vineri

26 aprilie, 2024

16 aprilie, 2012

Lista proiectelor prioritare pe fonduri europene, reactualizată de Guvern, cuprinde doar 11 obiective care au ajuns la un grad de implementare de cel puțin jumătate, dintr-un total de 150 de proiecte, la cât a fost prelungită lista priorităţilor.

Trebuie menționat, însă, că unele dintre proiectele din noua listă nu au fost demarate încă sau au fost începute fără finanțare europeană.

De asemenea, sunt și câteva proiecte mari care au diverse componente implementate în proproție de cel puțin 50%, însă nu este precizată clar ponderea acestor segmente în ansamblul proiectului resepctiv, motiv pentru care cursdeguvernare.ro nu le-a inclus între obiectivele realizate măcar la jumătate.


Noua listă cuprinde proiectele prioritare evaluate până la data de 31 martie 2012. Cele 150 de proiecte prioritare însumează 14,085 miliarde de euro și sunt derulate în 4 dintre cele 7 programe operaționale pe fonduri structurale și de coeziune, astfel:

  • 97 de proiecte din cadrul Programului Operaţional Sectorial Mediu, în valoare totală de aproape 7 miliarde de euro,
  • 37 de proiecte în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport, în valoare totală de aproximativ 5,7 miliarde euro,
  • 5 proiecte în cadrul Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice, în valoare totală de aproximativ 0,35 miliarde de euro,
  • 11 proiecte în cadrul Programului Operaţional Regional, în valoare totală de cca. 1 miliard de euro.

La 31 martie 2012, stadiul absorbției fondurilor europene era de 7,4%, pe progarme structurale, potrivit unor date prezente la nivelul Comisiei Europene.

Conform, însă, unor informații de la Ministerul Afacerilor Europene, neactualizate în totalitate, România înregistra la 31 martie 2012 o rată de 6,56% a absorbției fondurilor structurale și de coeziune.

Aceasta înseamnă că, în termeni nominali, România a absorbit efectiv 1,26 miliarde de euro de la Comisia Europeană, sub formă de plăți făcute în urma aprobării de către Bruxelles a facturilor de la achizițiile publice de bunuri și servicii în proiecte.


Plățile interne către beneficiari au ajuns la 3,7 miliarde de euro, însă banii aceștia nu sunt absorbți de la UE neapărat, pentru că nu toate cheltuielile aferente au fost certificate încă.

Cum au avansat proiectele importante de la „marea prioritizare” de acum 5 luni:

Cele mai mari proiecte din lista celor 100, din 31 octombrie 2011, se regăsesc și în noua listă, a celor 150 de proiecte prioritare pe fonduri europene. Acestea sunt în domeniul infrastructurii rutiere. De gestionarea fondurilor europene se ocupă Autoritatea de management pentru Programul Operațional Sectorial Trasport (AM POST), de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar responsabilă cu executarea proiectului este Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri naționale din România CNADNR), din subordinea MTI.

