Dinspre Bismarck spre Bevridge: Reducerea CAS, efectul asupra pensiilor și comparația cu Europa

de Marin Pana | 16.6.2014 .

Reducerea CAS cu cinci puncte procentuale începând de la 1 octombrie 2014, deja anunțată de premier în pofida opoziției specialiștilor FMI, ar aduce rata de taxare cumulată pe salarii către bugetul asigurărilor sociale de la 31,3% la 26,3%. Într-o primă evaluare, gradul de acoperire al cheltuielilor pentru pensii din taxarea salariilor ar coborî astfel de la circa 73% la 61%.

Practic, ne-am deplasa din zona ceho-slovacă spre cea poloneză ( v. tabelul) ca model de finanțare a obligațiilor asumate de stat în privința plăților către beneficiarii de pensii și de prestații sociale. Cu o apropiere de situația din Germania, țara care a și introdus încă din secolul XIX plata pensiilor către cei care au ieșit din activitate prin taxarea celor care lucrează (sistemul Bismarck).

Pentru a înțelege ce se întâmplă, trebuie subliniat că statele europene au sisteme de pensii destul de diferite ca modalităţi de finanţare, dar bazate în mod fundamantal pe două modele, Bismarck şi Beveridge. Primul este bazat majoritar pe contribuţii cu destinaţie expresă de protecţie socială, cel de-al doilea este bazat pe taxele generale colectate.

Rezultatul este că modelul Bismarck tinde să limiteze redistribuirea beneficiilor între diferite categorii de venituri ale cetăţenilor, în timp ce modelul Beveridge conţine în mod inerent o redistribuire a banilor colectaţi. Tehnic, primul urmăreşte să conserve nivelul de trai al celor care contribuie, pe când cel de-al doilea să asigure subzistenţa după un standard uniform.

Deşi necesare pentru a înţelege ceea ce se întâmplă, aceste consideraţii sunt pur teoretice. În realitate, nici un stat nu are un sistem pur Bismarck sau pur Beveridge iar de-a lungul timpului s-au produs treceri dinspre un model iniţial adoptat spre altul.

Dacă am avea un model pur Bismarck (cazul anilor 2006 – 2007, când contribuțiile colectate din CAS au acoperit integral cheltuielile cu plata pensiilor), la actualul cuantum al punctului de pensie, CAS ar trebui să fie de 43%. Adică se cere mărit semnificativ și nu redus, așa cum se are în vedere în prezent, pentru reducerea costurilor cu forța de muncă la angajator (cel puțin teoretic, avantajul ar fi în favoarea mediului de afaceri, angajatul nu beneficiază cu nimic).

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Explicația este simplă :

Pensionarii plătesc și ei impozit pe venit, TVA și accize, astfel încât o parte din pensia care le este acordată provine chiar din banii dați de ei către pentru achitarea acestor impozite. Altfel spus, dacă luăm doar TVA-ul majorat la 24% în loc de 19%, ori ai o pensie de 800 de lei cu TVA de 24% ori una de 768 lei cu TVA de 19%, tot marfă și servicii de 645 lei fără TVA poți să cumperi ( am făcut abstracție de cota redusă la pâine pentru a nu complica expunerea). Prin transfer, 32 de lei ți-i dai singur. Doar că descurajezi consumul și achitarea corectă a taxelor în mediul de afaceri.

Din păcate, aceste minime calcule aritmetice sunt suficient de complicate pentru marea masă a votanților. Nu doar la noi dar și în toate țările europene, ceea ce conduce la creșterea pensiilor netransparent, nu doar din contribuțiile sociale și nu neapărat legat de mult invocatul principiu al contributivității. Cu cât o pensie este mai puțin de tip Bismarck și are o parte mai mare ”Beveridge subvenționată”, cu atât ea este și mai puțin meritată pe baza sumelor prelevate în timp din salariul avut de beneficiar.

Oricum, atât sistemul Bismarck, prin creşterea ratei de dependenţă, cât și sistemul Beveridge, prin creşterea presiunii asupra contribuabililor, devin tot mai greu de susţinut. Modificarea parametrilor a fost deja demarată, prin creşterea vârstei de pensionare şi a perioadei minime de contribuţie, în primul caz, respectiv prin creşterea prelevărilor de tipul impozitului pe venituri, al taxei pe valoarea adăugată etc. în cel de-al doilea.

Singura soluţie logică în condițiile presiunii duble provenite din reducerea CAS și a creșterii ratei de dependență este introducerea treptată a pensiilor private, în varianta obligatorie şi facultativă. Cel mai mult au şi vor avea de suferit cei care vor face tranziţia de la sistemul nesustenabil la cel sustenabil de asigurare a unei pensii decente.

Ei nu vor beneficia de banii promişi fără a-şi spori contribuţiile, aşa cum s-a întâmplat în trecut. Şi nici nu au garanţia că trecerea se va face suficient de repede. Suficient de repede pentru ca sumele provenite din administrarea privată să substituie ceea ce statul nu va mai putea să susţină în momentul în care vor ieşi la pensie.

Publicat la data de 16.6.2014 .

2 comentarii

  1. Mr X
    18.6.2014, 7:02 am

    Mai intervin citeva clarificari:
    -din bugetul asig.sociale nu se platesc doar pensiile, ci au fost bagate toate tipurile de asigurari sociale
    -din 2007 incoace nu toti banii din CAS se duc in buget ci se duc in asigurraile private
    Statul ar trebui sa aduca in buget OBLIGATORIU echivalent ce se trimite la pensiile private, si pentru alte asigurari sociale, altele decit pensiile.
    Si atunci vom avea o imagine mai buna asupra posiblitaii platii pensiilor

  2. iooo
    19.6.2014, 1:44 pm

    cea mai proasta decizie ec care putea fi luata de guv ponta, cas la angajator face mai viabile toate companiile si cele sanatoase si cele falimentare si cele care fac afaceri cu statul si cele de stat, pe cand reducerea cas la angajat ar fi distribuit banii prin consum si investitii catre companiile care fac afaceri reale si sunt viabile, daca se dorea scaderea contributiilor sociale trebuiau eliminate contributiile de sanatate 5,2 la angajat si 5,5 la angajator ultimii fiind insa transferati la contributiile de pensii, astfel se desfiinta casa de sanatate care nu e altceva decat o birocratie paralela si se reduceau cheltuielile pt sanatate in acelasi timp sanatatea era asigurata de la stat prin procent fix din pib, efectul ar fi fost in bani acelasi la o scadere mai mare de contributii 5,2% diferenta fiind recuperata prin scaderea birocratiei si a furtului din sistemul de sanatate ,care are practic 2 birocratii paralele ministerul sanatatii si casa de sanatate, contributiile de sanatate sunt o aberatie din moment ce dreptul la sanatate e garantat in constitutie si un rom de ex care n-a platit in viata lui contributii nu poate fi dat afara de la urgente ,deci doar prostii platesc sanatatea.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Pentru cine e interesat de evoluțiile iminente: Microexcedentul bugetar de moment explicat pe scurt

Bugetul general consolidat a încheiat primele două luni din anul 2017 cu un microexcedent de 0,05% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la cursul de schimb! Influența asupra bugetului, politicii salariale și creșterii economice reale

Tot eşafodajul de indicatori previzionaţi de Comisia Naţională de Prognoză, aflată în subordinea Guvernului, se sprijină pe prezmuţia unei întăriri a cursului leului faţă...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenție la gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt. Excedent de cont curent după prima lună din 2017- explicaţii

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe prima lună a anului în curs din un excedent de 416 milioane euro, rezultat de...Citeste mai departe »

Marin Pana

Productivitatea: atenție la scăderile constante din ultimii 4 ani, pe fondul creșterii economice

Plecând de la investiţiile făcute după aderarea la UE şi ritmul robust în care a evoluat retehnologizarea industriei cu valoare adăugată mai mare, România...Citeste mai departe »

Marin Pana

Adecvarea producției românești la creșterea veniturilor – miza dezvoltării rapide și a echilibrării schimburilor comerciale

România se specializează tot mai mult la capetele spectrului de cerere. Produse de foarte bună calitate pentru piețele externe sau subansamble încorporate la prețuri...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5514 lei
4.1912 lei
5.2663 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română