Evenimentul

”Alianța Vestului” – lansată: Marile orașe din Transilvania nu mai așteaptă după incapacitatea guvernului de-a atrage fonduri europene

”Alianța Vestului” (AVE), platforma prin care municipiile Cluj Napoca, Timișoara, Arad și Oradea vor să construiască proiecte mari de infrastructură pe bani europeni accesați direct, a fost lansată… Mai mult

09.12.2018

La obiect

Creşterea PIB 2018 după primele 9 luni: 4,2%. Tabloul sintetic al economiei

Creşterea economică pe primele trei trimestre din 2018 a fost de 4,2%, atât pe seria brută cât şi pe seria ajustată sezonier, potrivit datelor publicate… Mai mult

07.12.2018

Analiză

Salariul minim diferențiat – varianta nouă. Numărul beneficiarilor se reduce drastic

Guvernul modifică schema salariului minim diferențiat, astfel încât numărul beneficiarilor se reduce drastic față de formula prezentată inițial. Prima variantă, adoptată în noiembrie prin OUG, ar… Mai mult

06.12.2018

La obiect

“gROwth – Contul de economii Junior”: statul plătește randamentele cu banii copiilor săraci

  Guvernul introduce contul individual pentru copii, pentru a-i ajuta pe tinerii ce împlinesc 18 ani să aibă un start mai bun în viață. În… Mai mult

06.12.2018

Cronicile

Decizie bizară la Compania de Drumuri: Proiectul autostrăzii Tg. Mureș – Iași se poate bloca prin revenirea CNAIR la vechiul studiu de fezabilitate

de Adrian N Ionescu 17.8.2017

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNAIR) este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni și să revină la vechiul strudiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

„La o întâlnire organizată de Milvus, un ONG cu specific de mediu, reprezantanții CNAIR ne-au surprins cu anunțul că va fi reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), pe segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău, studiu suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi. Decizia ar bloca proiectul, pentru că, dacă s-ar apela la vechiul studiu din 2010, deficiențele acestuia ca și faptul că pe teren au intervenit schimbări ar stopa lucrările”, a declarat Ionuț Ciurea, vicepreședintele și directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, pentru Cursdeguvernare.ro.

Reactualizarea studiului de fezabilitate pentru A8 a devenit necesară pentru că organizațiile de mediu au identificat pe segmentul menționat numeroase trasee folosite de urși, care intersectează sau chiar se suprapun cu proiectul autostrăzii.

Curtea de Conturi a sesizat însă faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate. Curtea de Conturi susţine că nu ar fi dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro, potrivit Economica.net.

„Contractul (pentru segmentul Tg. Mureș Ditrău) este suspendat până la soluționarea aspectelor consemnate în Raportul de Control elaborat de Curtea de Conturi a României”, confirmă CNAIR, într-un răspuns la solicitările Cursdeguvernare.ro.

Incertitudini

„O eventuală revenire la vechiul studiu de fezabilitate a devenit inoportună, pentru că acesta nu prevede nu numai ecoductele necesare pentru traseele urșilor, dar nici un studiu geotehnic complet, cu foraje și cu tot ce e necesar, pentru a nu se mai ajunge la repetarea unor experiențe nefericite, iar lucrările să se oprească”, a adăugat Ionuț Ciurea.

În plus, „au apărut schimbări pe teren, pentru că autoritățile locale au permis construcția de locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției”, a mai spus directorul Pro Infrastructura.

„Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestitelor „tuneluri pentru urși”. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.

Asociația Pro Infrastructura susține că, „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași (…). Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire din 10 august, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”.

Reacția CNAIR

Oficialii CNAIR nu au furnizat detalii privind abordarea problemele ridicate de Pro Infrastructura pentru segmentul Tg. Mureş – Ditrău. Cât priveşte restul autostrăzii, răspunsul companiei la solicitarea Cursdeguvernare.ro sună astfel:

Studiul de fezabilitate elaborat în anul 2011 „urmează a fi auditat intern in CNAIR și cu indrumarea JASPERS, pentru a fi identificate volumele ce sunt necesare a fi actualizate / completate. În funcţie de analiză se va decide necesitatea revizuirii / completarii parţiale a SF existent şi, după caz, demararea procedurii de achiziţie pentru elaborarea documentaţiei tehnice ce stă la baza cererii de finanţare”.

Pe site-ul companiei A8 se află în stadiul „studiu de fezabilitate în curs de realizare”.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat recent că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Montana (A8) ar putea fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie chiar anul acesta. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Răzvan Cuc.

Costul autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, era estimat iniţial la 9 miliarde de euro. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.8.2017

2 comentarii

  1. babic
    18.8.2017, 10:50 am

    O metoda de a bloca realizarea acestei autostrazi.

    In configuratia actuala, sansele ca in viitorii 100 de ani Moldova sa aiba o autostrada care sa o lege de vest sunt egale cu zero. Puterea politica de la Bucuresti se “hraneste” politic din izolarea si inapoierea Moldovei. Iar capcana este fara de scapare: moldovenii voteaza vârtos PSD, PSD-ului i se flutura de moldoveni.
    Oricum PSD-ul nu face investitii (toaca banii pe jafuri si firimituri populiste), iar alea putine care totusi se fac, nu iau calea Moldovei ci sudul teleormanizat.

    O solutie ar fi o noua forta politica, pornita de la Iasi, care sa lupte exclusiv pentru drepturile acestei provincii istorice , pacalita si oropsita cam de pe la 1859.

    Stiu ca mugurii unei astfel de initiative au aparut, miscarea inceputa de Cosette Chichirau, care a fost neutralizata prin …absorbtia in USR. Cred ca sistemul a reactionat.

    Deci nu-i usor, dar ceva trebuie facut, altfel Moldova, deja masiv depopulata, va intra in sfera fortelor centrifuge.

    • Mircea
      16.12.2017, 10:27 pm

      Gresesti in mod fundamental. Nu puterea de la Bucuresti vrea sa tina izolate diverse parti tara, ci stapanii straini ai Romaniei. Politicienii romani sunt doar niste slugi umile.

Lăsați un comentariu


Stiri

Italia a ajuns la un acord cu Comisia Europeană pe datele bugetului țării din 2019

Iulian Soare

Italia a încheiat un acord cu Comisia Europeană pe marginea bugetului 2019, a declarat marţi un purtător de cuvânt al Ministerului italian al Economiei, semnalând… Mai mult

Stiri

Regim fiscal special pentru construcții: Scutirea de la plata impozitului pe venit, scoaterea din sistemul pivat de pensii în următorii 10 ani

Mariana Bechir

Muncitorii din construcții nu vor mai cotiza la Pilonul Privat de Pensii, timp de 10 ani, începând cu 1 ianuarie 2019, conform proiectului de OUG… Mai mult

Stiri

Premierul Belgiei, Charles Michel, a demisionat

Iulian Soare

Premierul Belgiei, Charles Michel, a demisionat după ce în parlamentul de la Bruxelles a fost depusă o moţiune de cenzură împotriva guvenului său. Moţiunea de… Mai mult

Stiri

Agenția Națională de Achiziții Publice, lăsată o formă fără fond

Victor Bratu

Ministrul de Finanțe Eugen Teodorovici și-a manifestat marți nemulțumirea vizavi de faptul că ”la ANAP există documentație de atribuire de 10 miliarde de lei care… Mai mult

Stiri

O nouă superentitate guvernamentală: Comisia Națională de Strategii și Prognoză

Razvan Diaconu

Ministrul Eugen Teodorovici a anunțat marți seara că cel puțin două dintre ”instrumentele financiare” care urmează să fie înființate de guvern vor fi gestionate de… Mai mult

Stiri

Airbus construiește o fabrică de elicoptere în Ungaria

Vladimir Ionescu

Grupul aeronautic european Airbus va construi o fabrică de elicoptere în Ungaria până în 2021, unde va crea sute de locuri de muncă,  transmite Agerpres, care… Mai mult

Stiri

Guvernatorul Mugur Isărescu refuză să meargă la audierea convocată de senatorul Daniel Zamfir. Motive invocate

Razvan Diaconu

Guvernatorul Mugur Isărescu refuză să meargă la audierea din Parlament la care fusese invitat de senatorul ALDE Daniel Zamfir. Acesta îl chemase marți, la audieri,… Mai mult