marți

26 martie, 2024

19 ianuarie, 2011

Preşedintele a propus marţi ca statul sa finanţeze campania electorala a fiecărui candidat la viitoarele alegeri, în limita a 50.000 de lei.

Raţiunea acestei cheltuieli de la bugetul de stat ar trebui să fie eliminarea finanţărilor frauduloase şi a mitei electorale. «Trebuie să avem forţă să întrerupem mita electorală şi să curăţăm alegerile, asumându-ne standarde de cost pentru fiecare candidat şi dându-i bani de la bugetul de stat sau de la cel local » – a explicat preşedintele la o dezbatere organizată de Institutul de Studii Populare şi Fundaţia Konrad Adenauer.

În realitate, suma totala (care s-ar ridica la aproximativ 20 de milioane de euro numai la alegerile parlamentare) ar fi un ajutor pe care statul îl acorda baronilor locali. Iată câteva motive pentru care ideea, oricât de bine intenţionată ar fi, e o prostie :


1.  Campaniile electorale au costat mereu mult mai mult decât au declarat partidele prin trezorierii lor.

Legea prevede limite pentru donaţii – atât de la firme cât şi de la persoane fizice. În teren, însă, donaţiile se repartizează formal pe cât mai multe persoane pentru a se încadra în limită. Dacă propunerea preşedintelui devine lege, candidaţii scapă şi de grija justificării donaţiilor şi a limitelor acestora : banii vor fi adunaţi pur şi simplu în paralel cu mărunţişul de la stat.

2. Mita electorală, care a constat de cele mai multe ori în produse alimentare sau obiecte de uz comun împărţite alegătorilor din zonele sărace nu a fost nici până acum contabilizată oficial în campania electorala a vreunui partid.
Nici nu avea cum : ea a fost finanţată şi împărţită nu de partide sau de activiştii acestora, ci de oamenii de afaceri locali care au sprijinit candidaţii în schimbul protecţiei politice a afacerilor. Acordarea de la buget a celor 50.000 de lei nu are cum să influenţeze acest fenomen, care s-a petrecut mereu în paralel cu finanţarea oficială a campaniei.

3. Chiar şi pentru partea vizibilă a finanţarii unei campanii : cei 50.000 de lei nu vor asigura candidaţilor un start egal – aşa cum îşi doreşte preşedintele. Pentru candidaţii care contează şi au sprijin politic real, există o mobilizare a aparatului tehnic local care asigură recuzita de imagine a campaniei de cele mai multe ori gratuit.
E vorba fie de tiparirea gratuita a afişelor, de exemplu, fie de  achitarea costurilor de către clientela politică locală – firme  care-şi trec aceste costuri pe cheltuieli cu publicitatea proprie.


În plus, există în fiecare campanie electorală zeci de cazuri, semnalate de obicei de presă, în care chiar instituţii publice se implică cu personal şi logistică în campanii.

4. Preşedintele spune că suma de 50.000 va trebui justificată prin facturi. Este cel mai uşor lucru posibil, căci până acum partidele aveau de justificat şi sumele imense care se adunau din donaţii, şi maniera în care se adunau donaţiile.

Concluzie :

Propunerea cu finanţarea de la bugetul de stat a fiecărui candidat în limita a 50.000 de lei îi avatajează numai pe candidaţi şi pe baronii locali :

  • Firmele clientelare vor avea de dat cu 50.000 de lei bani negri mai puţin la partid(e)
  • Candidaţii care folosesc bani negri nu vor trebui să-şi bată capul cum să-i justifice, vor avea de decontat doar 50.000 de lei din toate costurile reale ale campaniei.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: