Europa

Interviu / Tribalizarea în epoca deglobalizării. Primul pas spre următorul război

Textul de mai jos e un fragment din interviul cu Koert Debeuf, senior associate researcher la Institutul de Studii Europene de la Universitatea Liberă din… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Coboară: Investițiile străine țin pasul cu investițiile publice. De la spectacolul legilor bugetelor, la tristețea din execuțiile bugetare

Investiţiile publice și-au menținut coborârea încă din anii crizei financiare, conform execuţiilor bugetare, chiar dacă legile bugetelor de stat din ultimii trei ani au arătat cifre în creştere.… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Cronicile

Dan Bădin / Noua lege offshore: Modificările esențiale aduse regimului fiscal și implicațiile lor

de Dan Bădin , 22.7.2018

Cum în ultimii ani au fost descoperite zăcăminte importante de gaze naturale în Marea Neagra, există un interes crescut asupra subiectului din partea autorităților române, a companiilor implicate sau interesate de explorare și exploatare, a cetățenilor români precum și a țărilor din jur, fiecare dorind ca exploatarea acestor gaze să răspundă unor nevoi și să aducă beneficii.

Ținând cont de  investițiile mari necesare în special pentru explorare și dezvoltare, dar și pentru exploatare, în ultimii ani s-a discutat mult despre o legislație specifică care să le ofere un cadru stabil investitorilor pentru a continua investițiile necesare.

În acest context a pornit elaborarea legii offshore* adoptată de Parlamentul României pe 9 iulie, aflată acum la promulgarea de către președinte. Având în vedere sumele implicate (investiții sau impozite), precum și durata de aplicabilitate a acestei legi, era de așteptat ca rezultatul dezbaterilor din forul legiuitor să conducă la aplicarea unor reguli clare în acest domeniu.

Totuși procesul legislativ s-a precipitat în prima săptămână din luna iulie, iar varianta adoptată și transmisă spre promulgare a suscitat discuții, motivul fiind că modificările de ultim moment au fost prea puțin analizate. Subiectul cel mai dezbatut a fost cel referitor la regimul fiscal, subiect la care ne vom și referi în continuare.

Analizând prevederile propunerii legislative observăm că există anumite formulări neclare și care pun sub semnul întrebării calculele privind impactul financiar pe care îl generează atât pentru titularii de acorduri petroliere, cât și pentru bugetul de stat.

În aceste condiții este dificil de estimat dacă intenția declarată a legiutorilor de a obține un echilibru între beneficiile obținute de fiecare dintre părți, companii și stat, se va materializa. Două modificări esențiale aduse fiscalității aplicabile titularilor de acorduri petroliere în perimetre offshore ridică probleme de interpretare și, pe cale de consecință, incertitudine fiscală și financiară.

Clauza de stabilitate fiscală

Una dintre schimbările substanțiale vizează clauza de stabilitate fiscală.  Noua lege off shore abrogă Ordonanța de guvern 160/1999 și, implicit, clauza de stabilitate fiscală conținută de aceasta. Conform acelei clauze titularii de acorduri petroliere beneficiau de regimul fiscal existent la momentul semnării acordurilor petroliere și de eventualele regimuri mai favorabile ulterioare.

Totuși noua lege offshore își propune să introducă o noua clauză de stabilitate care se referă strict la regimul redeventelor existent la momentul intrării în vigoare a legii.

Formularea acestei prevederi este însă discutabilă de vreme ce nu precizează exact la care dintre elementele formulei de calcul a redevențelor se referă: cotă sau/și preț de referință al gazelor naturale. Prin urmare pot apărea două interpretări, fie că se mențin atât cotele de redevențe, cât și prețul de referință, fie că se menține cota și se va modifica prețul la fiecare ajustare a mecanismului de calcul al acestuia (care se face de obicei printr-un ordin al autorității de reglementare în domeniu). A

stfel, în acest moment, nu se poate anticipa efectul acestei clauze pentru titularii de acorduri petroliere. Deși la o primă vedere pare să îi favorizeze, se poate ajunge, cel putin teoretic, în situația să plătească redevențe mai mari sau mai mici în funcție de evoluția variabilelor mai sus menționate.

Impozitul suplimentar și deducerea investițiilor

A doua noutate cu impact vizează neaplicarea în cazul concesiunilor offshore a Ordonanței de guvern 7/2013 emisă cu scopul impozitării veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețului la gazele naturale. În schimb, legea offshore impune un impozit suplimentar utilizând un mecanism oarecum similar cu cel din actul normativ menționat.

Practic, prin introducerea unei alte metodologii de impozitare suplimentară se creează un regim fiscal specific pentru offshore. Principalele modificări față de OG 7/2013 sunt cotele diferite de impozitare (cuprinse între 15% și 50% pentru nouă paliere de preț), respectiv de deducere a investițiilor (de 60%).

În ceea ce priveste deducerea investitiilor, se pare că intenția legii a fost de a permite deducerea tuturor investițiilor. Totuși, ținând cont de textul anexei legii, respectiv: “procentul de deducere se aplică la valoarea investiţiilor în segmentul upstream realizate în luna în care s-a efectuat vânzarea fizică a gazelor naturale pentru care se calculează impozitul asupra veniturilor suplimentare”, rezultă că tocmai investițiile semnificative care se realizează în fazele de explorare si dezvoltare nu se vor putea deduce. În același timp, nu este prevăzută nici posibilitatea de a reporta aceste investiții realizate în trecut pentru deducere ulterioară, așa cum este prevăzut în OG 7/2013.

În concluzie, existența unei legi care să reglementeze și să stabilizeze cadrul aferent operațiunilor în perimetre offshore este un lucru pozitiv, deoarece va duce la creșterea nivelului de investiții directe pentru explorarea și exploatarea de gaze naturale în perimetrul românesc al Mării Negre.

Pe de altă parte, legea are o serie de formulări eliptice și interpretabile asupra carora ar fi de dorit ca legiuitorii să revină, astfel încât neclaritățile observate să fie eliminate în forma finală care va intra în vigoare.

* Proiectul de lege 33/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, adoptat de Parlament pe 9 iulie și transmis spre promulgare președintelui României

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministerul Educației ia la verificat toate școlile postliceale sanitare din țară

Vladimir Ionescu

Toate şcolile postliceale sanitare din ţară vor face obiectul unor ample verificări, a anunţat vineri ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu. Inspecţiile vin după ce ministerul ar fi… Mai mult

Stiri

Sute de magistrați au protestat vineri în maimulte județe împotriva noilor Ordonanțe din Justiție. Protestele vor continua și în zilele următoare

Vladimir Ionescu

Peste 200 de magistraţi au protestat, vineri, pe scările Palatului de Justiție din Capitală, nemulţumiţi de ordonanţa de urgenţă a Guvernului care modifică legile Justiţiei. Protestul… Mai mult

Stiri

Reacții politice la protestul magistraților / Călin Popescu Tăriceanu îi critică dur, Kelemen Hunor dezaprobă OUG pentru Justiție. Președintele cere UDMR să apere democrația

Vladimir Ionescu

Pe măsură ce protestele magistraților nemulțumiți de OUG 7 se extind, apar și reacțiile politice. Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat vineri că magistrații care… Mai mult

Stiri

Secția pentru magistrați a obținut de la DNA copia Dosarului Tel Drum

Vladimir Ionescu

O copie a dosarului mare Tel Drum, cel în care este urmărit penal și Liviu Dragnea, a ajuns deja la Secția specială pentru investigarea magistraților,… Mai mult

Stiri

ANRE are probleme să respecte plafonarea prețurilor la electricitate decisă de Guvern

Adrian N Ionescu

Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) este pe cale să aprobe prețuri reglementate la energie electrică, valabile de la 1 martie, în cel mai bun… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenţei a avizat achiziţia de către ENGIE România acţiunilor Wirom deţinute de Gazprom

Adrian N Ionescu

ENGIE România devine acţionarul unic al distribuitorului de gaze naturale Wirom, după ce Consiliul concurenţei a avizat achiziţia pachetului de acţiuni de 48,85% deținute de… Mai mult

Stiri

Grupul Telekom, la care statul deține 45,9% din acțiuni, ar putea să nu participe la licitațiile 5G. Guvernul speră să obțină 2,1 miliarde de lei pentru acest licențe

Alexandra Pele

Grupul Telekom România, la care statul este acționar minoritar controlând un pachet de 45,9%, ar putea alege să nu participe la licitația 5G din acest… Mai mult