Europa

Economia României – cele mai nefavorabile perspective din ECE, din cauza lipsei investițiilor și a reformelor structurale

Contribuția precară a investițiilor, cea negativă a exportului net și creșterea costului muncii sunt argumentele cele mai puternice ale reducerii creșterii economice a României, în… Mai mult

16.09.2018

Europa

Summitul celor 3 Mări: 12 state semnează la București scrisoarea de intenție peuntru înființarea unui Fond comun de Investiții

Nouă șefi de stat, doi preşedinţi de parlamente naţionale, un premier şi un ministru al Afacerilor Externe, alături de Jean Claude Juncker, se vor afla… Mai mult

15.09.2018

Chestiunea

Calitatea creșterii economice? Să privim la productivitatea resurselor

România a urcat anul trecut pe penultimul loc între statele membre UE la productivitatea resurselor în economie, după Bulgaria, potrivit datelor comunicate de Eurostat. Scorul… Mai mult

12.09.2018

Chestiunea

Ce (nu) s-a schimbat în cei 10 ani de la declanşarea marii crize financiare globale. În lume şi în România

Analiştii din lumea întreagă şi, în România, numai cei responsabili, compară pericolele prezente cu care se confruntă economiile, cu cele care, acum 10 ani,  au… Mai mult

11.09.2018

Digitalizarea companiilor: Managerii văd beneficiile, dar nu și pericolul amânărilor. Majoritatea firmelor – nepregătite pentru provocările viitorului

de Adrian N Ionescu , 9.7.2018

Jumătate din managerii companiilor românești viabile nu consideră că transformarea digitală este cea mai mare prima prioritate a strategiei lor.

Și, în marea lor majoritate, managerii nu-și pregătesc companiile pentru a face faţă schimbărilor viitorului, care le-ar putea perturba activitatea.

Astfel, 49% din manageri nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor, potrivit „Barometrului digitalizării 2018”, al firmei de consultanţă Valoria.

Progresele reale sunt, de fapt, şi mai mici: doar 24% din companiile româneşti au o direcţie digitală strategică şi „au implementat unele soluţii digitale” (31% la nivel mondial),

Situaţia este şi mai defavorabilă din prespectiva mai largă a tuturor schimbărilor previzibile, tehnologice şi de piaţă viitoare, care le pot perturba activitatea.

Majoritatea companiilor (85%) este blocată în modelul de business actual și nu explorează opţiunile de adaptare a acestuia la schimbările majore previzibile în viitor, potrivit studiului „Cum răspund companiile din România schimbărilor disruptive”, al EY România.

Companiile din România recunosc în majoritatea lor (52%) că nu sunt pregătite pentru a face față provocărilor viitorului, iar managerii celorlalte s-ar putea să-şi fi supraestimat capacitatea de a le face faţă, spun analiştii EY România.

Digitalizarea: Managerii văd bine obstacolele, nu şi pericolele

Managerii recunosc că rezistanța la schimbare a organizației este principalul obstacol în calea digitalizarii.

O aceeași majoritate (58 – 59%%) se scuză că firmele lor nu au consumatori digitali, potrivit rezultatelor studiului Valoria.

Scuza este mai degrabă o confuzie, pentru că digitalizaera nu se reduce la relațiile cu consumatorii.

„Vestea bună este că în ambele cazuri ponderea acestor două obstacole scade de la 58% în 2017 la 42% în 2018”, spune studiul citat.

Alte obstacole:

Doar, 15% liderii companiilor consideră că modelele de business digital reprezintă o amenințare competitivă pentru afacerile acestora. O majoritate covârşitoare (80%) nu vede această amenințare.

În principiu, însă, majoritatea managerilor de top (53%) consideră că principalul beneficiu al digitalizării este creșterea eficienței operaționale.

Reducerea costurilor ar fi al doilea mare beneficiu al digitalirii.

Lipsa de „conștientizare reală” a provocărilor majore

De altfel, există o discrepanță între ceea ce declară managerii și ceea ce fac de fapt companiile lor pentru a face față schimărilor majore („disruptive”) pe care le rezervă viitorul, potrivit studiului EY România.

Nivelul de pregătire pare să fie rezultatul unei autoevaluări prea optimiste faţă de măsurile specifice abordate, ceea ce „denotă o lipsă de conștientizare reală a ceea ce presupune schimbarea disruptivă”, spune studiul EY România.

Astfel, aproape jumătate dintre ei se consideră că firmele lor ar fi pregătite pentru provocările majore ale viitorului, dar doar:

  • 15% dintre companii au la dispoziție un fond de capital de risc intern, jumătate din proporția de la nivel global,
  • 5% finanțează start-up-uri inovatoare din fondul de capital de risc,
  • 17% caută noi surse de venituri,
  • 21% dintre antreprenori doresc să dezvolte parteneriate în afara industriei.

Majoritatea companiilor din România „se concentrează pe exploatarea succesului modelului de business actual și sunt mai puțin atente la tendințele din piață, care le pot zdruncina poziția”, arată sursa citată.

