Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi

de Victor Bratu | 22.6.2016 .

autostradaComisia Europeană a agreat în luna aprilie 2016, după anterioare lungi discuții și controverse cu doi foști miniștri ai transporturilor, forma finală a Master Planul General de Transport al României, dar documentul nu este nici astăzi asumat politic sau adoptat de către Guvern.

(Citiți și: ”Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi”)

Documentul se află teoretic, de aproximativ o lună de zile, în faza de avizare internă, însă o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa ședinței de guvern de miercuri.

Din 10 avize de la 10 instituții aparent fără legătură cu infrastructura s-a obținut un singur aviz

Potrivit unui răspuns al Ministerului Transporturilor, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.

Potrivit răspunsului oficial al ministerului transmis cursdeguvernare.ro, documentul final ”a intrat în circuitul de avizare la sfârșitul lunii mai 2016”, deci între momentul ”vizei” primite de la Bruxells și lansare procedurilor interne s-a scurs cel puțin o lună.

(Citiți și: ”O chestiune de dus în CSAT: 7 hărți ale izolării României din cauza infrastructurii”)

Potrivit Ministerului Transporturilor, care este inițiator al proiectului de ordonanță de aprobare a documentului, ”având în vedere importanța strategică a documentului”, instituțiile care trebuie să acorde viza pe Master plan sunt:

  • Ministerul Dezvoltării Regionle și Administrației Publice
  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Agentia Națională a Funcționarilor Publici
  • Ministerul Fondurilor Europene
  • Ministerul Afacerilor Externe
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
  • Agenția Națională pentru Achiziții Publice
  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Ministerul Justiției

Viteza de reacție a sistemului: singura instituție care a emis avizul necesar, până la data de 15 iunie, este Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

În principiu, este evidentă necesitatea ca Ministerul Justiției, al Mediului, al Finanțelor, al Fondurilor Europene, al Dezvoltării Regionale și al Agriculturii să dea aviz pe document, mai greu de înțeles ce caută pe listă Ministerul Muncii, Funcționarii Publici, sau MAE.

Experți consultați de cursdeguvernare.ro afirmă că MAE ar trebui să judece conformitatea proiectului de ordonanță cu documente internaționale semnate de România, explicații diferite fiind oferite verificărilor făcute la Ministerul Muncii sau ANFP.

”Până la urmă, este o procedură birocratică a cărei filosofie este simplă: cu cât mai multe semnături, cu atât mai bine….”, afirmă sursele citate.

O schimbare de filosofie de ultim moment

Pe fond, necesitatea adoptării cât mai rapide a Masterplanului nici nu mai trebuie explicată, fiind repetată aproape obsesiv de oficieli europeni, inclusiv de comisarul european Corina Crețu.

(Citiți și: ”Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare”)

Procedura internă de avizare a fost însă mai nou ”gripată” de diferența de abordare în tehnica legislativă între inițiator și câteva ministere solicitate să avizeze documentul.

Ministerul Transporturilor (AICI Link) a trimis în circuitul de avizare un proiect de ordonanță care se întinde pe 105 pagini, practic încorporând în textul proiectului întregul Master Plan.

Opinia altor ministere este aceea că ordonanța trebuie să fie mult mai concisă, practic textul să se rezume la o formulă de tipul: ”Se aprobă Master Planul General de Transport al României prezentat în Anexa 1”.

Se caută soluția ultimei șanse

Această dilemă de tehnică legislativă ar trebui să fie rezolvată de guvern în următoarele zile, iar avizele ar trebui obținute până la următoarea ședință de guvern, probabil ultima ședință ordinară din actuala sesiune parlamentară.

Cum în acest moment Camera Deputaților a abilitat guvernul să emită ordonanțe în perioada de vacanță a legislativului (care a refuzat să asume politic acest document), ar putea fi ultima șansă ca Guvernul să aprobe cadrul de dezvoltare al infrastructurii românești fără să apeleze la formula ”alte măsuri în domeniul transporturilor” pentru a-l aproba în ultima vacanță a actualului legislativ.

(Citiți și: ”Premieră politică: Senatul refuză guvernului abilitarea de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară. Ce legi propune guvernul, ce legi nu vor senatorii”)

Publicat la data de 22.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română