AXIOMELE PREFERINŢELOR CONSUMA- TORULUI (în teoria subiectivă a consumatorului individual), ipoteze ale analizei comportamentului consumatorului şi ale testării caracterului raţional al acestui comportament. A.p.c. sunt: comparaţia, tran- zitivitatea, cantitatea (insaturaţie), convexitatea forte, selecţia.  A. comparaţiei sau a completitudinii se referă la felul cum alege consumatorul din utilităţile alternative în folosinţă a două bunuri (A şi B). El alege o singură variantă din cele trei posibile: preferă bunul A bunului B; preferă bunul B bunului A; alege ori bunul A, ori bunul B, după inspiraţie.  A. tranzitivităţii opţiunii (preferinţei) de la un bun la altul se manifestă astfel: dacă un consumator preferă bunul C bunului B şi pe A bunului B, atunci înseamnă că el preferă bunul A bunului C. A. cantităţii sau a insaturaţiei constă în opţiunea pentru cea mai mare cantitate, dacă bunurile alternative în consum au aceeaşi utilitate. A.c. este cunoscută şi sub denumirea de axiomă a “lăcomiei” sau a nonsaţietăţii. A. con- vexităţii forte se referă la faptul că un consumator preferă combinaţii echilibrate între bunuri, în locul celor extremale. A. selecţiei, conform căreia consumatorul urmăreşte atingerea celei mai bune (preferate) stări de consum. Pe baza acestor axiome, preferinţele apar ca rezultând dintr-o introspecţie psihologică (v. Comportamentul consuma- torului).