Chestiunea

Adevăratul sabotaj al dezvoltării: activitatea în Cercetare s-a prăbușit. Odată cu creșterea numărului de doctorate

România este singura țară din regiune care a înregistrat o scădere a numărului de cercetători,  în perioada 2005 – 2015. În timp ce în Ungaria,… Mai mult

01.08.2018

Analiză

România vulnerabilă: Structura exporturilor româneşti le expune la riscuri. Nu există strategii realiste

Exporturile româneşti sunt prea puţin diversificate, astfel încât au o rezistență mică la variațiile de cerere rezultate din evoluția ciclului economic. Dezvoltarea exporturilor auto, sau mai… Mai mult

31.07.2018

La obiect

Băncile nu riscă pentru credite decât depozitele atrase. Românii preferă încă să-şi plaseze economiile în pierdere

Băncile preferă să nu rişte decât economiile populaţiei şi ale firmelor pentru finanţarea economiei prin credite. În schimb, profitabilitatea băncilor este în creştere considerabilă, inclusiv… Mai mult

31.07.2018

La obiect

București, rectificare bugetară pe 2 miliarde de euro. Ordinea priorităților: PR personal, circ, biserică, mici cadouri, pâine, dezvoltare

Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a aprobat joi o rectificare bugetară, ocazie cu care a decis să finanțeze noi proiecte pentru București. Capitala are… Mai mult

28.07.2018

Decizie bizară la Compania de Drumuri: Proiectul autostrăzii Tg. Mureș – Iași se poate bloca prin revenirea CNAIR la vechiul studiu de fezabilitate

de Adrian N Ionescu 17.8.2017

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNAIR) este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni și să revină la vechiul strudiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

„La o întâlnire organizată de Milvus, un ONG cu specific de mediu, reprezantanții CNAIR ne-au surprins cu anunțul că va fi reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), pe segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău, studiu suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi. Decizia ar bloca proiectul, pentru că, dacă s-ar apela la vechiul studiu din 2010, deficiențele acestuia ca și faptul că pe teren au intervenit schimbări ar stopa lucrările”, a declarat Ionuț Ciurea, vicepreședintele și directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, pentru Cursdeguvernare.ro.

Reactualizarea studiului de fezabilitate pentru A8 a devenit necesară pentru că organizațiile de mediu au identificat pe segmentul menționat numeroase trasee folosite de urși, care intersectează sau chiar se suprapun cu proiectul autostrăzii.

Curtea de Conturi a sesizat însă faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate. Curtea de Conturi susţine că nu ar fi dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro, potrivit Economica.net.

„Contractul (pentru segmentul Tg. Mureș Ditrău) este suspendat până la soluționarea aspectelor consemnate în Raportul de Control elaborat de Curtea de Conturi a României”, confirmă CNAIR, într-un răspuns la solicitările Cursdeguvernare.ro.

Incertitudini

„O eventuală revenire la vechiul studiu de fezabilitate a devenit inoportună, pentru că acesta nu prevede nu numai ecoductele necesare pentru traseele urșilor, dar nici un studiu geotehnic complet, cu foraje și cu tot ce e necesar, pentru a nu se mai ajunge la repetarea unor experiențe nefericite, iar lucrările să se oprească”, a adăugat Ionuț Ciurea.

În plus, „au apărut schimbări pe teren, pentru că autoritățile locale au permis construcția de locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției”, a mai spus directorul Pro Infrastructura.

„Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestitelor „tuneluri pentru urși”. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.

Asociația Pro Infrastructura susține că, „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași (…). Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire din 10 august, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”.

Reacția CNAIR

Oficialii CNAIR nu au furnizat detalii privind abordarea problemele ridicate de Pro Infrastructura pentru segmentul Tg. Mureş – Ditrău. Cât priveşte restul autostrăzii, răspunsul companiei la solicitarea Cursdeguvernare.ro sună astfel:

Studiul de fezabilitate elaborat în anul 2011 „urmează a fi auditat intern in CNAIR și cu indrumarea JASPERS, pentru a fi identificate volumele ce sunt necesare a fi actualizate / completate. În funcţie de analiză se va decide necesitatea revizuirii / completarii parţiale a SF existent şi, după caz, demararea procedurii de achiziţie pentru elaborarea documentaţiei tehnice ce stă la baza cererii de finanţare”.

Pe site-ul companiei A8 se află în stadiul „studiu de fezabilitate în curs de realizare”.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat recent că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Montana (A8) ar putea fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie chiar anul acesta. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Răzvan Cuc.

Costul autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, era estimat iniţial la 9 miliarde de euro. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.8.2017

2 comentarii

  1. babic
    18.8.2017, 10:50 am

    O metoda de a bloca realizarea acestei autostrazi.

    In configuratia actuala, sansele ca in viitorii 100 de ani Moldova sa aiba o autostrada care sa o lege de vest sunt egale cu zero. Puterea politica de la Bucuresti se “hraneste” politic din izolarea si inapoierea Moldovei. Iar capcana este fara de scapare: moldovenii voteaza vârtos PSD, PSD-ului i se flutura de moldoveni.
    Oricum PSD-ul nu face investitii (toaca banii pe jafuri si firimituri populiste), iar alea putine care totusi se fac, nu iau calea Moldovei ci sudul teleormanizat.

    O solutie ar fi o noua forta politica, pornita de la Iasi, care sa lupte exclusiv pentru drepturile acestei provincii istorice , pacalita si oropsita cam de pe la 1859.

    Stiu ca mugurii unei astfel de initiative au aparut, miscarea inceputa de Cosette Chichirau, care a fost neutralizata prin …absorbtia in USR. Cred ca sistemul a reactionat.

    Deci nu-i usor, dar ceva trebuie facut, altfel Moldova, deja masiv depopulata, va intra in sfera fortelor centrifuge.

    • Mircea
      16.12.2017, 10:27 pm

      Gresesti in mod fundamental. Nu puterea de la Bucuresti vrea sa tina izolate diverse parti tara, ci stapanii straini ai Romaniei. Politicienii romani sunt doar niste slugi umile.

Lăsați un comentariu


Europa

BERD – teste de stress la prăbușirea lirei turcești. Economiștii săi – îngrijorați că piața le-a luat-o înainte

Adrian N Ionescu

Unul dintre cei mai mari investitori internaţionali în Turcia, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), a efectuat teste interne de stres cu privire la… Mai mult

Stiri

Proiect: Ministerul Finanțelor vrea să dea administrațiilor locale împrumuturi din veniturile din privatizare

Adrian N Ionescu

Un proiect de ordonanţă a Guvernului propune ca unităţile administrativ teritoriale să poată  solicita împrumuturi din veniturile din privatizare, potrivit unui  comunicat al Ministerului Finanţelor… Mai mult

Stiri

Federația Internațională a Jurnaliștilor au sesizat Consiliul Europei privind agresiunile împotriva colegilor lor în România

Adrian N Ionescu

Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor şi Federaţia Europeană a Jurnaliştilor au sesizat Platforma pentru Protecţia Jurnalismului din cadrul Consiliul Europei cu privire la agresiunile jandarmilor la… Mai mult

Europa

Prăbușirea lirei turcești va afecta exporturile româneşti în Turcia – cel mai mare partener comercial al României din afara UE

Adrian N Ionescu

Problemele economiei turcești și ale monedei sale pun presiune pe exporturile românești. Exporturile româneşti în Turcia ar putea scădea suficient de mult pentru a amplifica… Mai mult

Stiri

Turcia a dublat tarifele pentru unele importuri din Statele Unite

Iulian Soare

Turcia a dublat tarifele pentru unele importuri americane, cum ar fi automobile, alcool şi tutun, ca reacţie la atacurile deliberate ale Statelor Unite împotriva economiei… Mai mult

Stiri

Inițiativa ”Fără penali în funcţii publice” a adunat numărul minim de semnături pentru a intra în procedură parlamentară

Vladimir Ionescu

Iniţiativa USR “Fără penali în funcţii publice”, care propune revizuirea Constituţiei în acest sens, a atins pragul de minim 20 de mii de semnături din… Mai mult

Stiri

Jandarmeria are un nou șef. Tot din Teleorman

Razvan Diaconu

MAI a anunţat miercuri numirea lui Ionuţ Cătălin Sindile (foto) la conducerea Jandarmeriei, pentru ”asigurarea cu celeritate a actului managerial”. Cătălin Sindile are 40 de… Mai mult