Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi

de Victor Bratu | 22.6.2016 .

autostradaComisia Europeană a agreat în luna aprilie 2016, după anterioare lungi discuții și controverse cu doi foști miniștri ai transporturilor, forma finală a Master Planul General de Transport al României, dar documentul nu este nici astăzi asumat politic sau adoptat de către Guvern.

(Citiți și: ”Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi”)

Documentul se află teoretic, de aproximativ o lună de zile, în faza de avizare internă, însă o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa ședinței de guvern de miercuri.

Din 10 avize de la 10 instituții aparent fără legătură cu infrastructura s-a obținut un singur aviz

Potrivit unui răspuns al Ministerului Transporturilor, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.

Potrivit răspunsului oficial al ministerului transmis cursdeguvernare.ro, documentul final ”a intrat în circuitul de avizare la sfârșitul lunii mai 2016”, deci între momentul ”vizei” primite de la Bruxells și lansare procedurilor interne s-a scurs cel puțin o lună.

(Citiți și: ”O chestiune de dus în CSAT: 7 hărți ale izolării României din cauza infrastructurii”)

Potrivit Ministerului Transporturilor, care este inițiator al proiectului de ordonanță de aprobare a documentului, ”având în vedere importanța strategică a documentului”, instituțiile care trebuie să acorde viza pe Master plan sunt:

  • Ministerul Dezvoltării Regionle și Administrației Publice
  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Agentia Națională a Funcționarilor Publici
  • Ministerul Fondurilor Europene
  • Ministerul Afacerilor Externe
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
  • Agenția Națională pentru Achiziții Publice
  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Ministerul Justiției

Viteza de reacție a sistemului: singura instituție care a emis avizul necesar, până la data de 15 iunie, este Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

În principiu, este evidentă necesitatea ca Ministerul Justiției, al Mediului, al Finanțelor, al Fondurilor Europene, al Dezvoltării Regionale și al Agriculturii să dea aviz pe document, mai greu de înțeles ce caută pe listă Ministerul Muncii, Funcționarii Publici, sau MAE.

Experți consultați de cursdeguvernare.ro afirmă că MAE ar trebui să judece conformitatea proiectului de ordonanță cu documente internaționale semnate de România, explicații diferite fiind oferite verificărilor făcute la Ministerul Muncii sau ANFP.

”Până la urmă, este o procedură birocratică a cărei filosofie este simplă: cu cât mai multe semnături, cu atât mai bine….”, afirmă sursele citate.

O schimbare de filosofie de ultim moment

Pe fond, necesitatea adoptării cât mai rapide a Masterplanului nici nu mai trebuie explicată, fiind repetată aproape obsesiv de oficieli europeni, inclusiv de comisarul european Corina Crețu.

(Citiți și: ”Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare”)

Procedura internă de avizare a fost însă mai nou ”gripată” de diferența de abordare în tehnica legislativă între inițiator și câteva ministere solicitate să avizeze documentul.

Ministerul Transporturilor (AICI Link) a trimis în circuitul de avizare un proiect de ordonanță care se întinde pe 105 pagini, practic încorporând în textul proiectului întregul Master Plan.

Opinia altor ministere este aceea că ordonanța trebuie să fie mult mai concisă, practic textul să se rezume la o formulă de tipul: ”Se aprobă Master Planul General de Transport al României prezentat în Anexa 1”.

Se caută soluția ultimei șanse

Această dilemă de tehnică legislativă ar trebui să fie rezolvată de guvern în următoarele zile, iar avizele ar trebui obținute până la următoarea ședință de guvern, probabil ultima ședință ordinară din actuala sesiune parlamentară.

Cum în acest moment Camera Deputaților a abilitat guvernul să emită ordonanțe în perioada de vacanță a legislativului (care a refuzat să asume politic acest document), ar putea fi ultima șansă ca Guvernul să aprobe cadrul de dezvoltare al infrastructurii românești fără să apeleze la formula ”alte măsuri în domeniul transporturilor” pentru a-l aproba în ultima vacanță a actualului legislativ.

(Citiți și: ”Premieră politică: Senatul refuză guvernului abilitarea de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară. Ce legi propune guvernul, ce legi nu vor senatorii”)

Publicat la data de 22.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Atenție la legislația FFW: 4 legi esențiale – scoase din dezbatere publică și programate la legiferare până la Crăciun

Coaliția de guvernare PSD-ALDE a decis miercuri că legi esențiale pentru societate vor fi emise de parlament până la finalul acestei sesiuni. În lista...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză: Leopardul din spatele Split TVA. Cifrele care arată că guvernul ascunde adevăratele probleme ale TVA

Premierul Tudose a anunțat joi că split TVA se va aplica doar pentru companiile cu probleme: O decizie justă: nu plata defalcată ar fi...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA: Ce nu vrea să vadă guvernul la frauda cu TVA și de ce are o definitie diferită a gap-ului față de Comisia Europeană

Când vine vorba de ”gap TVA”, Guvernul României și Comisia Europeană au viziuni diferite asupra elementelor care contribuie la acest indicator. Ba chiar și...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză om cu om: Membrii guvernului care a decis split TVA își protejează firmele proprii de split TVA

În democrație, puterea exemplului este o modalitate des utilizată de oficiali ai statului pentru a demonstra justețea deciziilor asumate. Nu vezi prea des să...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Polarizarea drastică a economiei românești. Cifrele ignorate de măsurile oricărui guvern

Concentrarea activităţii economice în tot mai puţine companii mari, repartizarea teritorială a acestora şi problemele de capitalizare a majorităţii copleșitoare a firmelor românești sunt...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română