  • Construcţia autostrăzii Oraştie – Sibiu. Acesta era cel mai mare proiect din lista celor 100, din luna octomrbrie 2011, având o valoare totală de 745,56 milioane de euro. Din acești bani, 510,27 milioane de euro provin de la Uniunea Europoeană, iar 235,29 milioane de euro de la bugetul de stat. Contractul de finanțare a fost semnat în octombrie 2011, iar la 31 martie 2012 gradul de executare era de 1- 4,5%, în funcție de loturi : lotul 1: 2%, lot 2: 3,5%, lot 3: 2%, lot 4: 4,5%. Lucrarea este programată să se finalizeze în trimestrul II 2013, iar până la finalul anului 2012 trebuie să se excute cel puțn 40% din obiectiv.
  • Construcția Autostrăzii Cernavodă – Constanța are o valoare totală de 432,3 milioane de euro, din care însă numai 70 de milioane reprezintă bani europeni, iar restul provin de la bugetul de stat. Proiectul a pornit cu finanțare pe 24 septembrie 2009. Tronsonul Cernavodă-Medgidia trebuia finalizat în semestrul II al anului 2011, însă stadiul de realizare la 31 martie 2012 este de numai 15%, crescând cu 10 puncte procentuale în cinci luni. Tronsonul Medgidia- Constanța stă mai bine, deși trebuia finalizat în iulie 2011: 71% grad de realizare la 31 martie 2012, cu 6 puncte procentuale în plus în cinci luni.
  • Construcția Autostrăzii Arad-Timișoara, inclusiv varianta de ocolire Arad, are o valoare totală de 388 de milioane de euro, din care 124,4 milioane de euro sunt fonduri europene. Contractul de finanțare datează din februarie 2010 și trebuie să se încheie în trimestrul II al anului 2012. În 31 octombrie 2011, tronsonul Arad-Timișoara era executat în proporție de 83%, iar Centura Aradului era gata 70%. După cinci luni, tronsonul Arad-Timișoara era executat 98,85%, iar Centura Aradului 85,36%.
  • Autostrada Arad-Nădlac are o valoare totală de peste 308 milioane de euro, din care 213 milioane de euro sunt bani europeni și restul de la buget. Proiectul cuprinde autostrada de 38 km împreună cu un drum de legătură de 6 km și a demarat în octombrie 2011, cu termen de finalizare trimestrul II 2013. În prezent, lotul I a ajuns la 3,7% iar lotul II la 8,38%, în cinci luni de lucrări. Peste încă 9 luni, proiectul trebuie să ajungă la 40% grad de executare.
  • Varianta de ocolire a municipiului Constanța are o valoare totală de 225 de milioane de euro, din care 52 de milioane de euro sunt de la Comisia Europeană, iar restul de la bugetul de stat. Proiectul a început în iulie 2009 și trebuie finalizat în iunie 2012. La 31 martie 2012, nivelul de executare a ajuns la 71%, cu 8 puncte procentuale mai mult decât în urmă cu cinci luni.

Noi mari proiecte introduse în listă:

Guvernul a introdus în noua listă de proiecte prioritare pe fonduri europene câteva mari obiective, care nu figurau în lista de acum cinci luni pentru că autoritatea de management respectivă a semnat contractele de finanțare după demararea lucrărilor.

Cele mai mari astfel de proiecte sunt realizate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar autoritatea de management pentru gestionarea banilor europeni este AM POST din cadrul aceluiași minister:

  • Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European. Proiectul vizează circulația trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, pe tronsonul Sighișoara-Coșlariu. Reabilitarea trebuie să cuprindă 120 km. Valoarea totală a proiectului este de 1,112 miliarde de euro, din care 743 de milioane de euro sunt bani europeni. Lucrările au început în februarie 2012, dar numai pe unele componente, iar finalizarea e programată pentru decembrie 2015.
  • Reabilitarea liniei de cale ferată pe tronsonul Coșlariu – Simeria. Proiectul, întins pe 120 km de șine, are o valoare totală de 787 de milioane de euro, din care 525 de milioane de euro privin de la UE. Proiectul a demarat în decembrie 2011 și are termen de finalizare estimate pentru ianuarie 2015.
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Arad, pe 120 km. Valoarea totală a proiectului este de 355 de milioane de euro, din care 237 de milioane de euro reprezintă bani europeni. Implementarea proiectului a demarat în februarie 2012 și au termen de finalizare februarie 2015.
  • Finalizarea Statiei de Epurare a apelor uzate Glina. Proiectul cuprinde și reabilitarea colectoarelor principale de canalizare şi a canalului colector de apă uzată Dâmbovita (CASETA). Beneficiaruol este Primăria Municipiului București, iar banii europeni sunt gestionați prin AM PO Mediu, de la Ministerul Mediului. Valoarea totală a proiectului este de 336 de milioane de euro, din care 142 de milioane de euro vin de la Uniunea Europeană, circa 170 de milioane de euro pune Primăria Capitalei, iar 21 de milioane vin de la bugetul de stat. Lucrările sunt estimate să înceapă în octombrie 2012 și să se finalizeze în decembrie 2015.

Laserul de la Măgurele – inclus pe lista 150

  • Guvernul a introdus în noua listă de 150 de proiecte prioritare pe fonduri europene și laserul de mare capacitate ELI NP – Extreme light infrastructure nuclear physics. Acesta este un proiect major – de 280 milioane de euro, din care 180 de milioane de euro privin de la Uniunea Europeană. În etapa 1 e prevăzută o investiție de 180 milioane de euro, în exercițiul financiar European 2007-2013. Proiectul a fost demarat în anul 2010, însă nu a beneficiat de la început de finanțare europeană. Din mai 2012 urmează să se facă licitațiile pentru achizițiile în proiect, iar finalizarea obiectivului este estimată pentru 30 iunie 2015. Beneficiarul proiectului este Institutul de Fizică Horia Hulubei, de la Măgurele, iar gestionarea absorbției banilor europeni se face de la Organismul Intermediar cercetare, din cadrul Ministerului Educației.
  • Un alt proiect hi-tech este RoNet – prin care se urmărește implementarea accesului la internet de mare viteză în zonele de eșec ale pieței. Valoarea totală a proiectului este de aproape 84 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro sunt de la Uniunea Europeană. Ministerul Comunicațiilor, și Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI) din cadrul său se ocupă de implementarea proiectuluui și managementul absorbției fondurilor europene. Proiectul e programat să înceapă a fi implementat în 2013 și să se încheie în 2015.

Ce mai fac proiectele lui 0,00%

În octombrie 2011, cursdeguvernare.ro atrăgea atenția că lista de atunci de proiecte prioritare conținea o serie de obiective cu 0% grad de implementare, din care două proiecte erau începute în anul 2010.

Aceste două proiecte datând din anul 2010 sunt tot la nivelul zero de implementare și la 31 martie 2012:

  • Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și apă uzată din municipiul Arad are o valoare totală de 139,5 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 20 mai 2010 și are termen de finalizare 15 noiembrie 2013, însă până acum stadiul de executare este de 0,00%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuia executat 10%. Proiectul este derulat de SC Compania de Apă Arad SA, ca beneficiar, iar absorbția fondurilor europene se face prin Autoritatea de Management al Programului Operațional Sectaorial (POS) Mediu, din Ministerul Mediului – Organismul de Intermediere Timișoara.
  • Proiectul-pilot operațional pentru sistem ECTS/ERTMS nivelul II, destinat sporirii siguranței feroviare și vitezei circulației trenurilor pe intrevalul Buftea-Brazi, de 37 de kilometri, are o valoare totală de 60,91 milioane de euro. Contractul a fost semnat pe 15 februarie 2010 și ar trebui să se finalizeze 1 decembrie 2014. În prezent, nivelul de executare este de 0,00%, în condițiile în care la finalul anului 2011 ar fi trebuit să fie de 25%. Proiectul este derulat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, iar fondurile europene sunt absorbite prin Autoritatea de Management a Programului Sectorial (POS) Transport, de la Ministerul Transporturilor.

Lista celor 100 de prioiecte prioritare din 31 octombrie 2011 cuprindea 25 de proiecte aflate la stadiul de implementare 0%, iar după cinci luni, noua listă, de 150 de proiecte prioritare, are 20 de obiective implementate în proprție de 0%, în condițiile în care Guvernul Ungureanu a susținut că va direcționa resursele cu prioritate către proiectele care sunt aproape de finalizare.

