marți

23 aprilie, 2024

4 aprilie, 2017

În anul dedicat oficial învățământului dual, România pare că începe să conștientizeze efectele pe care le produce în economie lipsa acută a forței de muncă calificată și înalt-calificată.

Cele câteva ”insule” de normalitate- Brașov, Oradea, Sebeș,  centre unde, prin implicarea companiilor sau a autorităților locale, s-au pus bazele unor școli tehnice de succes – arată că România trebuie să generalizeze acest tip de educație, atât de eficient și de prețuit în Occident.

O spune chiar rectorul ASE, prof. dr. Nicolae Istudor, care a fost marți gazda unei dezbateri de lucru organizate de cursdeguvernare.ro, care a adus la masa discuțiilor ”triunghiul” esențial bunei funcționări a acestui sistem de educație: administrație locală- mediul de afaceri- sistemul public de educație. Plus decidentul politic, ce are în dotare instrumentele de a legifera.


În urma unei dezbateri de 3 ore au fost identificate 5 mari obstacole ce stau în fața chestiunii:

Mentalitatea – marea problemă în calea meseriei. Într-o Românie în care inflația de universități, academii sau facultăți a devalorizat atestatul universitar, imaginea dar și valoarea adusă de practicarea unei meserii oneste trebuie schimbată.

Curricula și calitatea cadrelor didactice. Programa școlară privită din perspectiva învătământului profesional și tehnic trebuie fundamental restructurată, adusă în acord cu realitatea nși cu viitorul iminent.
Și nu trebuie făcut rabat în ce privește nivelul de pregătire al dascălilor chemați să-i educe pe viitorii specialiști . Pe scurt, acest tip de învățământ trebuie croit după nevoile economiei, nu după nevoile profesorilor.

Consiliere și evaluare. Copii trebuie îndrumați în carieră, competențele și abilităților lor trebuie constant evaluate. Există un deficit masiv de specialiști în acest domeniu.


Ierarhizarea corectă a calificărilor și aducerea la zi a nomenclatorului de meserii. Sistemul educațional trebuie construit corect. Un exemplu de incorectitudine: un absolvent al unei școli profesionale încheie cu o calificare inferioară celei acordate la absolvirea unui liceu tehnic, chiar dacă primul are la activ un număr cel puțin dublu de ore de activitate practică. Nomenclatorul de meserii trebuie actualizat ca să permită formarea în specializări noi, inexistente însă în documentul de căpătâi al clasificărilor.

Colaborarea cu mediul de afaceri și cointeresarea pentru implicare. Formarea profesională trebuie să țină cont de nevoile economiei, iar agenții economici trebuie implicați în acest proces. Dar pentru asta ei trebuie cointeresați- sigur, e vorba și de mai multe facilități fiscale, eventual, dar și de puterea de decizie în acest sistem.

Discuțiile de marți se vor fi urmate de constituirea grup de lucru ce are ca misiune realizarea unei sinteze a discuțiilor, centralizarea propunerilor avansate și prezentarea unui document formal ce va fi avansat Guvernului și Parlamentului spre analiză și decizie. Decizia legislativă, adică.

La dezbaterea organizată de cursdeguvernare.ro, moderată de Andreea Paul (INACO), au luat cuvântul, vorbind despre ce s-a făcut, dar mai ales despre ce ar trebui făcut:

  • Pavel Năstase, ministrul Educației
  • Gabriela Petre – director Centrui Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), Ministerul Educației
  • Ionuț Mișa – Secretar de stat Ministerul de Finanțe
  • Mona Nicolici – șef departament Sustenabilitate Petrom,
  • Dorin Șaramet – vicepreședinte Școala germană Kronstadt și vicepreședinte al DWK Fit For Future
  • Sebastian Hebriștean – consilier juridic al ADLO – compania care administrează relația dintre sistemul de educație și autorități în Oradea
  • Florin Godean – CEO Adecco
  • Vergiliu Vals – CEO Menarom PEC SA, Galați
  • Primăria Galați,  primar Florin Puchianu.
  • Primăria Ploiești – reprezentant primar Adrian Dobre
  • Primăria Constanța – reprezentant Ani Merla, director Direcția Programe și Dezvoltare
  • Teodora Șotcan – Comisia de Educație, Camera Deputatilor (PSD)
  • Sorin Cîmpeanu – Comisia de Educație, Camera Deputaților (ALDE)
  • Florica Cherecheș – Comisia de Educație, Camera Deputaților (PNL)

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: