Analiză

Ce şanse avem (avem?) să ne încadrăm în deficitul limită de 3% din PIB

Datele publicate de Ministerul Finanţelor arată că, în ultimii patru ani, România a păstrat obiceiul de a „da drumul” la deficitul public pe ultimul trimestru,… Mai mult

04.11.2018

Chestiunea

6 indicatori psihoculturali care (de)formează spiritul antreprenorial la români. O comparație cu antreprenorul american

Textul de mai jos e doar un fragment din articolul apărut în revista (exclusiv print) ”CRONICILE Curs de Guvernare (despre ”CRONICI …” – un LINK-AICI),… Mai mult

02.11.2018

Analiză

Problema gravă a împărțirii avuției în societate: Cum au ajuns românii cu cel mai mic venit median din UE

Eurostat a publicat cele mai recente date pentru statele membre UE referitoare la venitul median net pe gospodărie. România figurează pe ultimul loc pentru anul… Mai mult

31.10.2018

Chestiunea

Românii din străinătate au trimis bani în România cât a atras guvernul din fondurile și subvențiile europene

Românii care lucrează în străinătate au trimis în ţară 2,695 de miliarde de euro în primele opt luni ale anului 2018, cât toate fondurile şi… Mai mult

31.10.2018

Cronicile

Digitalizarea companiilor: Managerii văd beneficiile, dar nu și pericolul amânărilor. Majoritatea firmelor – nepregătite pentru provocările viitorului

de Adrian N Ionescu , 9.7.2018

Jumătate din managerii companiilor românești viabile nu consideră că transformarea digitală este cea mai mare prima prioritate a strategiei lor.

Și, în marea lor majoritate, managerii nu-și pregătesc companiile pentru a face faţă schimbărilor viitorului, care le-ar putea perturba activitatea.

Astfel, 49% din manageri nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor, potrivit „Barometrului digitalizării 2018”, al firmei de consultanţă Valoria.

Progresele reale sunt, de fapt, şi mai mici: doar 24% din companiile româneşti au o direcţie digitală strategică şi „au implementat unele soluţii digitale” (31% la nivel mondial),

Situaţia este şi mai defavorabilă din prespectiva mai largă a tuturor schimbărilor previzibile, tehnologice şi de piaţă viitoare, care le pot perturba activitatea.

Majoritatea companiilor (85%) este blocată în modelul de business actual și nu explorează opţiunile de adaptare a acestuia la schimbările majore previzibile în viitor, potrivit studiului „Cum răspund companiile din România schimbărilor disruptive”, al EY România.

Companiile din România recunosc în majoritatea lor (52%) că nu sunt pregătite pentru a face față provocărilor viitorului, iar managerii celorlalte s-ar putea să-şi fi supraestimat capacitatea de a le face faţă, spun analiştii EY România.

Digitalizarea: Managerii văd bine obstacolele, nu şi pericolele

Managerii recunosc că rezistanța la schimbare a organizației este principalul obstacol în calea digitalizarii.

O aceeași majoritate (58 – 59%%) se scuză că firmele lor nu au consumatori digitali, potrivit rezultatelor studiului Valoria.

Scuza este mai degrabă o confuzie, pentru că digitalizaera nu se reduce la relațiile cu consumatorii.

„Vestea bună este că în ambele cazuri ponderea acestor două obstacole scade de la 58% în 2017 la 42% în 2018”, spune studiul citat.

Alte obstacole:

Doar, 15% liderii companiilor consideră că modelele de business digital reprezintă o amenințare competitivă pentru afacerile acestora. O majoritate covârşitoare (80%) nu vede această amenințare.

În principiu, însă, majoritatea managerilor de top (53%) consideră că principalul beneficiu al digitalizării este creșterea eficienței operaționale.

Reducerea costurilor ar fi al doilea mare beneficiu al digitalirii.

Lipsa de „conștientizare reală” a provocărilor majore

De altfel, există o discrepanță între ceea ce declară managerii și ceea ce fac de fapt companiile lor pentru a face față schimărilor majore („disruptive”) pe care le rezervă viitorul, potrivit studiului EY România.

Nivelul de pregătire pare să fie rezultatul unei autoevaluări prea optimiste faţă de măsurile specifice abordate, ceea ce „denotă o lipsă de conștientizare reală a ceea ce presupune schimbarea disruptivă”, spune studiul EY România.

Astfel, aproape jumătate dintre ei se consideră că firmele lor ar fi pregătite pentru provocările majore ale viitorului, dar doar:

  • 15% dintre companii au la dispoziție un fond de capital de risc intern, jumătate din proporția de la nivel global,
  • 5% finanțează start-up-uri inovatoare din fondul de capital de risc,
  • 17% caută noi surse de venituri,
  • 21% dintre antreprenori doresc să dezvolte parteneriate în afara industriei.

Majoritatea companiilor din România „se concentrează pe exploatarea succesului modelului de business actual și sunt mai puțin atente la tendințele din piață, care le pot zdruncina poziția”, arată sursa citată.

„De fapt, nivelul de pregătire pentru schimbare este mult mai scăzut decât cel care rezultă din autoevaluarea inițială, atunci când se iau în calcul inițiativele specifice de leadership, cultură, inovație și deschidere la ceea ce se întâmplă în exterior”, este una dintre concluziile studiului.

Majoritatea companiilor (85%) exploatează produsele și serviciile existente deja în modelul de business actual, fără să investească în pregătirea pentru schimbarea disruptivă. EY România le clasifică, metaforic, în categoria „omidă”.

Mai departe, însă:

  • doar 13,5% din companii și-au asumat transformarea digitală și formează o cultură a inovației în interiorul companiei (au promovat la stadiul de „crisalidă”);
  • şi doar 1,6% din firmele care au răspuns la sondajul EY România s-au transformat deja și, mai mult, și-au asumat misiunea de a fi disruptive ele însele, mai degrabă decât de a fi doar inovatoare.

„Companiile de top din România se află în fața unei alegeri: se pregătesc pentru transformare, mai întâi ca și crisalidă, apoi ca fluture, sau rămân blocate în stadiul de omidă”, consideră analiştii EY România.

Alegerea companiilor de a rămâne blocate în prezent „va pune sub semnul întrebării poziția pe care o vor ocupa în piață în viitor, în cazul în care riscurile disruptive se materializează”.

Companiile din România se tem mai mult de schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților, de cât de provocările digitale, deși de multe ori acest din urmă factor îl determină pe cel dintâi.

Forţele disruptive

Forțele disruptive cu cel mai mare impact identificate de companii în sectorul lor de activitate sunt următoarele:

  • Schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților (64%)
  • Tehnologiile digitale și transformarea modelului de business ca rezultat al acestora (39%)
  • Competiția în creștere (31%)
  • Amenințarea din partea competitorilor foarte digitalizați (17%)

„Companiile de succes ale viitorului vor fi cele care nu doar adoptă noile tehnologii, ci care generează ele însele schimbarea”, spune Aurelia Costache, partener şi lider al departamentului de asistență în afaceri EY România.

Cultura inovării

Antreprenorii români sunt mai atenţi la provocările imediate decât la cele ale dezvoltării pe termen mai lung.

Chiar atunci când apreciază beneficiile generale ale unei culturi corporative performante, companiile din România au reticențe mari față de investițiile în proiecte care ar putea să nu înregistreze rezultate pe termen scurt.

Doar 37% din respondenții la sondaj evaluează cu o notă bună sau foarte bună acest atribut legat de pregătirea pentru schimbări disruptive.

„Rezultatul sugerează că, în ciuda eforturilor de schimbare culturală, persistă un decalaj între asumarea valorilor care țin de inovație și asumarea efectivă de riscuri și a schimbării transformatoare”, spune studiul EY România.

Atributele care țin de stimularea inovației prin colaborări externe și deschidere către exterior înregistrează unele dintre cele mai mici proporţii atât la nivel global, cât mai ales la nivel local: doar 36% dintre companii identifică și evaluează semnele care pot indica tendințe în stadiu incipient.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Curtea Constituțională din Costa Rica respinge cererile de eliberare ale Elenei Udrea și Alinei Bica

Vladimir Ionescu

Curtea Constituţională din Costa Rica a respins cererile de eliberare depusă de Elena Udrea şi Alina Bica, potrivit presei locale citate de Mediafax În recursul… Mai mult

Stiri

Primele condamnări împotriva ultrașilor de la protestele din februarie 2017 – ani de închisoare cu executare

Vladimir Ionescu

Judecătoria Sectorului 1 al Capitalei a pronunțat vineri primele sentințe în cazul acțiunilor violente ale provocatorilor care au încercat să deturneze protestul pașnic din luna… Mai mult

Stiri

Ecaterina Andronescu se întoarce: Președintele Iohannis i-a semnat decretul de numire la Ministerul Educației

Razvan Diaconu

Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, vineri, decretul pentru numirea Ecaterinei Andronescu la Ministerul Educaţiei, în contextul în care expira termenul de interimat la minister al… Mai mult

Stiri

Inflaţia din România – a doua cea mai mare din UE în octombrie

Adrian N Ionescu

Rata anuală a inflației pe octombrie din România (4,2%) a fost a doua cea mai mare din Uniunea Europeană, după cea a Estoniei (4,5%), potrivit… Mai mult

Stiri

INS: Cheltuielile de cercetare dezvoltare – 0,5% din PIB în 2017. Majoritatea sunt cheltuieli curente

Adrian N Ionescu

Cheltuielile de cercetare – dezvoltare din România au fost mici anul trecut (0,50% din PIB) şi majoritatea s-au dus pe salarii şi pe „materiale”, conform… Mai mult

Stiri

Fed va revizui instrumentele pe care le foloseşte pentru atingerea obiectivelor privind inflaţia şi ocuparea forţei de muncă

Alexandra Pele

Rezerva Federală (Fed), sub presiunea unei Case Albe critice, va efectua în următorul an o revizuire aprofundată cu privire la modul în care “îndrumă” economia… Mai mult

Stiri

Constituționalitatea Fondului Suveran costă 8000 de euro pe lună: Victor Ponta publică un document din care ar reieși că OUG de înființare a Fondului Suveran e neconstituțională

Razvan Diaconu

Fostul premier Victor Ponta a prezentat vineri pe pagina sa de facebook un document din care rezultă că Ordonanța de Urgență prin care s-a reglementat,… Mai mult