Evenimentul

Președintele a revocat-o pe șefa DNA

UPDATE 15.20: Prima reacție a lui Liviu Dragnea – Discuția despre suspendarea președintelui va continua Președintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, luni, că discuția despre… Mai mult

09.07.2018

Analiză

Repartizarea banilor de protecție socială: o evoluție. Mai puţin la familiile cu copii şi la şomeri, mai mult la pensionari

România a avut în anul 2016 venituri de protecţie socială care au însumat 116,14 miliarde lei dar cheltuielile privind protecţia socială s-au ridicat la doar… Mai mult

08.07.2018

Chestiunea

I-a venit rândul Codului Administrației: răspundere mică pentru aleșii locali, putere mai mare la înstrăinarea patrimoniului, privilegii

Camera Deputaților votează luni modificările la Codul administrativ al României, modificări care întăresc controlul politic asupra administrațiilor locale. Este de așteptat ca, în ciuda problemelor… Mai mult

08.07.2018

Evenimentul

Proiectul ”Totul într-o singură mână” continuă: Legea care aruncă Curtea de Conturi la picioarele Administrației – adoptată

Senatul a adoptat joi proiectul de modificare a Legii 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, un proiect ce conține amendamente care ar putea… Mai mult

05.07.2018

Digitalizarea companiilor: Managerii văd beneficiile, dar nu și pericolul amânărilor. Majoritatea firmelor – nepregătite pentru provocările viitorului

de Adrian N Ionescu , 9.7.2018

Jumătate din managerii companiilor românești viabile nu consideră că transformarea digitală este cea mai mare prima prioritate a strategiei lor.

Și, în marea lor majoritate, managerii nu-și pregătesc companiile pentru a face faţă schimbărilor viitorului, care le-ar putea perturba activitatea.

Astfel, 49% din manageri nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor, potrivit „Barometrului digitalizării 2018”, al firmei de consultanţă Valoria.

Progresele reale sunt, de fapt, şi mai mici: doar 24% din companiile româneşti au o direcţie digitală strategică şi „au implementat unele soluţii digitale” (31% la nivel mondial),

Situaţia este şi mai defavorabilă din prespectiva mai largă a tuturor schimbărilor previzibile, tehnologice şi de piaţă viitoare, care le pot perturba activitatea.

Majoritatea companiilor (85%) este blocată în modelul de business actual și nu explorează opţiunile de adaptare a acestuia la schimbările majore previzibile în viitor, potrivit studiului „Cum răspund companiile din România schimbărilor disruptive”, al EY România.

Companiile din România recunosc în majoritatea lor (52%) că nu sunt pregătite pentru a face față provocărilor viitorului, iar managerii celorlalte s-ar putea să-şi fi supraestimat capacitatea de a le face faţă, spun analiştii EY România.

Digitalizarea: Managerii văd bine obstacolele, nu şi pericolele

Managerii recunosc că rezistanța la schimbare a organizației este principalul obstacol în calea digitalizarii.

O aceeași majoritate (58 – 59%%) se scuză că firmele lor nu au consumatori digitali, potrivit rezultatelor studiului Valoria.

Scuza este mai degrabă o confuzie, pentru că digitalizaera nu se reduce la relațiile cu consumatorii.

„Vestea bună este că în ambele cazuri ponderea acestor două obstacole scade de la 58% în 2017 la 42% în 2018”, spune studiul citat.

Alte obstacole:

Doar, 15% liderii companiilor consideră că modelele de business digital reprezintă o amenințare competitivă pentru afacerile acestora. O majoritate covârşitoare (80%) nu vede această amenințare.

În principiu, însă, majoritatea managerilor de top (53%) consideră că principalul beneficiu al digitalizării este creșterea eficienței operaționale.

Reducerea costurilor ar fi al doilea mare beneficiu al digitalirii.

Lipsa de „conștientizare reală” a provocărilor majore

De altfel, există o discrepanță între ceea ce declară managerii și ceea ce fac de fapt companiile lor pentru a face față schimărilor majore („disruptive”) pe care le rezervă viitorul, potrivit studiului EY România.

Nivelul de pregătire pare să fie rezultatul unei autoevaluări prea optimiste faţă de măsurile specifice abordate, ceea ce „denotă o lipsă de conștientizare reală a ceea ce presupune schimbarea disruptivă”, spune studiul EY România.

Astfel, aproape jumătate dintre ei se consideră că firmele lor ar fi pregătite pentru provocările majore ale viitorului, dar doar:

  • 15% dintre companii au la dispoziție un fond de capital de risc intern, jumătate din proporția de la nivel global,
  • 5% finanțează start-up-uri inovatoare din fondul de capital de risc,
  • 17% caută noi surse de venituri,
  • 21% dintre antreprenori doresc să dezvolte parteneriate în afara industriei.

Majoritatea companiilor din România „se concentrează pe exploatarea succesului modelului de business actual și sunt mai puțin atente la tendințele din piață, care le pot zdruncina poziția”, arată sursa citată.