Proiectele subunitare – evoluții mult sub grafic

În lista din octombrie 2011, cursdeguvernare.ro a prezentat o seie de proiecte cu grad de implementare sub 1%. După cinci luni, evoluțiile sunt practic nesemnificative, mult sub graficele de lucrări:

  • Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului Iași în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 61,2 milioane de euro. Proiectul este derulat de Primăria Muncipiului Iași, iar banii sunt atrași prin AM POS Mediu de la Ministerul Mediului – OI Bacău. Contractul a fost semnat în martie 2010 și are termen de finalizare 31 decembrie 2013. Stadiul de executare în octomrbie 2011 era de de 0,1%, iiar după cinci luni a ajuns la 1%, deși ar fi trebuit ca până la finalul anului 2011 să se fi realizat în proporție de 11,3%.
  • Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din municipiul Timișoara în vederea conformării la normele de protecție a mediului privind emisiile poluante, pentru creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană are o valoare totală de 58,3 milioane de euro. Este derulat de municipalitatea Timișoara, prin POS Mediu – OI Timișoara. Proiectul a demarat pe 22 noiembrie 2010 și are termen de finalizare 31 decembroe 2013. Stadiul de executare a ajungea în 31 octormbrie 2011 la 0,66%, iar peste cinci luni a atins 0,70%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuia realizat 12%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Mureș are o valoare totală de 45,2 milioane de euro. Este derulat de Consiliul Județean Mureș, ca beneficiar, prin AM POS Mediu – OI Sibiu. Data demarării este 30 iunie 2010, iar termenul de finalizare este 31 decembrie 2012. În 31 octombrie 2011 stadiul de executare era 0,34%, iar după cinci luni a ajuns la 3,44%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuia realizat 87%.
  • Sistemul de management integrat al deșeurilor solide din Județul Sibiu are o valoare totală de 22,68 milioane de euro. Proiectul este derulat de Consiliul Județean Sibiu, prin POS Mediu – OI Sibiu. Proiectul a demarat pe 25 mai 2010 și are termen de finalizare 24 august 2013. Până în 31 octombrie 2011 a fost realizat în proprție de 0,75%, iar după cinci luni stadiul de implementare a ajuns la 2,92%, în condițiile în care până la finalul anului 2011 trebuia să se execute în proprție de 65,8%.

Topul proiectelor avansate:

  • Construcția Autostrăzii Arad-Timișoara. La 31 martie 2012, tronsonul Arad-Timișoara era executat 98,85%, iar Centura Aradului 85,36%. Date suplimentare pot fi găsite la capitiolul marilor proiecte, de mai sus.
  • Acces National Electronic la Literatura Stiintifica de Cercetare – grad de implmentare 85%. Proiectul are o valoare totală de 21,7 milioane de euro, din care 16,35 de milioane de euro sunt bani de la Uniunea Europeană, iar 3,35 milioane de euro de la bugetul de stat. Beneficiarul finanțării este Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior si a Cercetarii, Dezvoltarii si inovarii, iar managementul banilor europeni se face prin OI Cercetare, de la Ministerul Educației.
  • Varianta de ocolire a municipiului Constanța – nivelul de executare a ajuns la 71%. Proiectul are o valoare totală de 225 de milioane de euro, din care 52 de milioane de euro sunt de la Comisia Europeană, iar restul de la bugetul de stat. AM POST se ocupă de managementul absorbției banilor europeni, iar CNADNR derulează efectiv proiectul.
  • Institut de Cercetare Dezvoltare Inovare: Produse High-Tech pentru Dezvoltare Durabila – grad de implementare 70%. Valoarea totală a proiectului este de 23,79 milioane de euro, din care 10,7 milioane vin de la Uniunea Europeană, 3,25 milioane de la bugetul de stat și aproape 10 milioane de euro de la beneficiar – Universitatea Transilvania Brașov. Managementul absorbției de bani europeni se face prin OI Cercetare. Contractul de finanțare s-a semnat în martie 2009, iar finalizarea proiectului de prevăzută pentru 31 august 2012.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: