Dacian Cioloș – Proiectul ”Primele#100dezile – organizarea schimbării”: Programul de guvernare al premierului independent

de Razvan Diaconu | 17.10.2016 .

dacian-ciolosPremierul Dacian Cioloș a publicat luni seara proiectul – în principii și ca set de măsuri generale – pe care l-a promis săptămâna trecută.

Premierul insistă, în lansarea proiectului, pe faptul că nu va candida la parlamentare și va rămâne independent politic pe perioada acestui manda.

Planul lui Dacian Cioloș (publicat pe site-ul ro100.ro) are două părți:

  • O platformă de principii
  • Un proiect mai concret de direcții de atenție și măsuri, cu un portofoliu de proiecte naționale

Le prezentăm, mai jos, integral :

Principii

#1 Susțin o Românie fără corupție

Nicio forță politică din România nu trebuie să pună opreliști luptei împotriva corupției, să slăbească justiția și statul de drept. Corupția înseamnă sărăcie, corupția ne condamnă la subdezvoltare. De aceea, lupta împotriva corupției trebuie asumată de fiecare dintre noi, la nivel individual, cu conștiința că, în momentul în care unul dintre noi dă sau primește mită, cere sau oferă un drept necuvenit, devine parte a sistemului care corupe și ucide România. La 100 de ani, România are nevoie de o justiție puternică, independentă.

#2 Susțin o Românie cu o clasă politică responsabilă

După alegerile din 11 Decembrie 2016, România riscă să aibă în prima linie, să fie condusă de oameni politici cercetați penal, cu condamnări penale, oameni care nu mai pot reprezenta viitorul. La 100 de ani de la Marea Unire, România merită o clasă politică cinstită, care să devină un model de etică și onestitate, nu de populism și demagogie. Merită un Parlament ai cărui membri respectă justiția, care țin cont de nevoile și de așteptările societății, care lucrează pentru țară, nu pentru interese private. România are nevoie de oameni politici, demnitari și oameni de stat vizionari, în serviciul cetățenilor.

#3 Susțin o Românie guvernată cu bun simț

Mandatul scurt al actualului guvern a demonstrat limitele schimbării în condițiile unui aparat administrativ opac, nereformat și puternic politizat. Ne-am aliat cu cetățenii pentru a le simplifica interacțiunea cu instituțiile statului. La 100 de ani, românii merită un stat puternic, reformat, cu o administrație competitivă, profesionistă, deschisă, pentru oameni. Este nevoie de o reformă profundă a administrației și de crearea unui corp administrativ competent, integru. Respectul pentru cetățeni trebuie scris în ADN-ul administrației. Doar în felul acesta administrația va inspira încredere și respect.

#4 Susțin o Românie în care fiecare muncește și este plătit cinstit

Creșterea economică sănătoasă și nivelul de trai vor putea fi menținute numai dacă vom crea mai multe locuri de muncă. Creșterile de salarii, de pensii sunt posibile numai dacă există suficienți oameni care muncesc, care aduc valoare în economie. Crearea de noi locuri de muncă trebuie să fie obiectivul principal al guvernului, preocuparea permanentă a decidenților politici. Pentru aceasta avem nevoie de investitori, de capital autohton consolidat dar și de capital de peste hotare. Oamenii trebuie să-și găsească de muncă nu numai la București, în Cluj sau în Timiș, dar și în Botoșani, Vaslui sau Dolj.

#5 Susțin o Românie fără sărăcie

Aproape jumătate din populația țării trăiește în sărăcie. Un copil din trei abandonează școala. Avem unul dintre cele mai ineficiente sisteme de asistență socială din Europa. În loc să fie sprijiniți, cei mai săraci dintre noi sunt puși pe drumuri, sunt folosiți ca masă de manevră electorală. România are nevoie de un nou concept de incluziune socială, bazat pe activarea economică a celor în nevoie. Trebuie să continuăm reforma asistenței sociale, să promovăm pachete de sprijin integrat pentru oamenii săraci și pentru familiile lor, care să ducă la o reală integrare în societate: locuri de muncă, sănătate, școală pentru toți.

#6 Susțin o Românie cu o economie competitivă

La aproape 100 de ani de la Marea Unire, România nu are o autostradă care să treacă munții. Polul sărăciei din Europa este la noi și există dezechilibre majore de dezvoltare între regiuni. La asta ne-au adus inconsecvența, incapacitatea de a duce până la capăt proiecte și de a avea abordări strategice, sistemele arbitrare de a distribui banii cu scopul de a “cumpăra” primari pentru campania electorală. La 100 de ani, România are nevoie de o viziune de dezvoltare multianuală, care unifică resursele bugetare naționale cu fondurile europene, care încurajează investițiile private și eficientizează investițiile publice. Debirocratizarea trebuie să continue, în relația cu cetățenii, în interacțiunea statului cu mediul de afaceri, în interiorul instituțiilor publice. Mediul de achiziții publice trebuie gestionat mai eficient, mai transparent, astfel încât să maximizăm investițiile din bugetul țării.

#7 Susțin o Românie cu adevărat educată

În România de azi avem un sistem de educație în mare parte decredibilizat de interese partinice și de non-valori, subfinanțat, un sistem în care dascălii onești sunt sufocați de hățișuri de interese. Avem un sistem care îi exclude pe cei săraci sau pe cei din zonele rurale, în care liceele tehnice și agricole au fost neglijate, în care multe universități au devenit fabrici de diplome. La 100 de ani, România merită altceva, românii merită mai mult. Avem nevoie să continuăm asanarea și repunerea pe fundamente etice a sistemului universitar, să scoatem politica din școli. Trebuie să dăm o șansă egală elevilor și profesorilor din mediul rural, să recuperăm și să dezvoltăm învățământul tehnic, agricol și învățământul dual astfel încât școala să înțeleagă realitățile pieței, să lucreze direct cu întreprinderile și să fie direct cuplată la economie.

#8 Susțin o Românie sănătoasă

Prea mulți medici pleacă din țară. În România nu s-au mai construit spitale noi, România nu a avut în ultimii 26 de ani un plan de dezvoltare, de modernizare a infrastructurii spitalicești. Odată cu alocarea unui buget suficient, este nevoie de o reformă profundă a sistemului de sănătate, care să elimine corupția, politicul și conflictele de interese din managementul spitalelor, care să ofere condiții de muncă și de dezvoltare decente, astfel încât medicii noștri să rămână în țară. Este nevoie de un program de modernizare a infrastructurii spitalicești, de un plan național de resurse umane pentru reprofesionalizarea administrației și a managementului în sistemul medical din România, de un sistem transparent, meritocratic, etic, care să pună pacientul în centrul său. Trebuie să creștem accesul și calitatea serviciilor medicale la sate și în orașele mici și mijlocii. România la 100 de ani are nevoie de spitale noi, are nevoie de performanță, nu numai în clinicile de vârf, ci în fiecare spital obișnuit.

#9 Susțin o Românie care contează în Uniunea Europeană
și în NATO

Urmează vremuri tulburi pentru Europa. Uniunea Europeană este în criză. România trebuie să decidă dacă vrea să fie parte din problemă sau parte din soluție. Trebuie să decidem dacă preferăm o Europă a populismului, etnocentrismului și demagogiei sau o Europă a democrației, toleranței și prosperității. În 2019, România centenară va prelua Președinția Consiliului Uniunii Europene. Avem forța și oportunitatea să arătăm că România este un stat membru puternic și să construim Uniunea Europeană alături de nucleul dur al celor care doresc să țină împreună Europa. Avem forța de a deveni ancora din Est a Europei unite. Avem forța să rămânem cel mai de încredere partener din Europa de Est al Statelor Unite ale Americii. Totodată, avem datoria istorică și morală de a-i ține lângă noi, pe o cale europeană, pe românii din Republica Moldova, de a pregăti regăsirea neamului nostru în orice formă vor dori generațiile care vin, de aici și de dincolo de Prut.

#10 Susțin o Românie a tuturor românilor

Cei mai mulți dintre românii plecați să muncească în străinătate fac asta pentru că și-au pierdut încrederea că acasă se poate mai bine. Avem datoria de a le respecta decizia, de a-i proteja și sprijini acolo unde au ales sa trăiască, dar și obligația de a nu-i înstrăina de țară și de a-i încuraja să se întoarcă acasă. România este a fiecăruia dintre noi, cetățenii ei, în măsura în care ne-o asumăm, indiferent de etnia noastră, de credințele noastre, de locul unde trăim sau muncim. La 100 de ani de la Marea Unire, o Românie puternică are nevoie mai mult ca oricând de un spirit de neam puternic, de un țesut social solid, bazat pe valori, bazat pe ceea ce ne definește și ne unește. Pentru aceasta, avem nevoie să regăsim încrederea în noi, unii în ceilalți și în noi înșine. O nație puternică, încrezătoare, își susține și promovează valorile pe care se construiește.

Proiectul :

Primele #100dezile: organizarea schimbării

  • Guvernul trebuie regândit la nivel de funcționalitate ministerială, cu un Cabinet format dintr-un număr restrâns de miniștri, cu ministere comasate pe principiul clusterelor de dezvoltare și un număr redus de agenții de implementare și reglementare.
  • Restructurarea administrației centrale trebuie consfințită legislativ prin modificarea Legii 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului, astfel încât să includă un model de organizare internă pentru fiecare minister, cu explicarea competențelor, pentru a elimina riscul suprapunerii de atribuții.
  • Guvernarea este construită pe baza unor obiective trans-sectoriale, clar asumate, în beneficiul cetățenilor (de exemplu: investiții coordonate, reducerea sărăciei, debirocratizare, digitalizarea administrației, infrastructură modernă etc.).
  • #ComisiadeTaiatHartii 2.0 devine o instituție de sine stătătoare, în cadrul Cancelariei Guvernului și își continuă misiunea de debirocratizare în sprijinul cetățenilor, al antreprenorilor și pentru simplificarea relațiilor inter-instituționale.
  • Guvernul instituționalizează #GovITHub și Coordonatorul pentru Tehnologia Informației. Aceste instituții urmăresc ca investițiile în IT ale instituțiilor publice să fie făcute eficient, conform unei strategii și în interesul cetățenilor.
  • Strategiile guvernamentale, politicile publice și proiectele legislative trec printr-o primă evaluare de impact la momentul adoptării lor sau odată la 3 ani. Cele care nu trec testul eficienței și impactului încetează în mod automat.
  • Consolidarea tuturor fondurilor naționale și europene destinate dezvoltării și o reală abordare multianuală a utilizării acestora. Fondurile bugetare care distribuie bani fără proiecte sau planuri de dezvoltare si mecanisme de control, impredictibil, pe baza clientelismului politic trebuie desființate.
  • Cheltuielile publice clar prioritizate, cu evaluarea impactului. Trebuie operaționalizată și întărită instituțional la nivelul Cancelariei, unitatea de evaluare a investițiilor publice. Toate investițiile guvernamentale trec prin acest filtru.

Portofoliu de proiecte naționale

  • Reforma administrației publice: modificarea Legii 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici pentru introducerea unor criterii noi de recrutare, evaluare și stimulare a acestora. Obiectivul este de a crea o administrație publică profesionistă, competentă, integră, transparentă, atât la nivel central cât și la nivel local.
  • Modificarea Legii-cadru 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice pentru eliminarea discrepanțelor și discriminărilor între diferitele sectoare ale sectorului public.
  • Operaționalizarea Strategiei Naționale Anticorupție, întărirea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), Pact multianual pentru finanțarea și întărirea sistemului judiciar.
  • Asumarea și operaționalizarea celor 17 capitole ale Strategiei România Competitivă.
  • Crearea unui Program național pentru sprijinirea antreprenorialului ca motor al economiei românești. Fiecare leu investit din fonduri publice trebuie să susțină o creștere economică durabilă, de calitate, crearea de locuri de muncă și atragerea capitalului privat.
  • Continuarea Pachetului anti-sărăcie, cu alocare bugetară, schimbări legislative, termene concrete de îndeplinire asumate anual.
  • Propunere legislativă pentru stabilirea unui cadru financiar multianual, care să asigure continuitatea investițiilor majore în economie, prin angajarea multianuală a resurselor bugetare. Bugetul României va fi elaborat astfel încât să urmeze programe și obiective, nu nevoia unor instituții de a-și justifica existența.
  • Stabilirea unui portofoliu de proiecte de investiții de interes național, care să beneficieze de fonduri europene și buget național în domeniile sănătate, educație, infrastructură mare.
  • Prioritizarea cercetării aplicate, dezvoltării și inovării ca element de creștere a valorii adăugate în economie.
  • Încurajarea participării Diasporei în economie prin abordări de tipul “RePatriot” și continuarea programelor Diaspora Start-Up.
  • Revizuirea legislației și crearea unui Program național pentru păduri care să permită conservarea și exploatarea durabilă a acestora.
  • Reorganizarea Agenției Domeniilor Statului într-o structură care să permită achiziționarea de terenuri agricole, comasarea și revânzarea acestora către tineri agricultori, astfel încât să sprijine dezvoltarea agriculturii locale, întărirea fermei de familie, a formelor asociative și a clasei de mijloc la sate.
  • Un pachet legislativ pentru încurajarea în agricultură a producției și comercializării (inclusiv la export) de valoare adăugată, asocierii și organizării pe filieră în agricultură și înființarea Camerelor Agricole ca structuri independente de consultanță agricolă și sprijin pentru fermieri, coordonate de aceștia.
  • Continuarea investițiilor în cadastrarea teritoriului țării, cu precădere pentru terenurile agricole.
  • Continuarea și îmbunătățirea programului de prevenire și gestionare a riscurilor de cutremur și alte catastrofe naturale.
  • Continuarea schimbării de perspectivă în implementarea programelor europene, cu accent pe simplificare, creșterea calității proiectelor și a impactului pe care programele finanțate îl au în economie. Dezvoltarea instrumentelor financiare inovatoare demarate cu ajutorul fondurilor europene.
  • Implementarea strategiilor de Investiții Teritoriale Integrate din fonduri europene și buget național în Delta Dunării, Valea Jiului, zona Moldovei, Roșia Montană-Apuseni și identificarea altor zone care necesită pachete de intervenție integrate din fonduri publice si private.
  • Pregătirea în condiții optime a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene în 2019.
  • Dezvoltarea gazoductului Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA) și continuarea eforturilor de interconectare energetică și consolidare a independenței și securității energetice a țării.
  • Abordare multianuală a punerii în valoare a patrimoniului istoric și cultural național.
  • Sprijinirea sportului de performanță și dezvoltarea unui program național de promovare a sportului de masă.

Publicat la data de 17.10.2016 .

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN
    19.10.2016, 10:49 am

    Iata inca o strategie nationala teoretica – lipsita de instrumentarul de realizare – care dupa decembrie va ajunge in depozitul de “surogate nationale”, irealizabile…

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Război civil între gradați: Prim-adjunctul SRI, suspendat din funcție. O comisie internă verifică eventuale abateri de la deontolgie

Serviciul Român de Informații a dat publicității, joi, un comunicat în care anunță ”punerea la dispoziția Directorului SRI” ageneral-locotenentului Florian Coldea. Potrivit comunicatului, Directorul...Citeste mai departe »

Victor Bratu

A fost lansată scuza oficială pentru tăierile de la investiții: Dragnea îi impută lui Cioloș 10 miliarde, exact impactul măsurilor decise vineri de guvern

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a anunţat duminică seară la România TV că ”este foarte posibil” ca luni să iniţieze o comisie parlamentară de anchetă...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Măsuri fiscale de mare impact luate de guvernul Grindeanu. Capcana eliminării plafonului maxim la CAS și CASS

Ordonanţa de Urgenţă prin care Guvernul Grindeanu va crește o serie de venituri ale bugetarilor (salarii în administrație, cultură) va avea un impact bugetar...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

So it begins / Avocatul Poporului atacă la CCR legea care interzice infractorilor să conducă România. ”Indignare” la Președinție: se deschide poarta spre decizie condamnaților penal

Avocatul Poporului a sesizat joi CCR privind neconstituţionalitatea art. 2 din legea 90/2001, care nu le permite condamnaților penal să ocupe posturi de miniștri...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cabinetul premierului Grindeanu: Echipa cetățeanului Liviu Dragnea

Senatul și Camera Deputaților se vor reuni miercuri în plen comun pentru a acorda votul de încredere guvernului Grindeanu. În realitate- au recunoscut deschis...Citeste mai departe »
Valute:
lei
lei
lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română