Chestiunea

Responsabilitatea fiscal-bugetară în epoca Marii Uniri: O filosofie și mai multe cifre

Consiliul Superior Economic al României publica, în vara anului 1939, o serie de studii realizate de referenți ai Oficiului de Studii al Consiliului – în… Mai mult

30.11.2018

La obiect

PIB-ul României şi Marea Unire

În urma Marii Uniri din 1918, Produsul Intern Brut al României a crescut cu aproape 63%, de la 8,83 miliarde dolari, media perioadei 1911 –… Mai mult

30.11.2018

Chestiunea

Acord spectaculos pentru asfaltatori și juriști: Guvernul modifică legislația salarială într-o industrie de miliarde. Construcțiile

  O inedită și oarecum bizară decizie a luat joi, 29 noiembrie guvernul, referitoare la maniera în care gestionează salarizarea în economie: Angajaţii din sectorul… Mai mult

29.11.2018

Analiză

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor… Mai mult

27.11.2018

Cronicile

Deficitul la 10 luni, de trei ori mai mare decât anul trecut

de Marin Pana , 3.12.2018

În timp ce veniturile după primele 10 luni exprimate ca procentaj din PIB au crescut cu 0,3 puncte procentuale din PIB faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, majorarea cheltuielilor a fost de aproape şase ori mai mare (+1,7 puncte procentuale), ceea ce a dus la intrarea în ultimele două luni ale anului cu un deficit de 2,20% din PIB, cam de trei mai mare faţă de intervalul similar din 2017.

Aşadar, datele operative publicate de Ministerul Finanțelor arată că bugetul general consolidat a consemnat la finele lunii octombrie 2018 venituri de 24,5% din PIB estimat (reevaluat la 949,6 miliarde lei faţă de 907,9 miliarde lei, valoarea iniţială legea bugetului) faţă de cheltuieli cifrate la 26,7% din PIB.

Pentru a se încadra în obiectivul de 2,96% din PIB deficit la finele anului, cureaua de austeritate a  finanţelor publice va trebui să fie mult mai „strânsă” decât în intervalul 2015 – 2017, undeva la aproape o treime din ce s-a cheltuit pe ultima sută de metri anul trecut din banii alocaţi.

Acum, întrebarea este dacă vom obţine performanţa de doar 0,77% din PIB deficit pe ultimele două luni. Coincidenţă semnificativă, exact cel consemnat pe primele ZECE luni din 2017 (vezi tabelul).

De reţinut, nici măcar în anul de graţie 2015, în care deficitul s-a încadrat în cerinţele de stabilitate macroeconomică după standardele europene, România nu a reuşit să se dezbare de obiceiul de a cheltui masiv pe final de an şi a urcat cu deficitul pe ultimele două luni până la 2,75% din PIB.

Doar că atunci a beneficiat de un rezultat în execuţia bugetară la zece luni care astăzi, după doar trei ani, poate părea SF, excedent de +1,28% din PIB. După care, pe fondul unor valori din ce în ce mai slabe, intrate în domeniul negativ, a strâns cureaua, dar a rămas în permanenţă la peste două procente deficit cumulat pe ultimele două luni.

Acum suntem puşi în situaţia de a obţine un rezultat pe final de an de aproape două ori mai bun decât cel mai bun din ultimii cinci ani, cel din 2013, când încă ne străduiam să ieşim din criză. Cu riscul serios de a pune o serie de beneficiari de fonduri în situația de a nu mai putea executa în bune condiții lucrările contractate din fonduri publice.

De reţinut, chiar dacă rezultatul de deficit pe cash se va încadra în plafonul de 3% din PIB va trebui să aşteptăm verdictul Eurostat, pentru a vedea dacă am reuşit să evităm la mustaţă traversarea pragului limită şi conform contabilităţii europene ESA, cea care contează pentru comparabilitate internaţională şi pentru încadrarea în criteriile de la Maastricht, urmărite pentru adoptarea euro.

