La obiect

Coboară: Investițiile străine țin pasul cu investițiile publice. De la spectacolul legilor bugetelor, la tristețea din execuțiile bugetare

Investiţiile publice și-au menținut coborârea încă din anii crizei financiare, conform execuţiilor bugetare, chiar dacă legile bugetelor de stat din ultimii trei ani au arătat cifre în creştere.… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Analiză

Câteva grafice: Haosul desăvârșit din Bugetele României. O analiză pe 4 ani a diferenței dintre Lege și Execuție

Deși la prima vedere sunt greu de întocmit, Bugetele publice ale României sunt, de fapt, o înșiruire de indicatori și liste de venituri și cheltuieli care… Mai mult

06.02.2019

Cronicile

Cum a ajuns deficitul bugetar la 1,26% din PIB (dublu față de anul trecut) la finele lunii iulie. Observaţii

de Marin Pana , 3.9.2018

Bugetul general consolidat a încheiat primele şapte luni din anul 2017 cu un deficit de aproape 12 miliarde de lei sau 1,26% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor.

În aceeaşi perioadă a anului precedent s-a consemnat un minus de doar aproximativ cinci miliarde de lei sau cam la jumătate (0,60%), dacă facem raportarea la PIB.

Partea bună, rezultatul este semnificativ ameliorat faţă de cel care arăta foarte îngrijorător la mijlocul anului. Îmbunătăţirea de 0,35% din PIB, fie şi pe fondul încasărilor majorate din motive de sezonalitate, este remarcabilă ( dublă faţă de aceeaşi lună din anul precedent).

Partea mai puţin bună este că încadrarea sub pragul de trei procente mai presupune o ajustare foarte serioasă a execuţiei, reuşită anul trecut „la mustaţă”.

Foarte interesant, dacă ponderea cheltuielilor făcute pe primele şapte luni ale anului în PIB ar fi fost păstrată (adică s-ar fi crescut sumele cheltuite doar strict corelat cu ritmul de creştere economică), am fi putut consemna la finele lunii iulie 2018 un buget perfect echilibrat, cu 17% din PIB şi la venituri şi la cheltuieli.

Însă, degeaba au crescut încasările din taxe şi impozite cu circa aproape 20 de miliarde de lei (de la 16,4% din PIB la cele 17% menţionate), dacă şi cheltuielile au urcat cu 26,4 miliarde de lei şi au ajuns să reprezinte 18,3% din PIB. Ceea ce confirmă faptul că problema deficitului din acest an este localizată strict pe partea de angajare de cheltuieli şi nu pe rezultate mai slabe la venituri.

De semnalat şi modificarea raporturilor între principalele categorii de venituri la buget, prilejuită de transferul contribuţiilor de la angajat la angajator. Care explică reducerea cu patru procente ( de la 12,3% la 8,3%) a părţii care revine impozitului pe salarii şi venit (acesta din urmă redus de la 16% la 10%, pentru a păstra nivelul net încasat).

În contrast cu creşterea economică record de anul trecut şi robustă încă pe anul în curs, am consemnat şi singura categorie mai importantă de venituri bugetare la care majorarea nominală nu a reuşit să acopere inflaţia medie de aproape 5% înregistrată pe primele şapte luni din 2018, ceea ce face ca, în termeni reali să avem o scădere a sumelor intrate la buget: impozitul pe profit ( redus ca importanţă în total încasări de la 7,1% la 6,4%).

Situaţia pe componente

Pentru a sesiza dispunerea excedentelor şi deficitelor în bugetul general consolidat, vă prezentăm o selecţie a principalelor componente ale acestuia. De reţinut, ponderea veniturilor bugetului de stat în totalul finanţelor publice a fost în uşoară creştere spre 45%, în timp ce cheltuielile bugetului de stat au reprezentat 55% din total. Deficitul bugetului de stat a trecut de 2% din PIB şi a fost echilibrat parţial de un discutabil (faţă de necesităţile urbelor în cauză) excedent al bugetelor locale.

Subvenţiile necesare de la bugetul de stat pentru a putea asigura sumele necesare bugetului asigurărilor sociale (pentru plata pensiilor) au fost de aproape 4 miliarde de lei, în timp ce sumele alocate similar pentru sănătate (de interes major tot pentru cei care beneficiază de pensii) s-au ridicat la doar 0,74 miliarde de lei.

Cheltuielile cu dobânzi, majorate cu o cincime faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut

Câte 37% din cele 26,4 miliarde de lei cheltuite în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut s-au dus pentru suplimentarea plăţii bugetarilor şi pentru asistenţa socială, în timp ce mai puţin de un sfert treime a fost alocat în plus pentru proiecte cu finanţare externă nerambursabilă, cheltuieli de capital, bunuri şi servicii.

De remarcat faptul că plăţile de dobânzi au ajuns la peste opt miliarde de lei şi au crescut cu 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (în pofida scăderii nivelului datoriei publice relative la numai 35% din PIB).

Se pare că nu doar persoanele fizice dar şi statul ar trebui să manifeste prudenţă în materie de împrumuturi, mai ales că randamentul titlurilor de stat la care putem accesa pieţele internaţionale de capital a trecut de 5%.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Cele 11 revendicări: Mobilizare fără precedent a magistraților împotriva măsurilor care le subminează independența

Vladimir Ionescu

Judecătorii și procurorii recurg la o mobilizare fără precedent pentru a bloca aplicarea ultimelor modificări aduse legilor Justiției. A fot formulată și o listă cu revendicări… Mai mult

Europa

Miniştrii Comerţului din UE discută la București despre relațiile cu SUA și modernizarea OMC

Adrian N Ionescu

Miniştrii Comerţului din ţările membre ale Uniunii Europene participă, vineri la Palatul Parlamentului, la o reuniune informală pentru a discuta despre procesul de modernizare a… Mai mult

Europa

L’Espresso: Negocieri secrete pentru finanţarea partidului lui Salvini cu bani ruseşti

Iulian Soare

Publicaţia L’Espresso publică o investigaţie care vizează un acord de vânzare a trei milioane de tone de combustibil diesel către o companie italiană, un contract… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis i-a numit în funcție pe noii miniștri ai Transporturilor și Dezvoltării

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat joi că șeful statului a semnat decretele de numire ale lui Daniel Suciu, în funcția de viceprim-ministru, ministrul Dezvoltării regionale și… Mai mult

Stiri

Analiză: Regiuni și fonduri de dezvoltare regională

Ioana Morovan

Dezvoltarea economică a României este indisolubil legată de fondurile europene. În ultimul deceniu, Uniunea Europeană a fost cel mai mare investitor în România și sute… Mai mult

Stiri

Cristi Danileț: Unii magistrați își vor suspenda activitatea, în semn de protest față de OUG pe Justiție

Razvan Diaconu

Magistrații români vor organiza proteste după model polonez, anunță la RFI judecătorul Cristi Danileț, în contextul noii OUG pe legile justiției. El spune că unii… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a trimis Parlamentului spre reexaminare legea privind Codul Fiscal

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat joi că președintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului spre reexaminare legea privind Codul Fiscal. Preşedinţia susţine că între momentul emiterii de… Mai mult