„De fapt, nivelul de pregătire pentru schimbare este mult mai scăzut decât cel care rezultă din autoevaluarea inițială, atunci când se iau în calcul inițiativele specifice de leadership, cultură, inovație și deschidere la ceea ce se întâmplă în exterior”, este una dintre concluziile studiului.

Majoritatea companiilor (85%) exploatează produsele și serviciile existente deja în modelul de business actual, fără să investească în pregătirea pentru schimbarea disruptivă. EY România le clasifică, metaforic, în categoria „omidă”.

Mai departe, însă:

  • doar 13,5% din companii și-au asumat transformarea digitală și formează o cultură a inovației în interiorul companiei (au promovat la stadiul de „crisalidă”);
  • şi doar 1,6% din firmele care au răspuns la sondajul EY România s-au transformat deja și, mai mult, și-au asumat misiunea de a fi disruptive ele însele, mai degrabă decât de a fi doar inovatoare.

„Companiile de top din România se află în fața unei alegeri: se pregătesc pentru transformare, mai întâi ca și crisalidă, apoi ca fluture, sau rămân blocate în stadiul de omidă”, consideră analiştii EY România.

Alegerea companiilor de a rămâne blocate în prezent „va pune sub semnul întrebării poziția pe care o vor ocupa în piață în viitor, în cazul în care riscurile disruptive se materializează”.

Companiile din România se tem mai mult de schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților, de cât de provocările digitale, deși de multe ori acest din urmă factor îl determină pe cel dintâi.

Forţele disruptive

Forțele disruptive cu cel mai mare impact identificate de companii în sectorul lor de activitate sunt următoarele:

  • Schimbarea comportamentului consumatorilor și clienților (64%)
  • Tehnologiile digitale și transformarea modelului de business ca rezultat al acestora (39%)
  • Competiția în creștere (31%)
  • Amenințarea din partea competitorilor foarte digitalizați (17%)

„Companiile de succes ale viitorului vor fi cele care nu doar adoptă noile tehnologii, ci care generează ele însele schimbarea”, spune Aurelia Costache, partener şi lider al departamentului de asistență în afaceri EY România.

Cultura inovării

Antreprenorii români sunt mai atenţi la provocările imediate decât la cele ale dezvoltării pe termen mai lung.

Chiar atunci când apreciază beneficiile generale ale unei culturi corporative performante, companiile din România au reticențe mari față de investițiile în proiecte care ar putea să nu înregistreze rezultate pe termen scurt.

Doar 37% din respondenții la sondaj evaluează cu o notă bună sau foarte bună acest atribut legat de pregătirea pentru schimbări disruptive.

„Rezultatul sugerează că, în ciuda eforturilor de schimbare culturală, persistă un decalaj între asumarea valorilor care țin de inovație și asumarea efectivă de riscuri și a schimbării transformatoare”, spune studiul EY România.

Atributele care țin de stimularea inovației prin colaborări externe și deschidere către exterior înregistrează unele dintre cele mai mici proporţii atât la nivel global, cât mai ales la nivel local: doar 36% dintre companii identifică și evaluează semnele care pot indica tendințe în stadiu incipient.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Anunț al PSD: Fostul judecător CCR Toni Greblă va deveni secretarul general al Guvernului

Vladimir Ionescu

Fostul judecător al Curții Constituționale a României (CCR), Toni Greblă, va fi numit în funcţia de secretar general al Guvernului , a declarat secretarul general… Mai mult

Stiri

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete dintre Parchetul General și SRI, formulată de Flore Mircea Călin şi Benyatov Vadim… Mai mult

Stiri

WSJ: China repetă la coordonate moderne ”imperialismul” care a dus la conflictele secolului 20

Iulian Soare

Încercarea Chinei de exportare a excedentului de producţie pentru a evita blocarea sistemului economic intern este similară expansiunii imperialiste din secolele 19 și 20 și… Mai mult

Stiri

Primăria Capitalei finanțează cu 348 mil. lei achizițiile a 3 dintre controversatele companii municipale

Vladimir Ionescu

Majorarea de capital social a trei dintre companiile municipale ale Primăriei Bucureștiului, cu 348 de milioane de lei,  urmează să fie supuse aprobării în şedinţa din 26… Mai mult

Stiri

Decizie majoritară a CEx PSD: Liviu Dragnea a primit votul de încredere. Tabăra contestatarilor a adunat 10 voturi și o abținere

Victor Bratu

Comitetului Executiv al PSD de vineri s-a încheiat cu un vot de încredere pentru Liviu Dragnea, scrutin la care majoritatea a votat pentru susţinerea preşedintelui… Mai mult

Stiri

CEx PSD / Liviu Dragnea, pe cale să câștige bătălia internă cu contestatarii

Razvan Diaconu

De la anunțul deciziei de convocare a CEx și până la data organizării acestuia, Liviu Dragnea a negociat ”cu funcțiile pe masă” cu unii dintre… Mai mult

Stiri

Ritmul creșterii salariului minim brut încetinește față de programul de guvernare: câte 150 de lei, anual, până în 2022

Mariana Bechir

Salariul minim garantat pe economie va crește anul viitor cu 150 de lei, până la 2.050 de lei, a anunțat joi premierul Viorica Dăncilă, la… Mai mult