vineri

29 martie, 2024

16 februarie, 2014

Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, într-un raport pe Proiectul de revizuire a Constituției, că 26 de articole și alineate din acestea nu sunt Constituționale – a anunțat duminică președintele CCR, Augustin Zegrean.

Potrivit acestuia, raportul are peste 400 de pagini cu observații, în care se propune în unele cazuri eliminarea articolelor sau aliniatelor, sau, în alte cazuri, reformularea textelor, pentru a fi aduse în acord cu celelalte prevederi din proiectul de revizuire.

”Am propus pentru unele articole declararea lor ca neconstituționale și eliminarea lor din propunerea de modificare a Constituției. La altele am făcut recomandări de modificare sau de corelare a textelor. Mi se par normal să facem aceste recomandări fiindcă pentru asta am fost sesizați. Nu putem să trecem cu vederea dacă se fac greșeli de punere în text sau de corelare. Am făcut doar recomandări. Sigur că este o decizie. Sper ca în două săptămâni să o motivăm. Va fi o decizie mare, mai mult de o sută de pagini fiindcă este mult de scris. Raportul a avut mai mult de 400 de pagini.” – a spus Augustin Zegrean citat de agențua AGERPRES.


Președintele CCR a spus că, dacă va fi cazul, Curtea va reanaliza unele articole după ce legiuitorii vor retrimite proiectul de revizuire a Constituției , și că, de asemenea, spera ca dincolo de articolele discutabile, aceștia să țină cont de recomandările făcute de CCR.

„Sper că vorbim între oameni civilizați și cu oameni cu mintea la purtător și se va ține seama de lucrurile astea”, a spus președintele CCR.

Întrebat dacă, în opinia sa, revizuirea Constituției este oportună în condițiile în care judecătorii Curții au decis că 26 de articole și alineate din propunerea de modificare sunt neconstituționale, Zegrean a răspuns că o revizuire merită făcută și numai pentru un articol.

„Foarte multă lume spune că americanii nu și-au modificat Constituția de 200 de ani. Este greșit. Au făcut 180 de amendamente. Pentru un articol merită, dacă trebuie modificat. Dacă se consideră că un articol din Constituție trebuie modificat, merită făcut”, a declarat președintele CCR.

Cele mai importante articole respinse de Curtea Constituțională din proiectul de revizuire a Constituției


*- Astfel, Curtea Constituţională a decis că modificările aduse articolului 103, alineatele 1 şi 3, precum şi completării articolului 103 din Constituţie cu trei noi alineate, referitoare la modalitatea de desemnare de către preşedintele României a candidatului la funcţia de prim-ministru sunt neconstituţionale.

În proiectul de lege privind revizuirea Constituţiei s-a propus ca alineatul (1) al articolului 103 să se modifice astfel: „Preşedintele îl desemnează drept candidat pentru funcţia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianţa politică participante la alegeri care au obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor. În cazul în care există mai multe formaţiuni politice care au participat la alegeri şi care au obţinut acelaşi număr de mandate, preşedintele îl desemnează drept candidat pentru funcţia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv alianţa politică participante la alegeri, care au obţinut cel mai mare număr de voturi, potrivit rezultatului oficial al alegerilor”.

Constituţia actuală stabileşte că „preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament”.

*- Judecătorii Curţii Constituţionale mai consideră neconstituţională introducerea alineatului 2 în curprinsul articolului 119 referitoare la obligativitatea hotărârilor Consiliului Naţional de Securitate şi modificarea părţii introductive şi a literei b ale alinatului 2 din articolului 133, referitoare la creşterea numărului membrilor CSM reprezentanţi ai societăţii civile.

*-Curtea Constituţională consideră neconstituţională acea prevedere din articolul 64, alineatul 4, referitoare la obligaţia persoanelor de drept public, persoanelor juridice private şi persoanelor fizice de a se prezenta direct sau prin reprezentant legal, după caz, în faţa unei comisii parlamentare.

În plus, CC consideră neconstituţională completarea adusă articolului 70, alinatul 2, litera e, referitoare la încetarea calităţii de deputat sau de senator la data demisiei din partidul politic sau formaţiunea politică din partea căreia a fost ales sau la data înscrierii acestuia într-un alt partid.

*-CC mai consideră neconstituţională eliminarea din legea fundamentală a tezelor a doua şi a treia ale alineatului 2, din articolul 72, referitoare la competenţa Parchetului de pe lângă ÎCCJ, de urmărire şi trimitere în judecată, respectiv la competenţa de judecată a ÎCCJ, cu privire la senatori şi deputaţi.

*-Judecătorii Curţii constată, în minuta aprobată după dezbaterea proeictului de revizuire a Constituţiei, cu unanimitate de voturi, neconstituţionalitatea abrogării lit.l) a art.146 din Constituţie în măsura în care aceasta nu este însoţită de constituţionalizarea, în mod corespunzător, a atribuţiilor Curţii Constituţionale de control al legii de revizuire a Constituţiei adoptată de Parlament şi, respectiv, de control al constituţionalităţii hotărârilor plenului Camerei Deputaţilor, a hotărârilor plenului Senatului şi a hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului care afectează valori, reguli şi principii constituţionale sau, după caz, organizarea şi funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor de rang constituţional.

În Constituţia actuală, lidera l) din articolul 146 referitor la atribuţiile CC, prevede că aceasta „îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legea organică a Curţii”.

*-Curtea mai constată, tot cu unanimitate de voturi, neconstituţionalitatea modificării articolului 148 alineat (2), potrivit căruia România asigură respectarea, în cadrul ordinii juridice naţionale, a dreptului Uniunii Europene, conform obligaţiilor asumate prin actul de aderare şi prin celelalte tratate semnate în cadrul Uniunii, precum şi neconstituţionalitatea modificării articolului 135 alineat(2) litera d), referitoare la exploatarea resurselor de producţie în condiţii de maximă eficienţă economică şi cu acordarea accesului nediscriminatoriu tuturor celor interesaţi.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: