marți

26 martie, 2024

29 august, 2018

Agresiunile împotriva SRI vulnerabilizează instituția și sunt parte a atacării sistemului de apărare a statului, într-un context complicat, avertizează Eduard Hellvig, directorul general al serviciului, într-o scrisoare deschisă.

Apelul său, adresat întregii clase politice, vine pe fondul folosirii protocoalelor secrete încheiate de SRI cu Ministerul Public, de către ministrul Justiției, în războiul pornit pentru demiterea procurorului general, Augustin Lazăr.

(Citiți și: Ministrul Justiției – explicații pentru evaluarea procurorului general)


Principalul fragment din scrisoarea lui Eduard Hellvig:

Agresivitatea și dinamica factorilor interni și externi, care afectează mediul de securitate național, fac și mai dificilă misiunea ofițerilor noștri.

Profilul hibrid al agresiunilor, fie că vorbim de terorism, atacuri cibernetice, criminalitatea economico-financiară, etc, obligă Serviciul să își adapteze instrumente și normele după care își desfășoară acticitatea.

În acest context complicat, modul de îndeplinire a misiunilor ce revin Serviciului este suplimentar și sever afectat de agresiuni îndreptate împotriva instituției, ca parte a atacării a însuși sistemului de apărare a statului.


Acestea pun sub semnul întrebării legitimitatea tuturor acțiunilor noastre și duc la dezangajarea și demotivarea ofițerilor de informații, având drept efect diminuarea eficacității și eficienței suportului pentru protejarea și promovarea valorilor constituționale ale statului de drept.

Directorul SRI reia în scrisoarea deschisă explicațiile privind cele două acorduri semnate în decembrie 2016 cu Ministerul Public:

Săptămâna trecută au apărut în spațiul public informații despre două protocoale, semnate în timpul mandatului meu, despre care s-a speculat fie că ar fi ilegale, fie că se referă la activități prin care Serviciul se implică în activitatea judiciară.

O privire atentă, atât asupra cadrului legal, cât și asupra conținutului acestor acte, arată că nu se poate pune problema nici de ilegalități, nici de interferențe în zona de Justiție. Ambele documente de cooperare au fost semnate în decembrie 2016.

De ce atunci? Pentru că activitatea SRI să fie pusă în acord cu deciziile Curții Constituționale (inclusiv decizia nr. 51/2016), prin OUG 6/ 2016 s-a prevăzut că stabilirea condițiilor concrete de acces la sistemele tehnice ale Centrului Național de Interceptare a Comunicațiilor ale organelor judiciare se realizează prin protocoale de colaborare încheiate de SRI cu ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, precum și cu alte instituții în cadrul cărora își desfășoară activitatea, în condițiile art.57 alin.2 din Codul de Procedură Penală, organe de cercetare penală speciale.

Primul protocol, cel neclasificat, reglementează accesul organelor de urmărire penală la infrastructura tehnică a SRI. Înțelegerea este și acum în vigoare, dar nu presupune nicio formă de implicare a SRI în activitatea Parchetelor.

Al doilea protocol, cel clasificat, reglementa modalitatea prin care SRI coopera cu Ministerul Public, exclusiv pe infracțiunile privind securitatea națională (prevăzută în titlul 10 din Codul de pr. penală) și infracțiunile de terorism.

Ca să fim foarte clari, acest protocol clasificat a fost impus de legea de organizare și funcționare a SRI. OUG 6/2016 ne-a impus să semnăm protocoale cu instituțiile statului pentru exercitarea atribuțiilor noastre.

Organele de cercetare penală speciale efectează acte de urmărire penală numai în condițiile art.55 alin. 5 și 6 din Codul de Produră Penală. SRI poate face, potrivit legii, cercetare penală specială doar în cazul infracțiunilor la adresa securității naționale și infracțiunilor de terorism, prevăzute la titlul X din Codul Penal, din dispoziția procurorului DIICOT, exclusiv prin punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică, aspect de la sine înțeles, întrucât chiar nu putem folosi echipele de filaj ale poliției în activități de contraspionaj sau contraterorism.

Deci în acest caz nu e vorba despre interferențe asupra actului de justiție, ci doar de colaborare în domenii strict delimitate, ușor de verificat, esențiale pentru securitatea națională. Fac această precizare pentru că au existat speculații legat de intențiile din spatele acestui document.

Scrisoarea se încheie cu un apel adresat parlamentarilor:

În acest sens, am speranța că membrii Parlamentului României își vor consolida cu bună-credință eforturile de clarificare legislativă cu privire la atribuțiile și rolul SRI în statul român, pentru ca niciun dubiu cu privire la activitatea sa să nu mai planeze în viitor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: