Cum sunt sacrificate investițiile locale pentru a limita deficitul general: Excedentul bugetelor locale – la cel mai înalt nivel din ultimii 7 ani

de Marin Pana | 27.7.2017 .

Excedentul consemnat la finele primelor şase luni din 2017 la bugetul centralizat al unităţilor administrative locale ( pe scurt, bugetele locale) a urcat la cel mai înalt nivel din ultimii şapte ani, potrivit datelor oficiale de pe site-ul Ministerului Finanţelor, exact aşa cum au fost ele consemnate la mijlocul anilor analizaţi.

Manevra de păstrare a unui excedent la bugetele locale pentru a compensa deficitul cronic al bugetului de stat, care a intrat deja în obişnuinţa responsabililor cu politica fiscală, nu este una nouă dar amploarea pe care a luat-o, de data asta fără a mai putea ţine în frâu acel deficit pe care ar fi trebuit să-l tempereze ar fi de natură să ne îngrijoreze (vezi tabelul).

Ca precizare tehnică foarte importantă, trebuie reţinut că bugetul de stat înseamnă doar aproximativ jumătate din bugetul general consolidat al statului. Acesta din urmă se completează cu mai multe alte bugete (al asigurărilor sociale, al asigurărilor de sănătate, de şomaj etc.) şi el este cel mediatizat.

Explicaţiabugetul general consolidat ar fi trebuit să respecte limita de -1% din PIB asumată de România în 2013 prin aşa-numitul compact fiscal şi el ar trebui să treacă sistematic testul de deficit maxim de 3% din PIB pentru a putea accesa Zona Euro şi a nu intra în proceduri de penalizare din partea UE.

Cum influențează cheltuiala dintr-un orășel deficitul general

Revenind la bugetele locale, deoarece statul nu poate acoperi din sumele colectate cu destinaţie expresă nici pensiile şi nici cheltuielile cu sănătatea, mută bani de la bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru a acoperi deficitele acestor două importante servicii sociale ce cad în sarcina statului.

După care, pentru a face rost de bani din altă parte şi pentru a limita deficitul care ar apare per total în finanţele statului, „frânează” mai mult sau mai puţin cheltuielile locale. Ideea fiind de a obţine un excedent la locale care să compenseze, în măsura posibilităţilor, golul venit din colectarea insuficientă şi/sau reducerea hazardată a fiscalităţii.

Din datele centralizate, se poate observa că cel mai scăzut nivel de excedent la bugetele locale la mijlocul anului ( spre final se dă drumul la cheltuieli după cum se arată a fi deficitul de la bugetul general consolidat şi după trecerea pe care o au autorităţile locale la centru) s-a consemnat la 1 iulie 2012 ( doar +0,07% din PIB).

Dacă vă mai amintiţi, era şi vremea în care se vehicula ideea de a termina cu execuţia debalansată, cu deficite mult mai mari în partea a doua a anului şi de a merge în ritm cât de cât constant cu cheltuielile bugetare, inclusiv pe partea de locale, pentru a stimula şi autonomia reală la nivelul unităţilor administrative etc.

După care, trendul s-a inversat şi a fost făcut în 2015 saltul înapoi la valori ridicate forţat ale excedentului de la locale ( aproape dublu faţă de anul anterior). Deageaba s-a încercat temperarea acestei modalităţi de lucru în 2016, pe vremea tehnocraţilor, pentru că au venit noi comandamente politice şi ne-am trezit cu ”schema 14” sau ”schema 14plus” în 2017.

Dar, atenţie mare, nu ca în 2015, când de o manieră mai inteligentă şi mai responsabilă, excedentul de la locale a fost, practic, convertit în excedent ( temporar) la nivel naţional. Revenirea imposibil de oprit spre finalul anului a fost atenuată şi rezultatul de -0,8% din PIB deficit va rămâne o performanţă notabilă pentru multă vreme de acum încolo.

Practic, bugetul de stat a revenit la un minus îngrijorător pe fondul necesităţii de a face subvenţii autoasumate pentru a susţine creşterile discutabile de salarii şi pensii , semnificativ peste nivelurile din 2012 şi 2013. Cu observaţia că în 2018 ne îndreptăm, cu toată creşterea noastră record), spre nivelul de criză din 2011.

Pe partea de etică socială, se poate face trimitere la bancul cu gâsca lui Stalin, pe care unii şi-l amintesc iar alţii o să-l priceapă mai greu şi inutil de târziu (motiv pentru care nici nu îl mai spunem). Cert este că pe noi ne interesează economia, domeniu în care cei care se mai pricep sunt politic interesaţi să exploateze neştiinţa decât să explice deciziile optime.

Publicat la data de 27.7.2017 .

3 comentarii

  1. elablue
    28.7.2017, 11:53 am

    Cred ca e o greseala in tabel la bugetul general consolidat
    -2016, deficit 0,5% PIB = aprox 6,5mld
    -2017, deficit 0,77% PIB = aprox 3,8mld

  2. Andrei Petre gradistea
    28.7.2017, 4:56 pm

    Aveti perfecta dreptate, astazi pentru a se aplica legea salarizarii, primarii renunta la aproape toate investitiile necomtractate . Im premiera,in anul 2018 mai multe dintre primariile jud Braila vor intra in faliment. O lege fff proasta a salarizarii aruncata in curtea primariilor fara insa a se preciza sursa de finantare. EX; COMUNA GRADISTEA ,nu poti avea incasari de 500 mii lei si sa dai salarii de 1100 mii !! Se fac multe promisiuni electorale dar falimentul bate la usa. In judet vor rezista maxim 20 de comune !!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română