat.

La un PIB total estimat în Legea bugetului de stat la 815,195 miliarde lei, aceasta înseamnă că deficitul reprezintă 2,45% din PIB.

Premisele bugetului de asigurări sociale

  • majorarea cu 5,25% a valorii punctului de pensie începând cu luna ianuarie 2017, respectiv la 917,5 lei
  • majorarea valorii punctului de pensie de la 1 iulie 2017 la 1.000 lei
  • acordarea începând cu 1 ianuarie 2017 a unui indice de corecţie de 1,14 și de 1,05 începând cu 1 iulie 2017
  • încadrarea cheltuielilor bugetare în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară a Guvernului pentru perioada 2017-2019
  • creşterea câştigului salarial mediu brut în anul 2017 la 3.131 lei, faţă de 2.815 lei estimat pentru anul 2016 şi 2.555 lei realizat în anul 2015
  • scăderea numărului de şomeri înregistraţi cu 42 mii persoane, ajungânduse astfel la finele anului 2017 la 387 mii persoane, de la 429 mii persoane estimat pentru finele anului 2016
  • scăderea ratei şomajului înregistrat la finele anului 2017 la 4,3% faţă de 4,8% estimată pentru finele anului 2016

Veniturile – de 57,58 miliarde lei. De unde provin

Pentru anul 2017, din totalul veniturilor bugetare estimate la 57.587,1 milioane lei, doar 73,8% se încaseze din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 25,3% subvenţii primite de la bugetul de stat.

Din totalul veniturilor bugetare, 57.175,4 milioane lei sunt aferente sistemului public de pensii ( 99,3%) şi 411,7 milioane lei aferente sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale ( 0,7%).

Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 au fost stabilite avându-se în vedere, următoarele:

A) cotele de contribuţii, reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul – 4 – fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel

  • 16,2% cota medie datorată de angajatori pentru toate condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale și alte condiții de muncă)
  • 10,5% cota datorată de angajați;
  • 0,23% cota medie datorată de angajatori pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale

B) eliminarea plafonului maxim de 5 câștiguri salariale medii brute la calculul contribuției de asigurări sociale datorate de salariați și angajatorii acestora, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificare a și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, sunt diminuate cu suma de 7.020,9 milioane lei aferentă Pilonului II de pensii, precizează proiectul legii.

(Descărcați AICI proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 23.1.2017 .

Un raspuns

  1. statisticianul roman
    21.2.2017, 4:14 am

    Inainte de toate sa precizam ca sistemul de finantare al pensiilor din Romania nu e unul prin capitalizare ca in tarile liberale ci unul prin redistributie generationala ca in tarile social-democrate. Cele 4,5 miliarde ( care va ingrijoreaza) se pot gasi usor in PIB -ul Romaniei printr-o distributie echitabila a acestuia.
    Ceea ce omiteti deliberat din acest studiu e partea din PIB cheltuit in tarile europene pt pensii. Tin sa va reamintesc pt D-voastra si cititori ca Romania cheltuie doar 8,8 % din PIB fata de Luxembourg (18,1 %), Austria (16,4 %), Slovénie (17,9 %), Belgia (16,7 %), Italia (16,6%), Franta (15,2 %).
    Banii astia 4,5 miliarde se pot obtine prin: – o taxa carbon, o taxa pe transactii financiare, modularea impozitelor pe reveniturile foarte mari, taxa pe patrimoniu, taxa pe averea totala, confiscarea averilor frauduloase..etc
    Deci bani ar fi si s-ar gasi…nu e vointa si e mai usor sa arati cu degetul acolo spre amaratii de pensionari ai Romaniei (asa zisi gropari ai bugetului Romaniei).
    Ca ultima idee cum puteti vedea ca in aceasta Europa de sec. XXI cineva sa poata trai cu o pensie de sub 100 euro pe luna ?
    Va doresc o zi buna,
    Un statistician in slujba unei puteri straine

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Analiză – Avertismentele analiștilor: Pragul critic de depreciere a leului ar putea fi depăşit înainte de prima rectificare

Deteriorarea puterii monedei naționale ar putea suferi o turnură decisivă mai curând decât ar fi de aşteptat, din cauza perspectivelor creșterii deficitului bugetar, respectiv a...Citeste mai departe »

Iulian Soare

România, număr dublu de decese rutiere la un milion locuitori, comparativ cu media UE

Cu 97 de decedați la un milion de locuitori, România se află pe locul doi în clasamentul acidentelor mortale de pe teritoriul Uniunii, comparativ...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Narcis Neaga, fost șef al CNADNR, consilier la cabinetul ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc

Fostul șef al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, este angajat, de la începutul acestui an, consilier al ministrului Transporturilor, Răzvan...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Viorel Arcaș a fost înlocuit de PSD de la șefia Comisiei de buget a Senatului

Senatorul PSD Eugen Orlando Teodorovici este noul președinte al Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital din Senat, în urma unei...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Trei solicitări adresate autorităților de principalul partener economic al României, Germania

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a anunțat marți cifrele actualizate referitoare la schimburile economice între România și Germania, din care rezultă...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5514 lei
4.1912 lei
5.2663 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română