Cauza deficitului – ritmul de creştere a cheltuielilor

Simplificat, bugetul general consolidat a înregistrat pe primele zece luni din 2018 un deficit de circa 21 miliarde de lei, mult mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, când a fost de aproximativ 7 miliarde lei. Iar asta după doar ceva mai mult de 1 miliard de lei în aceeaşi perioadă din 2016, pentru a avea imaginea completă a tendinţei pe care ne-am încadrat.

De reţinut, NU veniturile mai mici au fost cauza majorării deficitului la 10 luni ci cheltuielile mai mari. Angajate nechibzuit şi fără legătură cu performanţa economică (vezi inclusiv majorarea pensiilor cu 10% de la mijlocul anului, cauză directă a majorării deficitului bugetar, şi nu doar nu doar pe anul în curs)

Ritmul în care banii au ajuns în visteria statului a depăşit cât se poate de clar avansul altminteri robust al PIB (+11,8% pe încasări pe primele zece luni la un avans al PIB ceva mai mare de 4%), dar nu a putut ţine pasul cu ritmul cel puţin ciudat de angajarea a noi cheltuieli publice.

Cheltuieli crescute 18,1% per total, cu vârfuri similare de 25,4% la cheltuieli de personal şi 25,5% la dobânzi, la care s-au adăugat cele 73,6% cheltuieli de capital generate de onorarea obligaţiilor de creştere a cheltuielilor pentru apărare conform angajamentului luat de a ajunge la 2% din PIB.

Una peste alta, când ai un ritm de creştere a încasărilor triplu faţă de cel al avansului economic (resimţit de cei care suportă povara fiscală), apare ca total contraproductiv să ai un ritm de patru ori mai mare pe partea de cheltuieli, după ce de-abia te-ai încadrat anul trecut într-un plafon de deficit stabilit pentru situaţii de criză şi nu de creştere susţinută.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.12.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

UDMR nu susţine modificarea legislaţiei penale prin Ordonanţă de Urgenţă

Razvan Diaconu

UDMR nu susţine modificarea legislaţiei penale prin Ordonanţă de Urgenţă, declară la RFI liderul senatorilor Uniunii, Cseke Attila (foto). Premierul Viorica Dăncilă a anunţat că… Mai mult

Stiri

24 și 31 decembrie, zile libere acordate bugetarilor de către Guvern

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat joi, la începutul şedinţei de Guvern, că angajaţii din sectorul bugetar vor avea două zile libere în plus de sărbători,… Mai mult

Stiri

Titluri de stat pentru populaţie: Ministerul Finanţelor a prelungit cu o săptămână perioada de subscriere

Adrian N Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice a prelungit cu o săptămână perioada de subscriere a titlurilor de stat în „Centenar”, cu valoarea nominală de un leu, dobândă de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a atacat la CCR, a doua oară în 2018, modificările la legea educației

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională, pentru a doua oară în 2018, legea de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 96/2016 pentru modificarea… Mai mult

Stiri

Noi completuri de 5 la Curtea Supremă. Cristina Tarcea: A început un asalt și asupra completurilor de 3 judecători

Vladimir Ionescu

O nouă tragere la sorți a completurilor de cinci judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a avut loc joi, în urma deciziei… Mai mult

Europa

S-a ”rezolvat” unul dintre dosarele președinției române a Consiliului – Nou termen de adoptare a bugetului multianual UE: ”toamna 2019”

Victor Bratu

La summit-ul Consiliului European care se organizează joi și vineri, liderii UE se vor confrunta cu ceea ce este de obicei una dintre cele mai… Mai mult

Stiri

Patronatele și sindicatele din bănci au încheiat primul contract colectiv de muncă

Vladimir Ionescu

Reprezentanţii Federației Patronale a Serviciilor Financiare din România (FinBan) și cei ai Federației Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB) au semnat primul contract colectiv de… Mai mult