Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi

de Victor Bratu | 22.6.2016 .

autostradaComisia Europeană a agreat în luna aprilie 2016, după anterioare lungi discuții și controverse cu doi foști miniștri ai transporturilor, forma finală a Master Planul General de Transport al României, dar documentul nu este nici astăzi asumat politic sau adoptat de către Guvern.

(Citiți și: ”Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi”)

Documentul se află teoretic, de aproximativ o lună de zile, în faza de avizare internă, însă o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa ședinței de guvern de miercuri.

Din 10 avize de la 10 instituții aparent fără legătură cu infrastructura s-a obținut un singur aviz

Potrivit unui răspuns al Ministerului Transporturilor, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.

Potrivit răspunsului oficial al ministerului transmis cursdeguvernare.ro, documentul final ”a intrat în circuitul de avizare la sfârșitul lunii mai 2016”, deci între momentul ”vizei” primite de la Bruxells și lansare procedurilor interne s-a scurs cel puțin o lună.

(Citiți și: ”O chestiune de dus în CSAT: 7 hărți ale izolării României din cauza infrastructurii”)

Potrivit Ministerului Transporturilor, care este inițiator al proiectului de ordonanță de aprobare a documentului, ”având în vedere importanța strategică a documentului”, instituțiile care trebuie să acorde viza pe Master plan sunt:

  • Ministerul Dezvoltării Regionle și Administrației Publice
  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Agentia Națională a Funcționarilor Publici
  • Ministerul Fondurilor Europene
  • Ministerul Afacerilor Externe
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
  • Agenția Națională pentru Achiziții Publice
  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Ministerul Justiției

Viteza de reacție a sistemului: singura instituție care a emis avizul necesar, până la data de 15 iunie, este Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

În principiu, este evidentă necesitatea ca Ministerul Justiției, al Mediului, al Finanțelor, al Fondurilor Europene, al Dezvoltării Regionale și al Agriculturii să dea aviz pe document, mai greu de înțeles ce caută pe listă Ministerul Muncii, Funcționarii Publici, sau MAE.

Experți consultați de cursdeguvernare.ro afirmă că MAE ar trebui să judece conformitatea proiectului de ordonanță cu documente internaționale semnate de România, explicații diferite fiind oferite verificărilor făcute la Ministerul Muncii sau ANFP.

”Până la urmă, este o procedură birocratică a cărei filosofie este simplă: cu cât mai multe semnături, cu atât mai bine….”, afirmă sursele citate.

O schimbare de filosofie de ultim moment

Pe fond, necesitatea adoptării cât mai rapide a Masterplanului nici nu mai trebuie explicată, fiind repetată aproape obsesiv de oficieli europeni, inclusiv de comisarul european Corina Crețu.

(Citiți și: ”Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare”)

Procedura internă de avizare a fost însă mai nou ”gripată” de diferența de abordare în tehnica legislativă între inițiator și câteva ministere solicitate să avizeze documentul.

Ministerul Transporturilor (AICI Link) a trimis în circuitul de avizare un proiect de ordonanță care se întinde pe 105 pagini, practic încorporând în textul proiectului întregul Master Plan.

Opinia altor ministere este aceea că ordonanța trebuie să fie mult mai concisă, practic textul să se rezume la o formulă de tipul: ”Se aprobă Master Planul General de Transport al României prezentat în Anexa 1”.

Se caută soluția ultimei șanse

Această dilemă de tehnică legislativă ar trebui să fie rezolvată de guvern în următoarele zile, iar avizele ar trebui obținute până la următoarea ședință de guvern, probabil ultima ședință ordinară din actuala sesiune parlamentară.

Cum în acest moment Camera Deputaților a abilitat guvernul să emită ordonanțe în perioada de vacanță a legislativului (care a refuzat să asume politic acest document), ar putea fi ultima șansă ca Guvernul să aprobe cadrul de dezvoltare al infrastructurii românești fără să apeleze la formula ”alte măsuri în domeniul transporturilor” pentru a-l aproba în ultima vacanță a actualului legislativ.

(Citiți și: ”Premieră politică: Senatul refuză guvernului abilitarea de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară. Ce legi propune guvernul, ce legi nu vor senatorii”)

Publicat la data de 22.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BM: România metropolitană și problemele ei. Deficiențele din ”polii de creștere” împiedică dezvoltarea întregii ţări

Cele opt mari zone metropolitane ale României (Bucureşti, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești şi Timișoara) concentrează 50% din populaţia României şi 75% din...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi

În timp ce programele de guvernare ale partidelor aflate în competiția pentru parlamentare au în centrul scăderi de impozite și taxe după 2 ani...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română