DOCUMENT /Bugetul asigurărilor sociale de stat – 4,5 miliarde de euro deficit record la pensii (2,45% din PIB)

de Mariana Bechir | 23.1.2017 .

Bugetul asigurărilor sociale, pe care Ministerul Finanțelor l-a pus luni în dezbatere publică, este similar celui elaborat de Guvernul Dacian Cioloș pentru 2016 – sistemul public de pensii şi sistemul asigurărilor pentru şomaj vor consuma 7,2% din PIB (exact ca în proiectul pentru anul trecut), iar subvenția de la stat este de 14,580 de miliarde de lei (comparativ cu 14,449 de miliarde de lei în 2016).

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 este de 3.131 lei.

Bugetul de anul trecut era construit pe o creștere de 4,1% din PIB și venituri de 231,1 miliarde lei, în timp ce bugetul pentru 2017 pleacă e ela premisa unui avans economic de 5,2% și venituri de 254,717 miliarde lei.

La construirea necesarului pentru pensii s-a avut în vedere un număr de 4,669 milioane de pensionari de asigurări sociale plătiţi prin Casa Naţională de Pensii Publice, cu o pensie medie lunară de 990,7 lei, comparativ cu 4,680 milioane de beneficiari și o pensie medie lunară de 903,6 lei, în 2016.

Suma alocată în 2017 sistemului de pensii public este de  de 55,511 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB.

În legea bugetului asigurărilor sociale pentru 2016, procentul din PIB alocat pensiilor era același, de 6,8%, dar în termeni absoluți era vorba de o sumă cu 5 miliarde de lei mai mică – 50,746 miliarde lei.

Deficit record la pensii – 4,5 miliarde de euro

În afara acestor 55,511 miliarde de lei, statul mai plătește pensii militare (prin casele specializate ale Ministerului de Interne și Ministerului Apărării Naționale), precum și pensii speciale (indemnizații) pentru parlamentari (de la bugetele celor două camere).

Astfel, deficitului de 14,580 miliarde de lei subvenționat prin livrare directă la Casa Națională de Pensii, i se mai adaugă:

  • 2,387 miliarde de lei pensiile din Ministerul de Interne
  • 3,066 miliarde de lei pentru pensiile foștilor angajați ai Ministerului Apărării
  • 3,891 milioane lei pentru indemnizațiile (pensiile speciale ) foștilor senatori
  • 9,442 milioane lei, pensiile speciale ale foștilor deputați

Totalul subvențiilor pentru pensii se ridică la peste 20 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproape 4,5 de miliarde de euro, calculând la valoarea de 4,46 lei un euro, cursul mediu estimat pentru 2017 în proiectul Legii bugetului de stat.

La un PIB total estimat în Legea bugetului de stat la 815,195 miliarde lei, aceasta înseamnă că deficitul reprezintă 2,45% din PIB.

Premisele bugetului de asigurări sociale

  • majorarea cu 5,25% a valorii punctului de pensie începând cu luna ianuarie 2017, respectiv la 917,5 lei
  • majorarea valorii punctului de pensie de la 1 iulie 2017 la 1.000 lei
  • acordarea începând cu 1 ianuarie 2017 a unui indice de corecţie de 1,14 și de 1,05 începând cu 1 iulie 2017
  • încadrarea cheltuielilor bugetare în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară a Guvernului pentru perioada 2017-2019
  • creşterea câştigului salarial mediu brut în anul 2017 la 3.131 lei, faţă de 2.815 lei estimat pentru anul 2016 şi 2.555 lei realizat în anul 2015
  • scăderea numărului de şomeri înregistraţi cu 42 mii persoane, ajungânduse astfel la finele anului 2017 la 387 mii persoane, de la 429 mii persoane estimat pentru finele anului 2016
  • scăderea ratei şomajului înregistrat la finele anului 2017 la 4,3% faţă de 4,8% estimată pentru finele anului 2016

Veniturile – de 57,58 miliarde lei. De unde provin

Pentru anul 2017, din totalul veniturilor bugetare estimate la 57.587,1 milioane lei, doar 73,8% se încaseze din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 25,3% subvenţii primite de la bugetul de stat.

Din totalul veniturilor bugetare, 57.175,4 milioane lei sunt aferente sistemului public de pensii ( 99,3%) şi 411,7 milioane lei aferente sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale ( 0,7%).

Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 au fost stabilite avându-se în vedere, următoarele:

A) cotele de contribuţii, reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul – 4 – fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel

  • 16,2% cota medie datorată de angajatori pentru toate condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale și alte condiții de muncă)
  • 10,5% cota datorată de angajați;
  • 0,23% cota medie datorată de angajatori pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale

B) eliminarea plafonului maxim de 5 câștiguri salariale medii brute la calculul contribuției de asigurări sociale datorate de salariați și angajatorii acestora, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificare a și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, sunt diminuate cu suma de 7.020,9 milioane lei aferentă Pilonului II de pensii, precizează proiectul legii.

(Descărcați AICI proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale)

Publicat la data de 23.1.2017 .

Un raspuns

  1. statisticianul roman
    21.2.2017, 4:14 am

    Inainte de toate sa precizam ca sistemul de finantare al pensiilor din Romania nu e unul prin capitalizare ca in tarile liberale ci unul prin redistributie generationala ca in tarile social-democrate. Cele 4,5 miliarde ( care va ingrijoreaza) se pot gasi usor in PIB -ul Romaniei printr-o distributie echitabila a acestuia.
    Ceea ce omiteti deliberat din acest studiu e partea din PIB cheltuit in tarile europene pt pensii. Tin sa va reamintesc pt D-voastra si cititori ca Romania cheltuie doar 8,8 % din PIB fata de Luxembourg (18,1 %), Austria (16,4 %), Slovénie (17,9 %), Belgia (16,7 %), Italia (16,6%), Franta (15,2 %).
    Banii astia 4,5 miliarde se pot obtine prin: – o taxa carbon, o taxa pe transactii financiare, modularea impozitelor pe reveniturile foarte mari, taxa pe patrimoniu, taxa pe averea totala, confiscarea averilor frauduloase..etc
    Deci bani ar fi si s-ar gasi…nu e vointa si e mai usor sa arati cu degetul acolo spre amaratii de pensionari ai Romaniei (asa zisi gropari ai bugetului Romaniei).
    Ca ultima idee cum puteti vedea ca in aceasta Europa de sec. XXI cineva sa poata trai cu o pensie de sub 100 euro pe luna ?
    Va doresc o zi buna,
    Un statistician in slujba unei puteri straine

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Studiu CDR: Plata defalcată a TVA nu este nici folositoare, nici oportună. Trebuie să fie opţională

Introducerea sistemului de plată defalcată a TVA (Split TVA) „nu este o măsură folositoare şi nici oportună pentru economie”, în opinia a 98% dintre...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Cazul Omnia Turism / Mii de vacanțe anulate din cauza conturilor blocate

Cazul agenției Omnia Turism este cea mai mare pagubă în turism de după Revoluţie, a declarat miercuri ministrul Mircea Titus Dobre. Ministrul Turismului le...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

UE cu mai multe viteze: România şi alte 16 ţări din UE nu au adoptat Directiva piețelor financiare

Dezvoltarea UE cu viteze diferite, în funcţie de ţările membre, se manifestă şi în privinţa pregătirilor pentru aplicarea Directivei MiFID II, menită să revoluţioneze...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Tudorel Toader va discuta legile Justiției cu prim-vicepreședintele Comisiei Europene, pe 26 octombrie

Ministrul Tudorel Toader se va întâlni pe data de 26 octombrie cu prim-vicepreședintele Comisie Europene, Frans Timmermans, pentru a discuta “pe îndelete” proiectul de...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Deputatul PSD Dumitru Chiriță a devenit preşedintele Autorităţii de reglementare a pieţelor energetice

Plenul reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor l-a validat, miercuri, cu 220 de voturi „pentru” şi 79 de voturi „împotrivă”, pe Dumitru Chiriţă (FOTO) în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română