La obiect

T1 2018 – pensia medie lunară, cu peste zece procente mai mare faţă de anul trecut, puterea de cumpărare cam cu 5% mai mare

În primul trimestru din 2018, pensia medie lunară a fost de 1.122 lei, cu zece lei sau 0,9% mai puţin faţă de trimestrul precedent. Totodată,… Mai mult

13.06.2018

Evenimentul

Sub ochii Chinei și Rusiei: Acordul Trump – Kim, un progres mai curând simbolic în absența detaliilor concrete, urmează negocieri grele

Acordul semnat marți de președintele SUA, Donald Trump, și de cel al Coreei de Nord, Kim Jong Un, consemnează angajamentul coreean privind denuclearizarea completă în… Mai mult

12.06.2018

La obiect

Inflația anuală a ajuns în luna mai la 5,41%: responsabile – legumele, carburanții și tutunul

Inflaţia pe luna mai 2018 a fost de +0,47%, semnificativ peste cea din mai 2017 (+0,28%). Ceea ce a trimis, prin efect de bază, inflaţia… Mai mult

12.06.2018

La obiect

Creşterea exporturilor a depăşit-o pe cea a importurilor. Totuşi, deficitul comercial lunar a atins din nou miliardul de euro

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a trecut din nou pragul de 1 miliard de euro, deşi, pentru prima dată în acest an, ritmul de… Mai mult

11.06.2018

Decizie bizară la Compania de Drumuri: Proiectul autostrăzii Tg. Mureș – Iași se poate bloca prin revenirea CNAIR la vechiul studiu de fezabilitate

de Adrian N Ionescu 17.8.2017

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNAIR) este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni și să revină la vechiul strudiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

„La o întâlnire organizată de Milvus, un ONG cu specific de mediu, reprezantanții CNAIR ne-au surprins cu anunțul că va fi reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), pe segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău, studiu suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi. Decizia ar bloca proiectul, pentru că, dacă s-ar apela la vechiul studiu din 2010, deficiențele acestuia ca și faptul că pe teren au intervenit schimbări ar stopa lucrările”, a declarat Ionuț Ciurea, vicepreședintele și directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, pentru Cursdeguvernare.ro.

Reactualizarea studiului de fezabilitate pentru A8 a devenit necesară pentru că organizațiile de mediu au identificat pe segmentul menționat numeroase trasee folosite de urși, care intersectează sau chiar se suprapun cu proiectul autostrăzii.

Curtea de Conturi a sesizat însă faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate. Curtea de Conturi susţine că nu ar fi dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro, potrivit Economica.net.

„Contractul (pentru segmentul Tg. Mureș Ditrău) este suspendat până la soluționarea aspectelor consemnate în Raportul de Control elaborat de Curtea de Conturi a României”, confirmă CNAIR, într-un răspuns la solicitările Cursdeguvernare.ro.

Incertitudini

„O eventuală revenire la vechiul studiu de fezabilitate a devenit inoportună, pentru că acesta nu prevede nu numai ecoductele necesare pentru traseele urșilor, dar nici un studiu geotehnic complet, cu foraje și cu tot ce e necesar, pentru a nu se mai ajunge la repetarea unor experiențe nefericite, iar lucrările să se oprească”, a adăugat Ionuț Ciurea.

În plus, „au apărut schimbări pe teren, pentru că autoritățile locale au permis construcția de locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției”, a mai spus directorul Pro Infrastructura.

„Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestitelor „tuneluri pentru urși”. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.

Asociația Pro Infrastructura susține că, „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași (…). Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire din 10 august, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”.

Reacția CNAIR

Oficialii CNAIR nu au furnizat detalii privind abordarea problemele ridicate de Pro Infrastructura pentru segmentul Tg. Mureş – Ditrău. Cât priveşte restul autostrăzii, răspunsul companiei la solicitarea Cursdeguvernare.ro sună astfel:

Studiul de fezabilitate elaborat în anul 2011 „urmează a fi auditat intern in CNAIR și cu indrumarea JASPERS, pentru a fi identificate volumele ce sunt necesare a fi actualizate / completate. În funcţie de analiză se va decide necesitatea revizuirii / completarii parţiale a SF existent şi, după caz, demararea procedurii de achiziţie pentru elaborarea documentaţiei tehnice ce stă la baza cererii de finanţare”.

Pe site-ul companiei A8 se află în stadiul „studiu de fezabilitate în curs de realizare”.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat recent că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Montana (A8) ar putea fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie chiar anul acesta. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Răzvan Cuc.

Costul autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, era estimat iniţial la 9 miliarde de euro. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.8.2017

2 comentarii

  1. babic
    18.8.2017, 10:50 am

    O metoda de a bloca realizarea acestei autostrazi.

    In configuratia actuala, sansele ca in viitorii 100 de ani Moldova sa aiba o autostrada care sa o lege de vest sunt egale cu zero. Puterea politica de la Bucuresti se “hraneste” politic din izolarea si inapoierea Moldovei. Iar capcana este fara de scapare: moldovenii voteaza vârtos PSD, PSD-ului i se flutura de moldoveni.
    Oricum PSD-ul nu face investitii (toaca banii pe jafuri si firimituri populiste), iar alea putine care totusi se fac, nu iau calea Moldovei ci sudul teleormanizat.

    O solutie ar fi o noua forta politica, pornita de la Iasi, care sa lupte exclusiv pentru drepturile acestei provincii istorice , pacalita si oropsita cam de pe la 1859.

    Stiu ca mugurii unei astfel de initiative au aparut, miscarea inceputa de Cosette Chichirau, care a fost neutralizata prin …absorbtia in USR. Cred ca sistemul a reactionat.

    Deci nu-i usor, dar ceva trebuie facut, altfel Moldova, deja masiv depopulata, va intra in sfera fortelor centrifuge.

    • Mircea
      16.12.2017, 10:27 pm

      Gresesti in mod fundamental. Nu puterea de la Bucuresti vrea sa tina izolate diverse parti tara, ci stapanii straini ai Romaniei. Politicienii romani sunt doar niste slugi umile.

Lăsați un comentariu


Stiri

Sindicatele din penitenciare: Doar 79 de deținuți sunt condamnați pentru abuz în serviciu, nu câteva mii, cum a declarat Liviu Dragnea: niciunul din ei nu a furat bani de la copii

Vladimir Ionescu

Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) precizează că în acest moment sunt încarcerați doar 79 de deținuți condamnați pentru abuz în serviciu, nu… Mai mult

Stiri

Rezoluție ONU privind retragerea trupelor militare străine din Republica Moldova

Vladimir Ionescu

Adunarea Generală a ONU a adoptat vineri proiectul de rezoluţie privind retragerea trupelor ruse din Transnistria, regiune separatistă din estul Republicii Moldova. Proiectul a fost… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță că va candida pentru al doilea mandat de președinte al României

Vladimir Ionescu

Klaus Iohannis a anunțat sâmbătă dimineață, la Sibiu, că va candida pentru al doilea mandat de președinte al României. Anunțul, foarte scurt, a fost făcut… Mai mult

Stiri

Președintele cere Comisiei de la Veneția să emită cât mai curând raportul preliminar privind modificarea legilor Justiției

Vladimir Ionescu

Bogdan Dima, consilier de stat în Administrația prezidențială și reprezentantul acesteia la ședința Comisiei de la Veneția de vineri, în care s-a discutat reforma Justiției… Mai mult

Stiri

Liviu Dragnea anunță dictatura prin Ordonanțe: ”Abordarea procedurală corectă prin Parlament e greșită, de la legea fondului de investiții la legile justiției. Vom fi mai fermi și mai radicali”

Razvan Diaconu

”Am decis să fim mult mai fermi și mai radicali. Maniera mea de a avea o abordare procedurală corectă, în Parlament, s-a dovedit greșită. În… Mai mult

Stiri

România a preluat președinția Consiliului Guvernatorilor Băncii Europene pentru Investiții

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici  a fost numit președintele Consiliului Guvernatorilor, la Banca Europeană pentru Investiții (BEI), în cadrul reuniunii anuale desfășurată vineri, la Luxembourg.… Mai mult

Stiri

Ana Gomes, europarlamentar S&D, la RFI: Când un politician condamnat nu se retrage singur, ar trebui suspendat

Iulian Soare

Dacă un politician cu probleme în justiţie nu se retrage singur din funcţie, ca să nu-şi pună într-o situaţie jenantă şi partidul şi familia politică,… Mai mult