„De fapt, nivelul de pregătire pentru schimbare este mult mai scăzut decât cel care rezultă din autoevaluarea inițială, atunci când se iau în calcul inițiativele specifice de leadership, cultură, inovație și deschidere la ceea ce se întâmplă în exterior”, este una dintre concluziile studiului.

Majoritatea companiilor (85%) exploatează produsele și serviciile existente deja în modelul de business actual, fără să investească în pregătirea pentru schimbarea disruptivă. EY România le clasifică, metaforic, în categoria „omidă”.

Mai departe, însă:

  • doar 13,5% din companii și-au asumat transformarea digitală și formează o cultură a inovației în interiorul companiei (au promovat la stadiul de „crisalidă”);
  • şi doar 1,6% din firmele care au răspuns la sondajul EY România s-au transformat deja și, mai mult, și-au asumat misiunea de a fi disruptive ele însele, mai degrabă decât de a fi doar inovatoare.

„Companiile de top din România se află în fața unei alegeri: se pregătesc pentru transformare, mai întâi ca și crisalidă, apoi ca fluture, sau rămân blocate în stadiul de omidă”, consideră analiştii EY România.

Alegerea companiilor de a rămâne blocate în prezent „va pune sub semnul întrebării poziția pe care o vor ocupa în piață în viitor, în cazul în care riscurile disruptive se materializează”.

Companiile din România se tem mai mult de schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților, de cât de provocările digitale, deși de multe ori acest din urmă factor îl determină pe cel dintâi.

Forţele disruptive

Forțele disruptive cu cel mai mare impact identificate de companii în sectorul lor de activitate sunt următoarele:

  • Schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților (64%)
  • Tehnologiile digitale și transformarea modelului de business ca rezultat al acestora (39%)
  • Competiția în creștere (31%)
  • Amenințarea din partea competitorilor foarte digitalizați (17%)

„Companiile de succes ale viitorului vor fi cele care nu doar adoptă noile tehnologii, ci care generează ele însele schimbarea”, spune Aurelia Costache, partener şi lider al departamentului de asistență în afaceri EY România.

Cultura inovării

Antreprenorii români sunt mai atenţi la provocările imediate decât la cele ale dezvoltării pe termen mai lung.

Chiar atunci când apreciază beneficiile generale ale unei culturi corporative performante, companiile din România au reticențe mari față de investițiile în proiecte care ar putea să nu înregistreze rezultate pe termen scurt.

Doar 37% din respondenții la sondaj evaluează cu o notă bună sau foarte bună acest atribut legat de pregătirea pentru schimbări disruptive.

„Rezultatul sugerează că, în ciuda eforturilor de schimbare culturală, persistă un decalaj între asumarea valorilor care țin de inovație și asumarea efectivă de riscuri și a schimbării transformatoare”, spune studiul EY România.

Atributele care țin de stimularea inovației prin colaborări externe și deschidere către exterior înregistrează unele dintre cele mai mici proporţii atât la nivel global, cât mai ales la nivel local: doar 36% dintre companii identifică și evaluează semnele care pot indica tendințe în stadiu incipient.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

CCR declară neconstituționale modificările la Statutul aleșilor locali

Vladimir Ionescu

Cu unanimitate de voturi, CCR a decis marți că dispoziţiile Legii pentru modificarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali sunt neconstituționale. Sesizarea a fost formulată… Mai mult

Stiri

Garanţia pentru ambalajele reutilizabile: 0,5 lei/ambalaj, după data de 31 martie 2019

Razvan Diaconu

Guvernul a adoptat, marţi, o ordonanţă de urgenţă pentru gestionarea deşeurilor provenite din ambalaje. “Este un act normativ în concordanţă (…) cu reglementările europene în… Mai mult

Stiri

Plafonul pensiilor care beneficiază de compensarea de 90% la medicamente a crescut la 990 lei

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat un act normativ prin care a urcat la 990 de lei plafonul pensiilor pentru care se acordă o compensare de 90% la… Mai mult

Stiri

Premierul se întâlnește miercuri cu preşedintele Iohannis. O nouă şedinţă de Guvern va avea loc joi

Razvan Diaconu

Premierul Viorica Dăncilă se va întâni miercuri cu preşedintele Klaus Iohannis, a confirmat purtătorul de cuvânt al Guvernului la finalul şedinţei de marți a Executivului.… Mai mult

Stiri

Titularizare / Mai mult de jumătate dintre profesorii-candidați au obținut note sub pragul minim necesar

Mariana Bechir

Doar 47,40% dintre profesorii care au participat la concurs au obținut la proba scrisă note peste 7, pragul minim necesar pentru a putea spera la… Mai mult

Europa

Acord economic și comercial istoric între UE şi Japonia. Tarifele auto vor fi eliminate

Adrian N Ionescu

Liderii Uniunii Europene au semnat marți, cu Japonia, cel mai mare acord economic negociat de blocul comunitar. Se crează astfel o zonă de comerț deschis pentru… Mai mult

Europa

Cu ce se întoarce Vladimir Putin la Moscova după întâlnirea cu Donald Trump

Victor Bratu

Un val de critici se revarsă la adresa lui Donald Trump după întâlnirea președintelui american cu omologul său rus, Vladimir Putin, de luni, de la… Mai mult