DOCUMENT /Bugetul asigurărilor sociale de stat – 4,5 miliarde de euro deficit record la pensii (2,45% din PIB)

de Mariana Bechir | 23.1.2017 .

Bugetul asigurărilor sociale, pe care Ministerul Finanțelor l-a pus luni în dezbatere publică, este similar celui elaborat de Guvernul Dacian Cioloș pentru 2016 – sistemul public de pensii şi sistemul asigurărilor pentru şomaj vor consuma 7,2% din PIB (exact ca în proiectul pentru anul trecut), iar subvenția de la stat este de 14,580 de miliarde de lei (comparativ cu 14,449 de miliarde de lei în 2016).

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 este de 3.131 lei.

Bugetul de anul trecut era construit pe o creștere de 4,1% din PIB și venituri de 231,1 miliarde lei, în timp ce bugetul pentru 2017 pleacă e ela premisa unui avans economic de 5,2% și venituri de 254,717 miliarde lei.

La construirea necesarului pentru pensii s-a avut în vedere un număr de 4,669 milioane de pensionari de asigurări sociale plătiţi prin Casa Naţională de Pensii Publice, cu o pensie medie lunară de 990,7 lei, comparativ cu 4,680 milioane de beneficiari și o pensie medie lunară de 903,6 lei, în 2016.

Suma alocată în 2017 sistemului de pensii public este de  de 55,511 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB.

În legea bugetului asigurărilor sociale pentru 2016, procentul din PIB alocat pensiilor era același, de 6,8%, dar în termeni absoluți era vorba de o sumă cu 5 miliarde de lei mai mică – 50,746 miliarde lei.

Deficit record la pensii – 4,5 miliarde de euro

În afara acestor 55,511 miliarde de lei, statul mai plătește pensii militare (prin casele specializate ale Ministerului de Interne și Ministerului Apărării Naționale), precum și pensii speciale (indemnizații) pentru parlamentari (de la bugetele celor două camere).

Astfel, deficitului de 14,580 miliarde de lei subvenționat prin livrare directă la Casa Națională de Pensii, i se mai adaugă:

  • 2,387 miliarde de lei pensiile din Ministerul de Interne
  • 3,066 miliarde de lei pentru pensiile foștilor angajați ai Ministerului Apărării
  • 3,891 milioane lei pentru indemnizațiile (pensiile speciale ) foștilor senatori
  • 9,442 milioane lei, pensiile speciale ale foștilor deputați

Totalul subvențiilor pentru pensii se ridică la peste 20 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproape 4,5 de miliarde de euro, calculând la valoarea de 4,46 lei un euro, cursul mediu estimat pentru 2017 în proiectul Legii bugetului de stat.

La un PIB total estimat în Legea bugetului de stat la 815,195 miliarde lei, aceasta înseamnă că deficitul reprezintă 2,45% din PIB.

Premisele bugetului de asigurări sociale

  • majorarea cu 5,25% a valorii punctului de pensie începând cu luna ianuarie 2017, respectiv la 917,5 lei
  • majorarea valorii punctului de pensie de la 1 iulie 2017 la 1.000 lei
  • acordarea începând cu 1 ianuarie 2017 a unui indice de corecţie de 1,14 și de 1,05 începând cu 1 iulie 2017
  • încadrarea cheltuielilor bugetare în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară a Guvernului pentru perioada 2017-2019
  • creşterea câştigului salarial mediu brut în anul 2017 la 3.131 lei, faţă de 2.815 lei estimat pentru anul 2016 şi 2.555 lei realizat în anul 2015
  • scăderea numărului de şomeri înregistraţi cu 42 mii persoane, ajungânduse astfel la finele anului 2017 la 387 mii persoane, de la 429 mii persoane estimat pentru finele anului 2016
  • scăderea ratei şomajului înregistrat la finele anului 2017 la 4,3% faţă de 4,8% estimată pentru finele anului 2016

Veniturile – de 57,58 miliarde lei. De unde provin

Pentru anul 2017, din totalul veniturilor bugetare estimate la 57.587,1 milioane lei, doar 73,8% se încaseze din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 25,3% subvenţii primite de la bugetul de stat.

Din totalul veniturilor bugetare, 57.175,4 milioane lei sunt aferente sistemului public de pensii ( 99,3%) şi 411,7 milioane lei aferente sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale ( 0,7%).

Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 au fost stabilite avându-se în vedere, următoarele:

A) cotele de contribuţii, reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul – 4 – fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel

  • 16,2% cota medie datorată de angajatori pentru toate condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale și alte condiții de muncă)
  • 10,5% cota datorată de angajați;
  • 0,23% cota medie datorată de angajatori pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale

B) eliminarea plafonului maxim de 5 câștiguri salariale medii brute la calculul contribuției de asigurări sociale datorate de salariați și angajatorii acestora, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificare a și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, sunt diminuate cu suma de 7.020,9 milioane lei aferentă Pilonului II de pensii, precizează proiectul legii.

(Descărcați AICI proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 23.1.2017 .

Un raspuns

  1. statisticianul roman
    21.2.2017, 4:14 am

    Inainte de toate sa precizam ca sistemul de finantare al pensiilor din Romania nu e unul prin capitalizare ca in tarile liberale ci unul prin redistributie generationala ca in tarile social-democrate. Cele 4,5 miliarde ( care va ingrijoreaza) se pot gasi usor in PIB -ul Romaniei printr-o distributie echitabila a acestuia.
    Ceea ce omiteti deliberat din acest studiu e partea din PIB cheltuit in tarile europene pt pensii. Tin sa va reamintesc pt D-voastra si cititori ca Romania cheltuie doar 8,8 % din PIB fata de Luxembourg (18,1 %), Austria (16,4 %), Slovénie (17,9 %), Belgia (16,7 %), Italia (16,6%), Franta (15,2 %).
    Banii astia 4,5 miliarde se pot obtine prin: – o taxa carbon, o taxa pe transactii financiare, modularea impozitelor pe reveniturile foarte mari, taxa pe patrimoniu, taxa pe averea totala, confiscarea averilor frauduloase..etc
    Deci bani ar fi si s-ar gasi…nu e vointa si e mai usor sa arati cu degetul acolo spre amaratii de pensionari ai Romaniei (asa zisi gropari ai bugetului Romaniei).
    Ca ultima idee cum puteti vedea ca in aceasta Europa de sec. XXI cineva sa poata trai cu o pensie de sub 100 euro pe luna ?
    Va doresc o zi buna,
    Un statistician in slujba unei puteri straine

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Se înființează Registrul unic al operatorilor economici în domeniul apărării naționale

Operatorii economici autorizați să desfășoare activități legate de realizarea produselor militare, sensibile și strategice sau a serviciilor aferente acestora vor fi înscriși într-un registru...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

KeysFin: Trei sferturi dintre firmele din România apelează la întârzierea plăților către furnizori, ca formă de finanțare implicită

Trei sferturi dintre firmele din România au ajuns să apeleze la un tip informal de credit furnizor, întârziind plata datoriilor comerciale, în condițiile în...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția Președinției la modificările din Justiție: Un ”atac asupra statului de drept, independenței Justiției și a luptei împotriva corupției”

“Dacă acest amalgam de măsuri va fi asumat de Guvern și aprobat de Parlament, eforturile României de mai bine de 10 ani vor fi...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția instituțiilor vizate de propunerile ministrului Toader / Parchetul general: ”Suprindere și îngrijorare” față de modificările anunțate de ministrul Justiției

După ce ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat miercuri modificările ce urmează a fi aduse legilor Justiției, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

O treime din gospodăriile din România nu-şi plătesc la timp întreţinerea locuinţei, dar declară că fac față cheltuielilor

Circa o treime din gospodăriile din România nu şi-au plătit la timp întreţinerea locuinţei, anul trecut, iar 14,5%, energia electrică. Alte 6,4% nu şi-au...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română